Raport Romet: Aż 23% Polaków jeździ rowerem także zimą
Na podstawie przeprowadzonego badania Romet wskazuje powody, dla których warto jeździć rowerem zimą, w jaki sposób dbać o rower o tej porze roku, w co nasz jednoślad oraz my sami musimy być wyposażeni, a także rekomenduje gravele lub e-bike’i do jazdy w wymagających jesienno-zimowych warunkach.
Grupa Romet, polski producent rowerów i lider rynku zbadał zwyczaje Polaków dotyczące jazdy na rowerze zimą[1]. Okazuje się, że choć w cieplejszych miesiącach aż 65% z nas deklaruje używanie jednośladów, a 15% robi to przez cały rok, to wyłącznie zimą jeździ jedynie 8% rowerzystów. Jako główne przeszkody dla tej formy aktywności Polacy wskazują przede wszystkim wymagające warunki atmosferyczne oraz drogowe, choć nie brakuje czynników, które mogłyby skłonić nas do zmiany zachowań w tym obszarze. Romet obserwuje coraz większe zainteresowanie modelami elektrycznymi oraz rowerami typu gravel, a liczne zapytania dotyczą formy turystyki rowerowej, jaką jest zimowy bikepacking.
Jako główne powody niechęci do jazdy na rowerze zimą wskazuje się[2] czynniki atmosferyczne (68% odpowiedzi) takie jak niska temperatura, wiatr oraz padający śnieg. Drugą z przyczyn są trudne warunki drogowe (55%) w postaci oblodzenia i zalegającego na trasach rowerowych śniegu. Ankietowani wskazywali również na zwiększone prawdopodobieństwo wypadku (39%), szybko zapadający zmrok (35%) oraz zwiększone prawdopodobieństwo odniesienia kontuzji (26%). Istotnymi przeszkodami okazały się także braki w wyposażeniu – 24% rowerzystów nie posiada dostosowanej do zimowej jazdy odzieży, 21% osprzętu rowerowego takiego jak dedykowane opony czy mocniejsze oświetlenie, a 16% wskazało na brak odpowiedniego roweru. Co interesujące, niewielu ankietowanych (13%) wskazało smog jako istotną przeszkodę do zimowej jazdy.
Blisko połowa (48%) rowerzystów nie wyobraża sobie, że mogłaby zacząć jeździć na rowerze w sezonie zimowym. Spośród pozostałej grupy, 15% ankietowanych skłonnych byłoby do rozpoczęcia tej aktywności przy lepszych warunkach atmosferycznych i cieplejszej temperaturze. Na drugim miejscu wskazywano dobrze przygotowany do warunków rower (11%), a podium zamyka lepsza infrastruktura rowerowa w postaci dobrze oświetlonych i odśnieżanych ścieżek rowerowych (5%)[3].
„Obserwując zachowania konsumentów i branżę w Polsce od wielu lat, możemy bez wahania stwierdzić, że sezon rowerowy zdecydowanie się wydłużył, nie tylko ze względu na łagodniejące warunki pogodowe, ale również coraz nowocześniejsze i bardziej przystosowane do zróżnicowanych sytuacji drogowych rowery elektryczne oraz gravele. Choć nie potrafimy jeszcze zmieniać pogody to istnieje kilka sposobów, aby również zimą korzystać z roweru, zwłaszcza że aktywność fizyczna pomaga budować odporność organizmu. Aby było to dla nas zdrowe i bezpieczne należy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu zarówno siebie jak i roweru” – komentuje Grzegorz Grzyb, wiceprezes zarządu Romet.
„Ważne jest odpowiednie dobranie sprzętu do warunków, w jakich przyjdzie nam podróżować. Nasz Team, tworzący zarówno kolekcje rowerów jak i akcesoriów, poświęca wiele uwagi aby nasi klienci mieli do dyspozycji najlepszy sprzęt do określonych warunków i profilu rowerzysty. Jeśli jeździmy głównie w mieście po odśnieżanych trasach możemy założyć, że sprawdzi się ten sam rower, którego używamy w innych okresach roku oraz to samo ogumienie, a najwięcej uwagi powinniśmy poświęcić odpowiedniej do zimowej jazdy odzieży. Coraz większym zainteresowaniem – również w kontekście sezonu jesienno-zimowego – cieszą się e-bikes, które zapewniają wparcie elektryczne, tak ważne szczególnie przy trudnych warunkach pogodowych. Kluczowe będzie również dodatkowe oświetlenie i odblaski, byśmy byli dobrze widoczni również na słabiej oświetlonych ulicach przy szybko zapadającym zmroku. Jeśli jednak poruszać się będziemy głównie po oblodzonych, bocznych drogach i nawierzchniach szutrowych doradzałbym zainteresowanie się uniwersalnymi rowerami typu gravel, łączące szybkość klasycznej szosówki z komfortem jazdy niezależnie od terenu. Warto także założyć zimowe opony wyposażone w kolce zapewniające dodatkową przyczepność na oblodzonych i zaśnieżonych drogach. Na pewno przydadzą nam się również dodatkowe błotniki dla ochrony przed wodą czy błotem pośniegowym. Przede wszystkim, podobnie jak podczas jazdy samochodem, trzeba jednak pamiętać o dostosowaniu prędkości jazdy do warunków na drodze” – dodaje Grzegorz Grzyb.
Większość rowerzystów jeżdżących zimą pamięta o podstawowych zasadach tego rodzaju aktywności. Jako najważniejsze elementy przygotowania się do jazdy wymieniali kolejno[4]: śledzenie prognoz pogodowych (58%), ubranie odpowiedniej odzieży (53%) oraz dostosowanie prędkości i techniki jazdy do warunków na drodze (51%). Nieco mniej uwagi poświęcamy sprzętowi rowerowemu – 29% ankietowanych wskazało, że przygotowuje rower do jazdy zimą poprzez wymianę opon, smarowanie części ruchomych czy montaż dodatkowego oświetlenia. Niewiele mniej, bo 23% przed sezonem zimowym oddaje rower na dodatkowy przegląd. Co ciekawe, 5% ankietowanych przygotowuje także swój organizm do sezonu np. poprzez zimowe prysznice czy morsowanie.
„Zapytania i relacje klientów oraz fanów marki Romet, które otrzymuje nasz zespół poprzez nasze kanały społecznościowe i biuro obsługi klienta, wyraźnie wskazują, że grono osób uprawiając bikepacking rośnie z roku na rok. Ta forma turystyki rowerowej przystępnej praktycznie dla każdego, w której poruszamy się szybko i z minimalnym bagażem, wyjątkowo pasuje do sezonu zimowego. W naszej ofercie klienci znajdą dedykowane takiej formie turystyki rowerowej akcesoria, takie jak sakwy podsiodłowe, na ramę, a także lekkie plecako-bukłaki rowerowe” – podsumowuje Grzegorz Grzyb.
O Grupie ROMET
ROMET to firma rodzinna ze 100% polskim kapitałem oraz lider w branży jednośladów z ponad 30-letnim doświadczeniem w produkcji rowerów. Nowoczesna fabryka rowerów Romet pozwala produkować sprzęt najwyższej jakości. Romet to aktualnie największy producent rowerów w Polsce, należy też do grona najważniejszych producentów rowerów w Europie. W swoich fabrykach produkuje rocznie ok. 400 tys. rowerów, co stanowi 1/3 całej produkcji w Polsce. W swojej ofercie posiada rowery z segmentu: rowerów górskich, szosowych, trekkingowych, crossowych, miejskich oraz elektrycznych. Fabryki Romet zlokalizowane są w siedzibie głównej w Podgrodziu koło Dębicy oraz w Jastrowie na północy Polski wraz z centrum logistycznym w Kowalewie. Ich łączna powierzchnia to 65 tys. m kw. Znaczną część całej produkcji stanowi eksport rowerów na rynki Europy Zachodniej, między innymi do takich krajów jak: Niemcy, Wielka Brytania, Austria, Belgia, Szwecja, Hiszpania czy Czechy. Aktualnie rowery z fabryki Romet sprzedawane są na 35 rynkach na świecie.
[1] Ogólnopolskie badanie CAWI (Computer Assisted Web Interview) przeprowadzone na reprezentatywnej próbie Polaków 18+ na panelu Ariadna w dniach 04-05.12 N=1029 przez Publicis Data Science dla Grupy Romet.
[2] Pytanie wielokrotnego wyboru, odpowiedzi nie sumują się do 100%.
[3] 8% wskazało na odpowiedź „inne”, kolejne 8% na „nie wiem”, 4% „ciepłe ubranie” a po 1% zebrały odpowiedzi „Bezpieczeństwo” i „Brak innego środka transportu”.
[4] Pytanie wielokrotnego wyboru, wyniki nie sumują się do 100%.

Doskonale warunki na narty w Szczyrku. Narciarze tłumnie odwiedzają Beskid Sport Arenę!

Znamy datę Rosa Challenge Tour 2025

Zielona Infrastruktura Sportowa Przyszłości – nie moda tylko konieczność!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.