Komunikaty PR

Girteka dzieli się wnioskami z testów w pełni elektrycznego ciągnika z naczepą

2024-09-24  |  12:00
Biuro prasowe

Girteka, największy w Europie przewoźnik drogowy z własną flotą, przy współpracy z Nestlé, Volvo, Schmitz Cargobull i BP Pulse, przeprowadziła pilotażowy program testowy pierwszego w pełni elektrycznego zestawu ciężarowego z naczepą chłodniczą. Teraz firmy przedstawiają kolejne wyniki testów, koncentrując się na danych technicznych oraz ocenie efektywności i wydajności rozwiązania.

Konieczna odpowiedź na wyzwania branży

Zmiany klimatyczne przyspieszają globalne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, a kluczową rolę w transformacji odgrywa sektor logistyczny. Transport odpowiada za ok. 25% globalnych emisji gazów cieplarnianych, z czego znaczną część generuje transport drogowy. W odpowiedzi, Girteka, największy europejski przewoźnik drogowy, kładzie szczególny nacisk na wdrażanie zrównoważonych rozwiązań transportowych, w tym pojazdów BEV, uznawanych za jedno z rozwiązań pozwalających na redukcję emisji i realizację założeń zrównoważonego rozwoju.

Co warto też podkreślić, wszelkie inicjatywy w tym obszarze są zgodne z dążeniami Unii Europejskiej, której celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku oraz wspierają założenia Europejskiego Zielonego Ładu, szczególnie w zakresie dekarbonizacji transportu drogowego. W kontekście rosnącej liczby europejskich miast planujących wprowadzenie stref bezemisyjnych i czystego transportu, elektryfikacja flot staje się ważnym krokiem w kierunku spełnienia tych wymogów.  

Dla integracji BEV w łańcuchach dostaw kluczowa jest współpraca

Wciąż toczy się dyskusja na temat wykorzystania elektrycznych ciężarówek w operacjach logistycznych. Wiele firm prowadzi testy, starając się wypracować wspólne podejście, które połączy wymagania klientów, możliwości producentów, infrastrukturę oraz dostępność technologii. Kluczową rolę odgrywają tu firmy logistyczne, takie jak Girteka, które nie tylko testują nowe rozwiązania, ale też angażują zainteresowane strony, aby zapewnić integrację elektrycznych pojazdów w ramach łańcuchów dostaw.

Dlatego też, aby zbadać potencjał oraz wyzwania związane z integracją pojazdów akumulatorowo-elektrycznych (BEV) w operacjach logistycznych, Girteka przeprowadziła pilotażowe testy przy współpracy z Volvo, Schmitz Cargobull i BP Pulse. W ciągu kilku dni przetestowano w pełni elektryczny zestaw, który składał się z samochodu ciężarowego Volvo FM Electric oraz elektrycznej naczepy chłodniczej Schmitz Cargobull S.KOe COOL.

Parametry i specyfikacje techniczne

W testach oceniane były takie parametry jak osiągi, efektywność energetyczna i niezawodność pojazdu. Elektryczny samochód ciężarowy z naczepą realizował kursy w obie strony w ramach realizacji dostaw dla klienta Girteki, firmy Nestlé, łącznie pokonując dystans ok. 1500 kilometrów. W testach uwzględniono różne warunki obciążenia, w tym przewóz towarów chłodniczych. Przez cały okres próby pojazd zachował stałą wydajność i niezawodność. Wyniki testów potwierdziły duży potencjał elektryfikacji w procesach logistycznych, nawet w przypadku wymagających operacji przewozowych.

W testach została wykorzystana w pełni elektryczna jednostka chłodnicza S.CUe, w połączeniu z akumulatorem oraz osią generatora Schmitz Cargobull.  Zastosowana jednostka chłodnicza ma zoptymalizowaną kontrolę temperatury, specjalnie zaprojektowaną do transportu towarów wrażliwych. Może być ładowana podczas jazdy lub hamowania za pomocą osi generatora ScB i wbudowanej ładowarki 22 kW. Akumulator był ładowany równolegle z zasilaniem sieciowym.

Dane techniczne Volvo FM Electric

Silnik

2-3 silniki elektryczne o mocy do 666 KM

Moc wyjściowa

490 kW w trybie ciągłym

Skrzynia biegów

skrzynia I-Shift dostosowana do elektromobilności

Pojemność baterii

549 kWh

Zasięg

do 300 km

Czas ładowania

od 0% do 100% w 2 godziny

 

Dane techniczne naczepy Schmitz CargoBull

Moc chłodnicza

15 800 wat

Moc grzewcza

10 500 wat

Zasilanie jednostki sterującej

400 V AC, 32 A, 50 Hz

Pojemność akumulatora HV

32 kWh

Napięcie

530V – 660 V DC

Czas pracy autonomicznej

> 5h

Moc osi z generatorem (E-osi)

20 kW, rekuperacja

Czas ładowania

2 godziny przy 400 V

 

Ocena wyników testu

Pilotażowy projekt wykazał nie tylko techniczną wykonalność wykorzystania elektrycznych rozwiązań transportowych, ale także ich wysoką efektywność operacyjną w warunkach rzeczywistych. Zgodnie z raportem wydajności, testowana konfiguracja pojazdów elektrycznych osiągnęła bardzo dobrą efektywność energetyczną, przy średnim zużyciu energii na poziomie 1,35 kWh na kilometr. Integracja infrastruktury szybkiego ładowania o dużej mocy BP Pulse zapewniła minimalny czas przestoju, a każda sesja ładowania trwała średnio 1,5 godziny.

Wydajne i wygodne ładowanie zapewniło gniazdo ładowania CEE, jedna z podstawowych funkcji zaprojektowanych z myślą o płynnej integracji naczepy z istniejącą infrastrukturą.  Dodatkowo, zestaw wyciszający z certyfikatem PIEK umożliwił realizację cichych dostaw zarówno w dzień, jak i w nocy, także na terenach zamieszkałych, minimalizując zakłócenia i zwiększając elastyczność operacyjną.

Kolejne projekty

Program pilotażowy i testy w pełni elektrycznego zestawu ciężarowego z naczepą chłodniczą, z udziałem Nestlé, Volvo, Schmitz Cargobull i BP Pulse,  to element większej strategii działań, wdrażających i przybliżających możliwości dekarbonizacji łańcuchów dostaw klientów. Aktualnie Girteka przygotowuje się do kolejnych projektów, wykorzystując wyniki również w codziennych operacjach. Co więcej, projekt nie tylko udowodnił potencjał pojazdów elektrycznych w kontekście transformacji branży logistycznej, ale także znaczenie współpracy w rozwiązywaniu wyzwań biznesowych, logistycznych i technologicznych, związanych z potrzebą dekarbonizacji transportu.

„Otwarty dialog ma fundamentalne znaczenie dla tej współpracy. Zapewnia, że wszystkie strony – od producentów towarów, przez firmy motoryzacyjne i transportowe, takie jak Volvo, ekspertów w dziedzinie produkcji naczep jak Schmitz Cargobull, po specjalistów ds. energii, takich jak BP Pulse, oraz dostawców usług logistycznych, mają takie samo podejście" – podkreśla Viktorija Terekė, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Girtece.

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre Biuro prasowe
2025-05-26 | 15:30

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

Corendon Airlines, jeden z wiodących europejskich przewoźników lotniczych, uczcił 20. lecie swojego istnienia podczas wyjątkowej gali zorganizowanej w Antalya Cosmos Theatre.
Transport DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych
2025-05-15 | 15:30

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Polska osiągnęła kolejny kamień milowy w rozwoju sieci DPD Pickup. Firma zainstalowała już ponad 10 tys. automatów paczkowych, które razem z punktami tworzą
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.