Sprawna wymiana informacji w łańcuchu dostaw dzięki technologii RFID
Poprawny przebieg procesów logistycznych zależy w dużej mierze od sprawności wymiany informacji między uczestnikami danej operacji na każdym etapie łańcucha dostaw. Aby ułatwić i przyspieszyć tę komunikację, wykorzystuje się etykiety RFID, w tym m.in. charakterystyczne, żółte etykiety stosowane w branży automotive. Informacje zapisane na takiej etykiecie pozwalają na śledzenie dostawy.
Aby ujednolicić sposób przekazywania informacji w łańcuchu logistycznym, opracowano specjalne systemy oznaczania jednostek logistycznych. Standaryzacja obejmuje projekt graficzny oraz dane, które powinny zostać zawarte na etykietach umieszczanych na opakowaniach transportowych. Wykorzystanie technologii RFID pozwala na automatyczny zapis informacji na nośniku radiowym, błyskawiczny odczyt danych oraz śledzenie dostawy w czasie rzeczywistym.
Do czego służą żółte etykiety logistyczne RFID?
Żółte etykiety RFID wykorzystywane w branży automotive służą do oznaczania pojemników transportowych w celu ułatwienia i przyśpieszenia komunikacji między kolejnymi uczestnikami łańcucha dostaw. Specjalne oznaczenia ułatwiają bieżącą kontrolę procesu oraz pozyskiwanie niezbędnych informacji o aktualnym statusie operacji. Ponadto automatyczna rejestracja danych zawartych na standaryzowanych etykietach logistycznych znacznie przyspiesza proces realizacji dostawy oraz zmniejsza ryzyko powstawania błędów administracyjnych.
Etykiety RFID na opakowania transportowe – jak to działa?
Żółte etykiety logistyczne umieszcza się na opakowaniach transportowych, w których poszczególne komponenty lub całe jednostki są przewożone do kolejnych punktów odbioru na etapie łańcucha dostaw. Na tego typu etykietach umieszcza się nośniki informacji w postaci chipów RFID, umożliwiające usprawnienie komunikacji oraz automatyzację przyjęć i wydań. Chipy mają dużą pojemność pamięci, dzięki której mogą przechowywać wszystkie niezbędne dane. Są również skutecznie odczytywane przez wszystkie bramki RFID.
Wygląd oraz zawartość etykiet podlegają standaryzacjom. Na przykład standaryzację etykiet dla branży automotive znajdziemy w dokumentach VDA, czyli Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego.
– Standaryzacje zawarte w dokumentach VDA (m.in. VDA 4913, VDA 4994, czy VDA 4902) obejmują wymiary, układ zadrukowanych informacji oraz sposób kodowania etykiet. Dla dużych pojemników czy przesyłek stosuje się etykiety w formacie 208x150 mm. Dla pojemników mniejszych jest to format 208x80 mm – wyjaśnia Dariusz Kawecki, menedżer produktu odpowiedzialny za rozwiązania dotyczące automatycznej identyfikacji w Etisoft.
Żółte etykiety są etykietami bezklejowymi. Daje to możliwość samodzielnego przymocowania ich do pojemnika transportowego, na przykład przy użyciu kółek samoprzylepnych wykonanych z taśm Duct. Wiele opakowań transportowych jest też wyposażonych w specjalne uchwyty, w których można umieścić tego typu etykiety. Każdy dostawca może je więc stosować w zależności od aktualnego zapotrzebowania.
Drukarki do etykiet RFID – sposób na przygotowanie kompletnej etykiety
Gotowa etykieta powinna zawierać czytelny nadruk. Aby go przygotować, należy wyposażyć się w urządzenie gwarantujące łatwe i bezproblemowe zadrukowanie oraz zakodowanie etykiety.
– Przy wyborze drukarki do etykiet RFID warto mieć na uwadze przede wszystkim szerokość głowicy drukującej. Do oznaczania opakowań transportowych używamy etykiet logistycznych o różnych wymiarach – dla dużych pojemników jest to przeważnie 208x150 mm. Tymczasem standardowe urządzenia najczęściej są wyposażone w głowice w rozmiarze 4”, zbyt wąskie dla większych etykiet. Rozwiązaniem, które najczęściej polecamy w tym przypadku naszym klientom, są profesjonalne drukarki do etykiet RFID znanych marek Printronix czy Zebra. Umożliwiają one jednoczesny druk i kodowanie znaczników RFID, a także obsługują etykiety logistyczne w rozmiarze aż do 6”. Automatyczna weryfikacja poprawności wydrukowanych danych uniemożliwia wykorzystanie nieczytelnych lub nieprawidłowo zakodowanych etykiet – tłumaczy ekspert.
Aby więc etykieta RFID do opakowań transportowych prawidłowo spełniała swoją rolę, warto zwrócić uwagę na każdy aspekt wpływający na jej jakość i czytelność – w tym również na odpowiednie urządzenie do drukowania oraz kodowania RFID. Rozwiązanie takie znacznie usprawni proces kontrolowania ścieżki transporterów na każdym etapie łańcucha dostaw.

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.