Bezpieczeństwo na drogach zimą: Girteka stawia na szkolenia dla kierowców
Thermomax, spółka z Grupy Girteka, bazującego na cyfryzacji usług największego europejskiego przewoźnika drogowego, razem z Volvo szkolą kierowców jak bezpiecznie prowadzić samochód ciężarowy w trudnych warunkach zimowych. Wspólna akcja „Bezpieczna Jazda Zimą”, która rozszerza program szkoleń organizowanych przez Girtekę w ramach Akademii Kierowcy, ma aktywnie wspierać działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach, a także zwiększenia atrakcyjności zawodu kierowcy.
W 2022 r. European Transport Research Review opublikował badania nt. wpływu warunków pogodowych, w tym zimowych, na prawdopodobieństwo wypadków drogowych. Jak z nich wynika, wypadki z udziałem samochodów ciężarowych wykazują największy względny wzrost ryzyka wypadkowości (RRI) o 872,9%[1]. To niepokojące dane, biorąc pod uwagę fakt, że udział transportu drogowego w przewozach towarów ogółem stanowi w Europie 77% (Komisja Europejska, 2023). Podczas jazdy zimą kierowcy aut ciężarowych mogą być bardziej narażeni na wypadki drogowe niż kierowcy innych pojazdów. Szczególnie jest to ważne w krajach skandynawskich, gdzie do bezpieczeństwa przywiązuje się dużą rolę.
Szkolenia kierowców w ramach partnerstwa
Jednym ze sposobów na zwiększenie świadomości kierowców jak warunki pogodowe wpływają na wypadkowość jest ich edukacja. Właśnie z tą myślą Girteka i Volvo uruchomiły wspólną akcję „Bezpieczna Jazda Zimą”. Jej celem jest coroczne szkolenie kierowców w zakresie bezpiecznej jazdy w trudnych warunkach drogowych jeszcze przed rozpoczęciem sezonu zimowego.
„Kursy te dostarczają niezbędnej wiedzy, potrzebnej do prowadzenia samochodów w warunkach zimowych w krajach Europy Północnej, takich jak Norwegia, gdzie sytuacja na drogach jest zupełnie inna niż w pozostałych częściach świata. Zgromadzenie wszystkich kierowców, omówienie i przedstawienie głównych wyzwań, wskazówek, porad i trików, a także najnowszych funkcji, jest bardzo pomocne w ich codziennej pracy. Pozytywne jest też to, że podczas tych spotkań wymieniamy się swoimi doświadczeniami. A ponieważ praktyka jest równie ważna jak teoria, kierowcy mają okazję sprawdzić swoje umiejętności podczas treningów" - mówi Arne Jan Hopen, przedstawiciel Volvo, jednego z organizatorów kursów jazdy zimowej w Norwegii.
W czasie szkolenia kierowcy uczestniczą w wykładach prowadzonych przez doświadczonych kierowców Thermomax, specjalistów Volvo, policji, straży pożarnej i administracji dróg krajowych. Ważnym elementem każdego szkolenia jest też samopoczucie kierowców, dlatego dodano wykłady ze specjalistami ds. zdrowia i żywienia.
„Jesteśmy bardzo zadowoleni z kursów – podczas gdy Volvo udostępnia narzędzia, takie szkolenia dają nam pewność, że kierowcy używają tych narzędzi prawidłowo i odpowiedzialnie, dbając nie tylko o zasoby i własne bezpieczeństwo, ale też większe bezpieczeństwo na drogach" - dodaje Tore Rødsten, CEO Thermomax. „Obecnie jako jedyni w Norwegii zapewniamy tego typu szkolenia dla kierowców samochodów ciężarowych, co wielu przynosi znaczące i wyjątkowe korzyści".
Edukacja kierowców w szerszym wymiarze
Duże i odpowiedzialne firmy logistyczne, takie jak Girteka, są świadome tego, jak ogromny wpływ na ogólne bezpieczeństwo na drogach mają zawodowi kierowcy. Girteka od wielu lat prowadzi własną Akademię Kierowców. Zapewnia ona niezbędną wiedzę i możliwość doskonalenia umiejętności przez udział w różnego rodzaju programach szkoleniowych. Co warto podkreślić, tylko w 2023 roku firma zorganizowała szkolenia dla ponad 15 000 kierowców.
Inicjatywy takie jak partnerstwo Volvo i Girteka - Thermomax przyczyniają się nie tylko do zmniejszenia wypadkowości w transporcie drogowym rzeczy, ale odgrywają też kluczową rolę w zwiększeniu atrakcyjności zawodu kierowcy, bo, jak zaznaczono w raporcie Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego, zwiększenie bezpieczeństwa i kompetencji kierowców jest jednym z kluczowych elementów decydujących o wejściu do tego zawodu i powinno być strategicznym celem każdej firmy transportowej. Dodatkowo, jak podkreśla Girteka, każde działanie, które poprawia bezpieczeństwo na drogach, przyczynia się do rozwoju bardziej zrównoważonego, odpowiedzialnego i atrakcyjnego sektora usług logistycznych.
[1] Becker, N., Rust, H.W. & Ulbrich, U. Weather impacts on various types of road crashes: a quantitative analysis using generalized additive models. Eur. Transp. Res. Rev. 14, 37 (2022); https://etrr.springeropen.com/articles/10.1186/s12544-022-00561-2
EcoVadis nagradza Targor-Truck za zaangażowanie w zrównoważone łańcuchy dostaw
CEVA Logistics organizuje globalny program szkoleń dla 25 tys. pracowników
DSV – Global Transport and Logistics w gronie liderów transformacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Ochrona środowiska
Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
Udział Europy w światowej gospodarce się kurczy. Podczas gdy jeszcze w 2010 roku gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, tak dekadę później, w 2020 roku Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. – Niedługo jedynym, co Europa będzie mogła zaoferować światu, będą konsumenci – mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik. Jak wskazuje, przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.