Komunikaty PR

Usługi telekomunikacyjne dla biznesu i rynku operatorskiego warte 14 mld zł

2020-04-14  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Do pobrania Pakiet PR ( 2.02 MB )

Według najnowszych danych PMR, wartość rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu B2B i operatorskiego w Polsce w 2019 r. wyniosła 14,3 mld zł. W trzech ostatnich latach rynek poruszał się w trendzie bocznym, z tendencją ku stabilizacji. Pomaga podwyżka cen usług komórkowych i ISP.

 

Stabilizacja na rynku detalicznym

Według najnowszych danych PMR, wartość rynku usług telekomunikacyjnych dla segmentu B2B i operatorskiego w Polsce w 2019 r. wyniosła 14,3 mld zł. W trzech ostatnich latach rynek poruszał się w trendzie bocznym, z tendencją ku stabilizacji. Odpowiada za to przede wszystkim sytuacja na detalicznym rynku telekomunikacyjnych usług dla biznesu, gdzie operatorzy wdrażają strategię podwyżek cen w zamian za szerszy zakres oferowanych usług. Trend ten widoczny jest w segmentach telefonii komórkowej i usług dostępu do Internetu. Poprawie uległa również sytuacja w segmencie transmisji danych – rynek po siedmiu latach spadków, w 2019 r. ustabilizował się w wyniku rosnącej skali wykorzystywanych przez firmy pojemności teletransmisyjnych (wyższe wolumeny zakupów). Równolegle na cały rynek negatywnie oddziałuje segment hurtowy.

<wykres>

Podobnych tendencji na rynku PMR spodziewa się w kolejnych latach. Średnioroczna stopa wzrostu (CAGR) rynku w latach 2020-2025 wyniesie 1,8%. Niemniej jednak PMR spodziewa się pewnych strat dla branży w związku z ogłoszoną pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 i niższymi projekcjami dla PKB, głównie w krótkim terminie. Paradoksalnie czynnik epidemiologiczny będzie miał również pozytywny wpływ na rynek.

 

Wyższe ARPU z usług mobilnych i dostępu do Internetu

PMR szacuje, że wartość rynku usług telefonii komórkowej dla segmentu B2B w 2019 r., po kilkuletnim trendzie spadkowym, doznał odbicia, rosnąc o 3% r/r. Odwrócenie trendu i ubiegłoroczny wzrost wartości rynku wynika przede wszystkim ze zmiany sytuacji w segmencie usług realizowanych w telefonie. Przy stałym wzroście liczby kart SIM niższa erozja wskaźnika ARPU z usług komórkowych w telefonie spowodowała wzrost przychodów operatorów z tego tytułu. Głównym trendem odpowiedzialnym za taką sytuację na rynku jest zmiana strategii operatorów w walce o klienta. Zdecydowaną rolę odgrywa już nie czynnik cenowy, a czynnik jakości świadczonych usług – klienci w zamian za wyższą cenę abonamentu otrzymują szerszy zakres świadczonych usług, głównie wyższe pakiety mobilnej transmisji danych. W myśl tej strategii operatorzy komórkowi wprowadzali wyższe cenniki usług komórkowych dla biznesu w latach 2018-2019. Podobnie jak na rynku masowym, wiąże się to z zapewnieniem sobie puli środków finansowych na pokrycie prowadzonych inwestycji infrastrukturalnych (głównie budowy sieci 5G).

Rynek usług dostępu do Internetu dla klientów biznesowych w Polsce w ostatnich dwóch latach notował średnioroczny wzrost na poziomie 3%. Pozytywna koniunktura rynkowa to efekt dwóch nakładających się na siebie trendów – stale rosnącej liczby abonentów usług dostępowych w segmencie B2B oraz zahamowanie presji na obniżkę średnich przychodów na klienta i wzrost cen za łącza dostępowe. W ramach strategii „więcej za więcej” operatorzy oddają do dyspozycji klienta łącza o wyższej przepustowości, w ramach wyższej stawki cenowej. Powodem drożenia rynku są przede wszystkim oferty internetowe skupione wokół modelu światłowodowego oraz zmodernizowanych łączy TVK. Ściśle koreluje to ze stroną popytową w segmencie B2B, gdzie firmy zgłaszają coraz większe zapotrzebowanie na łącza o wysokich parametrach, zdolnych obsłużyć rosnący wolumen przesyłanych danych

Trend wyższych cen z usług komórkowych i ISP będzie widoczny na rynku również w perspektywie sześciu kolejnych lat. Utrzyma się to w korelacji z wyższymi wolumenami przesyłanych danych w sieciach mobilnych i stacjonarnych.

 

Rozrastająca się infrastruktura P4 spowalnia przychody hurtowe MNO

W latach 2018-2019 rynek hurtowych usług telekomunikacyjnych, po wzroście w 2017 r., po raz kolejny znalazł się w trendach spadkowych. W dwóch ostatnich latach za spadek wartości rynku hurtowych usług telekomunikacyjnych odpowiedzialne są przede wszystkim segmenty telefonii stacjonarnej oraz hurtowej dzierżawy łączy. Neutralny jest praktycznie natomiast segment hurtowych usług komórkowych, który znajduje się w stagnacji, z lekką tendencją spadkową. Powodem takiej sytuacji są niższe przychody z hurtu wykazane przez Polkomtel w 2018 r. oraz odchodzenie P4 od korzystania z usług roamingu krajowego w ramach wynajmu infrastruktury od innych operatorów – efektem jest spadek hurtowych przychodów Orange, T-Mobile i Polkomtelu z tego tytułu w 2019 r.

 

 

AUTOR
Katarzyna Sacha
Senior Analyst

KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Telekomunikacja Sony o technologiach chmurowych! Biuro prasowe
2024-03-28 | 10:30

Sony o technologiach chmurowych!

Cloudsourcing Storytelling to cykl podcastów przygotowany przez Sony. W każdym odcinku eksperci i twórcy rozmawiają o tym jak wykorzystać technologie chmurowe do szybszej i
Telekomunikacja Startuje pierwsza w Polsce Akademia 5G
2024-03-27 | 01:00

Startuje pierwsza w Polsce Akademia 5G

STARTUJE PIERWSZA W POLSCE AKADEMIA 5G Akademia 5G to pierwszy w Polsce kompleksowy cykl edukacyjny poświęcony automatyzacji przedsiębiorstw z wykorzystaniem technologii 5G. To
Telekomunikacja Program CSR Nexera Heroes z kolejnym rekordem
2024-03-14 | 09:00

Program CSR Nexera Heroes z kolejnym rekordem

220 milionów kroków wystarcza by trzykrotnie okrążyć ziemię. Właśnie taki dystans w 2023 roku przemierzyli pracownicy firmy Nexera, którzy od kilku lat, w ramach

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.