Komunikaty PR

Dekarbonizacja polskiego transportu drogowego okiem przewoźników

2024-10-04  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt

Bartłomiej Drążkiewicz
Polski Instytut Transportu Drogowego

Racławicka 2-4
53-146 Wrocław
instytut|pitd.org.pl| |instytut|pitd.org.pl
881 309 746
pitd.org.pl

Choć zeroemisyjne ciężarówki i zielone technologie są postrzegane jako przyszłość, wielu przewoźników drogowych z dystansem podchodzi do wprowadzania takich rozwiązań. Według najnowszego raportu PITD pt. “Zielona rewolucja w transporcie okiem przewoźników drogowych” główne obawy dotyczą wysokich kosztów inwestycji, braku infrastruktury oraz ograniczeń technologicznych nowych pojazdów. Z drugiej strony coraz więcej firm dostrzega korzyści płynące z wprowadzenia zrównoważonych rozwiązań.

 

Wyzwania stojące przed sektorem TSL

Dekarbonizacja transportu drogowego w Polsce staje się coraz ważniejszym tematem w kontekście zmieniających się regulacji klimatycznych oraz rosnącej presji na ograniczenie emisji dwutlenku węgla. Polski sektor transportu drogowego odgrywa istotną rolę w Europie, obsługując aż jedną czwartą międzynarodowych przewozów drogowych. Jednak nowy raport Polskiego Instytutu Transportu Drogowego wskazuje na liczne wyzwania związane z dekarbonizacją. 
 

 

Aż 93% firm transportowych nie posiada we flocie zeroemisyjnych pojazdów.

Większość przewoźników wskazuje na wysoki koszt zakupu takich pojazdów jako główną barierę, zwłaszcza w kontekście braku wsparcia finansowego i dopłat. Ograniczone możliwości finansowe firm, które operują na niskich marżach, utrudniają szybkie dostosowanie się do nowych wymogów.
 

 

Brak odpowiedniej infrastruktury ładowania to kolejne wyzwanie.

W Polsce infrastruktura ta jest wciąż niewystarczająca, zwłaszcza dla ciężarówek, co sprawia, że wdrożenie floty zeroemisyjnej jest mało efektywne. 54% firm wskazuje na niedostateczną liczbę stacji ładowania jako poważną przeszkodę, a krótki zasięg pojazdów zeroemisyjnych dodatkowo potęguje obawy.

 

Alternatywne rozwiązania i strategie

Mimo że elektryfikacja floty jest postrzegana przez ekspertów jako jeden z ważniejszych elementów dekarbonizacji, wiele firm poszukuje alternatyw. Nie widzą ich jednak w wodorze czy innych źródłach niskiej emisji. Aż 42% przewoźników chce zastosować e-paliwa w istniejących pojazdach spalinowych. Chcą stopniową redukcję emisji bez konieczności całkowitej wymiany floty. Aż 37% firm preferuje modernizację silników diesla i stosowanie biodiesla, bez drastycznych wzrostów kosztów operacyjnych.

 

Korzyści z dekarbonizacji

Choć 4 na 10 badanych przez PITD firm transportowych nie dostrzega bezpośrednich korzyści z wdrożenia pojazdów zeroemisyjnych, to jednak coraz więcej przedsiębiorstw zaczyna dostrzegać potencjalne zyski w dłuższej perspektywie. Inwestycja w zieloną flotę może przyczynić się do budowy bardziej ekologicznego wizerunku firmy, co jest coraz bardziej pożądane przez klientów. Dodatkowo, z czasem koszty operacyjne, w tym wydatki na paliwo, mogą znacząco spaść.

 

Wsparcie państwa

Przewoźnicy oczekują od państwa konkretnych działań, które pomogą im w podjęciu decyzji o inwestycjach w pojazdy zeroemisyjne. Obniżenie podatków oraz rozwój infrastruktury ładowania to kluczowe czynniki, które mogą przyspieszyć proces dekarbonizacji w Polsce. Przewoźnicy apelują także o stabilne i przewidywalne regulacje, które umożliwią długoterminowe planowanie i pewność inwestycji.

 

Podsumowanie

Dekarbonizacja transportu drogowego to proces, który wymaga współpracy między administracją publiczną, firmami transportowymi oraz ich partnerami biznesowymi. Wprowadzenie kampanii edukacyjnych, stabilnych regulacji oraz odpowiedniego wsparcia finansowego może pomóc w transformacji sektora w kierunku zrównoważonego rozwoju. Choć wyzwań jest wiele, polscy przewoźnicy zaczynają dostrzegać, że zielona flota może stać się kluczem do przyszłości transportu, nie tylko z korzyścią dla środowiska, ale także dla konkurencyjności na rynku europejskim.

 

Debata z ekspertami dotycząca dekarbonizacji w transporcie drogowym
 

8 października o 10:00  PITD zapowiada premierę raportu poprzedzoną debatą, do której link znajdziesz tutaj: https://streamyard.com/watch/sqQijQMwB66n

 

Wstęp jest bezpłatny, a dla zapisanych dostępne będzie nagranie oraz raport! Zachęcamy do zapisów!

 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Polski Instytut Transportu Drogowego
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych Biuro prasowe
2025-05-15 | 15:30

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Polska osiągnęła kolejny kamień milowy w rozwoju sieci DPD Pickup. Firma zainstalowała już ponad 10 tys. automatów paczkowych, które razem z punktami tworzą
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz
Transport Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
2025-01-29 | 09:10

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Jeszcze 2-3 lata temu trudno było znaleźć właściciela ciężarówki dopuszczającego myśl o zamianie jej na elektryczną. Przez ten czas najwidoczniej wiele się zmieniło. Z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.