Komunikaty PR

SZACHY W ROLI GŁÓWNEJ, CZYLI „GAMBIT KRÓLOWEJ” OCZAMI SZACHISTY

2020-11-30  |  09:30
Biuro prasowe

Filmy, jak i seriale cieszą się coraz większą popularnością, szczególnie te tworzone dla czołowych telewizji internetowych. Okres pandemii koronawirusa jeszcze bardziej wzmocnił ich pozycje na rynku, kiedy nie można wyjść do kina. Ludzie zamknięci w domach, pozbawieni jakiejkolwiek rozrywki chętnie sięgają po ciekawe tytuły zamieszczane na Netflixie czy HBO GO. Ostatnie tygodnie to niekończący się zachwyt nad nowym serialem – „Gambit Królowej”, w którym główną rolę odgrywa królewska gra, czyli szachy.

Jesienne wieczory to czas, kiedy większość z nas spędza w domach, pod kocem z kubkiem herbaty. Zamknięcie kin, teatrów czy też restauracji jeszcze bardziej sprzyja tej aurze. Coraz chętniej wykupujemy płatne subskrypcje telewizji internetowych, które oferują szereg seriali i filmów o różnej tematyce, a dzięki szeroko pojętnej globalizacji premiery najlepszych tytułów odbywają się w Polsce tego samego dnia, co w USA czy krajach Europy Zachodniej, więc nie musimy czekać na nowe sezony ulubionych seriali.

Przez ostatnie tygodnie najgłośniejszym serialem i bardzo dobrze ocenianym przez krytyków jest miniserial Netflix „Gambit Królowej”, opowiadający o młodej szachistce Beth Harmony, w którą wcieliła się Anya Taylor-Joy. Jej celem jest stanie się najlepszą z najlepszych. Serial osadzony jest w latach 60. i 70.  XX wieku i świetnie oddaje klimat tamtych lat w Stanach Zjednoczonych. Zarówno dekoracje przestrzeni, jak i stroje bohaterów genialnie wpasowują się w owe czasy. Jednak najważniejsze w tym serialu są szachy oraz bycie jak najlepszym w królewskiej grze.

Główną bohaterkę poznajemy, gdy jest małą dziewczynką i trafia do sierocińca. Tam poznaje wspaniałego mężczyznę, który zgadza się na udzielanie jej lekcji szachów. Okazuje się, że Beth ma niesamowity talent i bardzo szybko staje się lepsza od swojego nauczyciela. Widzi schematy i ruchy w szachach oraz bez wysiłku potrafi wizualizować sobie grę na szachownicy. Sprawy zaczynają nabierać tempa, kiedy jej adopcyjna matka odkrywa, że zamiłowanie Beth do szachów można obrócić w bardzo dobry zarobek. Kobiety zaczynają podróżować po całym kraju, a nawet i świecie, aby Beth mogła grać, stawać się coraz lepszą i zdobywać nagrody. Dzięki wielkiemu talentowi, pasji oraz zawzięciu Beth z każdą rozegraną partią staje się coraz pewniejsza siebie. Sen z powiek spędza jej jednak jeden z najwybitniejszych graczy tamtych czasów, Rosjanin – Vasily Borgov, w tej roli Marcin Dorociński. W serialu możemy obserwować niezliczone partie szachów, rozgrywane na turniejach, jak i te z przyjemności.

- Szachowo produkcja broni się znakomicie, ponieważ jednym z konsultantów merytorycznych był sam Garri Kasparow, który jest XIII mistrzem świata. Odtwórczyni głównej roli - Anya Taylor-Joy pobierała specjalnie lekcje szachów u Bruce’a Pandolfiniego, co wcale nie jest regułą u aktorów, którzy grają na planie w tę grę, a w rzeczywistości zwykle nie odróżniają wieży od gońca. Na potrzeby roli aktorka opracowała również swego rodzaju „choreografię palców", tworząc unikatowy sposób poruszania figurami na szachownicy. Dodatkowo cała historia jest niezwykle wciągająca i pokazuje cenę, jaką ponosi się za bycie geniuszem i kobietą jednocześnie, która walczy w męskim świecie szachów – mówi Michał Kanarkiewicz, ambasador królewskiej gry oraz popularyzator  szachów w Polsce.

Coraz więcej seriali i filmów wykorzystuje szachy jako pretekst do opowiedzenia pewnej historii, jak np. niedawno emitowany w kinach polski film z udziałem Roberta Więckiewicza „Ukryta Gra”, który dostępny jest już na Netflix. Ale również i w naszych polskich serialach pojawia się ten motyw, chociażby w „Ojcu Mateuszu”, gdzie Artur Żmijewski w wielu scenach dla relaksu pogrywa w szachy.

- Mam nadzieję, że dzięki takim produkcjom, w których scenariusz oparty jest na grze w szachy coraz więcej osób będzie zainteresowanych tym sportem i  sami będą chętnie próbowali nauki szachów. Chciałbym, by rozgrywki szachowe stały się równie popularne, co inne sportowe turnieje w naszym kraju, jak i na świecie. Kiedyś szachy były uważne za zajęcie typowo męskie, a „Gambit Królowej” pokazuje, że również kobiety świetnie w nie grają i bardzo dobrze! Serdecznie zachęcam do korzystania z lekcji szachów, ponieważ rozwijają one kreatywność i umiejętność strategicznego myślenia, a przecież obie te umiejętności są bardzo pożądane przez pracodawców – dodaje Michał Kanarkiewicz.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sport 46 proc. badanych pijących min. 10 szklanek wody dziennie jest szczęśliwa Biuro prasowe
2024-09-05 | 15:15

46 proc. badanych pijących min. 10 szklanek wody dziennie jest szczęśliwa

Badania amerykańskich naukowców pokazują, że osoby pijące więcej wody częściej deklarują, że są szczęśliwe. Jednocześnie co trzeci respondent przyznaje, że regularne
Sport Jak wrócić do formy po wakacjach?
2024-08-27 | 13:00

Jak wrócić do formy po wakacjach?

Wakacje, na które zawsze czekamy z utęsknieniem powoli dobiegają końca. Okres letni to czas relaksu, odpoczynku i często “rozluźnienia” naszych zwyczajów
Sport Tarczyński sponsorem Mistrzostw Świata w Sumo, które odbędą się w Polsce
2024-08-12 | 12:30

Tarczyński sponsorem Mistrzostw Świata w Sumo, które odbędą się w Polsce

Firma Tarczyński została jednym ze sponsorów Mistrzostw Świata w Sumo, które odbędą się 7-8 września w Krotoszynie, stolicy polskiego sumo. W ramach świadczeń sponsorskich

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Krynica Forum 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Media i PR

Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów

Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.

DlaWas.info

Nauka

Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm

Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.