Komunikaty PR

Drugi kwartał roku nie zakończył się dobrze dla dla branży TLS.

2024-07-28  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
Maria Poławska
Agencja Face It

ul. Bagatela 10 lok. 31
00-585 Warszawa
m.polawska|agencjafaceit.pl| |m.polawska|agencjafaceit.pl
+22 241 12 36
https://agencjafaceit.pl/

Sytuacja w polskiej branży TLS nie poprawiła się, a wręcz przeciwnie. Patrząc na dane Krajowego Rejestru Długów, rosnącą ilość strajków oraz zwolnień, nawet w dużych firmach, widać, że na poprawę w tym roku właściciele i pracownicy nie mogą liczyć. Co dzieje się polskim transporcie i czy są sposoby aby kryzys został zażegnany?

Sytuacja na wschodniej granicy, unijne regulacje czy Polski Ład oraz niekorzystne plany rządu, mające rzekomo poprawić sytuację branży TLS, sprawiają, że coraz więcej firm bankrutuje lub zwalnia pracowników.

- Niestety nasze rodzime firmy, które do niedawna tworzyły potęgę w Europie (Polska była liderem lub zawsze w pierwszej trójce), przestały być konkurencyjne i wielu przedsiębiorców coraz częściej korzysta z tańszych opcji oferowanych chociażby przez przewoźników zza wschodniej granicy. Wzrost kosztów paliwa, utrzymania pracownika oraz zmniejszenie zawartych kontraktów pogłębiają złą sytuację najpotężniejszej gałęzi polskiej gospodarki jaką jest przecież transport. Najnowsze statystyki tylko to potwierdzają – mówi Wojciech Romaniuk prezez MaWo Group oraz współzałożyciel Stowarzyszenia Ambasador Polskiego Transportu.

Wzrost zadłużenia w branży TLS, zwolnienia i strajki

Według krajowego Rejestru Długów, branża TLS po drugim kwartale tego roku jest zadłużona na 1,3 mld złotych, z czego transport drogowy jest odpowiedzialny za ponad miliard złotych długu. Firmy ogłaszają także upadłość. W 2023 zamknęło się ponad pół tysiąca firm, a tylko w pierwszym kwartale 2024 było to blisko 200.

- Na pewno ta sytuacja, która dzieje się wokół transportu, mocno niepokoi. Pamiętajmy, że transport, to nie są tylko kierowcy i firmy przewozowe. To także setki tysięcy osób w spedycji, logistyce, to producenci ciężarówek oraz naczep i wiele więcej. Spadek konkurencyjności na arenie międzynarodowej dotyka więc finalnie olbrzymią liczę osób. Strajki zaczynają być coraz częstsze. Tylko w lipcu kolejny raz jest blokada koło Szczecina, dwa razy były blokowane drogi na Śląsku. Szykują się także kolejne blokady na Dolnym Śląsku. Całość nie napawa optymizmem – dodaje Wojciech Romaniuk.

Czy widać szansę na poprawę sytuacji?

Branża TLS w Polsce to aż 6-7% PKB, rządowi powinno więc zależeć aby działała ona prężnie i skutecznie. Eksperci od pewnego czasu nakreślają największe bolączki oraz proponują rozwiązania, które mogą pomóc w obecnej trudnej sytuacji.

- To co na ten moment na pewno by pomogło, to przywrócenie diet i ryczałtów za noclegi w transporcie międzynarodowym o co walczymy w Stowarzyszeniu Ambasador Polskiego Biznesu, ale także dofinansowanie do wymiany tachografów, wakacje leasingowe, odroczenie płatności ZUS na 6 miesięcy lub możliwość spłaty ratalnej. Naszym zdaniem jak najszybciej wprowadzić trzeba e-CMR, czyli Elektroniczny List Przewozowy oraz zwiększyć kontrolę w sprawie użyczania certyfikatów kompetencji zawodowych. Konieczne jest również zwiększenie kontroli zagranicznych przedsiębiorców przez ITD. Bez wprowadzenia powyższych zmian, bardzo trudno będzie odwrócić panujący w branży regres i także druga połowa 2024 roku zakończy się niekorzystnie – podsumowuje Wojciech Romaniuk z MaWo Group.

 

Stowarzyszenie Ambasador Polskiego Transportu – Powstało z inicjatywy MaWo Group po to, aby głos branży transportowej był mocniejszy i został usłyszany przez polski rząd. Stowarzyszenie wnioskuje o regulację polskiego rynku transportowego. Jest pierwszą organizacją transportową w Polsce, która reprezentuje faktyczne potrzeby Przewoźników. Stowarzyszenie APT tworzą ludzie ze świata polskiego transportu, którym zależy na konsolidacji i lepszej kondycji branży.

MaWo Group oferuje usługi dotyczące rozliczania pracy kierowców oraz obsługi księgowej i kadrowej. Prowadzi obsługę prawną i szkoleniową dla firm transportowych. Zajmuje się także obsługą pracowników delegowanych do pracy za granicą. Oferuje pomoc dla kierowców i właścicieli firm transportowych poruszających się po całej Europie. MaWo Group używa nowych technologii i tworzy narzędzia IT dla transportu. Firma MaWo Group powstała z pasji do ciężarówek, transportu i chęci radzenia sobie z przepisami transportowymi.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Agencja Face It
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Paryż 2024 - CEVA Logistics o logistyce wiosek olimpijskich i paraolimpijskich Biuro prasowe
2024-07-25 | 15:00

Paryż 2024 - CEVA Logistics o logistyce wiosek olimpijskich i paraolimpijskich

Olimpiady są jedną z największych imprez sportowych na świecie, a za kulisami jedną z najbardziej złożonych operacji logistycznych, wymagającą precyzyjnego planowania, realizacji i
Transport Nikolay Pargov dołącza do Girteki jako nowy dyrektor operacyjny
2024-07-23 | 15:00

Nikolay Pargov dołącza do Girteki jako nowy dyrektor operacyjny

Girteka, największy przewoźnik drogowy w Europie oparty na aktywach własnych, powołała Nikolaya Pargova na stanowisko dyrektora operacyjnego (COO) z dniem 2 września 2024 r. Zmiana
Transport Koszty transportu morskiego rosną!
2024-07-23 | 08:00

Koszty transportu morskiego rosną!

Napięcia geopolityczne sprawiają, że stawki frachtowe kontenerowców powracają do szczytów obserwowanych ostatnio w połowie 2022 roku. Oprócz zakłóceń na Morzu

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace

W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027

Polityka

Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio

W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.

IT i technologie

Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań

Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.