Studenci rzucają uczelnie, bo wybrali je w ciemno? Biznes oferuje wsparcie w wyt
Dla wielu młodych osób wejście na rynek pracy bywa prawdziwym wyzwaniem. Pracodawcy natomiast, widząc braki w dostępnej na rynku puli talentów, dostrzegają wartość we wspieraniu młodzieży w kluczowym momencie życia zawodowego. Licealiści i licealistki często wybierają studia, nie wiedząc dokładnie, jakie możliwości zawodowe mogą im zapewnić kiedyś w przyszłości – bo zwyczajnie nie znają świata biznesu. W Polsce aż 40%[1] osób zaczynających studia, porzuca je przed ukończeniem. Dodatkowo badania pokazują, że dużej części młodych osób brakuje kompetencji związanych z komunikacją cyfrową, bez których trudno odnaleźć się w pracy[2]. Dlatego firmy angażują się coraz częściej w programy, które mają to zmienić. Jedną z takich organizacji jest Capgemini Polska, która od kilku lat angażuje się w działania edukacyjne, w tym roku uruchomiając program rozszerzony o nowe lokalizacje.
Warsztaty, spotkania z ekspertami i ekspertkami w szkołach czy wizyty w firmach to szansa dla młodego człowieka na bezpośredni kontakt osobami, które na co dzień funkcjonują w świecie biznesu i sprawdzenie, jak dana rola wygląda w rzeczywistości. A to bardzo cenne doświadczenie. Szczególnie że często wyobrażenie o tym, gdzie można znaleźć zatrudnienie po danym kierunku studiów, ogranicza się do utartych ścieżek, a przecież możliwości jest znacznie więcej.
Dodatkowym zagadnieniem jest również zaskakujący brak kompetencji w zakresie komunikacji cyfrowej wśród uczniów i uczennic. Z raportu Capgemini „Future-ready education. Empowering secondary school students with digital skills”[3] wynika, że uczniowie i uczennice posiadają umiejętności takie jak wyszukiwanie informacji w internecie, korzystanie z aplikacji komputerowych oraz pisanie na klawiaturze. Duża grupa z nich ma jednak trudności w zakresie komunikacji cyfrowej i przedstawiania danych. Mniej niż połowa (47%) uczniów i uczennic w wieku 16, 17 i 18 lat czuje się pewnie w pisaniu profesjonalnego e-maila. Jeszcze mniej potrafi samodzielnie tworzyć prezentacje (45%) i wykresy oparte na danych (42%).
Zarówno rodzice (68%), jak i nauczyciele i nauczycielki (64%) zgadzają się, że kompetencje cyfrowe są niezbędne na współczesnym rynku pracy. Co więcej, aż 61% badanych nauczycieli i nauczycielek korzystała w swojej pracy z ChatGPT. To nowe narzędzie, jak można się spodziewać, budzi obawy związane z ograniczaniem kreatywności wśród uczniów i uczennic. Wydaje się jednak, że osoby zajmujące się edukacją coraz częściej dostrzegają w nim szansę na rozwój nowych możliwości: aż 67% badanych nauczycieli i nauczycielek w Niemczech uważa, że potencjał ChatGPT przewyższa związane z nim ryzyka. W Stanach Zjednoczonych takiej odpowiedzi udzieliło 64% pytanych, w Finlandii 61%, a w Wielkiej Brytanii 60%.
Zaangażowanie firm technologicznych w edukację, już na poziomie liceum czy techników, pozwala zapoznać młodych ludzi z najnowszymi technologiami i rozmawiać z nimi o możliwościach, które otwierają. Dodatkowo kontakt z osobami pracującymi na co dzień w biznesie pozwala przyjrzeć się pracy w świecie technologii i dzięki temu świadomie decydować o swoich dalszych krokach na drodze rozwoju.
- Objęcie naszym patronatem wybranych klas w szkołach średnich – zarówno w liceach, jak i technikach, ma na celu edukowanie i inspirowanie. W jakim kierunku pójść? Czy po wymarzonych studiach znajdę również wymarzoną pracę? – to pytania, jakie zadaje sobie wiele młodych osób. Wybór dalszej ścieżki edukacji bywa niezwykle trudny i często wiąże się też z dość mglistym postrzeganiem późniejszej pracy. Jako doświadczeni „gracze” na rynku chcemy pokazywać, czym można się zajmować posiadając konkretne umiejętności, np. znajomość języków obcych, znajomość języka programowania Java, czy też znajomość systemu administracyjnego Linux – mówi Gabriela Plencler-Borecka, Employer Branding Team Leader w Capgemini Polska.
W ramach tzw. „klas patronackich” Capgemini Polska zaplanowało organizację m.in. warsztatów edukacyjnych dla przyszłych lingwistów, które pozwolą „odczarować” błędne postrzeganie możliwości, jakie daje ukończenie studiów na kierunkach filologicznych. Istotnym elementem jest pokazanie, że wybór tej drogi nie musi wiązać się wyłącznie z pracą w roli tłumacza lub nauczyciela. Możliwości jest znacznie więcej, a jedną z nich jest właśnie praca w sektorze usług biznesowych, najczęściej w obszarach IT, HR i kadr, finansów, obsługi klienta czy logistyki.
- Kontakt z osobami, które kończą uczą się w liceach i technikach to dla nas olbrzymia przyjemność. Moim głównym celem podczas tego rodzaju spotkań jest inspirowanie i pokazywanie nieoczywistych możliwości. W Opolu odwiedzamy klasy biznesowo-lingwistyczne z językiem niemieckim i hiszpańskim w I LO im. Mikołaja Kopernika. W tym roku wzięliśmy udział w dniach otwartych, a także spotkaliśmy się z maturzystami. Dodatkowo przeprowadzaliśmy też kursy z obsługi MS Office. Cieszę się, że moja praca może przyczynić się do świadomych wyborów zawodowych nowego pokolenia. Możliwość rozwoju w Capgemini zawdzięczam właśnie znajomości języka niemieckiego – opowiada Damian Gryga, Head of Capgemni Delivery Center w Opolu..
Podczas spotkań z osobami pracującymi w firmie, uczennice i uczniowie mogą m.in. wziąć udział w warsztatach przybliżających pracę w Service Desk. Elementem takich zajęć jest pokazanie w jaki sposób prowadzi się rozmowy z klientami, rozwiązanie kilku typowym problemów dzwoniących osób czy opisanie technicznego zagadnienia w przystępnej formie w postaci e-maila. Uczennice i uczniowie również wziąć udział w warsztatach pokazujących techniczne umiejętności jak np. programowanie w języku Java czy C++ lub zarządzeni serwerami Windows i Linux. W ramach współpracy prowadzone są również zajęcia poświęcone kompetencjom miękkim jak autoprezentacja, wystąpienia publiczne, negocjacje czy efektywna komunikacja.
Projektowanie kariery, szczególnie na początku drogi, jest trudnym zadaniem. Dlatego tak ważne jest, już na wczesnym etapie zdobywanie wszechstronnego doświadczenia. Praktyki, staże, udział w programach skierowanych do uczniów oraz studentów realizowanych przez firmy, które pozwala uzyskać świadomość biznesową oraz poszerzyć kompetencje zarówno miękkie jak i techniczne. Takie zaangażowanie z pewnością zaowocuje przewagą w procesach rekrutacyjnych, które ukształtują dalszą ścieżkę zawodową.
Lista szkół, z którymi współpracuje Capgemini Polska:
- I LO im. Mikołaja Kopernika w Katowicach
- Zespół Szkół nr 1 im. św. Rafała Kalinowskiego w Krakowie
- Zespół Szkół Ekonomicznych nr 1 w Krakowie
- I LO im. Mikołaja Kopernika w Opolu
- Salezjański Zespół Szkół Publicznych w Świętochłowicach
[1] https://opi.org.pl/kto-i-dlaczego-porzuca-studia/
[2] https://prod.ucwe.capgemini.com/wp-content/uploads/2023/05/Final-Web-Version-Report-Digital-Skills.pdf
[3] W badaniu wzięli udział uczennice i uczniowie z wybranych krajów Ameryki Północnej, Europy i Azji

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Lekcja: AI. Szkolenia o sztucznej inteligencji dla nauczycieli

Kwalifikacja Profesjonalna CGMA zostaje zaktualizowana w odpowiedzi na rosnące wymagania nowoczesnych finansów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.