Komunikaty PR

Firmowa flota coraz częściej w elektrycznym wydaniu

2024-11-21  |  13:00

Elektromobilność odgrywa ważną rolę w transformacji energetycznej. Jednym z jej głównych aspektów jest elektryfikacja flot samochodowych w przedsiębiorstwach. Czy wymiana floty na elektryczną przynosi tylko korzyści, czy może także istotne wyzwania? Jak w praktyce wygląda wdrożenie takich pojazdów w firmie? Ten proces w najnowszym odcinku podcastu E.ON Talks przybliżyli Mateusz Maj, prezes i założyciel VivaDrive, a także Mateusz Grupa, e-mobility manager w BMW Grup Polska. W rozmowie z Patrykiem Żółtowskim, kierownikiem ds. kluczowych klientów w sektorze PV E.ON Polska podzielili się swoimi doświadczeniami z elektryfikacji flot firmowych.

Rosnąca popularność firmowych elektryków

Dekarbonizacja floty i redukcja emisji CO2 to nie tylko puste hasła pojawiające się w debacie o elektromobilności. To również konkretne działania podejmowane przez przedsiębiorstwa. Wyniki badań opublikowane w Barometrze flotowym z 2023 roku pokazują, że 16% polskich firm ma już w swojej flocie auta elektryczne. Kolejne 35% przedsiębiorstw planuje taką inwestycję w ciągu najbliższych trzech lat. Sytuacja jest nieco mniej dynamiczna w segmencie dostawczych samochodów elektrycznych. Zaledwie 3% firm posiada takie auta w swoich flotach. Jednak tego typu inwestycje w przyszłości planuje już około 15% przedsiębiorstw.

Zainteresowanie wymianą samochodów na elektryczne rośnie z roku na rok. Szczególnie w segmencie firm, które podlegają polskim czy europejskim dyrektywom, np. CSRD – mówi Mateusz Maj. – Rozwiązania takie jak strefy czystego transportu, zakaz sprzedaży aut spalinowych czy wprowadzenie nowych norm emisyjnych przyczyniają się do przyspieszenia transformacji w przedsiębiorstwach. Jednak nie wszystkie firmy są równie dobrze przygotowane do wprowadzenia tych zmian. Te, które zdecydują się na implementację rozwiązań związanych z elektryfikacją floty pojazdów, zarówno osobowych, jak i dostawczych, mogą osiągnąć znaczącą przewagę na rynku – zauważa prowadzący rozmowę z ekspertami Patryk Żółtowski.

Planowanie jako istotny element transformacji floty

Duże przedsiębiorstwa czy koncerny z kapitałem zagranicznym, które muszą działać w zgodzie z nowymi przepisami, w naturalny sposób stały się pionierami rynku elektromobilności i dekarbonizacji w tym obszarze. Obecnie to nie tylko sposób na osiągnięcie korzyści finansowych. Decyzja o wymianie firmowych samochodów na elektryczne wpisuje się w cały trend związany z zieloną energią, w który stopniowo będą włączać się także mniejsze podmioty.

Jak wskazuje Mateusz Maj, przymierzając się do zakupu aut elektrycznych dla firmy, warto odpowiednio zaplanować poszczególne działania – To jest nie tylko samochód, ale także infrastruktura, obieg energii, sposób działania zarówno floty, jak i firmy. Staramy się stworzyć efektywną strategię elektryfikacji oraz zaprojektować optymalną infrastrukturę ładowania. Chcemy nie tylko obniżyć potencjalne ryzyko, ale także przygotować przedsiębiorstwo na funkcjonowanie w zeroemisyjny sposób. Jeśli w kolejnym kroku możemy poszerzyć spektrum np. o  fotowoltaikę, magazyny energii, czy zieloną energię z PPA, to osiągniemy jeszcze więcej korzyści – zauważa.

Biznes napędzany energią elektryczną

Dobrze przeprowadzony proces elektryfikacji w przedsiębiorstwie może przynieść ograniczenie kosztów operacyjnych związanych z serwisowaniem i utrzymaniem parku samochodowego. Jednak to nie jedyny profit. – Nasi klienci widzą również takie korzyści, jak na przykład możliwość jazdy bus pasami, czy darmowe parkingi dla aut elektrycznych w strefach płatnego parkowania. Biorą też pod uwagę kwestie dotyczące bezpieczeństwa. Badania pokazują, że pracownicy, którzy poruszają się elektrycznym samochodem służbowym jeżdżą bezpieczniej. Dodatkowo dofinansowania rządowe są z pewnością finansowym atutem napędzającym rynek – zauważa Mateusz Grupa z BMW Polska.

Ponadto firmy z elektryczną flotą mogą zyskiwać wizerunkowo w oczach swoich klientów, gdyż przywiązują oni coraz większą wagę do kwestii ochrony klimatu. Potwierdzają to wyniki badania opinii publicznej przeprowadzonego w 2024 roku przez instytut Civey na zlecenie Grupy E.ON. Aż 85% Polaków uważa, że ważne jest, aby żyć w sposób zrównoważony[1].

Edukacja rynku kluczowym wyzwaniem dla branży

Wymiana aut służbowych na elektryki niesie ze sobą liczne korzyści. Jednak wiążą się z nią również pewne wyzwania, na które należy się odpowiednio przygotować. Szczególnie istotne jest zapewnienie infrastruktury do ładowania pojazdów. Warto przemyśleć ewentualną rozbudowę własnych punktów lub zaplanować korzystanie ze stacji ogólnodostępnych. Niektóre parametry, takie jak zasięgi czy bezpieczeństwo tego typu pojazdów, na przestrzeni ostatnich lat zostały znacząco ulepszone i obecnie już nie stanowią znaczącego wyzwania dla użytkowników. Dzięki rozwojowi tego segmentu także koszty początkowe nie są już tak mocno odczuwalne. Jednocześnie wciąż funkcjonują mylne przekonania czy wręcz powielane są nieprawdziwe informacje związane z samochodami elektrycznymi. Dlatego istotnym zadaniem dla całej branży jest z pewnością gruntowna edukacja klientów. Dzięki niej elektryfikacja floty samochodowej przedsiębiorstw ma szanse stać się jednym z kluczowych kroków w kierunku zrównoważonego transportu i dekarbonizacji sektora motoryzacyjnego.  

Wszystkie odcinki E.ON Talks są dostępne na Spreaker, Spotify, iTunes i Podcasty Google. Materiał można też odsłuchać i zobaczyć na stronie E.ON.


[1] Badanie przeprowadzono w Czechach, we Francji, w Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Polsce, Szwecji, w Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech na łącznej próbie 9 015 ankietowanych. Grupa badawcza dla każdego kraju liczyła nie mniej niż 1 001 przebadanych osób

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw Biuro prasowe
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz
Transport Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
2025-01-29 | 09:10

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Jeszcze 2-3 lata temu trudno było znaleźć właściciela ciężarówki dopuszczającego myśl o zamianie jej na elektryczną. Przez ten czas najwidoczniej wiele się zmieniło. Z
Transport Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
2024-12-27 | 14:30

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany

Rosnące zainteresowanie rowerami wodorowymi, konieczność wykorzystywania innowacyjnych technologii w codziennym życiu oraz zwiększone zapotrzebowanie na nowe rozwiązania w transporcie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.