CEVA Logistics o logistyce dla zespołu Scuderia Ferrari i F1
Już 19 maja na torze Imola odbędzie się GP Emilii Romanii, jeden z 24 wyścigów w tegorocznym kalendarzu Formuły 1. Dla zespołów i ich partnerów zajęcie pozycji startowej na torze jest nie tylko decydującym momentem, ale też kulminacją wielomiesięcznych przygotowań, wysiłków i dopracowywania detali. Tu kluczowe znaczenie ma logistyka. Co jest najważniejsze dla organizacji dostaw sprzętu i bolidów na kolejne wyścigi F1? Mówi CEVA Logistics, Oficjalny Partner Logistyczny zespołu Scuderia Ferrari.
Przewidywanie, szybkość i precyzja
Tak, jak zespół Ferrari musi być przygotowany do każdego startu, tak zespoły CEVA muszą w odpowiedni sposób zarządzać operacjami logistycznymi i dostawami sprzętu, gwarantując jego dostępność na każdym torze wyścigowym. Kluczowe znaczenie ma umiejętność przewidywania i precyzyjnego planowania procesów logistycznych, dostosowanych do intensywnego harmonogramu i kalendarza wyścigów, odbywających się w różnych miejscach na świecie, często w odstępie zaledwie jednego tygodnia.
Różne środki transportu dla optymalizacji dostaw
W ubiegłym roku zespół Ferrari wystartował w 23 wyścigach Grand Prix F1, co wymagało od zespołu CEVA przygotowania 54 etapów logistycznych. Dzięki zintegrowanemu podejściu i doskonałości operacyjnej CEVA zapewniła sprawne dostawy sprzętu na 5 kontynentów, z gwarancją terminowości dostaw, kontroli kosztów i bezpieczeństwa ładunków. Zastosowane rozwiązania multimodalne, w oparciu o różne środki transportu, ułatwiły optymalizację procesów transportowych, od odbioru sprzętu po jego dostawę na kolejne miejsca wyścigów, z uwzględnieniem specyficznych wymagań i ograniczeń dla danej trasy.
Ślad węglowy zredukowany nawet o 90%
Eksperci CEVA projektują rozwiązania logistyczne dla Ferrari tak, aby zminimalizować ślad węglowy. Gdy tylko jest to możliwe, wybierany jest transport morski. To pozwala na redukcję emisji CO2 od 70% do 90% w porównaniu z lotniczym. CEVA przygotowuje też innowacyjne rozwiązania w oparciu o transport kolejowy. Na przykład, w ubiegłym roku po raz pierwszy w historii Formuły 1, sprzęt Ferrari został przewieziony koleją na wyścigi GP w Ameryce Północnej. Załadowany do 6 kontenerów sprzęt najpierw przetransportowano ok. 3218 km z Montrealu (Kanada) do Austin (USA, Teksas), a następnie ponad 3 200 km z Austin do Las Vegas w Newadzie. Wykorzystanie połączeń kolejowych między trzema miastami pozwoliło na obniżenie emisji CO2 o 90% w porównaniu z transportem lotniczym i o 32% z dostawami drogowymi.
Szybka reakcja sytuacjach kryzysowych
Działania w sytuacjach kryzysowych, takich jak klęski żywiołowe czy napięcia geopolityczne wpływające na trasy morskie, pokazują znaczenie elastyczności, umiejętności skutecznej reakcji na nieprzewidziane sytuacje i zdolności do natychmiastowego dostosowywania strategii logistycznych.
Przykładem może być ubiegłoroczna powódź, która dotknęła północne Włochy i z powodu której odwołano Grand Prix na torze Imola. Zarządzanie transportem ok. 45 ton sprzętu z miejsca imprezy wymagało od CEVA ścisłej współpracy i koordynacji działań nie tylko z zespołem Ferrari, ale też organizatorami GP, lokalnymi władzami i służbami ratowniczymi. Jednym z największych wyzwań było zabezpieczenie sprzętu przed powodzią a następnie opracowanie planu przetransportowania go przez region z nieprzejezdnymi drogami. Dzięki szybkiej reakcji i efektywności operacyjnej zespołu CEVA, udało się nie tylko przewieźć uszkodzony sprzęt do Maranello (siedziba Ferrari), ale też dostarczyć pozostałe materiały na kolejne Grand Prix w Monako, zgodnie z harmonogramem.
Zasoby, doświadczenie i współpraca
CEVA Logistics zapewnia wsparcie logistyczne zespołu Scuderia Ferrari od 2022 r., wykorzystując globalne zasoby, rozbudowaną sieć połączeń drogowych, morskich, lotniczych i kolejowych, a przede wszystkim wiedzę ekspercką i innowacje. Podstawą sukcesu jest bliska współpraca między zespołami CEVA zlokalizowanymi w Assago na przedmieściach Mediolanu, a Ferrari w oddalonym o 200 km Maranello. Synergia, oparta na szybkiej reakcji i doskonałości operacyjnej, gwarantuje efektywność na każdym etapie procesu, od tworzenia planów transportowych po dostawy na tory wyścigowe.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.