Komunikaty PR

Średnio 35 tys. złotych wydają polskie firmy na niezaangażowanego pracownika

2024-05-23  |  17:26
Biuro prasowe
Do pobrania ( 0.04 MB )

Co trzeci Polak nie czuje się związany ze swoim miejscem zatrudnienia i brakuje mu chęci do pracy – to dane z raportu „Zaangażowanie 2023” opracowanego przez Enpulse. To niepokojące, ponieważ niezaangażowany pracownik może dla firmy oznaczać dodatkowe koszty, które mogą sięgać nawet 35 proc. jego wynagrodzenia. W Polsce, przy obecnym średnim wynagrodzeniu brutto, są to kwoty rzędu 35 tysięcy złotych rocznie. Co w takim razie powinny zrobić Polskie firmy by ich pracownicy byli bardziej zaangażowani? 

 

Mimo coraz większej świadomości tego, jak ważnym aspektem jest dla firm dobrostan pracowników i ich zaangażowanie, nadal blisko jedna trzecia Polaków nie czuje się związana ze swoim miejscem pracy i brakuje im motywacji do działania. Z raportu „Zaangażowanie 2023” opracowanego przez Enpulse wynika, że 19 proc. pracowników czuje się rozczarowana i niechętnie wykonuje swoje obowiązki służbowe, a 14 proc. można określić mianem niezaangażowanych – czują się nieszczęśliwi w swojej pracy, a część z nich szuka nowego miejsca zatrudnienia. 

 

Czym jest zaangażowanie?

 

Zaangażowania nie mierzy się liczbą godzin, które pracownik spędzi na wykonywaniu obowiązków służbowych. Jego miarą jest natomiast to, czy identyfikuje się z organizacją, jej celami i wartościami, czy dobrze mówi o firmie, czy chce w niej pozostać i czy ma motywację do wypełniania obowiązków służbowych. Zaangażowany pracownik czuje się w firmie bezpiecznie. Wie, że ma wpływ na to co dzieje się wokół niego i ma poczucie sensu – widzi efekty swojej pracy i zawsze może liczyć na konstruktywną informację zwrotną przełożonego

 

W uproszczeniu można powiedzieć, że zaangażowanie zależy w dużym stopniu od tego jak zarządzamy ludźmi – czy budujemy dobrą atmosferę, czy stwarzamy warunki do rozwoju i czy włączamy ich w procesy zarządcze w firmie. Musimy też pamiętać o absolutnych podstawach, czyli stawianiu na klarowną komunikację i docenianie pracowników. No i oczywiście o odpowiednim wynagrodzeniu – mówi Magda Pietkiewicz, twórczyni platformy Enpulse, służącej badaniu zaangażowania pracowników. – Co może negatywnie wpłynąć na zaangażowanie naszych pracowników? Przede wszystkim chaos i brak transparentności – niejasne oczekiwania, niesprawiedliwe traktowanie czy brak komunikacji na linii przełożony-pracownik. Dużo „złego” może również wyrządzić brak sprawczości i ograniczone możliwości rozwoju – dodaje.

 

Firmy nie stać na niezaangażowanych pracowników 

 

Niezaangażowani pracownicy to duże zagrożenie dla firmy – jej efektywności i wyników finansowych. Liczne badania wskazują, że osoby, które nie czują związku ze swoim miejscem pracy przebywają na zwolnieniach lekarskich dłużej niż ich zaangażowani koledzy. Dodatkowo niezaangażowani pracownicy nie przykładają się należycie do wykonywanych zadań służbowych i generują koszty. Według K.Areys – ekspertki zajmującej się problematyką wzrostu zaangażowania w pracę – straty pracodawców z tego tytułu mogą sięgać nawet 35 proc. wynagrodzenia pracownika.

Według danych z raportu State of the Global Workplace 2023, niskie zaangażowanie kosztuje globalną gospodarkę 8,8 biliona dolarów, czyli 9 proc. globalnego PKB. W dzisiejszej wymagającej sytuacji makroekonomicznej nikogo nie stać na taką stratę! – mówi Magda Pietkiewicz.Właśnie dlatego tak ważne jest, aby dbać o zaangażowanie pracowników. Tacy pracownicy rzadziej chodzą na zwolnienia, co wpływa na ciągłość działania firmy. Są również bardziej kreatywni i wykazują większą motywację do działania. Takie osoby to także najlepsi ambasadorzy firmy – „pomagają” zdobyć i utrzymać nowych klientów jak i pracowników. To wszystko w dłuższej perspektywie przekłada się na zyski organizacji oraz rozwój jej potencjału – podsumowuje ekspertka.

 

Pełną treść raportu „Zaangażowanie 2023” można pobrać ze strony: https://www.enpulse.eu/raport-zaangazowanie-2023

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Z ziemniaka zrobili biznes Biuro prasowe
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany
Firma Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?
2025-07-10 | 09:00

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Kryptowaluty już od kilku lat przestają być ciekawostką, a zaczynają odgrywać realną rolę w gospodarce. Coraz więcej firm, niezależnie od wielkości, szuka sposobów, by
Firma Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
2025-06-30 | 06:00

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Złota odznaka i tytuł „TOP EMOLIENT 2025” w prestiżowym Rankingu TOP10 Emolientów organizowanym przez Polskie Towarzystwo Chorób Atopowych (PTCA)

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Edukacja

Konsument

Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.

Handel

W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.