Etyka w transporcie – czy konsumenci zwracają na nią uwagę?
Agencja Face It
ul. Bagatela 10 lok. 31
00-585 Warszawa
m.polawska|agencjafaceit.pl| |m.polawska|agencjafaceit.pl
+22 241 12 36
https://agencjafaceit.pl/
Polacy to coraz bardziej uważni i wymagający konsumenci. Zwracają uwagę na to skąd pochodzą produkty, które kupują i w jaki sposób są one wytwarzane. Obserwując rynek, można pokusić się o stwierdzenie, że trend ten nie jest chwilową modą, a odzwierciedleniem głębszej zmiany w postawach społecznych. Jednym z czynników decydujących o wyborach konsumenckich, są etyczne praktyki w biznesie i zrównoważony rozwój. To konsumenci są dziś motorem zmian. Firmy, które ignorują ten trend, mogą znaleźć się w niekorzystnej sytuacji, transportowe również.
Rosnące oczekiwania konsumentów, także na etapie produkcji i dostaw
Ostatnio mieliśmy do czynienia z bardzo intensywnymi przykładami siły konsumentów jeśli chodzi o dany produkt lub markę. Zarówno jeśli chodzi o „cancelowanie” (kulturę unieważniania) jak i wsparcie.
- Wszyscy już słyszeli o przykładzie alko-tubek. Niesamowite jest jak szybko można zainterweniować w jakiejś konkretnej sprawie i tak naprawdę, zdjąć produkt z półek w dobę, gdy uzna się go za szkodliwy społecznie. Abstrahując od samego produktu, siła społeczeństwa i sprzeciw były tutaj rewelacyjnym przykładem na to, że klient ostateczny ma ogromną siłę, a jego głos jest słyszalny. To co warto też zaznaczyć, to inny przykład, kiedy spłonęła fabryka paluszków Beskidzkie, a pracownicy nie zostali pozbawieni pensji, więc konsumenci rozpoczęli akcję w internecie, aby wesprzeć firmę i kupować ich produkty. Jest to bardzo pozytywny przykład oddolnej inicjatywy klientów, którym spodobała się polityka firmy. Pokazuje nam to wyraźnie, ze Polaków interesuje to, co dzieje się zarówno w firmach jak i to co dzieje się z produktami, które do nich trafiają, a to ważny sygnał dla całego biznesu – tłumaczy Mariusz Frąc, ekspert rynku transportowego, prezes MaWo Group.
Przyglądając się całemu procesowi zanim produkt trafi na półkę, konsumenci coraz częściej oczekują, że firmy będą monitorować swój cały łańcuch dostaw pod kątem przestrzegania praw pracowników oraz etycznych standardów pracy. Badania Cone Communications z 2017 roku wykazały, że 87% konsumentów chce, aby firmy działały transparentnie w kwestiach dotyczących warunków pracy swoich dostawców. Etyczne praktyki w łańcuchu dostaw obejmują także jedne z najważniejszych aspektów: poszanowanie praw człowieka, zrównoważony rozwój oraz odpowiedzialność społeczną i przejrzystość biznesu. Na każdym etapie łańcucha dostaw, godziwe wynagrodzenie to fundament poszanowania praw człowieka w miejscu pracy. Firmy, które zapewniają uczciwe, przejrzyste i równe płace, nie tylko działają zgodnie z przepisami, ale także przyczyniają się do poprawy jakości życia swoich pracowników i wzmacniają swój wizerunek odpowiedzialnego pracodawcy.
Etyczne rozwiązania w transporcie
Zrównoważony rozwój w łańcuchu dostaw ma coraz większy wpływ na sposób zarządzania i organizację procesów logistycznych oraz produkcyjnych. Odnosi się to do inwestowania w nowe technologie, które mają na celu minimalizację negatywnego wpływu na środowisko, społeczeństwo i gospodarkę przy jednoczesnym zachowaniu efektywności operacyjnej. Przykładem takich działań jest korzystanie z Systemu Zarządzania Transportem (TMS) i GPS , które są narzędziami do optymalizacji tras transportowych w celu zmniejszenia zużycia paliwa i monitorują w czasie rzeczywistym emisje i zużycie energii.
Z badań wynika, że coraz więcej konsumentów oczekuje, że firmy będą prowadzić działalność w sposób etyczny. Według raportu Nielsen Global Corporate Sustainability Report, aż 73% respondentów na całym świecie jest gotowych zapłacić więcej za produkty pochodzące od firm prowadzących zrównoważoną działalność. Badania pokazują również, że coraz więcej klientów gotowych jest zapłacić więcej za produkty ekologiczne. W raporcie IBM i National Retail Federation (NRF) z 2020 roku aż 57% badanych stwierdziło, że zmiana klimatyczna wpłynęła na ich decyzje zakupowe, a 70% respondentów deklarowało gotowość do zapłacenia wyższej ceny za marki, które wykazują odpowiedzialność ekologiczną.
Wiele krajów wprowadza przepisy i regulacje, które wymuszają stosowanie zrównoważonych praktyk w łańcuchu dostaw. Przykładem są przepisy dotyczące emisji CO2 w transporcie, dyrektywy UE o gospodarce odpadami czy raportowanie dotyczące wpływu działalności na środowisko. To nie tylko wymóg prawny, ale także szansa na budowanie pozytywnego wizerunku firmy.
Łańcuch dostaw to fundament funkcjonowania przedsiębiorstw w wielu branżach, wpływający na efektywność, koszty i zadowolenie klientów. To zintegrowanie wielu procesów i dostosowanie do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych oraz przede wszystkim oczekiwań społecznych. Polski transport jest atrakcyjny na arenie międzynarodowej, a coraz bardziej świadomi konsumenci zwracają uwagę jakiej narodowości jest kapitał firmowy, kogo zatrudnia przedsiębiorca i jakie są u niego warunki pracy. Dzięki szerokiemu dostępowi do informacji, konsumenci mogą w łatwy sposób dowiedzieć się jak firmy traktują swoich pracowników, jak wpływają na środowisko i jakie są ich praktyki biznesowe. Wzrost znaczenia mediów społecznościowych sprawił, że korporacyjne naruszenia etyczne mogą szybko zostać ujawnione i spotkać się z szeroką krytyką. Konsumenci coraz częściej wybierają marki, które promują przejrzystość, odpowiedzialność społeczną i zrównoważony rozwój.
Zauważone znaczenie branży transportowej
Transport zyskał wizerunkowo i społecznie w trakcie pandemii covidowej. To z jednej strony paradoks, ale w tej trudnej sytuacji okazało się, że transport jest ważny, a w niektórych sytuacjach ratujących życie, najważniejszy.
- Transport jest przykładem sektora, który nie stracił, a wręcz zyskał w dobie pandemii. Zwiększyło się zapotrzebowanie na e-commerce, nastąpił nagły wzrost zakupów w sieci, co siłą rzeczy przełożyło się na wzrost zapotrzebowania na usługi transportowe. A dostawy leków, artykułów pierwszej potrzeby i żywności stały się kluczowe. Poza tym, transport i logistyka odegrały kluczową role w dostarczaniu materiałów medycznych, szczepionek i sprzętu ochronnego. Tak, transport po pandemii otrzymał nową, niezauważaną wcześniej twarz. Konsument zauważył znaczenie polskiego transportu. Od tego momentu możemy mówić o zjawisku konsumenckiego patriotyzmu – konkluduje Wojciech Romaniuk, prezes Stowarzyszenia Ambasador Polskiego Transportu.
Przejrzystość w łańcuchu dostaw oznacza pełną jawność informacji na temat pochodzenia surowców, warunków pracy u dostawców, praktyk produkcyjnych oraz wpływu na środowisko. Polacy jako już bardzo świadomi konsumenci zwracają uwagę na to skąd pochodzi produkt, jak został wytworzony, w jaki sposób zapakowany i przewieziony oraz dostarczony pod drzwi czy na półkę. Firmy muszą być tego świadome i podnosić etyczne standardy aby sprostać wymaganiom klientów.
Stowarzyszenie Ambasador Polskiego Transportu – Powstało z inicjatywy MaWo Group po to, aby głos branży transportowej był mocniejszy i został usłyszany przez polski rząd. Stowarzyszenie wnioskuje o regulację polskiego rynku transportowego. Jest pierwszą organizacją transportową w Polsce, która reprezentuje faktyczne potrzeby Przewoźników. Stowarzyszenie APT tworzą ludzie ze świata polskiego transportu, którym zależy na konsolidacji i lepszej kondycji branży.
MaWo Group oferuje usługi dotyczące rozliczania pracy kierowców oraz obsługi księgowej i kadrowej. Prowadzi obsługę prawną i szkoleniową dla firm transportowych. Zajmuje się także obsługą pracowników delegowanych do pracy za granicą. Oferuje pomoc dla kierowców i właścicieli firm transportowych poruszających się po całej Europie. MaWo Group używa nowych technologii i tworzy narzędzia IT dla transportu. Firma MaWo Group powstała z pasji do ciężarówek, transportu i chęci radzenia sobie z przepisami transportowymi.
Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie
Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
Do 2035 roku liczba osób pracujących w Polsce zmniejszy się o 2,1 mln – wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Lukę tę częściowo mogliby zapełnić pracownicy zagraniczni. Pracodawcy czekają na przepisy, które zwiększą atrakcyjność naszego rynku pracy dla imigrantów zarobkowych i ułatwią procedury. Nowe przepisy opracowane przez resort pracy, które mają wejść w życie w 2025 roku, mają zwiększyć szybkość i efektywność postępowań administracyjnych w sprawach zatrudniania cudzoziemców.
Konsument
Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich
W grudniu sprzedaż nowych mieszkań na większości dużych rynków w Polsce pozostała stabilna względem poprzedniego miesiąca. Spadła w Krakowie i Warszawie, a wzrosła w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i we Wrocławiu – wynika z Barometru Cen Mieszkań Tabelaofert.pl. Nowe mieszkania trafiające do oferty są zdecydowanie tańsze, niż wynosi średnia rynkowa dla danego miasta. Ze względu na dużą podaż lokali klienci mogą liczyć na rabaty cenowe, które w ciągu kolejnych sześciu–dziewięciu miesięcy będą jednak stopniowo maleć.
Zdrowie
Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych
W sytuacji konfliktu zbrojnego lub innej sytuacji kryzysowej o efektywności działań z zakresu medycyny pola walki może decydować dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta – zarówno żołnierza, jak i cywila. Tymczasem okazuje się, że choć na placówkach ciąży obowiązek prowadzenia tej dokumentacji elektronicznie, to systemy w poszczególnych podmiotach nie komunikują się ze sobą. Zupełnie inne są też ramy prawne dla działania w tym zakresie jednostek cywilnych i wojskowych. Eksperci są zdania, że musi powstać centrum usług wspólnych, które będzie operatorem danych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.