SCM: 3 trendy w finansowaniu pojazdów w 2023 roku
Finansowanie pojazdów to jeden z kluczowych i nieodzownych elementów ich zakupu, co oznacza, że jego wybór jest ściśle powiązany z sytuacją na rynku motoryzacyjnym oraz rzeczywistością gospodarczą. Jak obecne otoczenie wpływa na trendy w tym obszarze? Odpowiada ekspert Santander Consumer Multirent.
Wrocław, 1 sierpnia 2023 r. Aktualny, wysoki poziom inflacji i stóp procentowych z jednej strony skłania konsumentów do korzystania ze swoich oszczędności, z drugiej jednak powoduje przeszkody na drodze do zakupu własnego pojazdu. Ma to związek ze zmniejszającą się podażą i wzrastającymi kosztami produkcji samochodów, które przekładają się na podwyżki ich cen. Nie bez znaczenia jest tutaj również kwestia dostępności podzespołów, których produkcja w wyniku pandemii koronawirusa i wojny na Ukrainie została mocno ograniczona. Wszystkie te czynniki powodują, że rośnie grono osób zainteresowanych alternatywnym finansowaniem pojazdów. Poniżej prezentujemy 3 trendy, które obserwujemy w związku z tym zjawiskiem.
Rosnący entuzjazm dla najmu długoterminowego
Z obserwacji rynku można wywnioskować, że najem długoterminowy zyskuje coraz większe zainteresowanie wśród przedsiębiorców. Jak informuje Polski Związek Wynajmu i Leasingu, tylko w 2022 roku z takiej możliwości skorzystało blisko 3 na 10 firm nabywających w tym czasie nowe auta, czyli o 10 proc. więcej w porównaniu z 2021 r. Popularność wśród osób indywidualnych jest mniejsza, ale nie bez znaczenia. Według badania Santander Consumer Multirent „Czas wynajmu aut” już co dziesiąty kierowca przyznał, że obecnie rozważałby skorzystanie z opcji najmu długoterminowego. To rosnące zainteresowanie jest spowodowane coraz większą mentalną przemianą Polaków w przejściu z posiadania na wypożyczanie pojazdu.
- Wpływ na to ma przede wszystkim możliwość korzystania z nowego samochodu i jego wymiana co 3-5 lat, dzięki czemu użytkownik może cieszyć się bezpiecznym autem wyposażonym we wszystkie techniczne nowinki – komentuje Jarosław Stadler, Starszy Menadżer ds. Produktów z Santander Consumer Multirent. – Ponadto dla przedsiębiorców bardzo istotne znaczenie ma choćby zarządzanie flotą, które bierze na siebie firma wynajmująca czy podobnie jak w leasingu koszt uzyskania przychodu, jaki stanowią miesięczne raty.
Popularność systemów car-sharing
Coraz więcej mówi się także o systemach car-sharing, czyli o wypożyczaniu pojazdu na bardzo krótki okres, za które płaci się określoną przez operatorów stawkę za każdy przejechany kilometr. Dzięki temu użytkownik w prosty sposób, korzystając z aplikacji na smartfonie, może przemieszczać się za pomocą wynajętego pojazdu. W tym przypadku wypożyczenie odbywa się bez żadnej umowy, na krótki okres i relatywnie niedużą liczbę przebytych kilometrów. Te proste warunki zwiększają atrakcyjność rozwiązania, zwłaszcza wśród młodych, dla których inne sposoby mogłyby nie być dostępne np. z powodu zbyt niskiego dochodu. Jak wynika z badania Santander Consumer Multirent „Czas wynajmu aut”, z car-sharingu korzystał już co szósty kierowca, z czego aż 35 proc. 18-29 latków.
Postępująca elektromobilność
Ten trend przyspieszyło rozporządzenie Rady Europejskiej o braku możliwości rejestracji w krajach Unii Europejskiej nowych pojazdów z silnikiem spalinowym z początkiem 2035 roku. Jest to wynikiem wprowadzenia rygorystycznej normy emisji dwutlenku węgla, zakładającej redukcję spalin do 100 proc. To jednak nie wszystko. Istotny wpływ mają również dotacje oferowane w programie „Mój elektryk” uruchomionym w drugiej połowie 2021 roku. Jak wskazuje raport przygotowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, park pojazdów elektrycznych w 2025 r. osiągnie ponad 6-krotny wzrost do 226,2 tys. sztuk. Ten trend jest też wyraźnie widoczny w postawie kierowców – w badaniu „Czas aut elektrycznych” Santander Consumer Multirent już co czwarty rozważałby zakup elektryka.
- Mimo nowych trendów nie można zapominać o tradycyjnych formach finansowania, choćby o leasingu operacyjnym dostępnym np. w ofercie Santander Consumer Multirent – komentuje Jarosław Stadler z Santander Consumer Multirent. - Przywiązanie nabywców pojazdów do tego rodzaju finansowania jest cały czas silne, a jak pokazuje struktura aut pierwszy raz rejestrowanych w Polsce, 62 proc. z nich stanowią ponad 10-letnie pojazdy. W takim wieku nie mogą być finansowane za pomocą wynajmu, co powoduje konieczność sięgnięcia po inne środki. Osoby indywidualne mogą sięgnąć z kolei np. po pożyczkę konsumencką Santander Consumer Financial Solutions na zakup auta lub motocykla.

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.