Komunikaty PR

Girteka o elektrycznych samochodach ciężarowych w zielonych łańcuchach dostaw

2024-05-28  |  16:00
Biuro prasowe

Rozwój flot ciężarowych samochodów elektrycznych uważany jest za jedno z kluczowych rozwiązań dla dekarbonizacji transportu i łańcuchów dostaw. W działania na rzecz elektryfikacji transportu towarów angażuje się Girteka, bazujący na cyfryzacji usług największy europejski przewoźnik drogowy. Teraz, dzieląc się swoim doświadczeniem, Girteka podsumowała korzyści wynikające z wdrożenia innowacyjnego rozwiązania, łączącego elektryczne samochody ciężarowe z transportem intermodalnym. Aby wesprzeć inne firmy w podejmowaniu decyzji o przejściu na pojazdy elektryczne, Girteka udostępniła też pierwsze na rynku narzędzie symulacyjne BEVI.

Elektryki w systemie intermodalnym

Thermomax, norweska firma transportowa należąca do Grupy Girteka, dla jednego z klientów świadczy usługi transportu towarów w regionie Trondheim (Norwegia) przy użyciu elektrycznych samochodów ciężarowych marki Volvo Trucks, zasilanych akumulatorem. Rozwiązanie opiera się na efektywnej a zarazem prostej strategii połączenia technologii BEV z intermodalnym transportem kolejowym. Dostawy ładunków realizowane są elektrycznymi samochodami ciężarowymi na dystansie średnio ok. 150 km, ze stacji kolejowej do magazynu, w systemie intermodalnym.

Stały monitoring zużycia energii

Jedną z zalet technologii nowoczesnych samochodów ciężarowych i zaawansowanej telematyki jest możliwość stałego monitorowania wydajności. Wszystkie dane są analizowane i udostępniane, co daje firmom logistycznym i ich klientom możliwość kontroli transportu ładunków.

Takie dane gromadzone są też w przypadku operacji prowadzonych przez Girtekę w regionie Trondheim, w tym m.in. dotyczące wydajności i zachowania silnika. Wykorzystanie ich pozwala na analizę poziomów zużycia energii w zależności od odległości, użytego napędu, średnich parametrów zużytej energii oraz jej regeneracji.  

W ciągu pięciu miesięcy, podczas realizacji dostaw, elektryczna ciężarówka Volvo zużyła łącznie 12 600 kWh (bez ładowania). Choć codzienna eksploatacja samochodu różni się w zależności od specyficznych uwarunkowań, system analizuje średnie zużycie energii na podstawie przejechanych 100 km.

Od listopada 2023 r. do marca 2024 r. średnie zużycie energii oscylowało wokół 150 kWh na każde 100 km. Było różne w zależności od temperatury, natomiast w skali całego roku oczekuje się, że średnie zużycie energii będzie niższe niż w okresie zimowym. Łącznie w ciągu 330 godzin jazdy, przy średniej prędkości 42 km/h i użyciu tempomatu na poziomie ponad 30%, elektryczna ciężarówka przejechała ponad 8000 km. 

„W Volvo wierzymy w siłę współpracy dla rozwoju technologii elektrycznych samochodów ciężarowych i umożliwienia naszym klientom elektryfikacji ich operacji transportowych. Ścisła współpraca z firmami logistycznymi, takimi jak Grupa Girteka, pozwala nam uzyskać informacje zwrotne, które są kluczowe dla ulepszania naszych samochodów elektrycznych. To partnerskie podejście gwarantuje zrozumienie potrzeb i wyzwań branży, co umożliwia nam wspólne opracowywanie bardziej wydajnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych” - mówi Stefan Widlund, Electromobility Director, Volvo Trucks.

Realny wpływ - emisja CO2 niższa o 6,2 tony

Dziś wykorzystanie elektrycznych samochodów ciężarowych ogranicza się przede wszystkim do transportu krajowego, co wynika głównie z wyzwań infrastrukturalnych. Jednak można już obliczyć ich wpływ na środowisko. Obliczenia uzależnione są od różnych czynników, w tym źródła energii elektrycznej, sposobów wykorzystania pojazdów czy masy ładunków. Na przykład, wykorzystanie przez Girtekę pojazdów elektrycznych do realizacji dostaw w Trondheim, zmniejszyło emisję CO2 o 6,2 tony w ciągu zaledwie kilku miesięcy. To pokazuje wyraźną i wymierną korzyść z wprowadzenia pojazdów elektrycznych dla redukcji emisji gazów cieplarnianych (GHG).

„W praktyce widzimy już pozytywny wpływ na środowisko wynikający z wykorzystania elektrycznych samochodów ciężarowych. Skalowanie tych inicjatyw ma kluczowe znaczenie i wymaga głębokiego zrozumienia związanych z nimi wyzwań. Analizując doświadczenia i dzieląc się korzyściami poprzez współtworzenie rozwiązań ze wszystkimi partnerami w łańcuchu dostaw, chcemy pokazać naszym klientom rzeczywiste korzyści wynikające z przejścia na pojazdy elektryczne. W tym podejściu nie chodzi tylko o usprawnienie naszych działań, ale o to, aby być liderem zrównoważonej logistyki dla całej branży” - podkreśla Mark Mulder, Chief Commercial Officer, Girteka.

BEVI – narzędzie do symulacji elektryfikacji floty

Dla firm zainteresowanych elektryfikacją floty, wyzwaniem może być dokładna analiza transportu i tras pod kątem wykorzystania pojazdów elektrycznych. Dlatego też, w oparciu o swoje doświadczenie, Girteka przygotowała narzędzie symulacyjne BEVI (Battery Electric Vehicle Insight). To pionierskie w branży logistycznej rozwiązanie umożliwia firmom ocenę wykonalności i korzyści wynikających z przejścia na pojazdy elektryczne, bez konieczności zakupu dodatkowego oprogramowania. Dzięki BEVI firmy mogą dokładnie zbadać, jakie oszczędności i efektywność można osiągnąć poprzez elektryfikację floty, co ułatwia podejmowanie świadomych decyzji biznesowych.

Jak działa BEVI? Na podstawie wprowadzonych danych tj. planowanej trasy, rodzaju naczepy (plandeka, chłodnia) i terenu w trasie (górzysty, płaski, oba), wagi ładunku, dodatkowych wymagań lub punktów pośrednich, a także przewidywanego czasu załadunku i rozładunku, generowany jest raport. Zawiera on informacje na temat całkowitej długości trasy, szacowanego zużycia energii, czy wymaganego czasu ładowania. Raport pokazuje, w jaki sposób przejście na BEV wpływa na transport, i tym samym bardziej zrównoważony i wydajny łańcuch dostaw.

„Dzięki temu wglądowi każda firma, niezależnie od tego, czy działa na rynku krajowym, czy międzynarodowym, może łatwo sprawdzić możliwości wykorzystania elektrycznych samochodów ciężarowych na swoich trasach. Przy wsparciu naszego zespołu ds. zrównoważonego rozwoju możemy pracować nad indywidualnymi rozwiązaniami, w ramach których przekształcamy wstępne pomysły w konkretne, zoptymalizowane i zrównoważone środowiskowo rozwiązania” - mówi Remigijus Stugys, Marketing Manager w firmie Girteka.

Narzędzie do symulacji BEVI jest ogólnodostępne na stronie www.girteka.eu/electric-trucks i może skorzystać z niego każda firma, nie tylko współpracująca z Girteką.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych Biuro prasowe
2025-05-15 | 15:30

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Polska osiągnęła kolejny kamień milowy w rozwoju sieci DPD Pickup. Firma zainstalowała już ponad 10 tys. automatów paczkowych, które razem z punktami tworzą
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz
Transport Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
2025-01-29 | 09:10

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Jeszcze 2-3 lata temu trudno było znaleźć właściciela ciężarówki dopuszczającego myśl o zamianie jej na elektryczną. Przez ten czas najwidoczniej wiele się zmieniło. Z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.