Raport Romet: Aż 23% Polaków jeździ rowerem także zimą
Na podstawie przeprowadzonego badania Romet wskazuje powody, dla których warto jeździć rowerem zimą, w jaki sposób dbać o rower o tej porze roku, w co nasz jednoślad oraz my sami musimy być wyposażeni, a także rekomenduje gravele lub e-bike’i do jazdy w wymagających jesienno-zimowych warunkach.
Grupa Romet, polski producent rowerów i lider rynku zbadał zwyczaje Polaków dotyczące jazdy na rowerze zimą[1]. Okazuje się, że choć w cieplejszych miesiącach aż 65% z nas deklaruje używanie jednośladów, a 15% robi to przez cały rok, to wyłącznie zimą jeździ jedynie 8% rowerzystów. Jako główne przeszkody dla tej formy aktywności Polacy wskazują przede wszystkim wymagające warunki atmosferyczne oraz drogowe, choć nie brakuje czynników, które mogłyby skłonić nas do zmiany zachowań w tym obszarze. Romet obserwuje coraz większe zainteresowanie modelami elektrycznymi oraz rowerami typu gravel, a liczne zapytania dotyczą formy turystyki rowerowej, jaką jest zimowy bikepacking.
Jako główne powody niechęci do jazdy na rowerze zimą wskazuje się[2] czynniki atmosferyczne (68% odpowiedzi) takie jak niska temperatura, wiatr oraz padający śnieg. Drugą z przyczyn są trudne warunki drogowe (55%) w postaci oblodzenia i zalegającego na trasach rowerowych śniegu. Ankietowani wskazywali również na zwiększone prawdopodobieństwo wypadku (39%), szybko zapadający zmrok (35%) oraz zwiększone prawdopodobieństwo odniesienia kontuzji (26%). Istotnymi przeszkodami okazały się także braki w wyposażeniu – 24% rowerzystów nie posiada dostosowanej do zimowej jazdy odzieży, 21% osprzętu rowerowego takiego jak dedykowane opony czy mocniejsze oświetlenie, a 16% wskazało na brak odpowiedniego roweru. Co interesujące, niewielu ankietowanych (13%) wskazało smog jako istotną przeszkodę do zimowej jazdy.
Blisko połowa (48%) rowerzystów nie wyobraża sobie, że mogłaby zacząć jeździć na rowerze w sezonie zimowym. Spośród pozostałej grupy, 15% ankietowanych skłonnych byłoby do rozpoczęcia tej aktywności przy lepszych warunkach atmosferycznych i cieplejszej temperaturze. Na drugim miejscu wskazywano dobrze przygotowany do warunków rower (11%), a podium zamyka lepsza infrastruktura rowerowa w postaci dobrze oświetlonych i odśnieżanych ścieżek rowerowych (5%)[3].
„Obserwując zachowania konsumentów i branżę w Polsce od wielu lat, możemy bez wahania stwierdzić, że sezon rowerowy zdecydowanie się wydłużył, nie tylko ze względu na łagodniejące warunki pogodowe, ale również coraz nowocześniejsze i bardziej przystosowane do zróżnicowanych sytuacji drogowych rowery elektryczne oraz gravele. Choć nie potrafimy jeszcze zmieniać pogody to istnieje kilka sposobów, aby również zimą korzystać z roweru, zwłaszcza że aktywność fizyczna pomaga budować odporność organizmu. Aby było to dla nas zdrowe i bezpieczne należy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu zarówno siebie jak i roweru” – komentuje Grzegorz Grzyb, wiceprezes zarządu Romet.
„Ważne jest odpowiednie dobranie sprzętu do warunków, w jakich przyjdzie nam podróżować. Nasz Team, tworzący zarówno kolekcje rowerów jak i akcesoriów, poświęca wiele uwagi aby nasi klienci mieli do dyspozycji najlepszy sprzęt do określonych warunków i profilu rowerzysty. Jeśli jeździmy głównie w mieście po odśnieżanych trasach możemy założyć, że sprawdzi się ten sam rower, którego używamy w innych okresach roku oraz to samo ogumienie, a najwięcej uwagi powinniśmy poświęcić odpowiedniej do zimowej jazdy odzieży. Coraz większym zainteresowaniem – również w kontekście sezonu jesienno-zimowego – cieszą się e-bikes, które zapewniają wparcie elektryczne, tak ważne szczególnie przy trudnych warunkach pogodowych. Kluczowe będzie również dodatkowe oświetlenie i odblaski, byśmy byli dobrze widoczni również na słabiej oświetlonych ulicach przy szybko zapadającym zmroku. Jeśli jednak poruszać się będziemy głównie po oblodzonych, bocznych drogach i nawierzchniach szutrowych doradzałbym zainteresowanie się uniwersalnymi rowerami typu gravel, łączące szybkość klasycznej szosówki z komfortem jazdy niezależnie od terenu. Warto także założyć zimowe opony wyposażone w kolce zapewniające dodatkową przyczepność na oblodzonych i zaśnieżonych drogach. Na pewno przydadzą nam się również dodatkowe błotniki dla ochrony przed wodą czy błotem pośniegowym. Przede wszystkim, podobnie jak podczas jazdy samochodem, trzeba jednak pamiętać o dostosowaniu prędkości jazdy do warunków na drodze” – dodaje Grzegorz Grzyb.
Większość rowerzystów jeżdżących zimą pamięta o podstawowych zasadach tego rodzaju aktywności. Jako najważniejsze elementy przygotowania się do jazdy wymieniali kolejno[4]: śledzenie prognoz pogodowych (58%), ubranie odpowiedniej odzieży (53%) oraz dostosowanie prędkości i techniki jazdy do warunków na drodze (51%). Nieco mniej uwagi poświęcamy sprzętowi rowerowemu – 29% ankietowanych wskazało, że przygotowuje rower do jazdy zimą poprzez wymianę opon, smarowanie części ruchomych czy montaż dodatkowego oświetlenia. Niewiele mniej, bo 23% przed sezonem zimowym oddaje rower na dodatkowy przegląd. Co ciekawe, 5% ankietowanych przygotowuje także swój organizm do sezonu np. poprzez zimowe prysznice czy morsowanie.
„Zapytania i relacje klientów oraz fanów marki Romet, które otrzymuje nasz zespół poprzez nasze kanały społecznościowe i biuro obsługi klienta, wyraźnie wskazują, że grono osób uprawiając bikepacking rośnie z roku na rok. Ta forma turystyki rowerowej przystępnej praktycznie dla każdego, w której poruszamy się szybko i z minimalnym bagażem, wyjątkowo pasuje do sezonu zimowego. W naszej ofercie klienci znajdą dedykowane takiej formie turystyki rowerowej akcesoria, takie jak sakwy podsiodłowe, na ramę, a także lekkie plecako-bukłaki rowerowe” – podsumowuje Grzegorz Grzyb.
O Grupie ROMET
ROMET to firma rodzinna ze 100% polskim kapitałem oraz lider w branży jednośladów z ponad 30-letnim doświadczeniem w produkcji rowerów. Nowoczesna fabryka rowerów Romet pozwala produkować sprzęt najwyższej jakości. Romet to aktualnie największy producent rowerów w Polsce, należy też do grona najważniejszych producentów rowerów w Europie. W swoich fabrykach produkuje rocznie ok. 400 tys. rowerów, co stanowi 1/3 całej produkcji w Polsce. W swojej ofercie posiada rowery z segmentu: rowerów górskich, szosowych, trekkingowych, crossowych, miejskich oraz elektrycznych. Fabryki Romet zlokalizowane są w siedzibie głównej w Podgrodziu koło Dębicy oraz w Jastrowie na północy Polski wraz z centrum logistycznym w Kowalewie. Ich łączna powierzchnia to 65 tys. m kw. Znaczną część całej produkcji stanowi eksport rowerów na rynki Europy Zachodniej, między innymi do takich krajów jak: Niemcy, Wielka Brytania, Austria, Belgia, Szwecja, Hiszpania czy Czechy. Aktualnie rowery z fabryki Romet sprzedawane są na 35 rynkach na świecie.
[1] Ogólnopolskie badanie CAWI (Computer Assisted Web Interview) przeprowadzone na reprezentatywnej próbie Polaków 18+ na panelu Ariadna w dniach 04-05.12 N=1029 przez Publicis Data Science dla Grupy Romet.
[2] Pytanie wielokrotnego wyboru, odpowiedzi nie sumują się do 100%.
[3] 8% wskazało na odpowiedź „inne”, kolejne 8% na „nie wiem”, 4% „ciepłe ubranie” a po 1% zebrały odpowiedzi „Bezpieczeństwo” i „Brak innego środka transportu”.
[4] Pytanie wielokrotnego wyboru, wyniki nie sumują się do 100%.
Zielona Infrastruktura Sportowa Przyszłości – nie moda tylko konieczność!
Waterdrop® oficjalnym partnerem Australian Open
46 proc. badanych pijących min. 10 szklanek wody dziennie jest szczęśliwa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Spółka PGE Dystrybucja podpisała z firmą Ericsson umowę na dostawę blisko 600 systemów zasilania dla radiowych stacji bazowych i transmisyjnych węzłów agregacyjnych w ramach Programu LTE450. Jest to już ostatni kontrakt na dostawę kluczowych składników sprzętu telekomunikacyjnego sieci LTE450. Jego realizacja ma umożliwić budowę sieci o kluczowym znaczeniu dla sektora energetycznego, co przyspieszy jego cyfryzację.
Ochrona środowiska
Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
Lasy Państwowe przedstawiły plan zwiększenia ochrony dla 17 proc. terenów leśnych, którymi zarządzają. To w sumie ponad 1,2 mln hektarów, z których 0,5 mln ha ma być całkowicie wyłączone z pozyskania drewna. Dodatkowa ochrona obejmie najcenniejsze przyrodniczo lasy w Polsce, w tym m.in. nadleśnictwa Puszczy Białowieskiej i najstarsze lasy w Polsce. Przedstawiciele LP podkreślają, że propozycja jest bezpieczna gospodarczo, ponieważ uwzględnia potrzeby przemysłu drzewnego i lokalnych mieszkańców.
Telekomunikacja
M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
– Nie pohukiwanie w Parlamencie Europejskim, ale twarde sankcje, które Komisja powinna jak najszybciej zaproponować – mówi Maciej Wąsik, europoseł z PiS, zapytany o potrzebną reakcję państw Unii Europejskiej na uszkodzenie kabli biegnących na dnie Morza Bałtyckiego. Jak podkreśla, nikt nie ma wątpliwości, że to element wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję. Dlatego potrzebna jest jednolita i silna odpowiedź UE oraz większe wsparcie dla Ukrainy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.