Społeczna odpowiedzialność biznesu w branży gadżetów reklamowych
Produkcja i logistyka mają ogromne znaczenie dla płynności funkcjonowania firm, ale nie tylko. Decyzje zapadające w wielu organizacjach w dużym stopniu wpływają również na środowisko. Wiedza na temat społecznej odpowiedzialności biznesu rośnie i nie jest też dziś obca producentom gadżetów reklamowych. Co o ekologicznym podejściu mówią firmy?
Odpowiedzialność wielowymiarowa: surowce, certyfikacja i produkcja
Wraz ze wzrostem świadomości na temat ekologii coraz więcej firm świadomie włącza się w działania mające na celu wspieranie środowiska naturalnego. Czujemy się odpowiedzialni za to, co jedzą i czym oddychają nasze dzieci, stale myśląc o tym, jaka będzie przyszłość kolejnych pokoleń. Nie można robić biznesu tylko tu i teraz – komentuje Anna Garmada, CEO Slodkie, firmy produkującej słodycze reklamowe.
Odpowiedzialność powinna być wpisana w DNA marki, a nie traktowana wybiórczo. W branży gadżetów reklamowych niezwykle istotny jest obszar pozyskiwania surowców i produkcji. Mam przekonanie, że powinniśmy grać do jednej bramki z naturą. Jak to robić? Coraz więcej odpowiedzialnych firm stawia dziś na przykład na certyfikację. Mogę zdradzić, że w sektorze czekoladowych słodyczy reklamowych dużą uwagę zwraca się na zrównoważone uprawy kakaowców czy etyczne praktyki na plantacjach. Decydujemy się więc na współpracę z firmami, które mogą nam zagwarantować to podejście w postaci certyfikacji, w tym na przykład Cocoa Horizons – komentuje Anna Garmada.
Jeśli mowa o gadżetach reklamowych, nie sposób pominąć całego procesu pakowania produktów. Wielu organizacjom reprezentującym proekologiczne podejście przyświeca myśl redukcji materiałów nieprzyjaznych środowisku na rzecz poszerzania oferty o opakowania z folii biodegradowalnej bądź papieru pochodzącego z recyklingu. Jak dodaje Anna Garmada:
Z wielką dumą mogę przyznać, że jako jedyni w Polsce przeszliśmy audyt, otrzymując certyfikat FSC® świadczący o odpowiedzialnym podejściu do gospodarki leśnej. A jeśli mowa o lasach, nie mogłabym nie wspomnieć o naszym najnowszym projekcie, czyli współpracy z Fundacją Las na Zawsze. Od tego roku za każde złożone zamówienie sadzimy 1 metr kwadratowy lasu!
Zmiana patyczków do lizaków z plastikowych na papierowe, odzyskiwanie ciepła wytwarzanego w trakcie produkcji czy stosowanie technologii umożliwiającej ograniczenie zużycia wody – to tylko przykłady działań, które realizują firmy produkujące gadżety reklamowe, w tym m.in. warszawska spółka Slodkie.
Zieloni przewoźnicy dla lepszej przyszłości
Produkcja to jednak nie wszystko. Kolejną ważną odnogą działalności firm jest logistyka. W tym aspekcie warto zwrócić szczególną uwagę na łańcuch dostaw oraz na outsourcing usług transportowych. Część firm kurierskich dystrybuujących gadżety reklamowe wykorzystuje pojazdy z napędem ekologicznym bądź samochody niskoemisyjne. Na rynku znaleźć można również podmioty inwestujące w rozwój alternatywnych paliw oraz w zaawansowane technologie umożliwiające użytkowanie energii odnawialnej. Działania te służą zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla. Nasza firma w pełni świadomie współpracuje wyłącznie z wybranymi dostawcami reprezentującymi podejście ekologiczne, zgodne z ideą stojącą za marką Slodkie. Dumnie nazywamy ich zielonymi przewoźnikami – komentuje Anna Garmada.
Wśród nich jest m.in. DPDgroup, będące partnerem programu ONZ #Worldstodolist na rzecz Globalnych Celów Zrównoważonego Rozwoju, czyli „listy rzeczy do zrobienia” służących dobru planety i społeczności. Kolejny partner firmy Slodkie podaje zaś, że: dzięki rozległej sieci alternatywnych lokalizacji odbioru i nadania UPS, w połączeniu z technologią optymalizacji trasy, kurier zmniejsza liczbę postojów, co zmniejsza zużycie paliwa i emisję spalin.
Wybór odpowiedzialnych podwykonawców z szerokiej palety dostawców jest dziś w zasięgu wielu firm. Nie wszystkie jednak zdają sobie sprawę, że nawet ich drobne wybory mogą wspomóc środowisko lub jemu zaszkodzić. Każda podjęta decyzja danej organizacji wiąże się z odpowiedzialnością za siebie i innych. Jak podkreśla Anna Garmada: Analizując głębiej cały proces dostaw, dochodzimy do wniosku, że przewoźnicy stanowią jedną z kluczowych grup naszych podwykonawców. W skali roku, dowożąc nam surowce i rozwożąc produkty do klientów, pokonują tysiące kilometrów!
Odpowiedzialność za środowisko w coraz większym stopniu cenią również osoby zamawiające gadżety reklamowe. Miejmy nadzieję, że ich postawa będzie kolejnym motorem do zmian w trosce o lepszą przyszłość naszej planety.

Smak zaczyna się od mięsa

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

„Herbapol. We współpracy z naturą.”
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.