Komunikaty PR

Sezonowe stoiska i wyspy handlowe? To się opłaca, ale są warunki

2024-05-15  |  08:49
Biuro prasowe

Gdzie handel opłaca się najbardziej? Wszędzie tam, gdzie są klienci! Niby to znana od lat prawda, jednak tam, gdzie potencjalnych klientów jest najwięcej, najczęściej stawki za wynajem lokalu są największe. Niezależnie czy weźmiemy pod uwagę popularne galerie handlowe, dworce kolejowe czy lotniska - mniejszych przedsiębiorców rzadko kiedy będzie stać na płacenie wysokich stawek najmu, a do tego związanie się umową na minimum kilka lat. Atrakcyjną alternatywą jest zainwestowanie w wyspę handlową. Koszty wejścia w ten rodzaj biznesu jest relatywnie niski, stawki czynszu wyraźnie mniejsze, a umowę można dość łatwo rozwiązać – podobnie, jak zmienić profil działalności[1]. Wyspy czy mobilne stoiska handlowe to także idealne rozwiązanie na sezonowy handel w miejscowościach turystycznych. Co jednak zrobić, aby biznes na wyspie handlowej czy sezonowym stoisku się opłacał i nie przyniósł strat?

 

Wybór odpowiedniej branży to podstawa

 

Wyspy handlowe, podobnie jak sezonowe stoiska, z reguły nie są celem samym w sobie podczas wycieczki do galerii. Ich biznes w dużej mierze opiera się na sprzedaży impulsowej, dlatego nie każdy rodzaj działalności sprawdzi się w przypadku wysp. Jak podaje portal Franczyzawpolsce[2] branże, które idealnie się do tego nadają to wyroby jubilerskie, kosmetyka kolorowa, kosmetyki naturalne, produkty hand-made, upominki oraz usługi. Popularnością cieszą się także regionalne rękodzieło, produkty lokalnych firm oraz produkty ekologiczne. Co ciekawe, coraz większą popularność zyskuje także gastronomia[3]. W przypadku sezonowych stoisk w miejscowościach turystycznych warto wybrać – obok pamiątek – wszystko to, co może być przydatne turystom: od kosmetyków do opalania, poprzez okulary przeciwsłoneczne, aż po odzież sportową jak np. stroje kąpielowe czy odzież do wspinaczki górskiej. O tym, że warto postawić na wyspy handlowe i stoiska sezonowe przekonują najwięksi gracze. Żabka otwiera wyspy w centrach handlowych[4], a także decyduje się na sklepy sezonowe[5]. Lidl i Biedronka również widzą potencjał w turystycznych miejscowościach, zwiększając tam obsady pracownicze i oferując nawet zakwaterowanie pracownikom[6]. Nic w tym dziwnego, nawet znane sieci spożywcze decydują się na wyspy handlowe w popularnych obiektach, mają na to wpływ znacznie niższe koszty, a przy tym szansa na zwiększenie realnego zysku. Początkowa inwestycja w wyspę handlową to wydatek rzędu od 35 tys. do 80 tys. zł w zależności od branży i poziomu zatowarowania[7]. To wyraźnie mniej niż w przypadku tradycyjnego sklepu.

 

Warto znać zagrożenia

 

Wybór odpowiedniej branży to dopiero część sukcesu. Amerykański portal Medium.com[8], obok licznych zalet prowadzenia wysp handlowych, takich jak choćby wysoki ruch, niższe koszty działalności, łatwość zmiany asortymentu czy możliwości działań sezonowych, wymienia także zagrożenia. Wśród nich mówi o ograniczonej przestrzeni czy też uzależnienia od wahań ruchu w galerii handlowej, jednak wyraźnie wymienia niestety kradzieże i straty powodowane przez nieuczciwych konsumentów. Powodem jest choćby zmieniający się sposób projektowania wysp – odchodzi się od sprzedawcy otoczonego zamkniętymi gablotami, na rzecz wysp otwartych, do których można wejść, zapoznać się z produktem, dotknąć go i wypróbować[9]. Przy sporym natężeniu ruchu w galeriach handlowych czy w turystycznych miejscowościach upilnowanie towaru przez zazwyczaj jednego sprzedawcę jest praktycznie niemożliwe. To może się przyczynić do poważnych strat, a w konsekwencji sprawić, że nasz biznes zamiast zysków będzie „na minusie”.

 

- Problem zabezpieczenia towarów na wyspach handlowych i stoiskach sezonowych od dawna stanowił problem dla sprzedawców. Zamknięte pod kluczem gabloty skutecznie zniechęcają konsumentów, którzy chcą kontaktu z produktem. Nie sposób choćby kupić okularów przeciwsłonecznych bez przymierzenia kilku par. Z drugiej strony otwarte stoiska to zachęta dla nieuczciwych konsumentów. Właśnie dlatego, w odpowiedzi na problemy wysp handlowych i stoisk sezonowych, opracowaliśmy wysoce skuteczny system zabezpieczeń Alpha Zone. Pozwala on na nieskrępowany dostęp do produktów, a jednocześnie skutecznie chroni je przed kradzieżą. Specjalne klipsy umieszczone na towarach – dopasowane do bardzo szerokiego asortymentu produktów jak choćby odzież, buty, okulary, butelki, alkohole czy kosmetyki – w połączeniu z dedykowaną anteną pozwalają na poruszanie się z produktem po stoisku w określonym obszarze. W chwili opuszczenia „bezpiecznej strefy”, czyli przy potencjalnej próbie kradzieży, uruchomiony zostaje alarm. To bardzo wygodne rozwiązanie, które nie wymaga wydzielania wejść, czy montowania bramek ograniczających przestrzeń – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems Polska. - Uniwersalność tego rozwiązania zyskuje też popularność w sklepach. Przykładowo sieć sklepów Blain's Farm & Fleet[10], zabezpieczyła  w ten sposób stoiska z elektronarzędziami – każdy klient, może dzięki temu zapoznać się z właściwościami sprzętu, ale ten pozostaje w pełni zabezpieczony przed wyniesieniem poza dedykowaną strefę – dodaje.

 

O tym, jak lukratywna może być to branża, świadczą dane z USA. Przychód z wysp handlowych i kiosków w 2023 to prawie 12 mld USD, a liczba pracowników w nich zatrudnionych sięga 120 tys. osób[11]. Polskie dane również pokazują, że handel ma i będzie miał się dobrze. Z raportu JLL[12] wynika jasno, że rynek handlowy w Polsce w dalszym ciągu rośnie – w 2023 r. zasoby powiększyły się o ponad 560 000 m², 14% więcej w porównaniu z poprzednim rokiem i 8% więcej od pięcioletniej średniej. Do tego Retail Confidence Index dla Polski ulega znaczącej poprawie. Wartości powyżej 100 odzwierciedlają pozytywne nastroje wśród uczestników rynku handlowego. To świetne wiadomości dla każdego, kto chce rozpocząć swój biznes w branży, zaczynając od wyspy handlowej. Tym bardziej że centra handlowe są coraz bardziej elastyczne i niektóre z nich pozwalają na wynajem przestrzeni nawet na jeden dzień[13].

 


[1] https://www.interaktywna.pl/spoleczenstwo/kariera/co-to-jest-wyspa-handlowa-i-dlaczego-warto-w-to-zainwestowac/

[2] https://franczyzawpolsce.pl/biznes-na-wyspie/

[3] https://www.propertynews.pl/polityka-i-spoleczenstwo/raport-branza-informatyczna-uznana-za-najatrakcyjniejsza-na-rynku-pracy,158781.html

[4] https://mycompanypolska.pl/artykul/nowosc-na-rynku-zabka-wprowadza-wyspy-w-centrach-handlowych/13761

[5] https://next.gazeta.pl/next/7,151003,29847068,zabka-otwiera-sklepy-sezonowe-biedronka-i-lidl-tez-rekrutuja.html

[6] https://next.gazeta.pl/next/7,151003,29847068,zabka-otwiera-sklepy-sezonowe-biedronka-i-lidl-tez-rekrutuja.html

[7] https://franczyzawpolsce.pl/biznes-na-wyspie/

[8] https://medium.com/@manohardigitalteam/the-pros-and-cons-of-running-a-shopping-mall-kiosk-business-01be4cb65571

[9] https://franczyzawpolsce.pl/biznes-na-wyspie/

[10] https://checkpointsystems.com/blog/alpha-zone-success-case-blains/

[11] https://www.ibisworld.com/united-states/market-research-reports/mall-carts-kiosks-industry/#IndustryStatisticsAndTrends

[12] https://www.jll.pl/pl/trendy-i-analizy/badanie/rynek-handlowy-w-polsce

[13] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/handel-i-dystrybucja/centra-handlowe-ingka-umozliwily-wynajecie-powierzchni-przez-system-online-nawet-na-jeden-dzien-2503455

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry Biuro prasowe
2025-04-28 | 10:30

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry

Fulfillment, czyli kompleksowa usługa magazynowa, to jeden z filarów rozwoju nowoczesnego e-commerce. W dobie rosnących oczekiwań konsumentów, konieczności szybkiej dostawy
Handel DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią
2025-04-14 | 06:00

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią

Nowa, piąta już w Polsce sortownia DPD Polska to strategiczna inwestycja firmy, której celem jest dalsza optymalizacja procesów logistycznych oraz zwiększenie
Handel Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
2025-04-09 | 10:45

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Jeszcze dekadę temu zakupy spożywcze online wydawały się rozwiązaniem dla nielicznych. Zmieniające się nawyki konsumentów i rosnące oczekiwania wobec jakości

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety

– Bezpieczeństwo militarne trzeba finansować bezpiecznie, uwzględniając bezpieczeństwo finansów publicznych, bezpieczeństwo ekonomiczne – mówi dr Sławomir Dudek, prezes Instytutu Finansów Publicznych. Proponowane przez KE poluzowanie reguły fiskalnej pozwalającej na mocniejsze zadłużanie się rządów to zdaniem ekonomistów krok we właściwym kierunku, ale skuteczny na krótką metę. W dłuższej perspektywie konieczne jest wspólne unijne finansowanie, np. w ramach nowego budżetu UE, i wspólne programy zbrojeniowe, a także szukanie kapitału na rynkach finansowych.

Prawo

Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny

Długotrwałe procedury, nadmierna biurokracja i często niejednoznaczne interpretacje przepisów hamują rozwój fotowoltaiki w Polsce – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki. Inwestorzy wskazują uzyskanie warunków przyłączenia jako najbardziej problematyczny etap procesu inwestycyjnego. Barierą jest też skala wydanych odmów przyłączenia do sieci, co odstrasza inwestorów. Zmiany są konieczne, zwłaszcza w kontekście dyrektywy RED III, która wskazuje na konieczność przyspieszenia, uproszczenia i ujednolicenia procedur administracyjnych dla inwestycji w OZE.

Konsument

Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.