Sprzedawco nie wyrzucaj pieniędzy w błoto przy Black Friday
Mimo spowolnienia gospodarczego i presji inflacyjnej prognozy przedstawiają dalszy wzrost branży e-commerce, co obrazują wyniki najnowszego raportu firmy Strategy&[1]. Polacy coraz chętniej wykorzystują Black Friday jako najlepszy moment na oszczędności przy zakupach świątecznych. Przeciętna rodzina mieszkająca w kraju nad Wisłą ma coraz większe dochody, jednak wydatki rosną nieproporcjonalnie do wzrostu wynagrodzeń. Black Friday jest z ich perspektywy świetną okazją na kupno prezentów w korzystnych cenach, dzięki czemu pojawia się przestrzeń na zwiększenie obrotów w branży e-commerce. Chcąc w pełni wykorzystać potencjał tego święta e-handlu sprzedawcy powinni zadbać o zapewnienie odpowiedniego zaplecza technologicznego oraz usprawnienie ścieżki zakupowej klienta w swoich sklepach internetowych.
Okres wielu promocji związanych z Black Friday trwa od jednego dnia (piątku), do całego tygodnia, a nawet miesiąca, w zależności od sklepu i oferowanych produktów. W związku z tym coraz więcej e-sklepów już parę miesięcy wcześniej planuje i przygotowuje się na Black Friday tak, aby w tym czasie mieć jak największe zyski. Warto jednak zauważyć, że obsłużenie ogromnego ruchu na stronie i jednoczesne zapewnienie stabilności e-sklepu podczas takich peaków sprzedażowych, może być wyzwaniem pod kątem technologicznym. Oficjalny sklep z gadżetami WOŚP – Siemashop, borykał się z podobnym problemem. W grudniu i styczniu ten sklep internetowy odnotowuje największą sprzedaż. Kulminacyjnym momentem jest również finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Niestety witryna ta nie była w stanie sprostać wzmożonemu ruchowi klientów na stronie kumulującego się w krótkim okresie. Przez to ograniczała możliwość zakupu przedmiotów sygnowanych logo inicjatywy i finalnie wsparcia fundacji – z tego powodu sklep zdecydował się na migrację do IdoSell.
„Bardzo ważnym elementem przygotowania swojego sklepu internetowego do okresu wzmożonych zakupów jest wybranie sprawdzonego partnera technologicznego, który zagwarantuje że witryna pozwoli przyjąć wzmożony ruch w krótkim czasie i nie ograniczy sprzedaży. Współpraca Siemashop z IdoSell umożliwiła bezawaryjną obsługę tysięcy zamówień, które w grudniu i styczniu zostały złożone w e-sklepie w związku z Finałem WOŚP w 2024 r. Warto podkreślić, że SiemaShop w momentach szczytowego ruchu przyjmował kilkaset zamówień na minutę, zapewniając przy tym regularną synchronizację danych z wewnętrznymi systemami klienta. E-sklepy współpracujące z IdoSell, mają gwarancję niezawodności i dostępności usługi przez ponad 99,99% czasu. SLA, czyli dostępność sklepów internetowych założonych na naszej platformie od wielu lat nie spada poniżej 99,97%. W praktyce oznacza to, że sklepy internetowe mogą być niedostępne najwyżej przez kilka sekund w ciągu dnia” – komentuje Michał Dmitrowicz Szef Marketingu w firmie IdoSell, która należy do portfolio IAI.
Planując działania promocyjne przed świętem e-handlu, sprzedawcy nie mogą zapomnieć o odpowiedniej strategii, która obejmie zarówno działania marketingowe, jak i usprawnienie samego procesu sprzedaży. Jedną z kluczowych aktywności jest zapewnienie ruchu w witrynie, przy użyciu reklam w Google czy na marketplace oraz przez newslettery, dzięki którym sprzedawca może bez dodatkowych kosztów poinformować swoich klientów o aktualnych promocjach. Ważne jest stworzenie takiej formy mailingu, która będzie interesująca i przyciągnie uwagę odbiorcy. Warto zauważyć, że kupowanie ruchu przed świętem e-handlu może być skutecznym sposobem na zwiększenie widoczności witryny, jednak należy monitorować stany magazynowe na bieżąco. W sytuacji, gdy konsument chce kupić produkt, który widział na banerze, a nie może tego zrobić, ponieważ towar nie jest dostępny – sprzedawca „wyrzuca pieniądze w błoto”. Podobnie w przypadku gdy klient dodał już produkty do koszyka, jednak nie doszło do finalizacji zakupu, ponieważ pojawił się problem techniczny na stronie lub proces płatności nie był dopasowany do jego preferencji.
Przygotowując sklep internetowy do okresu promocji – i w konsekwencji wzmożonego ruchu na stronie – warto zadbać o budowanie pozytywnych doświadczeń klientów. Usprawnić proces zakupowy, przeanalizować kwestie możliwości wyboru metody płatności oraz dostawy. Dodatkowo należy uwzględnić proaktywne wsparcie klienta poprzez czat lub zainstalowanie odpowiednich wtyczek z asystentem zakupowym opartym o AI. Pomocne może być również przygotowanie FAQ, dzięki któremu potencjalny kupujący, który nie przepada za bezpośrednią komunikacją, może sam znaleźć odpowiedź na nurtujące go pytania.
W przypadku wielu sklepów internetowych Black Friday to czas największych zysków. Jednak wraz z możliwościami pojawiają się wyzwania, takie jak zarządzanie zwiększonym ruchem na stronie, obsługa lawinowo rosnących zamówień, zarządzanie zapasami czy niesfinalizowanie zakupu przez klienta. Dlatego nie należy lekceważyć odpowiedniego przygotowania do tego okresu i zweryfikować rozwiązania w praktyce odpowiednio wcześniej.
Więcej informacji o tym, jak przygotować swój sklep internetowy przed Black Friday znajdziesz w e-booku opracowanym przez ekspertów firmy IdoSell – „Jak e-sklepy przygotowują się do Black Friday?”
[1] Źródło: https://www.strategyand.pwc.com/pl/pl/publikacje/2024/e-commerce-w-polsce.html
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Ministerstwo Finansów chce objąć akcyzą wkłady do e-papierosów. Eksperci prognozują upadek polskich producentów i wzrost szarej strefy
Projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym przewiduje objęcie podatkiem akcyzowym nowych kategorii wyrobów, w tym wielorazowych papierosów elektronicznych czy podgrzewaczy tytoniu. W tym pierwszym przypadku ustawodawca chce opodatkować nie tylko samo urządzenie, ale także POD, czyli wkład do niego. Organizacje przedsiębiorców i plantatorów tytoniu ostrzegają, że to prowadziłoby do sytuacji, w której jeden produkt byłby opodatkowany dwu-, a nawet trzykrotnie, z negatywnymi skutkami dla obrotu gospodarczego w Polsce.
Polityka
Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
Na pierwszej w tym roku sesji Parlamentu Europejskiego europosłowie będą debatować nad przyszłością relacji na linii UE–USA. Przewodnicząca PE Roberta Metsola podczas otwarcia sesji podkreśliła, że obecne realia polityczne będą wymagały odnowionego sojuszu transatlantyckiego, a Europa jest gotowa do współpracy z administracją 47. prezydenta Stanów Zjednoczonych. Donald Trump w swoim przemówieniu po zaprzysiężeniu zapowiedział wysiłki na rzecz kończenia wojen i wprowadzania pokoju na świecie.
Handel
W tym roku import cementu z Ukrainy może przekroczyć milion ton. To oznacza problemy polskich producentów
Polscy producenci cementu obawiają się silnej konkurencji z Ukrainy. W ubiegłym roku import tego surowca zza wschodniej granicy wyniósł ok. 600–700 tys. t, prawie dwa razy więcej niż rok wcześniej. W kolejnych miesiącach dynamika może jeszcze przyspieszyć, dlatego sektor apeluje o kontyngenty ilościowe lub inny rodzaj wsparcia ze strony UE. Bez tego trudno będzie mu rywalizować z producentami z Ukrainy i innych państw, które nie muszą spełniać klimatycznych wymogów UE.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.