15 mld zł na rynku Telko B2B w Polsce i wpływ COVID-19 na rynek

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
PMR szacuje wartość rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu biznesowego i operatorskiego w Polsce na blisko 15 mld zł. W 2020 r. rynek zanotował wzrost głównie dzięki większym przychodom operatorów komórkowych z interkonektu – efekt kryzysu COVID-19 i zwiększonego ruchu połączeń telefonicznych. Również na detalicznym rynku usług dla biznesu widać pozytywną dynamikę w ubiegłym roku – znaczenie ma nastawienie operatorów na budowanie wartości świadczonych usług oraz coraz mniejsza presja cenowa na rynku.
Największy wpływ hurtu komórkowego
2019s | 2020s | 2021p | |
Wartość | 14,23 | 14,72 | 13,62 |
Dynamika | -1,1% | 3,5% | -7,5% |
Wyjaśnienie: CAGR w latach 2021-2026: -3,3%.
s - szacunek
p - prognoza
Źródło: PMR, 2021
Według szacunków PMR, w 2020 r. wartość rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu biznesowego i operatorskiego w Polsce zanotowała wzrost o przeszło 3%, osiągając poziom 14,7 mld zł. Pozytywnie na koniunkturę rynkową wpływa zarówno detaliczny segment usług dla biznesu, jak i segment hurtowy, przy czym w ubiegłym roku waga tego drugiego była większa. Z uwagi na kryzys COVID-19 wartość hurtu na polskim rynku telekomunikacyjnym zyskała na poziomie przychodów operatorów komórkowych, które odpowiadają za 80% całego rynku hurtowego. Trend pracy zdalnej i odchodzenie od biur oraz izolacja społeczna w związku z zaistniałą pandemią dynamicznie zwiększyły ruch połączeń na detalicznym rynku telefonii komórkowej. Konsekwentnie przełożyło się to na wyższe przychody operatorów z interkonektu (rozliczeń międzyoperatorskich).
Kluczowa jakość a nie cena usługi
Rynek usług telekomunikacyjnych w segmencie biznesowym w Polsce w ostatnich dwóch latach rośnie w niskich dynamikach, z tendencją do stagnacji. Rynek ogranicza przede wszystkim wysokie nasycenie usługami (usługami telefonii komórkowej, telefonii stacjonarnej, DLISP). Z drugiej strony trend nastawienia operatorów na wartość i jakość świadczonych usług, który zdominował rynek telekomunikacyjny na przestrzeni trzech ostatnich lat, powoduje, że koniunktura rynkowa jest w dalszym ciągu dodatnia. Szczególnie widać to w segmencie mobilnym (podwyżka cen usług telefonii komórkowej w latach 2018-2019) oraz ISP (popyt i sprzedaż łączy o wyższej parametryzacji – łącza światłowodowe, zmodernizowane łącza TVK – co wiąże się z wyższą stawką opłaty abonamentowej).
Cena usługi zaczyna odgrywać coraz mniejszą rolę również na rynku transmisji danych, który w ostatnich okresach podlegał mocnej ekspozycji na presję cenową. Polskie firmy w większym stopniu stawiają na jakość i terminowość świadczonych usług teletransmisyjnych, co pociąga za sobą wybór rzetelniejszego i tym samym droższego dostawcy usługi. Trend ten nabrał większego znaczenia w trakcie pandemii z uwagi na sytuację kryzysową. Ponadto przedsiębiorstwa coraz częściej korzystają z dodatkowych usług okołoteletransmisyjnych, zabezpieczających ich zasoby o krytycznym znaczeniu. Wspomniane czynniki budują wartość rynku transmisji danych.
Ujemne prognozy dla rynku: CAGR 2021-2026: -3,3%
W latach 2021-2026 PMR prognozuje ujemny CAGR (-3,3%) na rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu biznesowego i operatorskiego w Polsce. W perspektywie sześciu kolejnych lat rynek znajdzie się w trendzie spadkowym, który wygeneruje sytuacja w segmencie hurtowym – obniżka głównie stawek MTR, ale również FTR, regulowana unijnym rozporządzeniem, począwszy od roku 2021. Z kolei detaliczny rynek biznesowy w prognozowanym okresie utrzyma lekką tendencję wzrostową – w dalszym ciągu pochodna nastawienia operatorów na budowanie wartości świadczonych usług, ale także coraz mniejsza wrażliwość klienta biznesowego na ceny usług.

Raport PLSE: ćwierć miliarda złotych kar dla telekomów za naruszanie praw klientów

Smartfony: długi i cyberataki – pokolenie Z na celowniku hakerów

Porównywarki telefonów - pomoc przy zakupie smartfona
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.