Komunikaty PR

Sezonowe smaki w restauracji. Czy można zatrzymać je przez cały rok?

2022-06-20  |  13:00
Biuro prasowe

Maj pachnie truskawkami i szparagami, a wrzesień smakuje świeżo zebranymi borowikami. Pory roku często determinują zarówno to, co pojawi się w naszej kuchni, jak i w restauracyjnym menu. O tym, jak ważną rolę pełni sezonowość, doskonale wiedzą między innymi Włosi, którzy gustują nie tylko w regionalnych specjałach, ale również tych dostępnych na targach wyłącznie przez kilka miesięcy w roku. Jak się jednak okazuje, świeże smaki można oferować swoim gościom znacznie dłużej. Marka Perino podpowiada, jak to zrobić. 

Sezonowość na polskim talerzu

Pory roku wyznaczają nam rytm sezonowości produktów. Wiosną cieszyć się będziemy innymi owocami i warzywami niż późną jesienią czy zimą. Dlaczego w maju chętniej sięgamy po świeże warzywa, skoro dostępne są w sklepach również w środku zimy? Zależy nam przede wszystkim na smaku i zawartości witamin. Produkty pozyskane w czasie zbiorów są smaczniejsze i posiadają o wiele więcej wartości odżywczych niż w innych częściach roku. Ponadto znacząco spada ich cena, która jest skorelowana z łatwą dostępnością i dużym popytem.

Sezonowość jest charakterystyczną cechą kuchni włoskiej, znanej z doskonałej jakości produktów oraz dodatków. Nic więc dziwnego, że w Polsce z każdym rokiem potrawy rodem ze słonecznej Italii zyskują na popularności. Jak wynika z raportu "Food Trendów Pyszne.pl 2021" Polacy w dowozie najczęściej wybierają dania kuchni włoskiej. Badania pokazują, że to właśnie ona, zaraz po kuchni rodzimej, jest pierwszym wyborem Polaków spośród pozostałych kuchni świata.

W Polsce trend sezonowości ma się bardzo dobrze. Wielu restauratorów komponuje menu sezonowe, w którym znajdują się dania charakterystyczne dla danej pory roku. Aromatyczna zupa z wiosennych nowalijek, chrupiące szparagi z jajkiem po benedyktyńsku czy jesienne risotto z polskimi borowikami — to tylko niektóre z sezonowych hitów restauracyjnych. W zależności od polityki lokalu, karta dań może zmieniać się co pół roku, lub nawet co miesiąc. Niektórzy szefowie kuchni zastanawiają się jednak, co zrobić, by serwować gościom najlepszą jakość nieco dłużej niż przez kilka tygodni. Z odsieczą przychodzą nowoczesne rozwiązania technologiczne, które dostępne są również w Polsce.

Sposób na świeżość przez okrągły rok

Chociaż okres letni w Polsce jest najbogatszy pod względem ilości i dostępności produktów sezonowych, to serwowanie aromatycznych warzyw, owoców i grzybów jest możliwe także w innych miesiącach. Producenci znaleźli bowiem sposób na zachowanie świeżości produktów, stosując jedną z najstarszych naturalnych metod konserwacji żywności i oferując ją w profesjonalnym wydaniu. Mowa o głębokim mrożeniu metodą szokową. Dochodzi w niej do bardzo szybkiego zamrożenia produktu, przez co kryształki lodu dopasowują się do jego komórek, nie zmieniając jednocześnie jego wyglądu. Dzięki temu produkt pozostaje w takiej samej postaci jak na początku. Ravioli z truflami, tortellacci z borowikami czy saccottini z dodatkiem gruszki to tylko niektóre z propozycji stworzonych z myślą o restauratorach i właścicielach firm cateringowych, którzy chcieliby serwować swoim gościom i klientom specjały ze świeżych składników przez całe 12 miesięcy. 

Produkując głęboko mrożone makarony typu pasta fresca, dbamy o to, by były one jak najlepszym odwzorowaniem propozycji wybitnych mistrzów kuchni. W naszej produkcji bazujemy na oryginalnych produktach i dawnych recepturach oraz wysokiej jakości składnikach. Jest to możliwe dzięki metodzie szokowej, która w moim odczuciu jest najlepszą metodą konserwowania świeżej żywności i pozwala zaspokajać kulinarne pragnienia gości restauracyjnych bez względu na porę roku – komentuje Tomasz Sokołowski, Prezes Zarządu Perino. 

Morze korzyści dla restauratorów (i nie tylko)

Świeże produkty głęboko mrożone to nie tylko sposób na zatrzymanie letnich smaków w restauracji przez okrągły rok, ale także wiele dodatkowych korzyści. Restauracje, które przygotowują dania na bazie tego typu składników mają możliwość kontrolowania food costu, dzięki dokładnie wyliczonym porcjom. Co więcej, zaplecze w postaci produktów głęboko mrożonych powoduje, że wykorzystujemy go dokładnie tyle, aby idealnie pokryć zapotrzebowanie gości. Co za tym idzie, nie marnujemy żywności i nie ponosimy strat związanych z utylizacją niewykorzystanych składników. Jakich korzyści, poza aspektem ekonomicznym, mogą spodziewać się restauratorzy, którzy chcą wprowadzić taki rozwiązanie do lokalu? 

Jedną z najważniejszych wartości w branży gastronomicznej jest powtarzalność potraw. Dzięki produktom głęboko mrożonym restauratorzy bez problemu mogą serwować dania takiej samej jakości, o takim samym smaku. Niewątpliwie ogromną korzyścią jest także oszczędność czasu, który w przypadku zwiększonego ruchu w restauracji jest na wagę złota. W przypadku naszych głęboko mrożonych makaronów proces ich przygotowania przez kucharza trwa od kilku do kilkunastu minut. Z kolei podczas samodzielnego przygotowania dania od A do Z, trwa to o wiele dłużej, a zadowalający efekt końcowy nie zawsze jest gwarantowany — dodaje Tomasz Sokołowski.

Metoda głębokiego mrożenia to jedna z technologii dedykowanych restauracjom (i nie tylko), która zdobyła uznanie szefów kuchni na całym świecie. W Polsce po takie rozwiązania sięga coraz więcej restauratorów, ale i właścicieli firm cateringowych, którzy chcą usprawnić funkcjonowanie swoich biznesów. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy BRAK ZDJĘCIA
2024-04-26 | 12:00

Zebra Technologies uruchamia program wyróżnień dla zrównoważonego rozwoju

Warszawa, Polska – 24 kwietnia 2024 r. – Zebra Technologies Corporation (NASDAQ: ZBRA), wiodący dostawca rozwiązań cyfrowych umożliwiających firmom inteligentne łączenie danych, zasobów i ludzi, ogłosiła dziś
Przemysł spożywczy Warto ją poznać! Danusia Malinowa Beauty
2024-04-25 | 13:00

Warto ją poznać! Danusia Malinowa Beauty

Produkcja pierwszej MINIczekolady Danusia rozpoczęła się na początku XX wieku, kiedy to krakowski Mistrz Czekolady - Adam Piasecki - stworzył wyjątkową recepturę, a sam produkt nazwał
Przemysł spożywczy Think tank Żywność dla Przyszłości prezentuje wnioski z raportu „Talerz Polaka
2024-04-24 | 16:00

Think tank Żywność dla Przyszłości prezentuje wnioski z raportu „Talerz Polaka"

Obchody Dnia Ziemi, jak co roku, są okazją do refleksji na temat naszego wpływu na kondycję planety. W kwietniu br. mija rok od utworzenia Interdyscyplinarnego Centrum Analiz

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.