Komunikaty PR

Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy

2024-04-18  |  15:00
Biuro prasowe

Dążenie do dekarbonizacji stawia dziś branżę logistyczną przed nowymi wyzwaniami. Brak infrastruktury, ograniczona przepustowości sieci i zasięg samochodów z napędem elektrycznym czy koszty wdrożenia alternatywnych metod są tematem wielu dyskusji i  poszukiwania optymalnych rozwiązań. W tym kontekście prostą i skuteczną, ale też często niedocenianą, metodą redukcji emisji CO2 w transporcie drogowym jest ekologiczna jazda. A tu kluczowe są umiejętności kierowców i wsparcie ze strony firm transportowych. Jak ekojazdę i wynikające z niej korzyści oceniają sami kierowcy? Swoimi spostrzeżeniami podzielił się Uladzislau Piatrychyts, zwycięzca 11. edycji programu ECO League, organizowanego przez Girtekę, wiodącego europejskiego przewoźnika drogowego, bazującego na cyfryzacji usług.

Ekojazda to potencjał, który można i trzeba wykorzystać

Każdego dnia na europejskich drogach towary dostarczane są przez ponad 6 mln samochodów ciężarowych, których średni wiek wynosi 14 lat. Ich wymiana na pojazdy o zerowej emisji jest albo kosztowna albo wręcz niemożliwa, biorąc pod uwagę dzisiejsze możliwości producentów i zapotrzebowanie na bezemisyjne usługi logistyczne. Jednocześnie poziom emisji generowany przez starsze modele aut ciężarowych znacznie przewyższa wartości określone w dyskutowanych obecnie normach EURO 7, a także EURO 6, wprowadzonych na rynek kilka lat temu. Sektor usług logistycznych, w którym pojazdy ciężarowe (HGV) odpowiadają za ok. 20 proc. wszystkich emisji z transportu drogowego w Europie, stoi więc przed ogromnym wyzwaniem w dążeniu do zrównoważonego rozwoju.

Szansą na szybką zmianę są programy motywacyjne, takie jak ECO League Girteki, które koncentrują się na zachowaniu kierowców. Dlaczego jest to dobre rozwiązanie?

Dzięki umiejętnościom ekologicznej jazdy, kierowcy mogą wpływać na poziom zużycia paliwa, a tym samym poziom emisji spalin. Przede wszystkim dlatego, że można z niego skorzystać od razu, bez konieczności ponoszenia większych inwestycji. Co więcej, przynosi też dodatkowe korzyści kierowcom.

„Z mojego doświadczenia wynika, że ekojazda bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wymaga spokojnej jazdy, z płynnymi manewrami zaplanowanymi z odpowiednim wyprzedzeniem. Wpływa to także na odczucia kierowcy. Kiedy jeździsz w ten sposób, czujesz się spokojniejszy" - mówi Uladzislau Piatrychyts, zawodowy kierowca Girteki i zwycięzca ECO League.

Programy takie jak ECO League zwiększają motywację kierowców

Jedź mądrze i bezpiecznie! - to główne założenie i cel programu ECO League, który już od kilku lat rozwija Girteka. Zintegrowanie kultury ekonomicznej jazdy, która wykorzystuje zaawansowane technologie i jednocześnie poprawia bezpieczeństwo na drodze, nie tylko rozwija umiejętności kierowców. W ECO League ich jazda jest analizowana pod kątem 8 różnych parametrów, od pracy silnika na jałowym biegu, używania hamulców i hamowania w ekstremalnych warunkach, zatrzymywania się, toczenia i korzystania z tempomatu po jego skuteczność i obciążenie silnika. Połączenie tych danych pozwala na uzyskanie przez kierowcę wyniku eko (eco-score), z najwyższą oceną na poziomie 100 punktów.  

 „Jednym z najważniejszych aspektów ekologicznej jazdy jest przewidywanie... I nie można na to wpłynąć. Ale można mieć wpływ na swoje umiejętności i efektywnie poruszać się po ruchliwych, trudnych czy niebezpiecznych odcinkach dróg" - wyjaśnia Uladzislau Piatrychyts, podkreślając, że program koncentruje się na doskonaleniu umiejętności i bezpieczeństwie. A takie podejście ma wpływ na samopoczucie kierowców. Piatrychyts zwraca też uwagę na to, że ekologiczna jazda wymaga stałego zaangażowania, co może wyjaśniać, dlaczego niektórzy kierowcy wciąż wahają się przed jej stosowaniem. „W ekologicznej jeździe potrzebna jest cierpliwość i praca, przez dłuższy czas" - zauważa, podkreślając, że wprawdzie wyniki nie zawsze są widoczne natychmiast, ale w dłuższym okresie czasu widać, że ich wpływ jest już znaczący.

Ważne jest też cyfrowe wsparcie

Wsparcie w dostarczaniu szybkich i dokładnych informacji na temat wydajności jazdy dają nowe technologie i cyfryzacja. Kierowcy mogą je łatwo wykorzystać i tym samym poprawić swoje umiejętności. „Dzięki nowej flocie i telematyce ekologiczna jazda jest prosta i wygodna. Niektóre parametry uległy zmianie i teraz jazda stała się łatwiejsza i bezpieczniejsza, a wyniki lepsze. Wygodna jest również codzienna kontrola, ponieważ wszystkie informacje są zawsze dostępne online" - wyjaśnia Uladzislau Piatrychyts.

Doświadczenie i spostrzeżenia Uladzislaua Piatrychytsa pokrywają się z celami i osiągnięciami programu ECO League. Dzięki edukacji, wykorzystaniu technologii w dostarczaniu informacji zwrotnych w czasie rzeczywistym, a także codziennemu wsparciu, działania Girteki przyczyniają się nie tylko do redukcji emisji gazow cieplarnianych. Pozwalają też budować społeczność kierowców wyspecjalizowanych w ekojeździe i tym samym propagujących zrównoważony rozwój.

Większe zaangażowanie kierowców, większe korzyści dla środowiska

Wyniki programu ECO League potwierdzają, że zaangażowanie kierowców, wspierane przez edukację i nowoczesne technologie, umożliwia osiągnięcie znaczących korzyści dla środowiska. Obecnie średnia odległość pokonywana przez jeden samochód ciężarowy wynosi ponad 160 tys. km. Jeśli uda się zredukować emisję z każdych przejechanych 100 km, skala wpływu może być znacząca. I co więcej, jest już to możliwe przy nakładach finansowych stanowiących mniej niż 1% inwestycji wymaganych dla rozwiązań opartych na pojazdach elektrycznych czy napędzanych wodorem.

Warto też podkreślić, że programy motywacyjne, takie jak ECO League, ale też inne szkolenia czy praktyczne ćwiczenia, zawsze przynoszą korzyści kierowcom. Jak mówi Uladzislau Piatrychyts: „Chciałem być kimś więcej niż tylko kierowcą, chciałem być zawodowym kierowcą. ECO League opiera się na wielu parametrach, które pozwalają mi kontrolować i doskonalić umiejętności w kierowaniu autem ciężarowym".

Program ECO League jest przykładem rosnącego zaangażowania Girteki w działania na rzecz dekarbonizacji transportu, co umacnia pozycję firmy jako odpowiedzialnego lidera rynku usług logistycznych. Przynosi też korzyści lokalnym społecznościom, co wiąże się z redukcją gazów cieplarnianych, oraz kierowcom, którym zapewnia możliwości doskonalenia umiejętności i większe bezpieczeństwo na drodze.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Taksówki a Strefa Czystego transportu – komentarze Biuro prasowe
2024-08-13 | 01:00

Taksówki a Strefa Czystego transportu – komentarze

Zmiany, jakie przyniosła funkcjonująca od lipca br. pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu, przysparza problemów zarówno mieszkańcom Warszawy, jak i osobom
Transport BlaBlaCar: samochody elektryczne to nie jedyne rozwiązanie
2024-08-08 | 14:00

BlaBlaCar: samochody elektryczne to nie jedyne rozwiązanie

Średnie emisje z nowych samochodów osobowych w 2023 roku wynosiły 122,4 g/km, co oznacza minimalny spadek o 1,4% w porównaniu z rokiem poprzednim. Według Komisji Europejskiej to
Transport CEVA Logistics rozwija przewozy intermodalne na trasie Polska-Czechy-Francja
2024-08-08 | 09:00

CEVA Logistics rozwija przewozy intermodalne na trasie Polska-Czechy-Francja

CEVA Logistics, angażując się w działania na rzecz CSR, inwestuje w innowacyjne rozwiązania dla optymalizacji efektywności operacyjnej i redukcji śladu węglowego. Jako część Grupy CMA

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.