Komunikaty PR

Co zawodowi kierowcy cenią najbardziej?

2023-06-22  |  14:00
Biuro prasowe

Rynek usług transportu drogowego od wielu lat zmaga się z problemem braku kierowców.  Jak wynika z danych IRU (Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego) na świecie brakuje aż 2,6 miliona kierowców zawodowych. Pod koniec 2021 r. w Europie było 420 tys. wakatów, w Polsce 80 tys. Sytuacja nie uległa poprawie, a dla firm transportowych wciąż wyzwaniem jest nie tylko pozyskanie do pracy kierowców, ale też zatrzymanie ich w firmie na dłużej. Dzisiaj oprócz dobrego wynagrodzenia, ważny jest rozwój umiejętności a przede wszystkim nowoczesne miejsce pracy.

Przed tym wyzwaniem stanęła też Girteka, wiodący europejski przewoźnik drogowy a zarazem jeden z największych pracodawców w branży transportu drogowego w UE. Firma realizuje rocznie ponad 776 tys. dostaw FTL w całej Europie, co obliguje ją do zapewnienia najwyższych standardów usług. Kluczem do sukcesu jest zespół ponad 19 500 zawodowych kierowców. Priorytetem dla Girteki jest zapewnienie kierowcom satysfakcji z jazdy, komfortu i poczucia bezpieczeństwa. Firma, badając poziom satysfakcji z pracy, sprawdziła co kierowcy cenią sobie najbardziej. To nowoczesne pojazdy, pomoc w codziennej pracy i szkolenia, a także cyfryzacja, dzięki czemu firma wspiera ich na każdym etapie pracy.

Nowoczesna flota i bazy transportowe

Kluczowe znaczenie dla kierowców mają warunki w kabinie pojazdu, a te najbardziej komfortowe może zapewnić nowoczesna flota. Obecnie flota Girteki liczy ponad 9,2 tys. pojazdów ciężarowych w standardzie EURO 6 o średnim wieku 2 lat, a już wkrótce wzmocni ją 600 ciągników elektrycznych SCANIA. Dbając o wygodę i bezpieczeństwo pracy, firma przywiązuje szczególną wagę do wyposażenia aut w najnowocześniejsze rozwiązania i technologie. Należą do nich m.in. kamery, automatyczne systemy, dodatkowe izolacje kabiny (termiczne i akustyczne) czy elektroniczne układy hamulcowe. Pojazdy wyposażone są w tablety, a specjalnie zaprojektowane oprogramowanie ułatwia kierowcom nie tylko poruszanie się po drogach (miejsce dostawy towaru, parkowanie, noclegi, postój, tankowanie), ale zapewnia też komunikację on-line z managerami transportu. Z badania satysfakcji pracy w Girtece wynika, że to właśnie te elementy kierowcy cenią sobie najbardziej. Na pytanie „Czy jesteś zadowolony z warunków pracy?” ponad 40% kierowców Girteki odpowiedziało, że „jestem bardzo zadowolony” a 35%  odpowiedziało „tak, bo warunki pracy są normalne”. 2 na 10 kierowców uważa, że wciąż jest miejsce na poprawę tych warunków.

Równie ważne jak warunki pracy za kierownicą jest zapewnienie odpowiednich warunków w czasie odpoczynku lub zmiany załóg. By sprostać tym oczekiwaniom, a jednocześnie stabilnie i dynamicznie rozwijać transport drogowy i usługi, Grupa Girteka posiada nowoczesne bazy transportowe. Tego typu obiekty działają w Polsce i na Litwie, a w ramach marki Thermo-Transit (specjalizującej się w dostawach świeżych ryb), należącej do Grupy, także w duńskim Padborgu. Największą i najnowocześniejszą z nich jest, otwarta w ubiegłym roku, baza transportowa w Sadach pod Poznaniem, gdzie kierowcy mają do dyspozycji dobrze zaopatrzone zaplecze, m.in. punkt medyczny, noclegi przy współpracy z partnerami, pralnię i prysznice.

Wsparcie od samego początku

Dla każdego nowego pracownika ważne jest jak go przyjmą w firmie w pierwszych dniach pracy. To samo czują kierowcy. Proces wdrożenia nowo przyjętego pracownika jest tutaj kluczem do sukcesu. Girteka pomaga w wypełnieniu formalności i zapewnia wsparcie kierowcom na każdym etapie procesu onboardingu. 63% kierowców docenia wsparcie firmy, zaczynając od aplikacji o pracę, potem w trakcie szkoleń i przygotowań do jazdy, aż po codzienne obowiązki. Zaledwie 1 na 10 kierowców (12,9%) uważa, że można jeszcze coś ulepszyć w tym obszarze w Girtece.

W firmie działa wewnętrzny system weryfikacji i szkoleń kierowców, a początkujący pracownicy są szkoleni przez instruktorów – doświadczonych kierowców. Pierwszym etapem jest test umiejętności wykonywany na placu manewrowym, gdzie kierowca musi zaparkować pod rampę i wykonać podstawowe manewry. Wspierając kierowców, którym nie udało się zdać testów na placu manewrowym, firma zapewnia dodatkowe szkolenia praktyczne na symulatorach. Kolejnym etapem rekrutacji są szkolenia teoretyczne, podczas których nowi kierowcy uczą się jak m.in. zabezpieczać i dbać o jakość ładunku, zabezpieczać pojazd, obsługiwać systemy telematyczne, jakie są regulacje i wymagania prawa kabotażowego, jakie są prawa i obowiązki kierowców, na temat rodzajów opłat drogowych i poprawnego przygotowania dokumentacji. Pierwsze kursy, już w trasie, realizowane są pod okiem doświadczonego kolegi tzw. trenera. Kierowcy Girteki mają też możliwość odbycia szkoleń specjalistycznych, dotyczących na przykład jazdy w Skandynawii, czy jazdy ciągnikami 3-osiowymi.

Ponad 178 tys. szkoleń rocznie

Girteka dużą wagę przykłada do realizacji szkoleń z zakresu przydatnych kierowcom umiejętności. W Akademii Kierowców Girteki, w bazach transportowych w Sadach i Szawlach, realizowane są różne programy szkoleniowe, m.in. z ECO drivingu, bezpiecznej jazdy, obsługi wózków widłowych, dokumentacji transportowej i celnej, TAPA czy zabezpieczania ładunku. Dodatkowo wszyscy kierowcy, w zależności od indywidualnych potrzeb, kierowani są na kursy doszkalające, dzięki którym mogą poprawić błędy popełniane w czasie jazdy lub doszlifować umiejętności. W 2022 roku Akademia Kierowców Girteki zrealizowała ponad 73 tys. szkoleń stacjonarnych i ponad 105 tys. online.

Od pięciu lat Girteka zaprasza kierowców do udziału w programie Eco League, który ma motywować do bezpiecznej i ekologicznej jazdy. Jest to konkurs, w którym kierowcy w trakcie wykonywania swojej codziennej pracy mogą rywalizować o miano najlepszego kierowcy pod względem bezpieczeństwa i ekologicznej jazdy. Wszystko odbywa się z wykorzystaniem narzedzi telematyki i analizy sposobu jazdy.

- Kierowcy coraz większą wagę przywiązują do warunków pracy, które zapewnia im pracodawca. Sprawdzają, czy ma nowoczesne i bezpieczne samochody, czy wykorzystuje rozwiązania cyfrowe, które ułatwią im pracę, czy będą mogli liczyć na wsparcie albo mieć możliwość podnoszenia kwalifikacji. To jest kierunek w którym zmierzamy. Dzięki inwestycjom, już zrealizowanym i planowanym, budujemy naszą pozycję pracodawcy pierwszego wyboru w branży transportowej – podsumowuje Mindaugas Paulauskas, CEO Girteka Transport.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany Biuro prasowe
2024-12-27 | 14:30

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany

Rosnące zainteresowanie rowerami wodorowymi, konieczność wykorzystywania innowacyjnych technologii w codziennym życiu oraz zwiększone zapotrzebowanie na nowe rozwiązania w transporcie
Transport Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie
2024-12-19 | 15:00

Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie

Transport drogowy, który odpowiadał za 61,3% całkowitego przewozu towarów w Unii Europejskiej w 2023 roku[1], uważany jest za jednego z największych emitentów gazów
Transport Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
2024-12-16 | 09:00

Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników

System SENT, pierwotnie służący do monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów wrażliwych, obejmie również podmioty spoza Polski. 1 listopada 2024 obowiązek

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.