Komunikaty PR

Czy ubezpieczenie elektrycznej floty jest wyzwaniem dla firm?

2024-09-12  |  10:00

W ostatnich latach elektryfikacja floty pojazdów zyskała na znaczeniu zarówno w Polsce, jak i na świecie, stając się jednym z kluczowych trendów w motoryzacji. Globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych (EV) przekroczyła w 2023 roku 13,7 milionów sztuk, a w Polsce dynamiczny rozwój sektora EV zaowocował ponad 120 tysiącami zarejestrowanych pojazdów elektrycznych do końca 2023 roku. Na elektryfikację stawia także coraz więcej polskich firm, jednak pozyskanie odpowiedniego ubezpieczenia dla floty może okazać się wyzwaniem.

Trendy w elektryfikacji floty w Polsce i na świecie

W ostatnich latach elektryfikacja floty pojazdów stała się jednym z kluczowych trendów w motoryzacji na całym świecie, a Polska również nie pozostaje w tyle. W skali globalnej sprzedaż pojazdów elektrycznych (EV) rośnie w szybkim tempie. Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), w 2023 roku sprzedaż EV przekroczyła 13,7 milionów sztuk, co stanowiło 15% globalnej sprzedaży samochodów osobowych. To znaczny wzrost w porównaniu do 2020 roku, kiedy to EV stanowiły zaledwie 4,1% sprzedaży. W Europie liderami rynku są Norwegia, Niemcy i Francja, gdzie udział EV w rynku przekracza 20%. W Chinach, będących największym rynkiem EV na świecie, sprzedaż wzrosła o 93% w 2022 roku, osiągając ponad 5 milionów pojazdów.

Polska również notuje dynamiczny wzrost w sektorze pojazdów elektrycznych. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że na koniec czerwca 2024 roku w Polsce zarejestrowano ponad 69 tysięcy pojazdów w pełni elektrycznych pojazdów (osobowych i ciężarowych), co stanowi 53% wzrost rok do roku. Razem z autami typu PHEV było ich niemal 120 000. Warto również zaznaczyć, że rząd polski aktywnie wspiera rozwój elektromobilności, oferując m.in. dopłaty do zakupu EV oraz inwestując w rozwój infrastruktury ładowania. Zgodnie z rządowym planem, do 2030 roku po polskich drogach ma jeździć milion pojazdów elektrycznych.

Od lat obserwujemy wyraźne poruszenie na rynku samochodów elektrycznych. Oczywiście większość firm nie decyduje się na nagłą elektryfikację floty. Zwykle zaczyna się od jednego pojazdu, potem kolejnego. Sprawdzane są reakcje pracowników, osiągi, wydajność itd. potem stopniowo takich pojazdów przybywa - opowiada Piotr Pilarski, dyrektor biura ubezpieczeń komunikacyjnych w PIB Broker. -  Oczywiście nie brakuje też podmiotów na rynku, które deklarują, że w ciągu najbliższych lat udział pojazdów elektrycznych będzie sięgać nawet 50% całej floty. To wszystko wskazuje, że elektryfikacja będzie postępować i jednocześnie może stanowić nie lada wyzwanie dla firm oraz samych ubezpieczycieli.

Konsumenci coraz częściej wybierają EV z powodu niższych kosztów eksploatacji, braku emisji spalin i rosnących zasięgów baterii. Producenci samochodów inwestują miliardy dolarów w rozwój nowych modeli elektrycznych, a wiele z nich zapowiedziało całkowite przejście na produkcję EV w ciągu najbliższych dekad. W efekcie elektryfikacja floty staje się nie tylko trendem, ale także nieuniknionym kierunkiem rozwoju motoryzacji na całym świecie.

Główne ryzyka związane z użytkowaniem pojazdów elektrycznych

Pomimo licznych zalet pojazdów elektrycznych, takich jak niższe koszty eksploatacji i brak emisji spalin, istnieją pewne ryzyka związane z ich użytkowaniem. Jednym z najczęściej dyskutowanych zagrożeń jest ryzyko pożaru baterii. Baterie litowo-jonowe, które są powszechnie stosowane w EV, mogą ulec przegrzaniu i zapłonowi w wyniku uszkodzenia mechanicznego, przeciążenia lub wad produkcyjnych. 

Chociaż takie incydenty są stosunkowo rzadkie, to ich skutki mogą być poważne. Warto pamiętać, że ubezpieczyciele często dość ostrożnie podchodzą do nowości technologicznych, które pojawiają się na rynku. Choć same silniki elektryczne nie są zupełnie nowe, to jednak ilość danych, jaką dysponują zespoły analityczne jest znacząco mniejsza niż w przypadku samochodów napędzanych ropą czy gazem. 

Nie pomagają tu również doniesienia medialne traktujące o pożarach samochodów elektrycznych. Z oczywistych powodów ubezpieczyciele nie chcą brać na siebie ryzyka ubezpieczenia takiego pojazdu, bo w praktyce muszą wypłacić wtedy pełną kwotę odszkodowania, a pojazdy elektryczne są zwykle droższe niż pojazdy napędzane konwencjonalnymi paliwami.

Chyba każdy z nas widział nagrania płonących pojazdów elektrycznych, czy to na parkingach, czy gdzieś na otwartej przestrzeni. W ślad za tym idą oczywiście komunikaty mediowe i komentarze, które wskazują, że jest to zjawisko bardzo powszechne. Tymczasem, jak podaje Państwowa Straż Pożarna, w 2020 i 2021 takich pożarów było po 2, w kolejnym roku 7, a w 2023 roku 21. Statystyki wskazują, że do tej pory procentowo ryzyko pożaru auta jest większe w spalinowych odpowiednikach - dodaje Piotr Pilarski, dyrektor biura ubezpieczeń komunikacyjnych w PIB Broker.

Wyzwania w ubezpieczeniu floty pojazdów elektrycznych

Dlatego właśnie firmy mierzą się z rozmaitymi trudnościami w ubezpieczaniu swoich flot, w których występują pojazdy elektryczne. Jednym z głównych wyzwań są wyższe koszty ubezpieczenia. Pojazdy elektryczne są zazwyczaj droższe od ich spalinowych odpowiedników, co bezpośrednio wpływa na wyższe składki ubezpieczeniowe. Dodatkowo, naprawy EV mogą być bardziej kosztowne z powodu wysokich kosztów części zamiennych i specjalistycznej wiedzy potrzebnej do ich serwisowania. Na przykład, wymiana uszkodzonej baterii może kosztować kilkadziesiąt tysięcy złotych, co znacząco zwiększa koszty roszczeń ubezpieczeniowych.

Kolejnym wyzwaniem jest ograniczona liczba danych potrzebna do oceny ryzyka związanego z pojazdami elektrycznymi. Tradycyjne modele, opracowane na podstawie danych dotyczących pojazdów spalinowych, mogą być nieadekwatne w przypadku EV. To oznacza, że również firmy ubezpieczeniowe muszą inwestować w badania i rozwój nowych modeli aktuarialnych, które uwzględniają specyficzne ryzyka i charakterystyki pojazdów elektrycznych. Ponadto, brak wystarczającej ilości danych historycznych o awariach i wypadkach z udziałem EV stanowi dodatkową trudność w dokładnej ocenie ryzyka.

Zarządzanie flotą pojazdów elektrycznych wiąże się również z wyzwaniami związanymi z infrastrukturą ładowania. Właściciele flot muszą zapewnić odpowiednią liczbę stacji ładowania oraz zarządzać procesem ładowania, aby minimalizować przestoje pojazdów. Problemy z dostępnością i niezawodnością stacji ładowania mogą prowadzić do opóźnień i dodatkowych kosztów operacyjnych, które wpływają na ogólną efektywność floty.

Gdy występujemy z zapytaniem o ubezpieczenie całej floty, a wśród niej znajdują się pojedyncze jednostki o napędzie elektrycznym, to zdarzają się sytuacje, że  ubezpieczyciele oferują polisę na całą flotę z wyłączeniem właśnie pojazdu elektrycznego. Innym przykładem może być sytuacja, w której dysponując kilkoma ofertami klienci decydują się na droższe rozwiązania, gdyż tylko takie rozwiązania umożliwiają im ubezpieczenie całej floty w jednym miejscu, co jest zazwyczaj najlepszą praktyką w branży. Choć w praktyce brokerskiej zawsze znajdziemy optymalne rozwiązanie, to doświadczenie  pokazuje, że tego rodzaju wyzwania są bardzo aktualne - kwituje Piotr Pilarski.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre Biuro prasowe
2025-05-26 | 15:30

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

Corendon Airlines, jeden z wiodących europejskich przewoźników lotniczych, uczcił 20. lecie swojego istnienia podczas wyjątkowej gali zorganizowanej w Antalya Cosmos Theatre.
Transport DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych
2025-05-15 | 15:30

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Polska osiągnęła kolejny kamień milowy w rozwoju sieci DPD Pickup. Firma zainstalowała już ponad 10 tys. automatów paczkowych, które razem z punktami tworzą
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.