DSV — Global Transport and Logistics podsumowuje wyniki za 2023 rok
Okaeri Consulting
Łowicka 54/6
02-531 Warszawa
szymon.rac|okpr.pl| |szymon.rac|okpr.pl
514998402
okpr.pl
DSV – Global Transport and Logistics, jeden z największych operatorów logistycznych na świecie, opublikował raport roczny oraz raport zrównoważonego rozwoju za 2023 rok. Spółka podsumowała ostatnie 12 miesięcy oraz przedstawiła perspektywy na 2024.
DSV – Global Transport and Logistics jest jednym z największych na świecie operatorów logistycznych. Dostarcza i zarządza rozwiązaniami w łańcuchu dostaw dla tysięcy firm – od małych, rodzinnych biznesów, po międzynarodowe korporacje. Działając globalnie, odpowiada za utrzymanie płynności łańcuchów dostaw w ponad 80 krajach i zatrudnia ponad 75 000 specjalistów.
W 2023 roku DSV wypracowało zysk brutto w wysokości 43,818 mld DKK (ok. 24,99 mld PLN) i EBIT (zysk operacyjny przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań oprocentowanych i podatków) bez zdarzeń jednorazowych na poziomie 17,723 mld DKK (ok. 10,299 mld PLN). W porównaniu do 2022 roku, który był rekordowym zarówno dla DSV, jak i całego sektora, zysk brutto spadł o 17,89%, zaś EBIT o 29,68%. Co ważne, wyniki te zostały wypracowane pomimo spadku przychodów o 56,3%. Zaprezentowane wyniki są zgodne z ostatnią opublikowaną przez spółkę prognozą i oczekiwaniami rynku.
Globalna dekoniunktura napina łańcuchy dostaw
Kluczowym czynnikiem mającym wpływ na zmiany w prezentowanych wynikach było spowolnienie rozwoju gospodarczego, które można zaobserwować na całym świecie. Spowodował on spadek produkcji oraz popytu, a co za tym idzie: ilości wolumenów, szczególnie w transporcie lotniczym.
DSV osiągnęło solidne wyniki finansowe za rok 2023, zgodne z naszymi oczekiwaniami. Na rynku charakteryzującym się malejącym popytem na usługi transportowe wykazaliśmy się zdolnością do dostosowywania się do zmieniających się warunków, a nasi oddani pracownicy zapewniali doskonałą obsługę klienta. W 2023 r. z przyjemnością ogłosiliśmy wspólne przedsięwzięcie logistyczne z NEOM Company i kontynuowaliśmy prace nad wzmocnieniem usług w ramach naszej sieci i poszerzeniem naszego know-how. Poczyniliśmy również istotne postępy w zakresie zrównoważonego rozwoju, opracowując mapy drogowe dla naszych wysiłków na rzecz dekarbonizacji – skomentował wyniki dyrektor generalny DSV Jens Bjørn Andersen. W związku ze zmianami w kierownictwie spółki była to jego ostatnia prezentacja raportu rocznego na tym stanowisku, dlatego poza komentarzem do wyników skorzystał on z okazji, aby podziękować współpracownikom.
W związku z wejście w życie ogłoszonych wcześniej zmian w naszym zespole kierowniczym kończę moją pracę na stanowisku dyrektora generalnego. Chciałbym skorzystać z okazji, aby podziękować klientom, dostawcom i partnerom — a także moim fantastycznym kolegom z DSV na całym świecie — za wsparcie i zaufanie do DSV i do mnie przez lata. Jens Lund i silny zespół wokół niego są teraz gotowi do przejęcia i kontynuowania podróży DSV, a ja życzę wszystkim wszystkiego najlepszego. – powiedział Jens Bjørn Andersen.
Przewidywania na 2024 rok
W raporcie spółka przedstawiła również wstępne prognozy dot. oczekiwanych wyników finansowych w 2024 roku. Zdaniem DSV w ciągu najbliższych 12 miesięcy dojdzie do powrotu wzrostów wolumenów w transporcie lotniczym i morskim, wraz z odbudową globalnej koniunktury. Ze względu na niższy średni zysk brutto nie przełoży się to jednak na poprawę wyników finansowych. Dla rynku drogowego DSV przewiduje brak lub bardzo niski wzrost, zaś w obszarze magazynowym i logistyki kontraktowej oczekiwane jest wyższe niż w ubiegłym roku tempo wzrostu. Zysk EBIT DSV przed uwzględnieniem zdarzeń jednorazowych ma pozostać na poziomie podobnym do tegorocznego i wynieść od 15 do 17 mld DKK (od ok. 8,734 do ok. 9,897 mld PLN).
Droga do dekarbonizacji
Poza publikacją danych finansowych DSV opublikowało również raport zrównoważonego rozwoju opisujący działania firmy w zakresie ESG (kwestii środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego). Największy spadek emisji CO2 grupa DSV odnotowała w zakresie 3. (emisje pośrednie generowane w całym łańcuchu wartości), ponieważ wyniósł on aż 24,2%. W związku z rozwojem firmy i zwiększeniem liczby wykorzystywanych pojazdów ciężarowych emisje w zakresie 1. w 2023 roku wzrosły o 2,3%. Jednocześnie dużą redukcję udało się uzyskać w zakresie 2. (pośrednie emisje pochodzące z wykorzystywanej przez firmę importowanej energii elektrycznej, cieplnej, pary technologicznej czy chłodu) gdzie odnotowany został spadek o 14,6%. Udało się to osiągnąć m.in. dzięki wzrostowi wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych w obiektach DSV i realizacji projektów mających na celu optymalizację lub redukcję zużycia prądu.
Długofalowym celem operatora jest osiągnięcie pełnej neutralności klimatycznej do 2050 r. W najnowszym raporcie DSV zaprezentowało więc ścieżki dekarbonizacji dla swoich trzech głównych dywizji (Solutions, Road i Air&Sea) z uwzględnieniem kamieni milowych, które zostaną zrealizowane w krótkoterminowej perspektywie. Założenia te zostały zatwierdzone przez Science Based Target Initiative, która weryfikuje obietnice składane przez firmy pod kątem kryteriów wykonalności oraz zgodności z wiedzą naukową. Science Based Targets Initiative jest inicjatywą o światowym zasięgu, którą powstała w wyniku współpracy m.in. UN Global Compact, UN Caring for Climate i WWF Climate Savers. Mapy dekarbonizacji DSV przedstawiającą cztery kluczowe elementy wymagane do osiągnięcia celów w zakresie dekarbonizacji:
- Poprawa efektywności energetycznej
- Zastępowanie paliw kopalnych w transporcie
- Rozwój infrastruktury do produkcji energii odnawialnej i ładowania pojazdów
- Otwartość na innowacje i nawiązywanie partnerstw
Poza pracą nad redukcjami emisji wewnątrz firmy DSV realizuje strategię w obszarach społecznych i ładu korporacyjnego m.in. poprzez wdrażanie Polityki Zarządzania Różnorodnością i Polityki Praw Człowieka. DSV oferuje wsparcie także swoim klientom w zakresie dekarbonizacji ich łańcuchów dostaw w ramach szeregu rozwiązań z zakresu zielonej logistyki.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.