Komunikaty PR

Aktywność fizyczna Polaków – czy jest z nami aż tak źle?

2020-08-13  |  09:00
Biuro prasowe

Jak mówi znane polskie przysłowie – „ruch to zdrowie”. Każdy z nas wie, że aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na nasz organizm i nasze samopoczucie, zwłaszcza gdy spędzamy większość czasu w jednej pozycji, np. przy biurku. Czy to jednak mobilizuje Polaków i Polki, aby więcej czasu przeznaczali na ćwiczenia fizyczne? Jak pod tym względem wypada Polska na tle innych europejskich narodów? I jak zachęcić Polaków i Polki, żeby uprawiali więcej sportu?

 

 

Co trzeci mieszkaniec Polski wciąż stroni od sportu

 

Chociaż stereotyp Polaka, który swój wolny czas spędza na kanapie przed telewizorem, jest dość mocno zakorzeniony w naszej kulturze, to jednak coraz więcej naszych rodaków zaczyna uprawiać sport. Jak wynika z badania MultiSport Index 2019 przeprowadzonego przez Kantar, w ubiegłym roku 64% Polek i Polaków było aktywnych fizycznie. To o 2 punkty procentowe więcej niż w 2018 roku. Jest to grupa, która uprawia jakikolwiek sport przynajmniej raz w miesiącu. Są to proste czynności, jak spacery czy jazda na rowerze do pracy. Najczęściej aktywną fizycznie grupą są osoby młode, od 15 do 24 roku życia (zadeklarowało to aż 80% ankietowanych w tym wieku). Przybywa też osób, które ćwiczą regularnie – aż 19% badanych przyznało się do tego, że uprawia sport 5 razy w tygodniu. Czy to jest jednak powód do dumy i oznaka, że wspomniany stereotyp zniknął na dobre? Niestety nie – co trzeci mieszkaniec naszego kraju w 2019 roku nie podjął żadnej aktywności fizycznej. Jest to jeden z najgorszych wyników wśród państw Unii Europejskiej.

 

Aktywność fizyczna raz w miesiącu – czy to wystarczy?

 

Radość z rosnącej liczby ćwiczących Polaków umniejsza również fakt, że aktywność fizyczna raz w miesiącu to niestety wciąż zbyt mało, żeby określać się mianem sportowego narodu. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) minimalny czas ruchu dla osób dorosłych to 150 minut umiarkowanego lub 75 minut intensywnego wysiłku fizycznego na tydzień. Oczywiście każdy jest inny i potrzebuje różnej aktywności, ale dane te i tak są przerażające, także wśród dzieci. WHO wskazuje, że minimalna dawka ruchu dla dzieci w wieku od 5 do 17 lat to 60 minut dziennie. Obowiązkowy wymiar zajęć wychowania fizycznego dla uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych wynosi jedynie 4 godziny lekcyjne, a dla uczniów szkół ponadpodstawowych – 3 godziny lekcyjne w tygodniu. Rodzice sami powinni więc dbać o to, żeby ich dzieci uprawiały sport. Jak to jednak zrobić w dobie cyfryzacji, smartfonów i Internetu?

 

Zachęcamy do uprawiania sportu

 

Z pomocą przychodzi… cyfryzacja, smartfony i Internet, dzięki którym dostęp do profesjonalnych ćwiczeń do wykonania w domu jest łatwiejszy. Wystarczy włączyć na ekranie dowolnego urządzenia elektronicznego trening ze znanym sportowcem czy trenerem i po prostu uprawiać sport. To jednak nie do końca zastąpi ruch na świeżym powietrzu. To właśnie dzięki aktywnościom na zewnątrz mamy najwięcej energii, dotleniamy swój organizm, hartujemy go i dostajemy ogromny zastrzyk witaminy D. Z setek bezpłatnych treningów zarówno online, jak i offline dla każdego będzie można skorzystać 19 września w ramach Narodowego Dnia Sportu. To wielkie święto wszystkich osób aktywnych fizycznie i doskonały pretekst do rozpoczęcia nowego, sportowego życia przez tzw. „kanapowców”. Celem kampanii jest popularyzacja sportu wśród dzieci i dorosłych oraz stworzenie możliwości do poznania i spróbowania swoich sił w nieznanych dotąd dyscyplinach sportowych. „Poprzednie edycje Narodowego Dnia Sportu przyciągały tysiące osób, a wydarzenia w ramach NDS liczyliśmy w setkach. W tym roku – z powodu niepewnej sytuacji epidemiologicznej – część naszych działań przenosimy do przestrzeni wirtualnej. Chcemy udowodnić wszystkim Polakom, że do uprawiania pełnowartościowego sportu wystarczy kawałek podłogi w naszym mieszkaniu. Nie rezygnujemy jednak z tego, z czego Narodowy Dzień Sportu słynie. Organizujemy bezpłatne treningi w całym kraju, angażując lubianych i utytułowanych sportowców, ośrodki sportowe, siłownie i kluby fitness” – mówi Krystyna Radkowska, Prezeska Fundacji Zwalcz Nudę, organizatora kampanii społecznej.

 

 

Bezpłatne treningi w ramach Narodowego Dnia sportu odbędą się 19 września m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Toruniu czy mniejszych miejscowościach, takich jak Ciechocinek, Biała Podlaska oraz Bełchatów. Treningi organizowane online będzie można obejrzeć na stronie www.narodowydziensportu.pl oraz na Facebooku Narodowy Dzień Sportu. Kampania społeczna jest współfinansowana przez Ministerstwo Sportu.

 

 

Narodowy Dzień Sportu

19 września

Strona internetowa: www.narodowydziensportu.pl

Facebook: www.facebook.com/NarodowyDzienSportu

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sport Doskonale warunki na narty w Szczyrku. Narciarze tłumnie odwiedzają Beskid Sport Arenę! Biuro prasowe
2024-12-27 | 18:00

Doskonale warunki na narty w Szczyrku. Narciarze tłumnie odwiedzają Beskid Sport Arenę!

W poprzednim sezonie (2023/2024) ośrodek Beskid Sport Arena otwarł się już 2 grudnia, natomiast w tym roku trzeba było poczekać trochę dłużej. Wszystko jednak wskazuje na to, że
Sport Znamy datę Rosa Challenge Tour 2025
2024-12-09 | 01:00

Znamy datę Rosa Challenge Tour 2025

To już pewne – na polu golfowym Rosa odbędzie się kolejny turniej z cyklu Challenge Tour.  Oficjalny harmonogram został opublikowany dzisiaj na oficjalnej stronie turnieju. W nowym
Sport Zielona Infrastruktura Sportowa Przyszłości – nie moda tylko konieczność!
2024-10-18 | 09:00

Zielona Infrastruktura Sportowa Przyszłości – nie moda tylko konieczność!

Eksperci od dawna dyskutują o potrzebie wprowadzania ekologicznych rozwiązań w infrastrukturze sportowej oraz o wyzwaniach związanych ze zrównoważonym rozwojem. W centrum uwagi

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Handel

Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych

Pomimo brexitu relacje handlowe między Polską a Wielką Brytanią nie tylko się utrzymały, ale też nabrały nowej dynamiki. W 2023 roku wartość wymiany towarów i usług osiągnęła rekordowe 36,4 mld euro – wynika z raportu Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej. Rosną także obustronne inwestycje. W Polsce działa już ponad 1,4 tys. firm z kapitałem brytyjskim zatrudniających 113 tys. osób. Również polskie firmy coraz częściej eksplorują rynek brytyjski. Szczególnie dynamicznie rozwija się współpraca w sektorach strategicznych energetycznym, obronnym, technologicznym i finansowym.

Transport

Dziennie policjanci zatrzymują średnio 69 osób z zakazem prowadzenia pojazdów. Trwają prace nad zaostrzeniem przepisów dla kierowców

W 2024 roku policjanci przeprowadzili ponad 16 mln badań na zawartość alkoholu w organizmie i zatrzymali 91,3 tys. nietrzeźwych kierujących. W 2022 roku, przy mniejszej liczbie kontroli, było ich niemal 104,5 tys. Spadek jest zauważalny, ale problem wciąż jest poważny. Dodatkowo 16,5 tys. osób naruszyło sądowy zakaz prowadzenia pojazdów, a 8,2 tys. nie zastosowało się do decyzji o cofnięciu uprawnień do kierowania. Trwają prace nad przepisami, które zaostrzą kary w tym obszarze.

Handel

Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin

Polska jest nadal największym producentem sprzętu AGD w UE, ale traci na znaczeniu pod wpływem silnej konkurencji z krajów trzecich, przede wszystkim Chin. Ostatnie dwa lata były trudne dla branży, wciąż pojawiają się nowe zagrożenia, ale – jak podkreślają jej przedstawiciele – widać światełko w tunelu. Producenci AGD liczą na pozytywny wpływ deregulacji, również w obszarze środowiskowym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.