Komunikaty PR

Girteka o elektrycznych samochodach ciężarowych w zielonych łańcuchach dostaw

2024-05-28  |  16:00
Biuro prasowe

Rozwój flot ciężarowych samochodów elektrycznych uważany jest za jedno z kluczowych rozwiązań dla dekarbonizacji transportu i łańcuchów dostaw. W działania na rzecz elektryfikacji transportu towarów angażuje się Girteka, bazujący na cyfryzacji usług największy europejski przewoźnik drogowy. Teraz, dzieląc się swoim doświadczeniem, Girteka podsumowała korzyści wynikające z wdrożenia innowacyjnego rozwiązania, łączącego elektryczne samochody ciężarowe z transportem intermodalnym. Aby wesprzeć inne firmy w podejmowaniu decyzji o przejściu na pojazdy elektryczne, Girteka udostępniła też pierwsze na rynku narzędzie symulacyjne BEVI.

Elektryki w systemie intermodalnym

Thermomax, norweska firma transportowa należąca do Grupy Girteka, dla jednego z klientów świadczy usługi transportu towarów w regionie Trondheim (Norwegia) przy użyciu elektrycznych samochodów ciężarowych marki Volvo Trucks, zasilanych akumulatorem. Rozwiązanie opiera się na efektywnej a zarazem prostej strategii połączenia technologii BEV z intermodalnym transportem kolejowym. Dostawy ładunków realizowane są elektrycznymi samochodami ciężarowymi na dystansie średnio ok. 150 km, ze stacji kolejowej do magazynu, w systemie intermodalnym.

Stały monitoring zużycia energii

Jedną z zalet technologii nowoczesnych samochodów ciężarowych i zaawansowanej telematyki jest możliwość stałego monitorowania wydajności. Wszystkie dane są analizowane i udostępniane, co daje firmom logistycznym i ich klientom możliwość kontroli transportu ładunków.

Takie dane gromadzone są też w przypadku operacji prowadzonych przez Girtekę w regionie Trondheim, w tym m.in. dotyczące wydajności i zachowania silnika. Wykorzystanie ich pozwala na analizę poziomów zużycia energii w zależności od odległości, użytego napędu, średnich parametrów zużytej energii oraz jej regeneracji.  

W ciągu pięciu miesięcy, podczas realizacji dostaw, elektryczna ciężarówka Volvo zużyła łącznie 12 600 kWh (bez ładowania). Choć codzienna eksploatacja samochodu różni się w zależności od specyficznych uwarunkowań, system analizuje średnie zużycie energii na podstawie przejechanych 100 km.

Od listopada 2023 r. do marca 2024 r. średnie zużycie energii oscylowało wokół 150 kWh na każde 100 km. Było różne w zależności od temperatury, natomiast w skali całego roku oczekuje się, że średnie zużycie energii będzie niższe niż w okresie zimowym. Łącznie w ciągu 330 godzin jazdy, przy średniej prędkości 42 km/h i użyciu tempomatu na poziomie ponad 30%, elektryczna ciężarówka przejechała ponad 8000 km. 

„W Volvo wierzymy w siłę współpracy dla rozwoju technologii elektrycznych samochodów ciężarowych i umożliwienia naszym klientom elektryfikacji ich operacji transportowych. Ścisła współpraca z firmami logistycznymi, takimi jak Grupa Girteka, pozwala nam uzyskać informacje zwrotne, które są kluczowe dla ulepszania naszych samochodów elektrycznych. To partnerskie podejście gwarantuje zrozumienie potrzeb i wyzwań branży, co umożliwia nam wspólne opracowywanie bardziej wydajnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych” - mówi Stefan Widlund, Electromobility Director, Volvo Trucks.

Realny wpływ - emisja CO2 niższa o 6,2 tony

Dziś wykorzystanie elektrycznych samochodów ciężarowych ogranicza się przede wszystkim do transportu krajowego, co wynika głównie z wyzwań infrastrukturalnych. Jednak można już obliczyć ich wpływ na środowisko. Obliczenia uzależnione są od różnych czynników, w tym źródła energii elektrycznej, sposobów wykorzystania pojazdów czy masy ładunków. Na przykład, wykorzystanie przez Girtekę pojazdów elektrycznych do realizacji dostaw w Trondheim, zmniejszyło emisję CO2 o 6,2 tony w ciągu zaledwie kilku miesięcy. To pokazuje wyraźną i wymierną korzyść z wprowadzenia pojazdów elektrycznych dla redukcji emisji gazów cieplarnianych (GHG).

„W praktyce widzimy już pozytywny wpływ na środowisko wynikający z wykorzystania elektrycznych samochodów ciężarowych. Skalowanie tych inicjatyw ma kluczowe znaczenie i wymaga głębokiego zrozumienia związanych z nimi wyzwań. Analizując doświadczenia i dzieląc się korzyściami poprzez współtworzenie rozwiązań ze wszystkimi partnerami w łańcuchu dostaw, chcemy pokazać naszym klientom rzeczywiste korzyści wynikające z przejścia na pojazdy elektryczne. W tym podejściu nie chodzi tylko o usprawnienie naszych działań, ale o to, aby być liderem zrównoważonej logistyki dla całej branży” - podkreśla Mark Mulder, Chief Commercial Officer, Girteka.

BEVI – narzędzie do symulacji elektryfikacji floty

Dla firm zainteresowanych elektryfikacją floty, wyzwaniem może być dokładna analiza transportu i tras pod kątem wykorzystania pojazdów elektrycznych. Dlatego też, w oparciu o swoje doświadczenie, Girteka przygotowała narzędzie symulacyjne BEVI (Battery Electric Vehicle Insight). To pionierskie w branży logistycznej rozwiązanie umożliwia firmom ocenę wykonalności i korzyści wynikających z przejścia na pojazdy elektryczne, bez konieczności zakupu dodatkowego oprogramowania. Dzięki BEVI firmy mogą dokładnie zbadać, jakie oszczędności i efektywność można osiągnąć poprzez elektryfikację floty, co ułatwia podejmowanie świadomych decyzji biznesowych.

Jak działa BEVI? Na podstawie wprowadzonych danych tj. planowanej trasy, rodzaju naczepy (plandeka, chłodnia) i terenu w trasie (górzysty, płaski, oba), wagi ładunku, dodatkowych wymagań lub punktów pośrednich, a także przewidywanego czasu załadunku i rozładunku, generowany jest raport. Zawiera on informacje na temat całkowitej długości trasy, szacowanego zużycia energii, czy wymaganego czasu ładowania. Raport pokazuje, w jaki sposób przejście na BEV wpływa na transport, i tym samym bardziej zrównoważony i wydajny łańcuch dostaw.

„Dzięki temu wglądowi każda firma, niezależnie od tego, czy działa na rynku krajowym, czy międzynarodowym, może łatwo sprawdzić możliwości wykorzystania elektrycznych samochodów ciężarowych na swoich trasach. Przy wsparciu naszego zespołu ds. zrównoważonego rozwoju możemy pracować nad indywidualnymi rozwiązaniami, w ramach których przekształcamy wstępne pomysły w konkretne, zoptymalizowane i zrównoważone środowiskowo rozwiązania” - mówi Remigijus Stugys, Marketing Manager w firmie Girteka.

Narzędzie do symulacji BEVI jest ogólnodostępne na stronie www.girteka.eu/electric-trucks i może skorzystać z niego każda firma, nie tylko współpracująca z Girteką.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany Biuro prasowe
2024-12-27 | 14:30

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany

Rosnące zainteresowanie rowerami wodorowymi, konieczność wykorzystywania innowacyjnych technologii w codziennym życiu oraz zwiększone zapotrzebowanie na nowe rozwiązania w transporcie
Transport Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie
2024-12-19 | 15:00

Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie

Transport drogowy, który odpowiadał za 61,3% całkowitego przewozu towarów w Unii Europejskiej w 2023 roku[1], uważany jest za jednego z największych emitentów gazów
Transport Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
2024-12-16 | 09:00

Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników

System SENT, pierwotnie służący do monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów wrażliwych, obejmie również podmioty spoza Polski. 1 listopada 2024 obowiązek

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IT i technologie

W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]

Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.

Edukacja

Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami

Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.

Fundusze unijne

Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty

Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.