ClassTrucks o zakupie używanych samochodów ciężarowych
W czasie globalnych zakłóceń w łańcuchach dostaw, gdy popyt na nowe auta ciężarowe przewyższa ich podaż, alternatywą jest rynek używanych samochodów ciężarowych. Eksperci ClassTrucks, która specjalizuje się w sprzedaży używanych ciągników siodłowych oraz naczep, zebrali kluczowe informacje i wskazówki dla nabywców, tak aby ułatwić im podejmowanie decyzji. Dotyczą one zarówno przygotowania samochodów ciężarowych do sprzedaży, jak i kwestii, na które warto zwrócić uwagę podczas ich kontroli.
Rynek samochodów ciężarowych w Europie
W 2023 r. rynek nowych samochodów ciężarowych odnotował wzrost popytu o 16,3%[1] w porównaniu do 2022 r. Jednakże, z powodu problemów z łańcuchem dostaw i rosnących kosztów produkcji, ceny nowych pojazdów znacznie wzrosły. Wysokie koszty i długie czasy dostaw, spowodowane zakłóceniami w łańcuchach dostaw, znacząco wpłynęły na ich dostępność. Na wzrost kosztów mają wpływ także wyższe ceny surowców, co dodatkowo ogranicza dostępność nowych samochodów ciężarowych dla wielu potencjalnych nabywców.
Do zakupu nowych samochodów ciężarowych i rozbudowy flot firmy logistyczne zniechęca też obecna sytuacja na rynku przewozów drogowych, z nadwyżką zdolności przewozowych i zmniejszonym popytem na transport towarów. W rezultacie wiele z nich sprawdza możliwości, jakie daje rynek używanych samochodów ciężarowych, oferujący efektywne kosztowo i natychmiastowe rozwiązania.
Kluczowa jest dokumentacja
Używane pojazdy ciężarowe muszą spełniać wysokie standardy jakości i niezawodności, tak aby z jednej strony spełnić oczekiwania kupujących, z drugiej zapewnić bezpieczeństwo eksploatacji. Dokładne przygotowanie pojazdu przed sprzedażą i sprawdzenie go przed zakupem mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia znaczącego zwrotu z inwestycji.
Efektywny zakup wymaga uwzględnienia kilku kluczowych aspektów, w tym sprawdzenia nadwozia, podwozia, silnika, układów elektrycznych i innych elementów zgodnie z wytycznymi i gwarancjami producenta. Konieczne jest też sprawdzenie, czy cała dokumentacja i zapisy serwisowe są kompletne, spójne i wydane przez autoryzowane instytucje. Sprzedający muszą zebrać i dostarczyć kupującemu pełną historię serwisową, w tym rachunki za naprawy.
„Właściwa, oficjalna dokumentacja musi zawierać też certyfikat przeglądu technicznego, polisę ubezpieczeniową, certyfikat przeglądu tachografu, dowód rejestracyjny oraz COC (Certyfikat Zgodności), który zapewnia, że pojazd spełnia wymagania techniczne Unii Europejskiej (UE)” - wyjaśnia Simas Erslavas, Transport Fleet Manager, ClassTrucks.
Lista kontrolna dla kupujących
Kupując używany samochód ciężarowy, nabywcy powinni być w stanie ocenić jego niezawodność, wydajność i zgodność z przepisami. Eksperci ClassTrucks wskazują na 3 kluczowe obszary, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę podczas zakupu:
- Stan techniczny i zmiany konstrukcyjne:
o Sprawdzenie stanu silnika, skrzyni biegów, hamulców i zawieszenia pod kątem zużycia lub uszkodzeń.
o Skontrolowanie czy nie ma rdzy, uszkodzeń lub osłabienia kluczowych elementów nośnych i konstrukcyjnych samochodu oraz śladów wcześniejszych napraw.
o Wykorzystanie szczegółowej listy kontrolnej, tak aby uwzględnić wszystkie kluczowe elementy i zminimalizować ryzyko.
• Efektywność eksploatacyjna:
o Ocena zużycia paliwa i zgodność z normami emisji spalin
o Przeprowadzenie jazdy próbnej, aby ocenić prowadzenie, komfort i osiągi w różnych warunkach.
• Zgodność i certyfikacja:
o Należy upewnić się, że sprzedający pojazd dostarczył certyfikat przeglądu technicznego, polisę ubezpieczeniową, certyfikat przeglądu tachografu, dowód rejestracyjny oraz certyfikat COC.
o Konieczne jest sprawdzenie, czy cała dokumentacja jest aktualna, co ma zagwarantować jej zgodność z przepisami.
Kupujący, postępując zgodnie z tymi wytycznymi, mogą podejmować świadome decyzje i wybierać niezawodne używane samochody ciężarowe o wysokim standardzie. Dokładna weryfikacja i kontrole gwarantują, że zakupiony pojazd spełnia wymagane standardy i normy operacyjne.
Dla zapewnienia jakości i niezawodności
Podczas sprawdzania stanu technicznego samochodu ciężarowego przed kupnem eksperci ClassTrucks zalecają wykorzystanie autoryzowanych systemów diagnostycznych do oceny silników i innych kluczowych komponentów, tak aby upewnić się, że spełniają standardy operacyjne. Rejestrowane i weryfikowane powinny być też przeglądy i naprawy. Potencjalni nabywcy muszą pamiętać o tym, że wszelkie prace naprawcze, niezależnie od tego, czy były wykonywane podczas eksploatacji, czy przygotowania do sprzedaży, powinny być zarejestrowane i zarchiwizowane. Szczegółowa dokumentacja zapewnia przejrzystość i dostarcza pełną historię serwisową.
Komfort jazdy kierowców
Kolejną kwestią, na którą warto zwrócić uwagę, są różne udoskonalenia techniczne w kabinie, takie jak systemy wspomagania kierowcy czy rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo jazdy. Coraz częściej wybierane są pojazdy wyposażone w systemy bezpieczeństwa typu elektroniczni asystenci kierowcy.
„Stan wnętrza ciężarówki ma duży wpływ na komfort i funkcjonowanie kierowcy. Prawidłowo zamocowane panele wewnętrzne i wymienione schowki mogą przynieść dodatkową wartość kierowcom. A jeśli przygotowanie ciężarówki obejmuje pełne chemiczne czyszczenie wnętrza i zapewnienia czystości, możemy być pewni, że kupujemy samochód najwyższej jakości” podkreśla Erslavas.
Przygotowania do sprzedaży w praktyce
ClassTrucks kładzie duży nacisk na przygotowania przedsprzedażowe i testy pojazdów. Ich jakość potwierdza 67-punktowa szczegółowa kontrola techniczna, autoryzowana przez producenta. Dodatkowo, pochodzące od jednego właściciela ciągniki siodłowe mają pełną historię serwisową, z niezbędną dokumentacją techniczną, co umożliwia ocenę wartości przed sprzedażą.
Kluczowe znaczenie dla utrzymania standardów jakości ma zagwarantowanie, że każdy pojazd ciężarowy jest bardzo dobrze przygotowany do sprzedaży, skontrolowany i ma kompletną dokumentację. Takie podejście pomaga kupującym podejmować świadome decyzje i maksymalizować zwrot z inwestycji.
ClassTrucks, firma należąca do Grupy Girteka, specjalizuje się w sprzedaży używanych ciągników siodłowych oraz naczep renomowanych marek światowych producentów. Obecnie posiada 4 oddziały w Europie - w Polsce (Rawa Mazowiecka), Holandii, Hiszpanii i na Litwie. W 2023 r. ClassTrucks uruchomił dedykowany portal aukcyjny TrucksMerchant.com, skierowany do firm transportowych i logistycznych oraz pośredników w sprzedaży aut.
[1] https://www.acea.auto/cv-registrations/new-commercial-vehicle-registrations-vans-14-6-trucks-16-3-buses-19-4-in-2023/

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.