Firmowa flota coraz częściej w elektrycznym wydaniu
Elektromobilność odgrywa ważną rolę w transformacji energetycznej. Jednym z jej głównych aspektów jest elektryfikacja flot samochodowych w przedsiębiorstwach. Czy wymiana floty na elektryczną przynosi tylko korzyści, czy może także istotne wyzwania? Jak w praktyce wygląda wdrożenie takich pojazdów w firmie? Ten proces w najnowszym odcinku podcastu E.ON Talks przybliżyli Mateusz Maj, prezes i założyciel VivaDrive, a także Mateusz Grupa, e-mobility manager w BMW Grup Polska. W rozmowie z Patrykiem Żółtowskim, kierownikiem ds. kluczowych klientów w sektorze PV E.ON Polska podzielili się swoimi doświadczeniami z elektryfikacji flot firmowych.
Rosnąca popularność firmowych elektryków
Dekarbonizacja floty i redukcja emisji CO2 to nie tylko puste hasła pojawiające się w debacie o elektromobilności. To również konkretne działania podejmowane przez przedsiębiorstwa. Wyniki badań opublikowane w Barometrze flotowym z 2023 roku pokazują, że 16% polskich firm ma już w swojej flocie auta elektryczne. Kolejne 35% przedsiębiorstw planuje taką inwestycję w ciągu najbliższych trzech lat. Sytuacja jest nieco mniej dynamiczna w segmencie dostawczych samochodów elektrycznych. Zaledwie 3% firm posiada takie auta w swoich flotach. Jednak tego typu inwestycje w przyszłości planuje już około 15% przedsiębiorstw.
– Zainteresowanie wymianą samochodów na elektryczne rośnie z roku na rok. Szczególnie w segmencie firm, które podlegają polskim czy europejskim dyrektywom, np. CSRD – mówi Mateusz Maj. – Rozwiązania takie jak strefy czystego transportu, zakaz sprzedaży aut spalinowych czy wprowadzenie nowych norm emisyjnych przyczyniają się do przyspieszenia transformacji w przedsiębiorstwach. Jednak nie wszystkie firmy są równie dobrze przygotowane do wprowadzenia tych zmian. Te, które zdecydują się na implementację rozwiązań związanych z elektryfikacją floty pojazdów, zarówno osobowych, jak i dostawczych, mogą osiągnąć znaczącą przewagę na rynku – zauważa prowadzący rozmowę z ekspertami Patryk Żółtowski.
Planowanie jako istotny element transformacji floty
Duże przedsiębiorstwa czy koncerny z kapitałem zagranicznym, które muszą działać w zgodzie z nowymi przepisami, w naturalny sposób stały się pionierami rynku elektromobilności i dekarbonizacji w tym obszarze. Obecnie to nie tylko sposób na osiągnięcie korzyści finansowych. Decyzja o wymianie firmowych samochodów na elektryczne wpisuje się w cały trend związany z zieloną energią, w który stopniowo będą włączać się także mniejsze podmioty.
Jak wskazuje Mateusz Maj, przymierzając się do zakupu aut elektrycznych dla firmy, warto odpowiednio zaplanować poszczególne działania – To jest nie tylko samochód, ale także infrastruktura, obieg energii, sposób działania zarówno floty, jak i firmy. Staramy się stworzyć efektywną strategię elektryfikacji oraz zaprojektować optymalną infrastrukturę ładowania. Chcemy nie tylko obniżyć potencjalne ryzyko, ale także przygotować przedsiębiorstwo na funkcjonowanie w zeroemisyjny sposób. Jeśli w kolejnym kroku możemy poszerzyć spektrum np. o fotowoltaikę, magazyny energii, czy zieloną energię z PPA, to osiągniemy jeszcze więcej korzyści – zauważa.
Biznes napędzany energią elektryczną
Dobrze przeprowadzony proces elektryfikacji w przedsiębiorstwie może przynieść ograniczenie kosztów operacyjnych związanych z serwisowaniem i utrzymaniem parku samochodowego. Jednak to nie jedyny profit. – Nasi klienci widzą również takie korzyści, jak na przykład możliwość jazdy bus pasami, czy darmowe parkingi dla aut elektrycznych w strefach płatnego parkowania. Biorą też pod uwagę kwestie dotyczące bezpieczeństwa. Badania pokazują, że pracownicy, którzy poruszają się elektrycznym samochodem służbowym jeżdżą bezpieczniej. Dodatkowo dofinansowania rządowe są z pewnością finansowym atutem napędzającym rynek – zauważa Mateusz Grupa z BMW Polska.
Ponadto firmy z elektryczną flotą mogą zyskiwać wizerunkowo w oczach swoich klientów, gdyż przywiązują oni coraz większą wagę do kwestii ochrony klimatu. Potwierdzają to wyniki badania opinii publicznej przeprowadzonego w 2024 roku przez instytut Civey na zlecenie Grupy E.ON. Aż 85% Polaków uważa, że ważne jest, aby żyć w sposób zrównoważony[1].
Edukacja rynku kluczowym wyzwaniem dla branży
Wymiana aut służbowych na elektryki niesie ze sobą liczne korzyści. Jednak wiążą się z nią również pewne wyzwania, na które należy się odpowiednio przygotować. Szczególnie istotne jest zapewnienie infrastruktury do ładowania pojazdów. Warto przemyśleć ewentualną rozbudowę własnych punktów lub zaplanować korzystanie ze stacji ogólnodostępnych. Niektóre parametry, takie jak zasięgi czy bezpieczeństwo tego typu pojazdów, na przestrzeni ostatnich lat zostały znacząco ulepszone i obecnie już nie stanowią znaczącego wyzwania dla użytkowników. Dzięki rozwojowi tego segmentu także koszty początkowe nie są już tak mocno odczuwalne. Jednocześnie wciąż funkcjonują mylne przekonania czy wręcz powielane są nieprawdziwe informacje związane z samochodami elektrycznymi. Dlatego istotnym zadaniem dla całej branży jest z pewnością gruntowna edukacja klientów. Dzięki niej elektryfikacja floty samochodowej przedsiębiorstw ma szanse stać się jednym z kluczowych kroków w kierunku zrównoważonego transportu i dekarbonizacji sektora motoryzacyjnego.
Wszystkie odcinki E.ON Talks są dostępne na Spreaker, Spotify, iTunes i Podcasty Google. Materiał można też odsłuchać i zobaczyć na stronie E.ON.
[1] Badanie przeprowadzono w Czechach, we Francji, w Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Polsce, Szwecji, w Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech na łącznej próbie 9 015 ankietowanych. Grupa badawcza dla każdego kraju liczyła nie mniej niż 1 001 przebadanych osób

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.