Jak miasta inwestują w zieloną komunikację? Przegląd rozwiązań
Jak podaje Europejska Agencja Środowiska, 1/4 całkowitej emisji CO2 w Unii Europejskiej w 2019 roku pochodziła z sektora transportu, z czego niemal 72% – z transportu drogowego. Zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem, aby osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku, musimy ograniczyć emisje gazów cieplarnianych o 90% w porównaniu z poziomami z 1990 roku. Inwestowanie w zielone rozwiązania w obszarze infrastruktury komunikacyjnej to dziś priorytet w dążeniu do zrównoważonej gospodarki. Coraz więcej polskich miast stawia na zieloną komunikację. Co to oznacza?
Ekologiczny, zeroemisyjny transport zbiorowy
Indywidualny transport samochodowy jest nieefektywny energetycznie. Do przewiezienia jednego pasażera potrzeba niemal trzykrotnie więcej energii niż w przypadku jazdy autobusem. To naocznie pokazuje znaczenie transportu publicznego – zwłaszcza zeroemisyjnego – w dążeniu do zrównoważonej gospodarki. Dlatego sukcesywnie rośnie liczba inwestycji w nowoczesne, ekologiczne środki transportu. W wielu miastach znaczną część taboru stanowią dziś autobusy elektryczne, które zastąpiły używane dotychczas pojazdy spalinowe. Co więcej, na drogi wyjeżdżają także coraz liczniej autobusy zasilane wodorowym ogniwem paliwowym.
Ekologiczne zmiany w komunikacji miejskiej to efekt programu „Zielony transport publiczny” wdrażanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – zauważa X, przedstawiciel firmy Tormel, realizującej projekty w obszarze infrastruktury torowej i drogowej. Zgodnie z „Polityką Energetyczną Polski do 2040 roku”, w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców każdy przetarg na autobus od 2025 roku powinien dotyczyć wyłącznie zero- i niskoemisyjnych pojazdów.
Zielone strefy w miastach
Jednym z najnowszych trendów w miejskiej polityce transportowej są zielone strefy, czyli obszary, gdzie ruch samochodowy jest ograniczony lub całkowicie zabroniony, a przestrzeń publiczna przeznaczona jest głównie dla rowerów i pieszych. W zielonych strefach – w końcu nazwa zobowiązuje – często pojawia się więcej terenów zielonych, takich jak parki czy skwery.
Wprowadzenie zielonych stref to wiele korzyści zarówno dla mieszkańców, jak i dla środowiska. Przede wszystkim ograniczenie ruchu samochodowego redukuje emisję spalin, co bezpośrednio przekłada się na poprawę jakości powietrza. Zielone strefy wpływają na obniżenie temperatury w miastach podczas upalnych dni, co jest szczególnie ważne w kontekście globalnego ocieplenia. Co więcej, sprzyjają zdrowiu publicznemu, zachęcając do aktywności fizycznej. Nie można zapomnieć też o ograniczeniu hałasu w przestrzeni miejskiej, co przekłada się na wyższy komfort mieszkańców.
Poznań inwestuje w zieloną komunikację
Przykładem inwestycji w ramach zielonej transformacji komunikacji w polskich miastach jest budowa nowej drogi rowerowej w Poznaniu. Ideą projektu jest poprawa komfortu i bezpieczeństwa rowerzystów w rejonie ulic Strzeleckiej, Królowej Jadwigi i Droga Dębińska. Inwestycja jest częścią Programu Rowerowego Miasta Poznania, który ma na celu integrację infrastruktury rowerowej i promowanie ekologicznych środków transportu.
Zaplanowana trasa rowerowa będzie przebiegać przez park im. Tadeusza Mazowieckiego. Co ważne, inwestycja ma w jak najmniejszym stopniu ingerować w zieleń parku. Droga rowerowa została zaplanowana za linią drzew, a w części trasy zrezygnowano z budowy krawężników, aby zminimalizować ingerencję w naturalne środowisko i nie uszkodzić korzeni pobliskich drzew. Projekt obejmuje także montaż instalacji nawodnienia zieleni – wylicza X z Tormel. – To wyraz troski o zachowanie naturalnego charakteru tej ważnej miejskiej przestrzeni i jednocześnie dowód na to, że wykonawca może realizować inwestycje z poszanowaniem środowiska.
Infrastruktura rowerowa będzie wyposażona w oświetlenie, a także w małą architekturę, taką jak ławeczki, podpórki dla rowerzystów i kosze na śmieci. Dzięki temu zrealizowany projekt nie tylko poprawi komfort jazdy, ale również estetykę przestrzeni miejskiej.
Przyszłość zielonej komunikacji
Zielona transformacja komunikacji to proces, który potrwa co najmniej przez kilka najbliższych lat. Przede wszystkim miasta będą kontynuować rozbudowę infrastruktury sprzyjającej rowerzystom i pieszym oraz promować zrównoważony rozwój w ramach urbanistyki. W niedalekiej przyszłości mogą pojawić się inwestycje w bardziej zaawansowane rozwiązania technologiczne, takie jak autonomiczne pojazdy czy inteligentne systemy zarządzania ruchem.
Inwestowanie w zieloną komunikację to dziś nie tylko trend, ale ważny element zrównoważonego rozwoju polskich miast. Rozbudowa infrastruktury rowerowej, modernizacja transportu publicznego czy integracja zieleni miejskiej nie tylko poprawiają jakość życia mieszkańców, ale także przyczyniają się do ochrony środowiska i budowy zdrowszych, bardziej przyjaznych przestrzeni miejskich.
![Smartfony: długi i cyberataki – pokolenie Z na celowniku hakerów Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_378296895,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Smartfony: długi i cyberataki – pokolenie Z na celowniku hakerów
![Porównywarki telefonów - pomoc przy zakupie smartfona](https://www.newseria.pl/files/1884821193/smartfon-pixabay,w_265,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Porównywarki telefonów - pomoc przy zakupie smartfona
![PragmaGO implementuje infrastrukturę IT T-Mobile](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_326181981,w_211,wo_300,ho_169,_small.jpg)
PragmaGO implementuje infrastrukturę IT T-Mobile
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Bankowość
![](https://www.newseria.pl/files/11111/kredyt-mieszkaniowy-jakub-zerdzicki-vg96iztfubo-unsplash,w_274,_small.jpg)
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
![](https://www.newseria.pl/files/11111/evrepair-serwis-elektryki-foto,w_133,_small.jpg)
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
![](https://www.newseria.pl/files/11111/aquila-ai-handel-foto3,w_133,_small.jpg)
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.