Komunikaty PR

Apel do posłów o doprecyzowanie Prawa Komunikacji Elektronicznej

2024-07-04  |  09:00
Biuro prasowe

Polscy przedsiębiorcy telekomunikacyjni, którzy stanowią trzon sektora oraz filar polskiej gospodarki cyfrowej, apelują do posłów o stworzenie dobrego i przewidywalnego prawa. Wątpliwości budzą w szczególności kwestie związane ze zmianą umów z abonentami, w tym umów na czas określony i czas nieokreślony w ramach Prawa Komunikacji Elektronicznej. Przedsiębiorcy proponują, aby umożliwić bezpieczne wdrożenie klauzul modyfikacyjnych do wszystkich umów na rynku. Sugerują stworzenie przykładowego katalogu sytuacji, w których może być zmieniania umowa na czas nieokreślony. Ponadto postulują o usunięcie z przesłanek zmiany umów na czas określony niekonstytucyjnego sformułowania, dotyczącego zmian, których „operator nie mógł przewidzieć”.

Wieloletni paraliż sektora telekomunikacyjnego związany z niejasnym prawem i regulacjami w zakresie zmian umów z konsumentami oznacza dramatyczne konsekwencje dla przedsiębiorców i docelowo obniża konkurencyjność rynku, spowolnia rozwój gospodarczy i zagraża bezpieczeństwu kraju.

„Polski rynek telekomunikacyjny rósł w ostatnich trzech latach sześć razy wolniej niż inflacja. Kumulatywny wzrost przychodów sektora między 2021 a 2023 rokiem to 5.6% (zgodnie z raportami UKE o stanie rynku), podczas gdy inflacja przekroczyła 30.9%. Bezpośrednio przekłada się to na kurczące się możliwości inwestycyjne przedsiębiorców i docelowo zagraża stabilności rynku i odporności na cyberzagrożenia. To powinien być alarm dla rządzących do wyeliminowania niepewności inwestycyjnej i stworzenia przewidywalnych zasad monetyzacji inwestycji w rozwój bezpiecznych usług cyfrowych.” – powiedziała Patrycja Gołos, prezes Polskiej Fundacji Wspierania Rozwoju Komunikacji Elektronicznej.

Prawo Komunikacji Elektronicznej po raz pierwszy definiuje obowiązek stosowania klauzul modyfikacyjnych w umowach z konsumentami. Poprawki przedstawicieli sektora konkretyzują zapisy PKE w zakresie zasad zmian umów i wytycznych, dotyczących klauzul modyfikacyjnych, celem zwiększenia pewności prawnej.

„Ponieważ PKE po raz pierwszy reguluje obowiązek posiadania klauzuli modyfikacyjnej w umowach z konsumentami, chcemy umożliwić bezpieczne wdrożenie tych zapisów do wszystkich umów na rynku. W przeszłości UOKiK kwestionował możliwość wprowadzenia zmian do trwającego kontraktu z abonentem, jeśli nie było to przewidziane w umowie. To prowadziło do paradoksów, bo trzeba było mieć klauzulę, żeby wprowadzić klauzulę. Żadna ze starszych umów klauzul modyfikacyjnych nie zawierała. Alternatywą dla przedsiębiorcy pozostało więc świadczyć usługi dożywotnio na niezmienionych zasadach.” – powiedział Bogdan Łaga, prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej. 

I dodaje:

„Jako przedsiębiorcom, którzy prowadzą bardzo wymagający biznes, w zmieniających się warunkach gospodarczych (wysoka inflacja), technologicznych (rosnące zapotrzebowanie na pasmo) i geopolitycznych (wojna w Ukrainie i cyberzagrożenia), zależy nam na stabilnym i przewidywalnym prawie i regulacjach, które umożliwią inwestowanie i zwrot z inwestycji. Stąd apelujemy o doprecyzowanie zasad, jakie powinna spełniać klauzula w umowach na czas nieokreślony (bezterminowych i bez zobowiązań) poprzez stworzenie ramowego, przykładowego katalogu okoliczności, kiedy umowa może być zmieniana. Wiele z tych umów jest wieloletnich i w tym czasie muszą podlegać zmianom - zarówno w zakresie parametrów jak i cen usług. W każdym takim przypadku abonent ma prawo odrzucenia zmiany i rezygnacji z usług bez konsekwencji. A największa w Europie konkurencja na rynku umożliwi mu dowolny wybór usług i dostawcy.”

Przedstawiciele sektora telekomunikacyjnego wnoszą o stworzenie w prawie katalogu sytuacji, który da możliwość zminimalizowania niepewności przedsiębiorców i konsumentów oraz pozwoli zapobiec dowolnej interpretacji przepisów przez organy regulacyjne. Miało to miejsce w przeszłości i prowadziło do różnicowania warunków konkurencyjnych dla przedsiębiorców i zasad korzystania z usług przez klientów.

Więcej informacji: www.tarczadlatelekomunikacji.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Telekomunikacja PragmaGO implementuje infrastrukturę IT T-Mobile Biuro prasowe
2024-09-23 | 13:30

PragmaGO implementuje infrastrukturę IT T-Mobile

PragmaGO przeprowadziła migrację infrastruktury IT do T-Mobile. To działanie, dzięki któremu Spółka będzie mogła bez przeszkód kontynuować rozwój usług
Telekomunikacja Jak miasta inwestują w zieloną komunikację? Przegląd rozwiązań
2024-09-17 | 01:00

Jak miasta inwestują w zieloną komunikację? Przegląd rozwiązań

Jak podaje Europejska Agencja Środowiska, 1/4 całkowitej emisji CO2 w Unii Europejskiej w 2019 roku pochodziła z sektora transportu, z czego niemal 72% – z transportu drogowego. Zgodnie z
Telekomunikacja Sony o technologiach chmurowych!
2024-03-28 | 10:30

Sony o technologiach chmurowych!

Cloudsourcing Storytelling to cykl podcastów przygotowany przez Sony. W każdym odcinku eksperci i twórcy rozmawiają o tym jak wykorzystać technologie chmurowe do szybszej i

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Polityka

Wynik wyborów prezydenckich w USA zależeć będzie od kilku stanów. Jest ryzyko nieuznania przegranej jednej ze stron, zwłaszcza przez Donalda Trumpa

Kończy się kampania prezydencka w Stanach Zjednoczonych, obfitująca w historyczne wydarzenia. Symbolicznie wybory rozstrzygną się we wtorek 5 listopada, ale ostateczną decyzję podejmie Kolegium Elektorów dopiero w grudniu. O wyniku zadecydują głosy w tzw. stanach wahających się, czyli niepopierających tradycyjnie demokratów ani republikanów. Najnowszy sondaż wskazuje na minimalną przewagę Kamali Harris w większości tych okręgów. Istnieje ryzyko, że Donald Trump nie uzna niekorzystnego dla siebie wyniku wyborów, jak było to cztery lata temu.

Konsument

Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.