Komunikaty PR

Dekarbonizacja polskiego transportu drogowego okiem przewoźników

2024-10-04  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt

Bartłomiej Drążkiewicz
Polski Instytut Transportu Drogowego

Racławicka 2-4
53-146 Wrocław
instytut|pitd.org.pl| |instytut|pitd.org.pl
881 309 746
pitd.org.pl

Choć zeroemisyjne ciężarówki i zielone technologie są postrzegane jako przyszłość, wielu przewoźników drogowych z dystansem podchodzi do wprowadzania takich rozwiązań. Według najnowszego raportu PITD pt. “Zielona rewolucja w transporcie okiem przewoźników drogowych” główne obawy dotyczą wysokich kosztów inwestycji, braku infrastruktury oraz ograniczeń technologicznych nowych pojazdów. Z drugiej strony coraz więcej firm dostrzega korzyści płynące z wprowadzenia zrównoważonych rozwiązań.

 

Wyzwania stojące przed sektorem TSL

Dekarbonizacja transportu drogowego w Polsce staje się coraz ważniejszym tematem w kontekście zmieniających się regulacji klimatycznych oraz rosnącej presji na ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Polski sektor transportu drogowego odgrywa istotną rolę w Europie, obsługując aż jedną czwartą międzynarodowych przewozów drogowych. Jednak nowy raport Polskiego Instytutu Transportu Drogowego wskazuje na liczne wyzwania związane z dekarbonizacją. 
 

 

Aż 93% firm transportowych nie posiada we flocie zeroemisyjnych pojazdów.

Większość przewoźników wskazuje na wysoki koszt zakupu takich pojazdów jako główną barierę, zwłaszcza w kontekście braku wsparcia finansowego i dopłat. Ograniczone możliwości finansowe firm, które operują na niskich marżach, utrudniają szybkie dostosowanie się do nowych wymogów.
 

 

Brak odpowiedniej infrastruktury ładowania to kolejne wyzwanie.

W Polsce infrastruktura ta jest wciąż niewystarczająca, zwłaszcza dla ciężarówek, co sprawia, że wdrożenie floty zeroemisyjnej jest mało efektywne. 54% firm wskazuje na niedostateczną liczbę stacji ładowania jako poważną przeszkodę, a krótki zasięg pojazdów zeroemisyjnych dodatkowo potęguje obawy.

 

Alternatywne rozwiązania i strategie

Mimo że elektryfikacja floty jest postrzegana przez ekspertów jako jeden z ważniejszych elementów dekarbonizacji, wiele firm poszukuje alternatyw. Nie widzą ich jednak w wodorze czy innych źródłach niskiej emisji. Aż 42% przewoźników chce zastosować e-paliwa w istniejących pojazdach spalinowych. Chcą stopniową redukcję emisji bez konieczności całkowitej wymiany floty. Aż 37% firm preferuje modernizację silników diesla i stosowanie biodiesla, bez drastycznych wzrostów kosztów operacyjnych.

 

Korzyści z dekarbonizacji

Choć 4 na 10 badanych przez PITD firm transportowych nie dostrzega bezpośrednich korzyści z wdrożenia pojazdów zeroemisyjnych, to jednak coraz więcej przedsiębiorstw zaczyna dostrzegać potencjalne zyski w dłuższej perspektywie. Inwestycja w zieloną flotę może przyczynić się do budowy bardziej ekologicznego wizerunku firmy, co jest coraz bardziej pożądane przez klientów. Dodatkowo, z czasem koszty operacyjne, w tym wydatki na paliwo, mogą znacząco spaść.

 

Wsparcie państwa

Przewoźnicy oczekują od państwa konkretnych działań, które pomogą im w podjęciu decyzji o inwestycjach w pojazdy zeroemisyjne. Obniżenie podatków oraz rozwój infrastruktury ładowania to kluczowe czynniki, które mogą przyspieszyć proces dekarbonizacji w Polsce. Przewoźnicy apelują także o stabilne i przewidywalne regulacje, które umożliwią długoterminowe planowanie i pewność inwestycji.

 

Podsumowanie

Dekarbonizacja transportu drogowego to proces, który wymaga współpracy między administracją publiczną, firmami transportowymi oraz ich partnerami biznesowymi. Wprowadzenie kampanii edukacyjnych, stabilnych regulacji oraz odpowiedniego wsparcia finansowego może pomóc w transformacji sektora w kierunku zrównoważonego rozwoju. Choć wyzwań jest wiele, polscy przewoźnicy zaczynają dostrzegać, że zielona flota może stać się kluczem do przyszłości transportu, nie tylko z korzyścią dla środowiska, ale także dla konkurencyjności na rynku europejskim.

 

Debata z ekspertami dotycząca dekarbonizacji w transporcie drogowym
 

8 października o 10:00  PITD zapowiada premierę raportu poprzedzoną debatą, do której link znajdziesz tutaj: https://streamyard.com/watch/sqQijQMwB66n

 

Wstęp jest bezpłatny, a dla zapisanych dostępne będzie nagranie oraz raport! Zachęcamy do zapisów!

 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Polski Instytut Transportu Drogowego
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport EcoVadis nagradza Targor-Truck za zaangażowanie w zrównoważone łańcuchy dostaw Biuro prasowe
2024-11-29 | 16:00

EcoVadis nagradza Targor-Truck za zaangażowanie w zrównoważone łańcuchy dostaw

Targor-Truck, dostawca zeroemisyjnego transportu drogowego towarów, dołącza do prestiżowego grona firm wyróżnionych przez EcoVadis, niezależną globalną agencję ratingową w
Transport CEVA Logistics organizuje globalny program szkoleń dla 25 tys. pracowników
2024-11-27 | 15:00

CEVA Logistics organizuje globalny program szkoleń dla 25 tys. pracowników

CEVA Logistics, globalny lider logistyki 3PL, dąży do doskonałości w usługach logistyki kontraktowej. Operator zarządza ponad 800 magazynami dedykowanymi i multi-user na świecie, w tym 35 w
Transport DSV – Global Transport and Logistics w gronie liderów transformacji
2024-11-27 | 12:00

DSV – Global Transport and Logistics w gronie liderów transformacji

Osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 roku: to wyzwanie, jakie wyznaczyło sobie DSV – Global Transport and Logistics, jeden z największych

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy

Spółka PGE Dystrybucja podpisała z firmą Ericsson umowę na dostawę blisko 600 systemów zasilania dla radiowych stacji bazowych i transmisyjnych węzłów agregacyjnych w ramach Programu LTE450. Jest to już ostatni kontrakt na dostawę kluczowych składników sprzętu telekomunikacyjnego sieci LTE450. Jego realizacja ma umożliwić budowę sieci o kluczowym znaczeniu dla sektora energetycznego, co przyspieszy jego cyfryzację.

Ochrona środowiska

Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna

Lasy Państwowe przedstawiły plan zwiększenia ochrony dla 17 proc. terenów leśnych, którymi zarządzają. To w sumie ponad 1,2 mln hektarów, z których 0,5 mln ha ma być całkowicie wyłączone z pozyskania drewna. Dodatkowa ochrona obejmie najcenniejsze przyrodniczo lasy w Polsce, w tym m.in. nadleśnictwa Puszczy Białowieskiej i najstarsze lasy w Polsce. Przedstawiciele LP podkreślają, że propozycja jest bezpieczna gospodarczo, ponieważ uwzględnia potrzeby przemysłu drzewnego i lokalnych mieszkańców.

Telekomunikacja

M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej

– Nie pohukiwanie w Parlamencie Europejskim, ale twarde sankcje, które Komisja powinna jak najszybciej zaproponować – mówi Maciej Wąsik, europoseł z PiS, zapytany o potrzebną reakcję państw Unii Europejskiej na uszkodzenie kabli biegnących na dnie Morza Bałtyckiego. Jak podkreśla, nikt nie ma wątpliwości, że to element wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję. Dlatego potrzebna jest jednolita i silna odpowiedź UE oraz większe wsparcie dla Ukrainy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.