Komunikaty PR

SCM: 3 trendy w finansowaniu pojazdów w 2023 roku

2023-08-01  |  13:10
Biuro prasowe
Kontakt
CCG
CCG

CCG
02-518 Warszawa
clearcom|clearcom.pl| |clearcom|clearcom.pl
512 643 009
CCG

Finansowanie pojazdów to jeden z kluczowych i nieodzownych elementów ich zakupu, co oznacza, że jego wybór jest ściśle powiązany z sytuacją na rynku motoryzacyjnym oraz rzeczywistością gospodarczą. Jak obecne otoczenie wpływa na trendy w tym obszarze? Odpowiada ekspert Santander Consumer Multirent.

Wrocław, 1 sierpnia 2023 r. Aktualny, wysoki poziom inflacji i stóp procentowych z jednej strony skłania konsumentów do korzystania ze swoich oszczędności, z drugiej jednak powoduje przeszkody na drodze do zakupu własnego pojazdu. Ma to związek ze zmniejszającą się podażą i wzrastającymi kosztami produkcji samochodów, które przekładają się na podwyżki ich cen. Nie bez znaczenia jest tutaj również kwestia dostępności podzespołów, których produkcja w wyniku pandemii koronawirusa i wojny na Ukrainie została mocno ograniczona. Wszystkie te czynniki powodują, że rośnie grono osób zainteresowanych alternatywnym finansowaniem pojazdów. Poniżej prezentujemy 3 trendy, które obserwujemy w związku z tym zjawiskiem.

Rosnący entuzjazm dla najmu długoterminowego

Z obserwacji rynku można wywnioskować, że najem długoterminowy zyskuje coraz większe zainteresowanie wśród przedsiębiorców. Jak informuje Polski Związek Wynajmu i Leasingu, tylko w 2022 roku z takiej możliwości skorzystało blisko 3 na 10 firm nabywających w tym czasie nowe auta, czyli o 10 proc. więcej w porównaniu z 2021 r. Popularność wśród osób indywidualnych jest mniejsza, ale nie bez znaczenia. Według badania Santander Consumer Multirent „Czas wynajmu aut” już co dziesiąty kierowca przyznał, że obecnie rozważałby skorzystanie z opcji najmu długoterminowego. To rosnące zainteresowanie jest spowodowane coraz większą mentalną przemianą Polaków w przejściu z posiadania na wypożyczanie pojazdu.

- Wpływ na to ma przede wszystkim możliwość korzystania z nowego samochodu i jego wymiana co 3-5 lat, dzięki czemu użytkownik może cieszyć się bezpiecznym autem wyposażonym we wszystkie techniczne nowinki – komentuje Jarosław Stadler, Starszy Menadżer ds. Produktów z Santander Consumer Multirent. – Ponadto dla przedsiębiorców bardzo istotne znaczenie ma choćby zarządzanie flotą, które bierze na siebie firma wynajmująca czy podobnie jak w leasingu koszt uzyskania przychodu, jaki stanowią miesięczne raty.

Popularność systemów car-sharing

Coraz więcej mówi się także o systemach car-sharing, czyli o wypożyczaniu pojazdu na bardzo krótki okres, za które płaci się określoną przez operatorów stawkę za każdy przejechany kilometr. Dzięki temu użytkownik w prosty sposób, korzystając z aplikacji na smartfonie, może przemieszczać się za pomocą wynajętego pojazdu. W tym przypadku wypożyczenie odbywa się bez żadnej umowy, na krótki okres i relatywnie niedużą liczbę przebytych kilometrów. Te proste warunki zwiększają atrakcyjność rozwiązania, zwłaszcza wśród młodych, dla których inne sposoby mogłyby nie być dostępne np. z powodu zbyt niskiego dochodu. Jak wynika z badania Santander Consumer Multirent „Czas wynajmu aut”, z car-sharingu korzystał już co szósty kierowca, z czego aż 35 proc. 18-29 latków.

Postępująca elektromobilność

Ten trend przyspieszyło rozporządzenie Rady Europejskiej o braku możliwości rejestracji w krajach Unii Europejskiej nowych pojazdów z silnikiem spalinowym z początkiem 2035 roku. Jest to wynikiem wprowadzenia rygorystycznej normy emisji dwutlenku węgla, zakładającej redukcję spalin do 100 proc. To jednak nie wszystko. Istotny wpływ mają również dotacje oferowane w programie „Mój elektryk” uruchomionym w drugiej połowie 2021 roku.  Jak wskazuje raport przygotowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, park pojazdów elektrycznych w 2025 r. osiągnie ponad 6-krotny wzrost do 226,2 tys. sztuk. Ten trend jest też wyraźnie widoczny w postawie kierowców – w badaniu „Czas aut elektrycznych” Santander Consumer Multirent już co czwarty rozważałby zakup elektryka.

- Mimo nowych trendów nie można zapominać o tradycyjnych formach finansowania, choćby o leasingu operacyjnym dostępnym np. w ofercie Santander Consumer Multirent – komentuje Jarosław Stadler z Santander Consumer Multirent. - Przywiązanie nabywców pojazdów do tego rodzaju finansowania jest cały czas silne, a jak pokazuje struktura aut pierwszy raz rejestrowanych w Polsce, 62 proc. z nich stanowią ponad 10-letnie pojazdy. W takim wieku nie mogą być finansowane za pomocą wynajmu, co powoduje konieczność sięgnięcia po inne środki. Osoby indywidualne mogą sięgnąć z kolei np. po pożyczkę konsumencką Santander Consumer Financial Solutions na zakup auta lub motocykla.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: CCG
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać? Biuro prasowe
2025-04-07 | 15:00

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Rejestracja samochodu poza granicami Polski to temat, który wraca regularnie na fora motoryzacyjne i do rozmów przedsiębiorców. Choć może się wydawać, że to
Motoryzacja Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
2024-12-18 | 10:30

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności

Rok 2024 był okresem wyzwań i zmian dla branży elektromobilności zarówno w Polsce jak i w Europie. Chociaż rynek samochodów elektrycznych nadal się rozwija, dynamika tego
Motoryzacja Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę
2024-12-16 | 19:30

Allianz Partners i Mazda Motor Europe przedłużają współpracę

Allianz Partners, światowy lider w dziedzinie ubezpieczeń i usług assistance oraz Mazda Motor Europe zawarły nową umowę partnerską w zakresie pomocy drogowej. Umowa konsoliduje i ujednolica

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych

Premier Donald Tusk podczas otwarcia wiosennej odsłony Europejskiego Forum Nowych Idei zapowiedział nową politykę gospodarczą, opartą na odbudowie i repolonizacji krajowej gospodarki. Przy wyborze wykonawców w państwowych inwestycjach mają być promowane polskie firmy, a zadaniem administracji ma być dbanie o interes narodowy. – Wydaje mi się, że powinniśmy jednak przede wszystkim patrzeć na to, kto i jak skutecznie będzie wspierał polskie firmy, inwestycje, bo to jest to, czego potrzebujemy – ocenia dr Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan.

Finanse

Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu

Nie najlepsze dane z gospodarki w I kwartale roku oraz inflacja o połowę niższa niż w chwili ostatniej obniżki stóp – to zdaniem Ludwika Koteckiego, członka RPP, wystarczająco mocne powody przemawiające za cięciem kosztu pieniądza już na majowym posiedzeniu. W grze może być nawet 50 punktów bazowych na początek, a do końca roku dwa razy tyle. Podwyższona niepewność w globalnej gospodarce spowodowana polityką administracji w Waszyngtonie to dodatkowy czynnik, który powinien wesprzeć decyzję o poluzowaniu polityki pieniężnej.

Prawo

Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje

Zgodnie z procedowaną ustawą Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców stanie się Rzecznikiem Praw Przedsiębiorców i zyska nowe uprawnienia. Wśród nich najważniejsze to możliwość reprezentowania wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości, i rolników, a także inicjatywa ustawodawcza. Ustawą w kolejnych tygodniach ma się zająć rząd.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.