Stała cena energii w ramach umowy z dostawcą - za i przeciw
- Typowym sposobem kontraktacji energii przez duże firmy w Polsce jest przetarg, w którym uczestnicy oferują stałą cenę, opartą o aktualne kwotowania rynkowe.
- Dla niektórych firm korzystniejszym rozwiązaniem może być zabezpieczenie tylko części energii w stałej kwocie lub opieranie się w całości o bieżące ceny.
- Wahania cen na Towarowej Giełdzie Energii w I połowie roku dały szansę przedsiębiorstwom zaoszczędzić w ten sposób ok. 20% na rachunkach za energię.
Pandemia koronawirusa spowodowała spowolnienie światowej gospodarki na niespotykaną dotychczas skalę. Przestój w wielu firmach wpłynął na znaczne zmniejszenie popytu na energię. Na te zmiany zareagowała m.in. Towarowa Giełda Energii – w pierwszej połowie 2020 r. jej miesięczne ceny były niższe w porównaniu z poprzednim rokiem o 16 – 33%, średnio spadły o ok. 23%. Firmy, które zdecydowały się w tym czasie na zamianę sprzedawcy energii i zabezpieczenie jej cen, miały szansę zabezpieczyć ją po najniższej od 2 lat cenie.
- Skorzystały na tym także te przedsiębiorstwa, które wcześniej zdecydowały się na rozliczanie kosztów energii na podstawie bieżących cen rynkowych. Jednak takie rozwiązanie zwykle wiąże się też z ryzykiem. Sytuacja, z jaką mamy do czynienia w tym roku jest wyjątkowa. Można wyobrazić sobie, w jakim położeniu znalazłyby się te same firmy, gdyby ceny wzrosły o 20% na skutek np. znaczącego wzrostu cen uprawnień do emisji CO2. Dlatego osoba zarządzająca mediami w przedsiębiorstwie powinna podejść do ich zakupu racjonalnie i aktywnie, ważne w tej kwestii jest także wsparcie partnera w postaci dostawcy energii, który posiada wiedzę, doświadczenie oraz narzędzia, dzięki którym jest w stanie w odpowiedni sposób pomóc w zarządzaniu ryzykiem – mówi Paweł Wierzbicki, Head Origination w Axpo Polska.
Brawura pod kontrolą
Duże przedsiębiorstwa w Polsce mają ograniczone zaufanie do produktów rynkowych i zwykle decydują się na wybór stałej ceny i sprzedawcy energii na drodze przetargu. Oferty jego uczestników opierają się o bieżące kwotowania rynkowe. Wybierając ten sposób kontraktacji, firmy zabezpieczają stałą cenę energii dla całego swojego zużycia na kilka lat do przodu. Czy ceny energii w dniu rozstrzygnięcia przetargu były korzystne? Często nie jest to w żaden sposób analizowane, a czas przetargu jest podyktowany przez np. potrzebę zamknięcia budżetu. Jest to ryzykowne, zważywszy na fakt, że umowy zawierane są na kilkanaście, kilkadziesiąt miesięcy. Może się okazać, że zaledwie kilka miesięcy po decyzji, ceny znacząco spadną i firma znajdzie się w niekorzystnej sytuacji w porównaniu do swojej konkurencji. Dlatego też uśrednianie cen poprzez dywersyfikację momentów zakupu nie powinno być ograniczane przez proces administracyjny, jakim jest przetarg.
- Wybranie odpowiedniego sposobu zarządzania mediami w przedsiębiorstwie zależy od kilku czynników – sposobu i ilości zużycia energii, podejścia do zarządzania ryzykiem oraz czasu, jaki firma jest w stanie poświęcić na to zagadnienie. Osoba zarządzająca energią w firmie powinna mieć dostęp do elastycznych rozwiązań pozwalających zabezpieczyć cenę dla dowolnej części zużycia w wybranym momencie. Jeśli z analiz ekspertów wynika, że obecne ceny są korzystne, to przedsiębiorstwo powinno mieć możliwość zabezpieczenia większej części energii po obecnej cenie, a pozostałą w innym okresie. Jeżeli przewiduje się, że jej koszt w przyszłym roku spadnie i firma nie chce decydować się na stałą cenę, to powinna rozliczać się przez cały okres po cenach bieżących (np. godzinowych, tygodniowych, miesięcznych). Jest to szczególnie ważne dla przedsiębiorstw charakteryzujących się dużym zużyciem energii – dodaje Paweł Wierzbicki z Axpo Polska.

PGE i Ørsted udostępnią terminal instalacyjny T5 w Gdańsku dla projektu Ocean Winds

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.