Rośnie rynek elektroniki z 2 ręki. Ile warty jest globalny biznes refurbished?
Wysoka inflacja, zbliżająca się recesja gospodarcza oraz wprowadzane uregulowania prawne – to tylko niektóre z czynników, wpływających na rozwój segmentu refursbished, czyli elektroniki użytkowej z drugiej ręki. Jak wynika z danych Counterpoint Research, w 2022 roku sektor ten urósł o 5 punktów procentowych, a analitycy prognozują, że w perspektywie trzech lat, globalne dostawy używanych smartfonów osiągną 413,3 mln sztuk[1]. Jak kształtują się perspektywy rozwoju rynku recommerce i jakie faktory wpływają na popularność tych rozwiązań?
Drugi obieg odpowiedzią na stagnację
Na rynku nowej elektroniki użytkowej obserwowany jest zastój. Kolejne premiery smartfonów nie przynoszą przełomowych zmian, a ceny flagowych modeli osiągają astronomiczne pułapy. Z tego powodu konsumenci, w czasie kryzysu gospodarczego i ekonomicznej niepewności, stawiają na rozsądna i sprawdzoną alternatywę w postaci urządzeń refurbished. Trend ten widoczny jest w globalnych danych firmy badawczej Counterpoint Research. Podczas gdy na rynku nowych telefonów notowane są dwucyfrowe spadki sprzedaży (12 p. proc. w minionym roku), wartość sektora telefonów z drugiego obiegu rośnie z roku na rok (5 p. proc. w 2022 r.)[2].
– Szczególnym okresem dla wciąż młodej branży refurbished, która działa w ramach idei cyrkularności, była pandemia COVID-19. Przerwane liczne łańcuchy dostaw przełożyły się na ograniczony dostęp do nowych urządzeń. Konsumenci swoją uwagę skierowali na sektor odnawianej elektroniki, który oferował dostęp do sprawdzonych modeli w konkurencyjnych cenach – komentuje Tomasz Kowalczyk, założyciel i prezes firmy Luxtrade, polskiego lidera branży telefonów obiegu zamkniętego. – Warto również zwrócić uwagę na aspekt ekologiczny, szczególnie popularny wśród pokolenia Z. Młodzi posiadają o wiele większą świadomość troski o środowisko – de facto wzrastali w otoczeniu, w którym postulaty społecznej odpowiedzialności i zielonego ładu towarzyszyły im na porządku dziennym – uzupełnia Tomasz Kowalczyk.
Analitycy są zgodni, że w najbliższych latach segment ten będzie notował wzrosty[3]. Wpływ na zainteresowanie urządzeniami refurbished będzie miała nie tylko okazyjna cena, ale również konieczność ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko czy redukcja liczby elektroodpadów. Zmiany wymuszają również regulatorzy, którzy na poziomie europejskim i narodowym, wprowadzają legislację, przyczyniającą się do wydłużania cyklu życia elektroniki. Przykładem takich działań są między innymi unijne prace nad tzw. prawem do naprawy oraz wprowadzone przez francuski parlament dopłaty do serwisowania elektroniki konsumenckiej.
Dynamiczny rozwój polskiego rynku
Coraz większe zainteresowanie elektroniką z drugiej ręki widoczne jest również nad Wisłą, gdzie po rozwiązania obiegu zamkniętego najczęściej sięgają najmłodsi konsumenci oraz rodzice, nabywający wymarzony sprzęt dla swojego dziecka. Z danych firmy Luxtrade wynika także, że najważniejszym motywatorem zakupowym oprócz okazyjnej ceny jest możliwość zakupu urządzenia konkretnej marki w wymarzonym wariancie[4].
– Działamy na rynku używanej elektroniki użytkowej od 2017 roku. Widzimy jak szybko rozwija się ta branża oraz związana z nią świadomość społeczna. Wprowadziliśmy do sprzedaży już ponad 150 tys. odnowionych urządzeń, a nasze plany na dalszą ekspansję są bardzo ambitne – zaznacza Kowalczyk.
[1] Refurbished iPhone Volumes Grew 16% YoY Globally in 2022 – counterpointresearch.com, dostęp: 27.06.23
[2] Ibidem
[3] ReCommerce Marketplaces are growing 20 times faster than the broader retail market – cbcommerce.eu, dostęp 27.06.23
[4] Badania własne Luxtrade - bit.ly/badanie_trendy_rynku_refurbished

Seria HONOR 400 - zaawansowana technologia AI w zasięgu każdego użytkownika

Eksperci uspokajają: poziom pola elektromagnetycznego wytwarzanego przez stacje bazowe operatorów komórkowych w Polsce na niskim poziomie

Raport PLSE: ćwierć miliarda złotych kar dla telekomów za naruszanie praw klientów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.