Komunikaty PR

Sytuacja kobiet na rynku pracy w branży finansowo-księgowej w Polsce

2022-03-08  |  12:00
Do pobrania docx ( 0.11 MB )

21 proc. respondentów badania Hays Poland wskazało, że najwyższe stanowiska w ich firmach zajmują kobiety. Wśród firm z branży finansowo-księgowej odsetek kobiet w zarządach był o 10 proc. wyższy, a na stanowiskach managerskich wyniósł aż 61 proc. Kobiety mają większą szansę na wykorzystanie dostępnych możliwości i podnoszenie kwalifikacji, a w rezultacie rozwój kariery zawodowej w biznesie i finansach, uważa Association of International Certified Professional Accountants, reprezentujące AICPA & CIMA, które przeanalizowało udostępnione przez Hays Poland dane.

Jak wynika z przeprowadzonego w 2021 r. badania Hays Poland Kobiety na rynku pracy 2021, nadal większość firm jest zarządzanych przez mężczyzn, a odsetek kobiet na stanowisku prezesa czy dyrektora zarządzającego od lat utrzymuje się na podobnym poziomie. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat odsetek kobiet zarządzających firmami wzrósł z 18 proc. w 2019 r. do 21 proc. w 2021 r.

W branży finansowo-księgowej odsetek kobiet zarządzających firmami wynosi 31 proc.:

Płeć osoby zarządzającej firmą

 

Ogół

Branża finansowo-księgowa

Kobieta

21%

31%

Mężczyzna

78%

67%

Nie wiem

1%

2%

 

Mężczyźni mają przewagę również na stanowiskach managerskich, chociaż w tym przypadku

można mówić o większej równowadze. Jak dowodzi badanie, dla 51 proc. ankietowanych ze wszystkich branż bezpośrednim przełożonym jest mężczyzna, natomiast dla 46 proc. kobieta. Co więcej, z opublikowanych w ubiegłym roku danych Eurostatu wynika, że Polska jest krajem, gdzie notowany jest jeden z największych udziałów kobiet na stanowiskach kierowniczych. Z 44 proc. udziałem Polska zajęła drugie miejsce w UE, zaraz po Łotwie, gdzie kobiety zajmowały 45 proc. takich stanowisk w III kwartale 2020 roku.

Podczas gdy mężczyźni częściej niż kobiety pełnią role managerskie w energetyce, budownictwie, IT, produkcji i transporcie, kobiety w centrach usług dla biznesu, finansach, księgowości, HR oraz szkoleniach.

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w branży finansowo-księgowej wynosi 61 proc.:

Płeć bezpośredniego przełożonego

 

Ogół

Branża finansowo-księgowa

Kobieta

46%

61%

Mężczyzna

51%

31%

Brak przełożonego

3%

8%

 

Kobiety dominują przy tym na stanowiskach specjalistek w ramach zespołów podległych managerom. W branży finansowo-księgowej 67 proc. respondentów wskazało, że większość członków ich zespołu to kobiety:

Płeć członków zespołu

 

Ogół

Branża finansowo-księgowa

W większości kobiety

53%

67%

W większości mężczyźni

27%

13%

Równa liczba kobiet i mężczyzn

20%

20%

 

Z badania Hays Poland wynika, że w 2021 r. kobiety były w podobnym stopniu zadowolone z zajmowanego obecnie stanowiska jak mężczyźni, jeśli spojrzeć na rynek pracy ogólnie. Ten pozytywny trend obserwowany jest już od 2018 r. Pewne różnice w poziomie zadowolenia z zajmowanego stanowiska ujawniają się w kontekście branży firmy. Kobiety związane z branżą finansowo-księgową nieco niżej oceniają swoją satysfakcję niż panie w innych branżach:

Czy poziom obecnie zajmowanego stanowiska jest dla Ciebie zadowalający?

 

Kobiety

Kobiety – branża finansowo-księgowa

Mężczyźni

Bardzo zadowolony/a

18%

17%

21%

Zadowolony/a

52%

44%

52%

Trudno powiedzieć

16%

22%

14%

Niezadowolony/a

12%

16%

10%

Zdecydowanie niezadowolony/a

2%

1%

3%

 

Jednocześnie kobiety mają coraz większy apetyt na sukces. W 2021 r. panie, w szczególności te w branży finansowo-księgowej, częściej niż mężczyźni wskazywały stanowisko dyrektorskie jako oznaczające dla nich sukces. Ta duża zmiana względem ubiegłych lat, kiedy to stanowiska liderów, dyrektorów i zarządzających wskazywane były najczęściej przez panów, podczas gdy panie ograniczały swoje aspiracje do ról specjalistycznych, managerskich i związanych z kierowaniem niewielkim zespołem, widoczna była już w 2019 r.

Co ciekawe, kobiety z branży finansowo-księgowej częściej niż panie związane z innymi branżami wskazywały posiadanie własnej firmy za oznakę zawodowego spełnienia:

Jaki poziom stanowiska musisz objąć, aby uważać siebie za osobę, która odniosła sukces?

 

Kobiety

Kobiety – branża finansowo-księgowa

Mężczyźni

Praktykant/ Stażysta

0%

0%

0%

Asystent

0%

0%

0%

Specjalista

2%

3%

1%

Samodzielny Specjalista

13%

19%

8%

Manager / Kierownik

32%

22%

18%

Dyrektor

28%

31%

23%

Dyrektor Zarządzający/ Prezes

14%

8%

23%

Właściciel

6%

11%

19%

Inne*

5%

6%

8%

* Wśród innych kobiety wymieniały stanowiska eksperckie, partnerów w firmie, funkcje zarządowe oraz niezależne role doradcze. Mężczyźni wymienili stanowiska zarządowe oraz funkcje związane z międzynarodowym lub globalnym zakresem odpowiedzialności.

Zaobserwować też można pozytywne zmiany w zakresie planowania ścieżki kariery względem ubiegłych lat. Tendencja, która była już widoczna w 2019 r. to w dużej mierze efekt rozwiązań wprowadzanych coraz chętniej przez firmy. W rezultacie odsetek pracowników – zarówno kobiet, jak i mężczyzn – posiadających opracowany plan kariery utrzymuje się na wysokim poziomie. W tym roku aż 75 proc. panów i 71 proc. pań potwierdza, że posiada przynajmniej częściowo opracowaną ścieżkę kariery zawodowej, którą chce podążać.

Niestety wśród kobiet z branży finansowo-księgowej odsetek ten wynosi około 20 proc. mniej – 54 proc.:

Czy masz opracowany plan rozwoju kariery?

 

Kobiety

Kobiety – branża finansowo-księgowa

Mężczyźni

Tak

38%

29%

33%

Przynajmniej częściowo

33%

25%

42%

Nie

50%

18%

32%

 

Association of International Certified Professional Accountants – Międzynarodowe Stowarzyszenie Dyplomowanych Specjalistów ds. Rachunkowości, reprezentujące AICPA & CIMA – angażuje się we wspieranie kobiet w finansach i księgowości realizując od lat szereg inicjatyw, które mają na celu zwiększenie dostępnych dla nich możliwości:

  • 23 września 2020 r. CIMA i think tank Diversity Hub podpisały memorandum o współpracy na rzecz rozwijania wiedzy w obszarze zarządzania różnorodnością i dostarczania rozwiązań, które ułatwiają tworzenie organizacji otwartych na różnorodność, a także promowania postaw otwartości, szacunku, zachowania zasady równych szans oraz odpowiedzialności w biznesie i profesji finansowej.
  • W tym roku z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet Association of International Certified Professional Accountants przyłączyło się do akcji #BreakTheBias.
  • AICPA & CIMA Women’s Global Leadership Summit – to doroczna konferencja, podczas której kobiety reprezentujące profesję finansowo-księgową mogą rozwijać swoje umiejętności i nawiązywać kontakty. W tym roku odbędzie się w dniach 9-11 listopada i towarzyszyć jej będzie wydarzenie organizowane w Polsce.
  • Women in Leadership Forum to sieć networkingowa dla członkiń CIMA wspierająca kobiety w dążeniu do osiągnięcia wymarzonych celów.
  • Stowarzyszenie umożliwia również dostęp do zasobów wspierających ciągły rozwój zawodowy i likwidację barier, jak np. zestaw narzędzi SheQ - Using the Power of Emotional Intelligence for Success, wideo Advancing Gender Equality in the Workplace: What Works i podcasty takie jak Diversity and inclusion: closing the gap.

 

Dodatkowe informacje:

Raport Hays Poland Kobiety na rynku pracy 2021 (aktualnie najnowszy) zawierający wyniki dla wszystkich branż dostępny jest do pobrania na stronie: hays.pl/en/kobiety. Powstał na bazie odpowiedzi zebranych w okresie od marca do maja 2021 r. Publikacja zawiera wyniki badania, w którym łącznie udział wzięło 3752 respondentów.

Wcześniejszy – opublikowany w 2020 r. – raport Hays Poland Kobiety na rynku pracy. Kompetencje i różnorodność powstał na bazie badania przeprowadzonego w 2019 r.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Pożyczki online dla Polaków mieszkających za granicą – kto może je dostać i na jakich warunkach? Biuro prasowe
2025-07-17 | 08:00

Pożyczki online dla Polaków mieszkających za granicą – kto może je dostać i na jakich warunkach?

Pożyczki online a emigracja – dlaczego warto o nich mówić?  Coraz więcej Polaków wybiera życie za granicą, szukając stabilizacji, lepszych zarobków
Finanse Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie
2025-07-17 | 06:00

Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie

Dzisiaj zarządzanie firmą to znacznie więcej niż troska o produkcję, sprzedaż czy świadczenie usług. Przedsiębiorca, który chce skutecznie się rozwijać i utrzymać
Finanse Jak zapewnić bezpieczne transakcje w swoim sklepie online?
2025-07-09 | 14:40

Jak zapewnić bezpieczne transakcje w swoim sklepie online?

Zakupy internetowe zapewniają dużą wygodę. Nie trzeba jeździć po sklepach w różnych lokalizacjach, by znaleźć coś dla siebie. To duża oszczędność czasu

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Handel

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Prawo

Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.