Usługi telekomunikacyjne dla biznesu i rynku operatorskiego warte 14 mld zł

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Według najnowszych danych PMR, wartość rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu B2B i operatorskiego w Polsce w 2019 r. wyniosła 14,3 mld zł. W trzech ostatnich latach rynek poruszał się w trendzie bocznym, z tendencją ku stabilizacji. Pomaga podwyżka cen usług komórkowych i ISP.
Stabilizacja na rynku detalicznym
Według najnowszych danych PMR, wartość rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu B2B i operatorskiego w Polsce w 2019 r. wyniosła 14,3 mld zł. W trzech ostatnich latach rynek poruszał się w trendzie bocznym, z tendencją ku stabilizacji. Odpowiada za to przede wszystkim sytuacja na detalicznym rynku telekomunikacyjnych usług dla biznesu, gdzie operatorzy wdrażają strategię podwyżek cen w zamian za szerszy zakres oferowanych usług. Trend ten widoczny jest w segmentach telefonii komórkowej i usług dostępu do Internetu. Poprawie uległa również sytuacja w segmencie transmisji danych – rynek po siedmiu latach spadków, w 2019 r. ustabilizował się w wyniku rosnącej skali wykorzystywanych przez firmy pojemności teletransmisyjnych (wyższe wolumeny zakupów). Równolegle na cały rynek negatywnie oddziałuje segment hurtowy.
<wykres>
Podobnych tendencji na rynku PMR spodziewa się w kolejnych latach. Średnioroczna stopa wzrostu (CAGR) rynku w latach 2020-2025 wyniesie 1,8%. Niemniej jednak PMR spodziewa się pewnych strat dla branży w związku z ogłoszoną pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 i niższymi projekcjami dla PKB, głównie w krótkim terminie. Paradoksalnie czynnik epidemiologiczny będzie miał również pozytywny wpływ na rynek.
Wyższe ARPU z usług mobilnych i dostępu do Internetu
PMR szacuje, że wartość rynku usług telefonii komórkowej dla segmentu B2B w 2019 r., po kilkuletnim trendzie spadkowym, doznał odbicia, rosnąc o 3% r/r. Odwrócenie trendu i ubiegłoroczny wzrost wartości rynku wynika przede wszystkim ze zmiany sytuacji w segmencie usług realizowanych w telefonie. Przy stałym wzroście liczby kart SIM niższa erozja wskaźnika ARPU z usług komórkowych w telefonie spowodowała wzrost przychodów operatorów z tego tytułu. Głównym trendem odpowiedzialnym za taką sytuację na rynku jest zmiana strategii operatorów w walce o klienta. Zdecydowaną rolę odgrywa już nie czynnik cenowy, a czynnik jakości świadczonych usług – klienci w zamian za wyższą cenę abonamentu otrzymują szerszy zakres świadczonych usług, głównie wyższe pakiety mobilnej transmisji danych. W myśl tej strategii operatorzy komórkowi wprowadzali wyższe cenniki usług komórkowych dla biznesu w latach 2018-2019. Podobnie jak na rynku masowym, wiąże się to z zapewnieniem sobie puli środków finansowych na pokrycie prowadzonych inwestycji infrastrukturalnych (głównie budowy sieci 5G).
Rynek usług dostępu do Internetu dla klientów biznesowych w Polsce w ostatnich dwóch latach notował średnioroczny wzrost na poziomie 3%. Pozytywna koniunktura rynkowa to efekt dwóch nakładających się na siebie trendów – stale rosnącej liczby abonentów usług dostępowych w segmencie B2B oraz zahamowanie presji na obniżkę średnich przychodów na klienta i wzrost cen za łącza dostępowe. W ramach strategii „więcej za więcej” operatorzy oddają do dyspozycji klienta łącza o wyższej przepustowości, w ramach wyższej stawki cenowej. Powodem drożenia rynku są przede wszystkim oferty internetowe skupione wokół modelu światłowodowego oraz zmodernizowanych łączy TVK. Ściśle koreluje to ze stroną popytową w segmencie B2B, gdzie firmy zgłaszają coraz większe zapotrzebowanie na łącza o wysokich parametrach, zdolnych obsłużyć rosnący wolumen przesyłanych danych
Trend wyższych cen z usług komórkowych i ISP będzie widoczny na rynku również w perspektywie sześciu kolejnych lat. Utrzyma się to w korelacji z wyższymi wolumenami przesyłanych danych w sieciach mobilnych i stacjonarnych.
Rozrastająca się infrastruktura P4 spowalnia przychody hurtowe MNO
W latach 2018-2019 rynek hurtowych usług telekomunikacyjnych, po wzroście w 2017 r., po raz kolejny znalazł się w trendach spadkowych. W dwóch ostatnich latach za spadek wartości rynku hurtowych usług telekomunikacyjnych odpowiedzialne są przede wszystkim segmenty telefonii stacjonarnej oraz hurtowej dzierżawy łączy. Neutralny jest praktycznie natomiast segment hurtowych usług komórkowych, który znajduje się w stagnacji, z lekką tendencją spadkową. Powodem takiej sytuacji są niższe przychody z hurtu wykazane przez Polkomtel w 2018 r. oraz odchodzenie P4 od korzystania z usług roamingu krajowego w ramach wynajmu infrastruktury od innych operatorów – efektem jest spadek hurtowych przychodów Orange, T-Mobile i Polkomtelu z tego tytułu w 2019 r.
AUTOR
Katarzyna Sacha
Senior Analyst
KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com

Raport PLSE: ćwierć miliarda złotych kar dla telekomów za naruszanie praw klientów

Smartfony: długi i cyberataki – pokolenie Z na celowniku hakerów

Porównywarki telefonów - pomoc przy zakupie smartfona
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii
Zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej do końca 2025 roku Polska powinna osiągnąć poziom recyklingu odpadów opakowaniowych na poziomie min. 65 proc. Trudno to osiągnąć bez wdrożenia systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP), który w świetle unijnych zaleceń powinien być zaimplementowany już w 2023 roku, a którego ostatecznego kształtu jeszcze nie znamy. Zagraniczni eksperci uważają, że Polska powinna iść w ślady Czech, Belgii i Włoch, stawiając na elastyczną organizację odpowiedzialności producenta (OOP).
Handel
Prof. G. Kołodko: Trump osiągnie efekt odwrotny od zamierzonego i spowolni rozwój Ameryki. Na wojnie handlowej z resztą świata to Stany mogą tracić najmocniej

– Liczne decyzje prezydenta Trumpa, nie tylko na polu ekonomicznym, są po prostu oparte na nieracjonalnych przesłankach, są fałszywe, są szkodliwe i dla Stanów Zjednoczonych, i dla innych, mówiąc językiem popularnym, są chore – ocenia prof. Grzegorz Kołodko, były minister finansów, i wskazuje m.in. na chaos spowodowany wprowadzaniem, zawieszaniem i przywracaniem ceł. Ekonomista w książce „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku” analizuje trumponomikę, a więc ekonomię i politykę gospodarczą pomysłu prezydenta oraz jej wpływ na gospodarkę, przestrzega przed zagrożeniami i wskazuje sposoby wyjścia z nasilającego się globalnego zamieszania. Autor ocenia też negatywnie pozaekonomiczne aspekty działalności amerykańskiego prezydenta z wyjątkiem jednego aspektu.
Farmacja
Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie. Dzięki temu odciążone są europejskie systemy zdrowotne

Każdego roku Europejczycy leczą samodzielnie ok. 1,2 mld drobnych dolegliwości, w tym przeziębienie czy niestrawność. Zdaniem ekspertów wzmocnienie tych kompetencji społeczeństwa może być remedium na braki kadrowe w opiece zdrowotnej i jej deficyt budżetowy. Sięganie po leki bez recepty (OTC), suplementy diety i wyroby lecznicze pozwala uniknąć ok. 120 mln konsultacji lekarskich w skali roku, co odpowiada pracy nawet 36 tys. lekarzy pierwszego kontaktu. Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie – wynika z danych przedstawionych podczas 61. konferencji AESGP, która odbyła się w Warszawie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.