Komunikaty PR

Drugi kwartał roku nie zakończył się dobrze dla dla branży TLS.

2024-07-28  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt
Maria Poławska
Agencja Face It

ul. Bagatela 10 lok. 31
00-585 Warszawa
m.polawska|agencjafaceit.pl| |m.polawska|agencjafaceit.pl
+22 241 12 36
https://agencjafaceit.pl/

Sytuacja w polskiej branży TLS nie poprawiła się, a wręcz przeciwnie. Patrząc na dane Krajowego Rejestru Długów, rosnącą ilość strajków oraz zwolnień, nawet w dużych firmach, widać, że na poprawę w tym roku właściciele i pracownicy nie mogą liczyć. Co dzieje się polskim transporcie i czy są sposoby aby kryzys został zażegnany?

Sytuacja na wschodniej granicy, unijne regulacje czy Polski Ład oraz niekorzystne plany rządu, mające rzekomo poprawić sytuację branży TLS, sprawiają, że coraz więcej firm bankrutuje lub zwalnia pracowników.

- Niestety nasze rodzime firmy, które do niedawna tworzyły potęgę w Europie (Polska była liderem lub zawsze w pierwszej trójce), przestały być konkurencyjne i wielu przedsiębiorców coraz częściej korzysta z tańszych opcji oferowanych chociażby przez przewoźników zza wschodniej granicy. Wzrost kosztów paliwa, utrzymania pracownika oraz zmniejszenie zawartych kontraktów pogłębiają złą sytuację najpotężniejszej gałęzi polskiej gospodarki jaką jest przecież transport. Najnowsze statystyki tylko to potwierdzają – mówi Wojciech Romaniuk prezez MaWo Group oraz współzałożyciel Stowarzyszenia Ambasador Polskiego Transportu.

Wzrost zadłużenia w branży TLS, zwolnienia i strajki

Według krajowego Rejestru Długów, branża TLS po drugim kwartale tego roku jest zadłużona na 1,3 mld złotych, z czego transport drogowy jest odpowiedzialny za ponad miliard złotych długu. Firmy ogłaszają także upadłość. W 2023 zamknęło się ponad pół tysiąca firm, a tylko w pierwszym kwartale 2024 było to blisko 200.

- Na pewno ta sytuacja, która dzieje się wokół transportu, mocno niepokoi. Pamiętajmy, że transport, to nie są tylko kierowcy i firmy przewozowe. To także setki tysięcy osób w spedycji, logistyce, to producenci ciężarówek oraz naczep i wiele więcej. Spadek konkurencyjności na arenie międzynarodowej dotyka więc finalnie olbrzymią liczę osób. Strajki zaczynają być coraz częstsze. Tylko w lipcu kolejny raz jest blokada koło Szczecina, dwa razy były blokowane drogi na Śląsku. Szykują się także kolejne blokady na Dolnym Śląsku. Całość nie napawa optymizmem – dodaje Wojciech Romaniuk.

Czy widać szansę na poprawę sytuacji?

Branża TLS w Polsce to aż 6-7% PKB, rządowi powinno więc zależeć aby działała ona prężnie i skutecznie. Eksperci od pewnego czasu nakreślają największe bolączki oraz proponują rozwiązania, które mogą pomóc w obecnej trudnej sytuacji.

- To co na ten moment na pewno by pomogło, to przywrócenie diet i ryczałtów za noclegi w transporcie międzynarodowym o co walczymy w Stowarzyszeniu Ambasador Polskiego Biznesu, ale także dofinansowanie do wymiany tachografów, wakacje leasingowe, odroczenie płatności ZUS na 6 miesięcy lub możliwość spłaty ratalnej. Naszym zdaniem jak najszybciej wprowadzić trzeba e-CMR, czyli Elektroniczny List Przewozowy oraz zwiększyć kontrolę w sprawie użyczania certyfikatów kompetencji zawodowych. Konieczne jest również zwiększenie kontroli zagranicznych przedsiębiorców przez ITD. Bez wprowadzenia powyższych zmian, bardzo trudno będzie odwrócić panujący w branży regres i także druga połowa 2024 roku zakończy się niekorzystnie – podsumowuje Wojciech Romaniuk z MaWo Group.

 

Stowarzyszenie Ambasador Polskiego Transportu – Powstało z inicjatywy MaWo Group po to, aby głos branży transportowej był mocniejszy i został usłyszany przez polski rząd. Stowarzyszenie wnioskuje o regulację polskiego rynku transportowego. Jest pierwszą organizacją transportową w Polsce, która reprezentuje faktyczne potrzeby Przewoźników. Stowarzyszenie APT tworzą ludzie ze świata polskiego transportu, którym zależy na konsolidacji i lepszej kondycji branży.

MaWo Group oferuje usługi dotyczące rozliczania pracy kierowców oraz obsługi księgowej i kadrowej. Prowadzi obsługę prawną i szkoleniową dla firm transportowych. Zajmuje się także obsługą pracowników delegowanych do pracy za granicą. Oferuje pomoc dla kierowców i właścicieli firm transportowych poruszających się po całej Europie. MaWo Group używa nowych technologii i tworzy narzędzia IT dla transportu. Firma MaWo Group powstała z pasji do ciężarówek, transportu i chęci radzenia sobie z przepisami transportowymi.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Agencja Face It
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych Biuro prasowe
2025-05-15 | 15:30

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Polska osiągnęła kolejny kamień milowy w rozwoju sieci DPD Pickup. Firma zainstalowała już ponad 10 tys. automatów paczkowych, które razem z punktami tworzą
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz
Transport Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
2025-01-29 | 09:10

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Jeszcze 2-3 lata temu trudno było znaleźć właściciela ciężarówki dopuszczającego myśl o zamianie jej na elektryczną. Przez ten czas najwidoczniej wiele się zmieniło. Z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.