Komunikaty PR

Sezonowe stoiska i wyspy handlowe? To się opłaca, ale są warunki

2024-05-15  |  08:49
Biuro prasowe

Gdzie handel opłaca się najbardziej? Wszędzie tam, gdzie są klienci! Niby to znana od lat prawda, jednak tam, gdzie potencjalnych klientów jest najwięcej, najczęściej stawki za wynajem lokalu są największe. Niezależnie czy weźmiemy pod uwagę popularne galerie handlowe, dworce kolejowe czy lotniska - mniejszych przedsiębiorców rzadko kiedy będzie stać na płacenie wysokich stawek najmu, a do tego związanie się umową na minimum kilka lat. Atrakcyjną alternatywą jest zainwestowanie w wyspę handlową. Koszty wejścia w ten rodzaj biznesu jest relatywnie niski, stawki czynszu wyraźnie mniejsze, a umowę można dość łatwo rozwiązać – podobnie, jak zmienić profil działalności[1]. Wyspy czy mobilne stoiska handlowe to także idealne rozwiązanie na sezonowy handel w miejscowościach turystycznych. Co jednak zrobić, aby biznes na wyspie handlowej czy sezonowym stoisku się opłacał i nie przyniósł strat?

 

Wybór odpowiedniej branży to podstawa

 

Wyspy handlowe, podobnie jak sezonowe stoiska, z reguły nie są celem samym w sobie podczas wycieczki do galerii. Ich biznes w dużej mierze opiera się na sprzedaży impulsowej, dlatego nie każdy rodzaj działalności sprawdzi się w przypadku wysp. Jak podaje portal Franczyzawpolsce[2] branże, które idealnie się do tego nadają to wyroby jubilerskie, kosmetyka kolorowa, kosmetyki naturalne, produkty hand-made, upominki oraz usługi. Popularnością cieszą się także regionalne rękodzieło, produkty lokalnych firm oraz produkty ekologiczne. Co ciekawe, coraz większą popularność zyskuje także gastronomia[3]. W przypadku sezonowych stoisk w miejscowościach turystycznych warto wybrać – obok pamiątek – wszystko to, co może być przydatne turystom: od kosmetyków do opalania, poprzez okulary przeciwsłoneczne, aż po odzież sportową jak np. stroje kąpielowe czy odzież do wspinaczki górskiej. O tym, że warto postawić na wyspy handlowe i stoiska sezonowe przekonują najwięksi gracze. Żabka otwiera wyspy w centrach handlowych[4], a także decyduje się na sklepy sezonowe[5]. Lidl i Biedronka również widzą potencjał w turystycznych miejscowościach, zwiększając tam obsady pracownicze i oferując nawet zakwaterowanie pracownikom[6]. Nic w tym dziwnego, nawet znane sieci spożywcze decydują się na wyspy handlowe w popularnych obiektach, mają na to wpływ znacznie niższe koszty, a przy tym szansa na zwiększenie realnego zysku. Początkowa inwestycja w wyspę handlową to wydatek rzędu od 35 tys. do 80 tys. zł w zależności od branży i poziomu zatowarowania[7]. To wyraźnie mniej niż w przypadku tradycyjnego sklepu.

 

Warto znać zagrożenia

 

Wybór odpowiedniej branży to dopiero część sukcesu. Amerykański portal Medium.com[8], obok licznych zalet prowadzenia wysp handlowych, takich jak choćby wysoki ruch, niższe koszty działalności, łatwość zmiany asortymentu czy możliwości działań sezonowych, wymienia także zagrożenia. Wśród nich mówi o ograniczonej przestrzeni czy też uzależnienia od wahań ruchu w galerii handlowej, jednak wyraźnie wymienia niestety kradzieże i straty powodowane przez nieuczciwych konsumentów. Powodem jest choćby zmieniający się sposób projektowania wysp – odchodzi się od sprzedawcy otoczonego zamkniętymi gablotami, na rzecz wysp otwartych, do których można wejść, zapoznać się z produktem, dotknąć go i wypróbować[9]. Przy sporym natężeniu ruchu w galeriach handlowych czy w turystycznych miejscowościach upilnowanie towaru przez zazwyczaj jednego sprzedawcę jest praktycznie niemożliwe. To może się przyczynić do poważnych strat, a w konsekwencji sprawić, że nasz biznes zamiast zysków będzie „na minusie”.

 

- Problem zabezpieczenia towarów na wyspach handlowych i stoiskach sezonowych od dawna stanowił problem dla sprzedawców. Zamknięte pod kluczem gabloty skutecznie zniechęcają konsumentów, którzy chcą kontaktu z produktem. Nie sposób choćby kupić okularów przeciwsłonecznych bez przymierzenia kilku par. Z drugiej strony otwarte stoiska to zachęta dla nieuczciwych konsumentów. Właśnie dlatego, w odpowiedzi na problemy wysp handlowych i stoisk sezonowych, opracowaliśmy wysoce skuteczny system zabezpieczeń Alpha Zone. Pozwala on na nieskrępowany dostęp do produktów, a jednocześnie skutecznie chroni je przed kradzieżą. Specjalne klipsy umieszczone na towarach – dopasowane do bardzo szerokiego asortymentu produktów jak choćby odzież, buty, okulary, butelki, alkohole czy kosmetyki – w połączeniu z dedykowaną anteną pozwalają na poruszanie się z produktem po stoisku w określonym obszarze. W chwili opuszczenia „bezpiecznej strefy”, czyli przy potencjalnej próbie kradzieży, uruchomiony zostaje alarm. To bardzo wygodne rozwiązanie, które nie wymaga wydzielania wejść, czy montowania bramek ograniczających przestrzeń – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems Polska. - Uniwersalność tego rozwiązania zyskuje też popularność w sklepach. Przykładowo sieć sklepów Blain's Farm & Fleet[10], zabezpieczyła  w ten sposób stoiska z elektronarzędziami – każdy klient, może dzięki temu zapoznać się z właściwościami sprzętu, ale ten pozostaje w pełni zabezpieczony przed wyniesieniem poza dedykowaną strefę – dodaje.

 

O tym, jak lukratywna może być to branża, świadczą dane z USA. Przychód z wysp handlowych i kiosków w 2023 to prawie 12 mld USD, a liczba pracowników w nich zatrudnionych sięga 120 tys. osób[11]. Polskie dane również pokazują, że handel ma i będzie miał się dobrze. Z raportu JLL[12] wynika jasno, że rynek handlowy w Polsce w dalszym ciągu rośnie – w 2023 r. zasoby powiększyły się o ponad 560 000 m², 14% więcej w porównaniu z poprzednim rokiem i 8% więcej od pięcioletniej średniej. Do tego Retail Confidence Index dla Polski ulega znaczącej poprawie. Wartości powyżej 100 odzwierciedlają pozytywne nastroje wśród uczestników rynku handlowego. To świetne wiadomości dla każdego, kto chce rozpocząć swój biznes w branży, zaczynając od wyspy handlowej. Tym bardziej że centra handlowe są coraz bardziej elastyczne i niektóre z nich pozwalają na wynajem przestrzeni nawet na jeden dzień[13].

 


[1] https://www.interaktywna.pl/spoleczenstwo/kariera/co-to-jest-wyspa-handlowa-i-dlaczego-warto-w-to-zainwestowac/

[2] https://franczyzawpolsce.pl/biznes-na-wyspie/

[3] https://www.propertynews.pl/polityka-i-spoleczenstwo/raport-branza-informatyczna-uznana-za-najatrakcyjniejsza-na-rynku-pracy,158781.html

[4] https://mycompanypolska.pl/artykul/nowosc-na-rynku-zabka-wprowadza-wyspy-w-centrach-handlowych/13761

[5] https://next.gazeta.pl/next/7,151003,29847068,zabka-otwiera-sklepy-sezonowe-biedronka-i-lidl-tez-rekrutuja.html

[6] https://next.gazeta.pl/next/7,151003,29847068,zabka-otwiera-sklepy-sezonowe-biedronka-i-lidl-tez-rekrutuja.html

[7] https://franczyzawpolsce.pl/biznes-na-wyspie/

[8] https://medium.com/@manohardigitalteam/the-pros-and-cons-of-running-a-shopping-mall-kiosk-business-01be4cb65571

[9] https://franczyzawpolsce.pl/biznes-na-wyspie/

[10] https://checkpointsystems.com/blog/alpha-zone-success-case-blains/

[11] https://www.ibisworld.com/united-states/market-research-reports/mall-carts-kiosks-industry/#IndustryStatisticsAndTrends

[12] https://www.jll.pl/pl/trendy-i-analizy/badanie/rynek-handlowy-w-polsce

[13] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/handel-i-dystrybucja/centra-handlowe-ingka-umozliwily-wynajecie-powierzchni-przez-system-online-nawet-na-jeden-dzien-2503455

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Nowoczesne centrum logistyczne Żabki z prestiżową nagrodą! Biuro prasowe
2024-07-05 | 11:00

Nowoczesne centrum logistyczne Żabki z prestiżową nagrodą!

Polskie Towarzystwo Logistyczne już po raz 16. nagrodziło najciekawsze projekty, związane z innowacjami w dziedzinie logistyki, realizowane przez rodzime przedsiębiorstwa. W tym roku
Handel Pakiet nieruchomości REFIELD sprzedany FALCON za 150 mln PLN
2024-07-04 | 16:07

Pakiet nieruchomości REFIELD sprzedany FALCON za 150 mln PLN

Trzy nowoczesne parki handlowe - Pasaż Kępiński, Pasaż Grodziski oraz Pasaż Golubsko-Dobrzyński (obecnie pod nazwą OTO Park Golub-Dobrzyń) już w pełni w rękach nowego właściciela.
Handel Nowe narzędzie dla produkcji i sprzedaży dóbr konsumpcyjnych
2024-07-04 | 12:15

Nowe narzędzie dla produkcji i sprzedaży dóbr konsumpcyjnych

Salesforce wprowadził nowe, oparte na sztucznej inteligencji rozwiązanie Consumer Goods Cloud. Sprawia one, że każdy krok procesu wprowadzania produktów na rynek - od planowania, aż do

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.