Komunikaty PR

Girteka o rozwiązaniach intermodalnych w łańcuchach dostaw ładunków wrażliwych

2024-12-05  |  17:00
Biuro prasowe

Transport kolejowy uznawany jest za niezawodną gałąź transportu, choć w ostatnich latach wyparły go bardziej elastyczne i szybkie dostawy drogowe. Teraz, wobec dążenia do dekarbonizacji, ponownie zyskuje na znaczeniu - jako skuteczna metoda ograniczania emisji CO2. Dzięki rozwiązaniom intermodalnym – przenoszeniu ładunków z dróg na kolej, z wykorzystaniem energii ze źródeł odnawialnych, kolej może zredukować emisje nawet o 65%[1]. Co więcej, jeden pociąg równoważy 35–40 samochodów ciężarowych, co zwiększa jego efektywność w przewozach dużych wolumenów na długich dystansach.

Transport intermodalny może wspierać dekarbonizację łańcucha dostaw różnych grup towarów, a szczególnie tych wrażliwych i o wysokiej wartości, np. w branży kosmetycznej i spożywczej. Niezbędne są tu odpowiednie zasoby, nowatorskie podejście i cyfryzacja. Przykładem są projekty wdrożone przez Girtekę, wiodącą europejską firmę transportową, która buduje swoje usługi w oparciu o digitalizację i zrównoważone rozwiązania transportowe.

Intermodal dla ładunków o wysokiej wartości

Prostym sposobem na redukcję śladu węglowego i realizację celów środowiskowych jest przeniesienie części transportów drogowych na tory. Dobrym przykładem jest tutaj jeden z klientów Girteki – duży koncern kosmetyczny, który podjął decyzję o przekierowaniu 80% dostaw swoich towarów o wysokiej wartości na kolej. Tylko w 2022 r. przewieziono dla niego w ten sposób około 1500 w pełni załadowanych naczep, co zredukowało emisję o 80% w porównaniu z transportem drogowym[2].

– Wiedzieliśmy, że firma chce znacznie zmniejszyć emisje, więc wspólnie sprawdziliśmy różne rozwiązania, analizując dostępne alternatywy. Dzięki rozbudowanej sieci i minimalnym zmianom w operacjach, efektywnie wykorzystaliśmy transport kolejowy. W połączeniu z naszą siecią drogową, w dostawach z/do terminali, przewieźliśmy duży wolumen towarów w najwygodniejszy i najbardziej zrównoważony sposób – wyjaśnia Larisa Senkevičienė, Menedżerka ds. Rozwoju Biznesu Intermodalnego w Girtece.

Transport ładunków koleją wymagał precyzyjnej koordynacji i zaplanowania z klientem załadunków i rozładunków. Harmonogramy dostosowano do planów produkcji i dostaw, z uwzględnieniem przeładunków kolej - droga. Na każdym etapie z klientem współpracowały zespoły ds. planowania Girteki, dostosowując zasoby do wymogów transportu kolejowego. Takie podejście zoptymalizowało procesy logistyczne, zapewniając terminowość dostaw, przy minimalizacji opóźnień.

Zrównoważone opcje w dostawie artykułów spożywczych

Kolejnym sposobem na redukcję emisji CO2, nawet o 100% przy jednoczesnym wykorzystaniu czystej zielonej energii, jest zastosowanie paliw alternatywnych, tj. HVO 100 czy pojazdów elektrycznych (BEV). Tutaj przykładem są firmy z branży spożywczej i napojów, które chcą w sposób zdecydowany zoptymalizować transport. Wybierają transport łączony w oparciu o kolej i pojazdy z napędem HVO. Taką też możliwość daje nowy projekt Girteki - Alternative Fuel Program.

– Musieliśmy podejść do tego w nieco inny sposób, gdyż cały łańcuch dostaw nie mógł opierać się wyłącznie na transporcie intermodalnym. Dzięki temu, że w naszych samochodach stosujemy paliwa alternatywne, takie jak HVO, wykorzystaliśmy tę opcję do przewozów do/z terminali kolejowych. Rezultat? Redukcja emisji o 90%[3], co można łatwo raportować – wyjaśnia Larisa Senkevičienė.

Koleją  w temperaturze kontrolowanej

Girteka to głównie transport w temperaturze kontrolowanej. Do realizacji dostaw  produktów wymagających kontroli temperatury firma wykorzystuje nowoczesne naczepy chłodnicze, wyposażone w systemy telematyczne i sensory, utrzymujące odpowiednią temperaturę przez cały proces dostawy. To nie przeszkadza w łączeniu drogi z koleją.

– Dla jednego z największych producentów lodów, lidera tej branży, organizujemy transporty kolejowe z Niemiec i Holandii do Hiszpanii. Krytycznym aspektem tej operacji jest zagwarantowanie odpowiednich warunków transportu ładunku, który należy do tych najbardziej wrażliwych spośród wszystkich innych wymagających kontrolowanej temperatury. Dzięki narzędziom cyfrowym do monitorowania i dedykowanemu zespołowi śledzimy ładunek na bieżąco, możemy też zdalnie włączać/wyłączać lub ustawiać temperaturę, indywidualnie dla każdej naczepy, jeśli jest to konieczne – wyjaśnia Dainius Augutis, Menedżer Działu Wsparcia Funkcji Transportu w Girtece.

Kluczowe jest więc precyzyjne zarządzanie operacjami, w tym stały monitoring czynników, tj. temperatura wewnątrz naczepy, stan systemu chłodniczego czy przestrzeganie harmonogramów odjazdów i przyjazdów pociągów. Zaangażowanie dedykowanego zespołu i plan działania, przy wsparciu cyfrowym, pozwalają szybko reagować na opóźnienia czy nieoczekiwane zmiany, co zapewnia niezawodność, kontrolę i skuteczne zarządzanie wszystkimi parametrami na każdym etapie transportu.

Zawsze ważny jest pomiar i raportowanie

Jak podkreśla Girteka, dla oceny efektywności i wpływu zrównoważonych rozwiązań intermodalnych, szczególnie w transporcie ładunków wrażliwych, duże znaczenie ma raportowanie i gromadzenie danych.

– Monitorowanie i dane są dla nas niezwykle ważne, dlatego zapewniamy możliwość śledzenia całej trasy ładunku. Dzięki naszej kalkulacji emisji z wybranego rozwiązania zrównoważonego transportu, klient może otrzymać kompleksowy raport o dokładnej liczbie kilogramów zredukowanego CO2. Takie podejście oparte na danych i zbieżne ze zbliżającym się obowiązkiem raportowania ESG, staje się dodatkową korzyścią dla klientów – wyjaśnia Larisa Senkevičienė.

Przyszłość intermodalu

Choć intermodal i jego zalety nie schodzą z TOP tematyki debaty publicznej, to nadal tylko ok. 18% towarów przewożonych jest koleją[4]. Unia Europejska nie ustaje i wciąż stawia na rozwój oraz promocję tej gałęzi transportu. Podejmuje się różne Inicjatywy, jak np. Greening Freight Package, mające pomóc zwiększyć udział przewozów kolejowych. Sprzyjać w tym ma też poprawa infrastruktury, uproszczenie regulacji prawnych i usprawnienie połączeń intermodalnych. Z pewnością ważną rolę odegrają firmy logistyczne, które tak jak Girteka, aktywnie włączają się w dekarbonizację transportu, dążąc do coraz silniej zrównoważonych łańcuchów dostaw.   

 


[1] https://cer.be/images/publications/positions/The_Economic_Footprint_-_web_-_final_final_30_Sept_0.pdf

[2] Kalkulacja na podstawie danych własnych Girteki i dostawcy usług intermodalnych

[3] Kalkulacja na podstawie danych własnych Girteki i dostawcy usług intermodalnych

[4]     https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:5e601657-3b06-11eb-b27b-01aa75ed71a1.0001.02/DOC_1&format=PDF

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Targor-Truck i Van Pur przedłużają umowę o współpracy Biuro prasowe
2024-12-10 | 15:00

Targor-Truck i Van Pur przedłużają umowę o współpracy

Targor-Truck, dostawca zeroemisyjnego transportu drogowego towarów, przedłużył umowę z Van Pur, największą polską spółką piwowarską. Firmy rozszerzyły zakres obsługi
Transport Badania kierowców zawodowych – rzeczywistość a interpretacja przepisów
2024-12-10 | 01:00

Badania kierowców zawodowych – rzeczywistość a interpretacja przepisów

Każdy kierowca, który chce jeździć zawodowo musi posiadać ważne badania lekarskie wstępne/okresowe oraz stanowiskowe. Okazuje się jednak, że GIP ma inne zdanie w sprawie kierowania
Transport CEVA Logistics i BMW Group France testują elektryczny autotransporter
2024-12-06 | 09:00

CEVA Logistics i BMW Group France testują elektryczny autotransporter

CEVA Logistics i BMW Group France rozpoczęły we wrześniu pilotażowy program dostaw nowych samochodów marki BMW i MINI z wykorzystaniem w pełni elektrycznego autotransportera. Samochody

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

IMM Szkolenie

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką

Prawie 70 proc. strategii marketingowych wykorzystuje obecnie sztuczną inteligencję, a w przypadku kampanii influencerskich – prawie połowa – wynika z badań duńskiej firmy Influencer Marketing Hub. Technologia ta ułatwia dobór influencerów, przewidywanie trendów i analizę zaangażowania odbiorców. Marki tworzą także kontent z wykorzystaniem AI, a nawet swoich wirtualnych influencerów. Choć pozostają oni na razie ciekawostką na rynku, to budzą szereg pytań o to, co w influencer marketingu najważniejsze, czyli autentyczność i zaufanie.

Finanse

Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków

Kobiety-inwestorki – częściej niż inwestujący mężczyźni – są nastawione na zapewnienie bezpieczeństwa i ochronę kapitału, dlatego portfele inwestycyjne obu płci często wyraźnie się różnią – wynika z raportu „Polak inwestor 2024”. Panie wybierają zwykle produkty, które zapewniają może mniejszy zysk, ale są bezpieczniejsze. Powodem jest nie tylko ich motywacja, lecz również niska samoocena. Kobiety są znacznie mniej pewne swojej wiedzy dotyczącej inwestowania w porównaniu z mężczyznami.

Handel

Polacy rozsądni w podejściu do prezentów. Kierują się ich praktycznością i ceną

Polacy coraz częściej z wyprzedzeniem kupują prezenty świąteczne. Kierują się przy tym ich funkcjonalnością, ale przede wszystkim ceną. Wielu z nich z tego właśnie powodu wybiera do zakupów okres Black Friday i towarzyszących mu przecen. Na liście najchętniej kupowanych prezentów wysoką pozycję zajmują książki, wśród zabawek dominują za to klocki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.