Komunikaty PR

Smartfony: długi i cyberataki – pokolenie Z na celowniku hakerów

2024-12-27  |  10:00
Biuro prasowe

Obecnie prawie nikt nie wyobraża sobie życia bez smartfona i Internetu. Niestety rosnące zapotrzebowanie na korzystanie z urządzeń mobilnych nie idzie w parze z chęcią do płacenia za te usługi. Aktualnie zadłużenie konsumentów wobec operatorów telekomunikacyjnych wynosi blisko pół miliarda złotych, a średni dług osoby fizycznej to 2,9 tys. zł. Ale nieterminowe płacenie rachunków to niejedyny problem wielu użytkowników. 37 proc. Polaków doświadczyło wyłudzenia danych osobowych lub jego próby za pośrednictwem telefonu – wynika z najnowszego badania serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów.

Korzystanie ze smartfonów jest coraz powszechniejsze. Szczególnie młodzi użytkownicy obecnie częściej używają urządzeń mobilnych niż komputerów. Wśród konsumentów zalegających z opłatami wobec operatorów telekomunikacyjnych to właśnie osoby z pokolenia Z są najmniej liczną grupą dłużników, ale jednocześnie mają najwyższe średnie zadłużenie w wysokości 3244 zł.

Jednak znacznie większym problemem może być dla nich poczucie cyberbezpieczeństwa. Jak pokazują wyniki naszego badania, 54 proc. respondentów z grupy wiekowej 18-24 lata bezpośrednio doświadczyło wyłudzenia danych osobowych lub jego próby za pośrednictwem SMS-a, a 48 proc. e-maila oraz 27 proc. rozmowy telefonicznej. W efekcie nie mogą czuć się w pełni bezpiecznie podczas codziennych rozmów ze znajomymi czy surfowania po Internecie za pomocą telefonu.

Telefon w każdej kieszeni

Internet i smartfon to chleb powszedni Polaków. Z danych GUS wynika, że w 2024 r. dostęp do szerokopasmowego połączenia zarówno stacjonarnego, jak i mobilnego miało 96 proc. gospodarstw domowych. Z kolei wyniki Badania Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów pokazują, że najczęściej posiadanym urządzeniem w naszych domach jest telefon komórkowy (97 proc.).

Niestety stale rosnące zapotrzebowanie na dostęp do Internetu i usług telekomunikacyjnych nie idzie w parze z terminowym płaceniem rachunków. Łącznie konsumenci są winni operatorom 497,7 mln zł. Aktualnie w Krajowym Rejestrze Długów figuruje 173,8 tys. dłużników będących osobami fizycznymi, których średnie zadłużenie to 2,9 tys. zł.

– Co ciekawe, najmniejszy problem z terminowym regulowaniem opłat za Internet czy telefon mają młode osoby w wieku 18-25 lat, które od urodzenia funkcjonują w cyfrowym świecie. Obecnie w naszej bazie jest wpisanych 14,6 tys. dłużników z tej grupy wiekowej, których długi wynoszą 47,2 mln zł. Jednak należy pamiętać, że jednocześnie przedstawicieli pokolenia Z wyróżnia najwyższe średnie zadłużenie, więc w kolejnych latach ich zaległości mogą znacznie wzrosnąć. Natomiast obecnie blisko trzykrotnie więcej do oddania operatorom telekomunikacyjnym mają konsumenci w średnim wieku (36-45 lat), których długi przekraczają 141 mln zł. Warto podkreślić fakt, że im wyższy wiek, tym mniejsze średnie zadłużenie – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu w Krajowym Rejestrze Długów.

Mężczyzna w średnim wieku ze średniego miasta

Płeć i miejsce zamieszkania mają również wpływ na podejście do regulowania opłat. Wśród konsumentów mających problem z terminowym płaceniem rachunków przeważają mężczyźni, których długi wobec operatorów telekomunikacyjnych wynoszą 294 mln zł. Natomiast zadłużenie kobiet to 203,7 mln zł.

W gronie dłużników dominują też osoby ze średnich miast liczących od 20 do 100 tys. mieszkańców, którzy są winni wierzycielom 182,5 mln zł. Najwięcej do oddania operatorom komórkowym mają konsumenci z województwa śląskiego, których zadłużenie wynosi 71 mln zł. W czołówce znajduje się również mazowieckie (blisko 58 mln zł) i wielkopolskie (51,4 mln zł). Z kolei najmniejszy problem z terminowym płaceniem rachunków za Internet i telefon mają mieszkańcy podlaskiego oraz świętokrzyskiego (po 8,8 mln zł), a także opolskiego (11,8 mln zł).

Hakerzy atakują przez telefon

Tymczasem wpisanie do KRD za nieterminowe płacenie rachunków może nie być jedyną przykrą konsekwencją dla użytkowników telefonów. Z najnowszego badania serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów wynika, że blisko połowa (47 proc.) osób, które miały bezpośrednio do czynienia z wyłudzeniem danych osobowych lub jego próbą, doświadczyło tego za pośrednictwem e-maila. Cyberprzestępcy często również atakowali respondentów poprzez SMS-a (40 proc.), rozmowę telefoniczną (37 proc.), a także fałszywe strony internetowe lub wiadomości wysyłane na komunikatorach (po 34 proc.).

– To tym bardziej niepokojące, że 41 proc. młodych osób w wieku 18-24 lata ocenia poziom swojej wiedzy na temat bezpieczeństwa danych osobowych jako wysoki lub bardzo wysoki. To najwyższy odsetek spośród wszystkich grup wiekowych. Ale równocześnie 16 proc. respondentów z pokolenia Z przyznało, że osobiście doświadczyło kradzieży danych. W rezultacie ich wiedza okazała się niewystarczająca. Oznacza to, że zagrożenie ze strony hakerów jest dla zetek bardzo poważne, gdyż urządzenia mobilne, z których codziennie korzystają, są źródłem bezcennej wiedzy o konsumentach. Jeśli cyberprzestępcy wykradną przechowywane na nich dane osobowe, jak imię, nazwisko, numer PESEL czy loginy do bankowości internetowej, mogą w prosty sposób wyczyścić nasze konto bankowe z pieniędzy czy wyłudzić kredyt bądź pożyczkę. Szczególnie że do skutecznej kradzieży wielokrotnie wystarczy tylko jedno kliknięcie posiadacza telefonu w podejrzany link ostrzega Bartłomiej Drozd, ekspert serwisu ChronPESEL.pl.

Potwierdzają to dane CERT Polska. Wynika z nich, że w 2023 r. zarejestrowano 41,4 tys. zgłoszeń związanych z phishingiem, co stanowi 51,6 proc. wszystkich incydentów. To od lat najpopularniejsza i najprostsza metoda oszustwa stosowana przez cyberprzestępców. Polega na podszywaniu się pod znane i zaufane osoby lub instytucje. Hakerzy wysyłają fałszywe maile lub SMS-y zawierające podejrzany link, po którego kliknięciu przez użytkownika mogą przejąć zdalnie kontrolę nad telefonem lub zainfekować urządzenie złośliwym oprogramowaniem.

Badanie na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów „Cyberbezpieczeństwo i ochrona danych osobowych w Internecie” zostało przeprowadzone w październiku 2024 roku metodą CAWI na reprezentatywnej grupie 1500 dorosłych Polaków przez IMAS International.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Telekomunikacja Seria HONOR 400 - zaawansowana technologia AI w zasięgu każdego użytkownika Biuro prasowe
2025-06-17 | 09:30

Seria HONOR 400 - zaawansowana technologia AI w zasięgu każdego użytkownika

Marka HONOR, globalny lider w branży technologicznej, zaprezentowała najnowszą serię smartfonów HONOR 400. Premiera ta jest nie tylko krokiem naprzód w dziedzinie
Telekomunikacja Eksperci uspokajają: poziom pola elektromagnetycznego wytwarzanego przez stacje bazowe operatorów komórkowych w Polsce na niskim poziomie
2025-06-16 | 06:00

Eksperci uspokajają: poziom pola elektromagnetycznego wytwarzanego przez stacje bazowe operatorów komórkowych w Polsce na niskim poziomie

Główny Inspektorat Ochrony Środowiska po raz kolejny potwierdził, że poziom pola elektromagnetycznego (PEM) w środowisku jest bezpieczny we wszystkich regionach kraju. Wyniki
Telekomunikacja Raport PLSE: ćwierć miliarda złotych kar dla telekomów za naruszanie praw klientów
2025-03-26 | 10:30

Raport PLSE: ćwierć miliarda złotych kar dla telekomów za naruszanie praw klientów

Kary na kwotę niemal ćwierć miliarda złotych od UOKiK dla firm telekomunikacyjnych w latach 2020-2024 za naruszenie praw konsumentów – między innymi za wprowadzenie

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji

Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.

Konsument

Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.

Transport

Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.