Sztuczna inteligencja siłą napędową dla polskiego biznesu.
PR Calling
Czerska 8/10
00-732 Warszawa
katarzyna.dworzynska|prcalling.pl| |katarzyna.dworzynska|prcalling.pl
+48501001377
https://www.prcalling.com
Według raportu „Power of AI”, który powstał z inicjatywy BUZZcenter, 77%
przebadanych firm wskazuje, że AI ma pozytywny wpływ na rozwoju ich biznesu.
Mimo zauważalnych zalet, wiele organizacji nadal obawia się tej technologii. Główne
kwestie budzące wątpliwości przedsiębiorców, to błędy w działaniu AI (48%) oraz
wyzwania związanych z bezpieczeństwem danych (45%).
AI napędza zmiany w kluczowych obszarach biznesu
Według drugiej edycji raportu „Power of AI” firmy BUZZcenter aż 59% badanych jest
pozytywnie nastawionych na możliwości wdrożenia rozwiązań opartych o sztuczną
inteligencję. Przedsiębiorcy nie tylko aktywnie korzystają z AI, ale także planują dalsze
inwestycje w tym obszarze. 31% respondentów deklaruje zamiar zwiększenia nakładów
finansowych na wdrożenia tej technologii. Kolejne 30% firm zamierza utrzymać obecny
poziom inwestycji, co sugeruje stabilność i zadowolenie z dotychczasowych rezultatów.
W miarę rozwoju technologii i wzrostu dostępności wysokiej jakości danych oraz mocy
obliczeniowej, AI będzie się stale poprawiać. Już teraz widzimy, jak te narzędzia
przyczyniają się do obniżenia kosztów, oszczędności finansowych czy wzrostu jakości
działań. To wszystko przekłada się na wyższe przychody przedsiębiorstw w różnych
sektorach i do tej pory nie znalazłem branży, w której AI by nie miało sensu. Pomimo
istniejących ograniczeń, ta technologia będzie nadal ewoluować. Będzie miała coraz mniej
wad i za chwilę niedokładność czy brak zrozumienia w wynikach będzie tylko wspomnieniem
- twierdzi Radosław Mechło, Head of AI w BUZZcenter.
Przebadani w tym roku reprezentanci biznesu podkreślają, że największą zaletą wdrożenia
AI są oszczędność czasu (52%), finansów (27%) oraz automatyzacja procesów (33%).
Błędy oraz wyzwania związane z bezpieczeństwem danych
Respondenci są świadomi zagrożeń, które niesie za sobą nieodpowiednie wdrażanie tej
technologii. Największe obawy budzą błędy w jej działaniu (48%), które mogą prowadzić do
nieprawidłowych decyzji w kluczowych obszarach działań biznesowych, niezależnie od
branży.
Nawet jeśli obecnie AI nie jest w stanie rozwiązać wszystkich problemów, sytuacja ta bardzo
szybko się zmienia. 2 lata temu niemożliwe było generowanie realistycznych grafik, teraz
jest kilkadziesiąt narzędzi, które robią to doskonale i ludzkie oko często nie jest w stanie
odróżnić takich grafik od rzeczywistych zdjęć. Jesteśmy na początku tej drogi i już teraz
widzimy, że zastosowanie tej technologii przynosi ogromne korzyści. Konieczne jest
jednak zrozumienie tego, jakie ograniczenia mają określone narzędzia i kiedy warto jest
skorzystać z innych rozwiązań. AI oferuje wiele możliwości, natomiast użytkownicy
muszą pamiętaćo potencjalnym ryzyku – dodaje Mechło.
Wątpliwości budzi również cyberbezpieczeństwo w czasach AI. 42% badanych obawia się
braku odpowiedniej ochrony przed cyberatakami, które mogą zakłócić działanie AI lub
spowodować nieautoryzowany dostęp do wrażliwych informacji. Z drugiej strony, aż 30%
respondentów nie podejmuje specjalnych działań w zakresie przygotowań na wypadek
awarii systemów AI.
Przygotowanie firm do wdrożenia AI i reorganizacja procesów
Aby w pełni wykorzystać potencjał AI, niezbędna jest odwaga i gotowość do zmiany,
szczególnie w podejściu do analizy danych i edukacji zespołów. Dla wielu firm AI może stać
się tym, czym Internet był na początku swojego rozwoju – rewolucją, która odmieni zasady
gry. Warto zatem eksplorować i śmiało wdrażać te nowe technologie, bo choć AI nie zastąpi
ludzi, to bez wątpienia stanie się̨ ich niezastąpionym partnerem w biznesie – wskazuje
Kamila Kierzek- Mechło, Head of Business w BUZZcenter i inicjatorka badania.
Przebadane firmy oceniają swoją gotowość do wdrożenia sztucznej inteligencji na 2,87
w pięciopunktowej skali, co sugeruje umiarkowany poziom przygotowania. Co więcej,
wyzwania związane z reorganizacją procesów (średnia ocena 3,49) oraz ryzykiem prawnym
(średnia ocena 3,36) pokazują, że przedsiębiorstwa muszą podjąć dodatkowe kroki, aby
odpowiednio wdrożyć te technologie.
Raport BUZZcenter jasno wskazuje, że kluczem do sukcesu w adaptacji AI jest nie tylko
inwestycja w technologię, ale także strategiczne zarządzanie zmianą wewnątrz firmy oraz
szkolenia i oswajanie pracowników z nową technologią.
O badaniu
Badania zostało przeprowadzone w lipcu i sierpniu 2024 roku. Obejmowało 546
respondentów, a metodą badawczą była ankieta online (CAWI), wsparta 15 pogłębionymi
wywiadami indywidualnymi (IDI). Uczestnikami byli managerowie, dyrektorzy, właściciele
firm oraz specjaliści ds. HR, marketingu i sprzedaży, reprezentujący różne sektory biznesu.
Celem badania było zbadanie wpływu generatywnej sztucznej inteligencji na codzienną
pracę i działalność biznesową w Polsce. Raport powstał przy wsparciu sztucznej inteligencji.
Pełen raport do bezpłatnego pobrania na stronie.
O BUZZcenter
BUZZcenter to partner firm w cyfrowej transformacji, który łączy technologię z
realnymi potrzebami biznesowymi. Jego misją jest wspieranie organizacji w
zwiększaniu efektywności operacyjnej oraz budowaniu ich przewagi konkurencyjnej.
Dzięki szerokiemu doświadczeniu, obejmującemu przeszkolenie ponad 5100 osób i
wdrożenie ponad 40 rozwiązań AI, BUZZcenter oferuje nowoczesne narzędzia oraz
strategie, które pomagają małym, średnim, a także dużym przedsiębiorcom w
szybszym osiąganiu celów biznesowych.
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.