W Polsce będzie zlokalizowany 16 region MS Azure w Europie

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Start projektu #polskadolinacyfrowa
W czasie specjalnie zorganizowanej konferencji online, 5 maja Microsoft oficjalnie zapowiedział, że Polska dołączy do listy krajów, gdzie zostanie zlokalizowany region MS Azure, co przyczyni się przyspieszenia procesu transformacji cyfrowej. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele głównego partnera Microsoft w projekcie – OChK. Pokazano też doświadczenia polskich klientów usług chmurowych Microsoftu.
Microsoft ogłosił, że chce zainwestować w sumie 1 mld dolarów zarówno w tzw. go to market, szkolenia i oczywiście inwestycje infrastrukturalne.
Regiony MS Azure: Polska reprezentantem regionu CEE
Platforma MS Azure obejmuje 59 regionów i jest dostępna w 140 krajach świata w oparciu o ponad 100 centrów danych. Microsoft nie miał jednak do tej pory regionu w Europie Środowo-Wschodniej. W Europie Microsoft posiada 15 regionów, z czego jeden z nich – w Hiszpanii – został uruchomiony w lutym 2020 r. Na liście krajów europejskich znajdują się Francja (Paryż, Marsylia), Hiszpania, Holandia, Irlandia, Niemcy (2xFrankfurt, Berlin, Magdeburg), Norwegia (Oslo, Stavanger), Szwajcaria (Zurich, Genewa) i Wielka Brytania (Londyn, Cardiff). Jak widać, dostawca niekoniecznie decyduje się na lokalizacje centralne w stolicach krajów, co jest preferowaną opcją przez każdego z tzw. hyperscalerów.
Z informacji PMR Market Experts wynika, że Microsoft poszukiwał odpowiedniej lokalizacji dla swojego regionu w Polsce od kilkunastu miesięcy, negocjując i rozpatrując różne warianty, również poza Warszawą. Dostawca stawia swoim partnerom bardzo wysokie wymagania w zakresie przygotowania obiektu według określonych wytycznych. Na potrzeby MS Azure pojedynczy moduł jeśli chodzi o moc IT, który należy zapewnić dostawcy to 4,8 MW. To sprawia, że współpraca jest możliwa jedynie z największymi dostawcami kolokacji w oparciu o istniejące obiekty, a najczęściej konieczna jest realizacja zupełnie nowej inwestycji, która będzie spełniać oczekiwania Microsoftu. Tym bardziej, że Microsoft zawsze stara się zagwarantować sobie możliwość dalszej rozbudowy w danej lokalizacji w efekcie postępującej ekspansji i sprzedaży usług.
Microsoft nie podał kiedy ostatecznie nastąpi uruchomienie obiektów data center w Polsce, jednak zakłada, że proces ten może potrwać do dwóch lat.
Najnowsze prognozy PMR: dynamiczny wzrost rynku centrów danych w Polsce
Zapowiedzi inwestycji i lokalizacji tzw. regionów na terenie Polski oznaczają konieczność zapewnienia wyraźnie wyższych niż obecnie zasobów mocy i powierzchni kolokacyjnej. Jako pierwszy w ubiegłym roku start swojego regionu ogłosił Google Cloud Platform, również w partnerstwie z OChK. Wykorzysta przy tym zasoby kolokacyjne największych dostawców będących w stanie zapewnić żądaną powierzchnię IT pod serwery, a przede wszystkim zasoby mocy na rynku warszawskim. GCP wywarł w ten sposób presję na pozostałych dwóch największych dostawców chmury publicznej. Należało zakładać, że zarówno Microsoft jak i AWS również docelowo ulokują swoje zasoby na terenie Polski, tworząc tu swoje regiony. Żaden z dostawców nie będzie sam budował obiektów, ale wynajmie powierzchnię na zasadach komercyjnych. W oczywisty sposób przełoży się to na nowe inwestycje i wzrost rynku. W praktyce każda taka inwestycja w nowy moduł dla dużego odbiorcy jest w stanie przesunąć rynek kolokacji w kraju na wyższy poziom. W oczywisty sposób powyższe inwestycje potwierdzają też bardzo dobre perspektywy dla rynku cloud computing w Polsce.
Więcej na temat trendów na rynku data center w Polsce, kompletna mapa inwestycji, uwzględniająca również obiekty budowane na potrzeby największych światowych dostawców IaaS, jak również prognozy rozwoju rynku, biorące pod uwagę m.in. kwestię pandemii COVID-19, można znaleźć w najnowszym raporcie PMR „Rynek centrów danych w Polsce 2020. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2020-2025”: https://bit.ly/pmr-centra-danych
AUTOR
Paweł Olszynka
ICT Business Unit Director
KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Smartfony: długi i cyberataki – pokolenie Z na celowniku hakerów

Porównywarki telefonów - pomoc przy zakupie smartfona

PragmaGO implementuje infrastrukturę IT T-Mobile
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.