Komunikaty PR

Sezonowe stoiska i wyspy handlowe? To się opłaca, ale są warunki

2024-05-15  |  08:49
Biuro prasowe

Gdzie handel opłaca się najbardziej? Wszędzie tam, gdzie są klienci! Niby to znana od lat prawda, jednak tam, gdzie potencjalnych klientów jest najwięcej, najczęściej stawki za wynajem lokalu są największe. Niezależnie czy weźmiemy pod uwagę popularne galerie handlowe, dworce kolejowe czy lotniska - mniejszych przedsiębiorców rzadko kiedy będzie stać na płacenie wysokich stawek najmu, a do tego związanie się umową na minimum kilka lat. Atrakcyjną alternatywą jest zainwestowanie w wyspę handlową. Koszty wejścia w ten rodzaj biznesu jest relatywnie niski, stawki czynszu wyraźnie mniejsze, a umowę można dość łatwo rozwiązać – podobnie, jak zmienić profil działalności[1]. Wyspy czy mobilne stoiska handlowe to także idealne rozwiązanie na sezonowy handel w miejscowościach turystycznych. Co jednak zrobić, aby biznes na wyspie handlowej czy sezonowym stoisku się opłacał i nie przyniósł strat?

 

Wybór odpowiedniej branży to podstawa

 

Wyspy handlowe, podobnie jak sezonowe stoiska, z reguły nie są celem samym w sobie podczas wycieczki do galerii. Ich biznes w dużej mierze opiera się na sprzedaży impulsowej, dlatego nie każdy rodzaj działalności sprawdzi się w przypadku wysp. Jak podaje portal Franczyzawpolsce[2] branże, które idealnie się do tego nadają to wyroby jubilerskie, kosmetyka kolorowa, kosmetyki naturalne, produkty hand-made, upominki oraz usługi. Popularnością cieszą się także regionalne rękodzieło, produkty lokalnych firm oraz produkty ekologiczne. Co ciekawe, coraz większą popularność zyskuje także gastronomia[3]. W przypadku sezonowych stoisk w miejscowościach turystycznych warto wybrać – obok pamiątek – wszystko to, co może być przydatne turystom: od kosmetyków do opalania, poprzez okulary przeciwsłoneczne, aż po odzież sportową jak np. stroje kąpielowe czy odzież do wspinaczki górskiej. O tym, że warto postawić na wyspy handlowe i stoiska sezonowe przekonują najwięksi gracze. Żabka otwiera wyspy w centrach handlowych[4], a także decyduje się na sklepy sezonowe[5]. Lidl i Biedronka również widzą potencjał w turystycznych miejscowościach, zwiększając tam obsady pracownicze i oferując nawet zakwaterowanie pracownikom[6]. Nic w tym dziwnego, nawet znane sieci spożywcze decydują się na wyspy handlowe w popularnych obiektach, mają na to wpływ znacznie niższe koszty, a przy tym szansa na zwiększenie realnego zysku. Początkowa inwestycja w wyspę handlową to wydatek rzędu od 35 tys. do 80 tys. zł w zależności od branży i poziomu zatowarowania[7]. To wyraźnie mniej niż w przypadku tradycyjnego sklepu.

 

Warto znać zagrożenia

 

Wybór odpowiedniej branży to dopiero część sukcesu. Amerykański portal Medium.com[8], obok licznych zalet prowadzenia wysp handlowych, takich jak choćby wysoki ruch, niższe koszty działalności, łatwość zmiany asortymentu czy możliwości działań sezonowych, wymienia także zagrożenia. Wśród nich mówi o ograniczonej przestrzeni czy też uzależnienia od wahań ruchu w galerii handlowej, jednak wyraźnie wymienia niestety kradzieże i straty powodowane przez nieuczciwych konsumentów. Powodem jest choćby zmieniający się sposób projektowania wysp – odchodzi się od sprzedawcy otoczonego zamkniętymi gablotami, na rzecz wysp otwartych, do których można wejść, zapoznać się z produktem, dotknąć go i wypróbować[9]. Przy sporym natężeniu ruchu w galeriach handlowych czy w turystycznych miejscowościach upilnowanie towaru przez zazwyczaj jednego sprzedawcę jest praktycznie niemożliwe. To może się przyczynić do poważnych strat, a w konsekwencji sprawić, że nasz biznes zamiast zysków będzie „na minusie”.

 

- Problem zabezpieczenia towarów na wyspach handlowych i stoiskach sezonowych od dawna stanowił problem dla sprzedawców. Zamknięte pod kluczem gabloty skutecznie zniechęcają konsumentów, którzy chcą kontaktu z produktem. Nie sposób choćby kupić okularów przeciwsłonecznych bez przymierzenia kilku par. Z drugiej strony otwarte stoiska to zachęta dla nieuczciwych konsumentów. Właśnie dlatego, w odpowiedzi na problemy wysp handlowych i stoisk sezonowych, opracowaliśmy wysoce skuteczny system zabezpieczeń Alpha Zone. Pozwala on na nieskrępowany dostęp do produktów, a jednocześnie skutecznie chroni je przed kradzieżą. Specjalne klipsy umieszczone na towarach – dopasowane do bardzo szerokiego asortymentu produktów jak choćby odzież, buty, okulary, butelki, alkohole czy kosmetyki – w połączeniu z dedykowaną anteną pozwalają na poruszanie się z produktem po stoisku w określonym obszarze. W chwili opuszczenia „bezpiecznej strefy”, czyli przy potencjalnej próbie kradzieży, uruchomiony zostaje alarm. To bardzo wygodne rozwiązanie, które nie wymaga wydzielania wejść, czy montowania bramek ograniczających przestrzeń – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems Polska. - Uniwersalność tego rozwiązania zyskuje też popularność w sklepach. Przykładowo sieć sklepów Blain's Farm & Fleet[10], zabezpieczyła  w ten sposób stoiska z elektronarzędziami – każdy klient, może dzięki temu zapoznać się z właściwościami sprzętu, ale ten pozostaje w pełni zabezpieczony przed wyniesieniem poza dedykowaną strefę – dodaje.

 

O tym, jak lukratywna może być to branża, świadczą dane z USA. Przychód z wysp handlowych i kiosków w 2023 to prawie 12 mld USD, a liczba pracowników w nich zatrudnionych sięga 120 tys. osób[11]. Polskie dane również pokazują, że handel ma i będzie miał się dobrze. Z raportu JLL[12] wynika jasno, że rynek handlowy w Polsce w dalszym ciągu rośnie – w 2023 r. zasoby powiększyły się o ponad 560 000 m², 14% więcej w porównaniu z poprzednim rokiem i 8% więcej od pięcioletniej średniej. Do tego Retail Confidence Index dla Polski ulega znaczącej poprawie. Wartości powyżej 100 odzwierciedlają pozytywne nastroje wśród uczestników rynku handlowego. To świetne wiadomości dla każdego, kto chce rozpocząć swój biznes w branży, zaczynając od wyspy handlowej. Tym bardziej że centra handlowe są coraz bardziej elastyczne i niektóre z nich pozwalają na wynajem przestrzeni nawet na jeden dzień[13].

 


[1] https://www.interaktywna.pl/spoleczenstwo/kariera/co-to-jest-wyspa-handlowa-i-dlaczego-warto-w-to-zainwestowac/

[2] https://franczyzawpolsce.pl/biznes-na-wyspie/

[3] https://www.propertynews.pl/polityka-i-spoleczenstwo/raport-branza-informatyczna-uznana-za-najatrakcyjniejsza-na-rynku-pracy,158781.html

[4] https://mycompanypolska.pl/artykul/nowosc-na-rynku-zabka-wprowadza-wyspy-w-centrach-handlowych/13761

[5] https://next.gazeta.pl/next/7,151003,29847068,zabka-otwiera-sklepy-sezonowe-biedronka-i-lidl-tez-rekrutuja.html

[6] https://next.gazeta.pl/next/7,151003,29847068,zabka-otwiera-sklepy-sezonowe-biedronka-i-lidl-tez-rekrutuja.html

[7] https://franczyzawpolsce.pl/biznes-na-wyspie/

[8] https://medium.com/@manohardigitalteam/the-pros-and-cons-of-running-a-shopping-mall-kiosk-business-01be4cb65571

[9] https://franczyzawpolsce.pl/biznes-na-wyspie/

[10] https://checkpointsystems.com/blog/alpha-zone-success-case-blains/

[11] https://www.ibisworld.com/united-states/market-research-reports/mall-carts-kiosks-industry/#IndustryStatisticsAndTrends

[12] https://www.jll.pl/pl/trendy-i-analizy/badanie/rynek-handlowy-w-polsce

[13] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/handel-i-dystrybucja/centra-handlowe-ingka-umozliwily-wynajecie-powierzchni-przez-system-online-nawet-na-jeden-dzien-2503455

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę Biuro prasowe
2025-06-18 | 06:00

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

MediaMarkt Polska we współpracy z bp Polska uruchamia wyjątkową akcję promocyjną „Tanie Tankowanie tylko z myMediaMarkt". Od czwartku 19 czerwca do 25 czerwca,
Handel Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie
2025-06-10 | 06:00

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Jako przedsiębiorca zapewne zauważasz, że cyfrowa transformacja to już nie tylko trend, ale konieczność. W dobie mobilności i dynamicznych zmian rynkowych, obsługa sprzedaży
Handel Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja
2025-06-06 | 14:00

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

7 czerwca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Seksu – to doskonały moment, aby przyjrzeć się temu, jak zmieniają się zwyczaje Polaków związane z zakupem produktów

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową

Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.

Transport

M.Kobosko: Wszyscy zapłacimy za eskalację między Izraelem a Iranem. Kraje UE powinny robić więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa

 Mrzonki o armii europejskiej są mrzonkami, to trzeba sobie jasno powiedzieć. Każdy z krajów członkowskich Unii Europejskiej musi, i to się na szczęście już dzieje, nie tylko myśleć i mówić, ale też robić coraz więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa w koordynacji wspólnej – uważa Michał Kobosko, poseł do Parlamentu Europejskiego z Polska 2050. W kontekście światowych konfliktów, w tym na linii Izrael–Iran, jego zdaniem Polska powinna się skupić na współpracy zarówno ze Wspólnotą, jak i Stanami Zjednoczonymi. 

Muzyka

Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.