Co zawodowi kierowcy cenią najbardziej?
Rynek usług transportu drogowego od wielu lat zmaga się z problemem braku kierowców. Jak wynika z danych IRU (Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego) na świecie brakuje aż 2,6 miliona kierowców zawodowych. Pod koniec 2021 r. w Europie było 420 tys. wakatów, w Polsce 80 tys. Sytuacja nie uległa poprawie, a dla firm transportowych wciąż wyzwaniem jest nie tylko pozyskanie do pracy kierowców, ale też zatrzymanie ich w firmie na dłużej. Dzisiaj oprócz dobrego wynagrodzenia, ważny jest rozwój umiejętności a przede wszystkim nowoczesne miejsce pracy.
Przed tym wyzwaniem stanęła też Girteka, wiodący europejski przewoźnik drogowy a zarazem jeden z największych pracodawców w branży transportu drogowego w UE. Firma realizuje rocznie ponad 776 tys. dostaw FTL w całej Europie, co obliguje ją do zapewnienia najwyższych standardów usług. Kluczem do sukcesu jest zespół ponad 19 500 zawodowych kierowców. Priorytetem dla Girteki jest zapewnienie kierowcom satysfakcji z jazdy, komfortu i poczucia bezpieczeństwa. Firma, badając poziom satysfakcji z pracy, sprawdziła co kierowcy cenią sobie najbardziej. To nowoczesne pojazdy, pomoc w codziennej pracy i szkolenia, a także cyfryzacja, dzięki czemu firma wspiera ich na każdym etapie pracy.
Nowoczesna flota i bazy transportowe
Kluczowe znaczenie dla kierowców mają warunki w kabinie pojazdu, a te najbardziej komfortowe może zapewnić nowoczesna flota. Obecnie flota Girteki liczy ponad 9,2 tys. pojazdów ciężarowych w standardzie EURO 6 o średnim wieku 2 lat, a już wkrótce wzmocni ją 600 ciągników elektrycznych SCANIA. Dbając o wygodę i bezpieczeństwo pracy, firma przywiązuje szczególną wagę do wyposażenia aut w najnowocześniejsze rozwiązania i technologie. Należą do nich m.in. kamery, automatyczne systemy, dodatkowe izolacje kabiny (termiczne i akustyczne) czy elektroniczne układy hamulcowe. Pojazdy wyposażone są w tablety, a specjalnie zaprojektowane oprogramowanie ułatwia kierowcom nie tylko poruszanie się po drogach (miejsce dostawy towaru, parkowanie, noclegi, postój, tankowanie), ale zapewnia też komunikację on-line z managerami transportu. Z badania satysfakcji pracy w Girtece wynika, że to właśnie te elementy kierowcy cenią sobie najbardziej. Na pytanie „Czy jesteś zadowolony z warunków pracy?” ponad 40% kierowców Girteki odpowiedziało, że „jestem bardzo zadowolony” a 35% odpowiedziało „tak, bo warunki pracy są normalne”. 2 na 10 kierowców uważa, że wciąż jest miejsce na poprawę tych warunków.
Równie ważne jak warunki pracy za kierownicą jest zapewnienie odpowiednich warunków w czasie odpoczynku lub zmiany załóg. By sprostać tym oczekiwaniom, a jednocześnie stabilnie i dynamicznie rozwijać transport drogowy i usługi, Grupa Girteka posiada nowoczesne bazy transportowe. Tego typu obiekty działają w Polsce i na Litwie, a w ramach marki Thermo-Transit (specjalizującej się w dostawach świeżych ryb), należącej do Grupy, także w duńskim Padborgu. Największą i najnowocześniejszą z nich jest, otwarta w ubiegłym roku, baza transportowa w Sadach pod Poznaniem, gdzie kierowcy mają do dyspozycji dobrze zaopatrzone zaplecze, m.in. punkt medyczny, noclegi przy współpracy z partnerami, pralnię i prysznice.
Wsparcie od samego początku
Dla każdego nowego pracownika ważne jest jak go przyjmą w firmie w pierwszych dniach pracy. To samo czują kierowcy. Proces wdrożenia nowo przyjętego pracownika jest tutaj kluczem do sukcesu. Girteka pomaga w wypełnieniu formalności i zapewnia wsparcie kierowcom na każdym etapie procesu onboardingu. 63% kierowców docenia wsparcie firmy, zaczynając od aplikacji o pracę, potem w trakcie szkoleń i przygotowań do jazdy, aż po codzienne obowiązki. Zaledwie 1 na 10 kierowców (12,9%) uważa, że można jeszcze coś ulepszyć w tym obszarze w Girtece.
W firmie działa wewnętrzny system weryfikacji i szkoleń kierowców, a początkujący pracownicy są szkoleni przez instruktorów – doświadczonych kierowców. Pierwszym etapem jest test umiejętności wykonywany na placu manewrowym, gdzie kierowca musi zaparkować pod rampę i wykonać podstawowe manewry. Wspierając kierowców, którym nie udało się zdać testów na placu manewrowym, firma zapewnia dodatkowe szkolenia praktyczne na symulatorach. Kolejnym etapem rekrutacji są szkolenia teoretyczne, podczas których nowi kierowcy uczą się jak m.in. zabezpieczać i dbać o jakość ładunku, zabezpieczać pojazd, obsługiwać systemy telematyczne, jakie są regulacje i wymagania prawa kabotażowego, jakie są prawa i obowiązki kierowców, na temat rodzajów opłat drogowych i poprawnego przygotowania dokumentacji. Pierwsze kursy, już w trasie, realizowane są pod okiem doświadczonego kolegi tzw. trenera. Kierowcy Girteki mają też możliwość odbycia szkoleń specjalistycznych, dotyczących na przykład jazdy w Skandynawii, czy jazdy ciągnikami 3-osiowymi.
Ponad 178 tys. szkoleń rocznie
Girteka dużą wagę przykłada do realizacji szkoleń z zakresu przydatnych kierowcom umiejętności. W Akademii Kierowców Girteki, w bazach transportowych w Sadach i Szawlach, realizowane są różne programy szkoleniowe, m.in. z ECO drivingu, bezpiecznej jazdy, obsługi wózków widłowych, dokumentacji transportowej i celnej, TAPA czy zabezpieczania ładunku. Dodatkowo wszyscy kierowcy, w zależności od indywidualnych potrzeb, kierowani są na kursy doszkalające, dzięki którym mogą poprawić błędy popełniane w czasie jazdy lub doszlifować umiejętności. W 2022 roku Akademia Kierowców Girteki zrealizowała ponad 73 tys. szkoleń stacjonarnych i ponad 105 tys. online.
Od pięciu lat Girteka zaprasza kierowców do udziału w programie Eco League, który ma motywować do bezpiecznej i ekologicznej jazdy. Jest to konkurs, w którym kierowcy w trakcie wykonywania swojej codziennej pracy mogą rywalizować o miano najlepszego kierowcy pod względem bezpieczeństwa i ekologicznej jazdy. Wszystko odbywa się z wykorzystaniem narzedzi telematyki i analizy sposobu jazdy.
- Kierowcy coraz większą wagę przywiązują do warunków pracy, które zapewnia im pracodawca. Sprawdzają, czy ma nowoczesne i bezpieczne samochody, czy wykorzystuje rozwiązania cyfrowe, które ułatwią im pracę, czy będą mogli liczyć na wsparcie albo mieć możliwość podnoszenia kwalifikacji. To jest kierunek w którym zmierzamy. Dzięki inwestycjom, już zrealizowanym i planowanym, budujemy naszą pozycję pracodawcy pierwszego wyboru w branży transportowej – podsumowuje Mindaugas Paulauskas, CEO Girteka Transport.

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.