Komunikaty PR

Girteka podsumowuje pierwsze testy w pełni elektrycznego ciągnika z naczepą

2024-05-14  |  12:00
Biuro prasowe

W odpowiedzi na  wyzwania związane z ochroną środowiska branża logistyczna wciąż poszukuje zrównoważonych rozwiązań. Istotne jest tutaj wykorzystanie elektrycznych pojazdów ciężarowych wraz z naczepami. W ramach wspólnej inicjatywy, Girteka oraz Nestle, Volvo, Schmitz Cargobull i BP Pulse przeprowadziły pierwsze testy w pełni zelektryfikowanego zestawu ciężarowego – ciągnika z naczepą do realizacji dostaw na krótkich dystansach. Teraz firmy dzielą się swoimi wnioskami.

Rola elektrycznych pojazdów ciężarowych i naczep w zrównoważonym transporcie

W dążeniu do zrównoważonej logistyki jednym z najczęściej wymienianych rozwiązań jest wykorzystanie pojazdów i naczep elektrycznych. „Wobec najważniejszych wyzwań dzisiejszego świata, jedno z nich szczególnie dotyczy logistyki – jest to dekarbonizacja. Tu jednym z rozwiązań mogą okazać się pojazdy elektryczne (BEV - Battery Electric Vehicles) wspomagane przez naczepy elektryczne" mówi Viktorija Terekė, Head of Sustainability, Girteka. Celem najnowszej wspólnej inicjatywy firm Nestle, Girteka, Volvo, Schmitz Cargobull i BP Pulse jest przetestowanie w pełni elektrycznych rozwiązań dla realizacji dostaw na krótkich dystansach.

Inicjatywa stanowi kluczowy krok w kierunku logistyki o zerowej emisji, tym samym podkreślając wpływ jaki ma działalności liderów na środowisko. Jak mówi Harry Baxter, EV Fleet Sales Director BP Pulse w Europie: „Jeśli chodzi o e-mobilność jako rozwiązanie, to widzimy, że około 25% emisji na świecie pochodzi z transportu. Fakt, że pojazdy elektryczne nie emitują zanieczyszczeń z rury wydechowej, czyni je oczywistym wyborem".

Dyskusja na temat tego, gdzie i w jaki sposób można wykorzystać pojazdy BEV, wciąż trwa. W tym czasie wiele firm już przeprowadza testy i stara się znaleźć rozwiązanie, które połączy potrzeby klientów, możliwości producentów, dostępność infrastruktury oraz umożliwi firmom logistycznym koordynację i integrację kluczowych interesariuszy. „Drogi do dekarbonizacji nie można pokonać w pojedynkę. Wymaga bezprecedensowego poziomu współpracy" – podkreśla Viktorija Terekė. 

Wyzwania i zaawansowane rozwiązania

Wykorzystanie pojazdów i naczep elektrycznych w transporcie drogowym wiąże się z wieloma wyzwaniami, szczególnie w zakresie infrastruktury i technologii. Są one tematem dyskusji, prowadzonych zarówno podczas testów, jak i po ich zakończeniu. Kluczowym aspektem tej transformacji jest infrastruktura. Szczególnie pilną potrzebą jest konieczność budowy stacji ładowania i centrów serwisowych dla pojazdów elektrycznych i napędzanych paliwami alternatywnymi.

Z kolei Mathias Fleischer, Supply Chain Director Nestle, wskazuje na postęp i przeszkody w rozwoju transportu elektrycznego: „Transport elektryczny przebył długą drogę, jeśli spojrzymy na lata wstecz do dzisiaj. Obecnie możemy osiągać zasięgi do 250 i 300 kilometrów, znacznie większe niż przed laty. Nadal jednak musimy poprawić infrastrukturę ładowania. Trzeba znaleźć sposób na to, jak zoptymalizować ładowanie i jak najlepiej wykorzystać ładowność pojazdów".

Potencjał do rozwoju elektromobilności zapewnia też dzisiejsza organizacja transportu towarów. „Jeśli przyjrzymy się wszystkim towarom transportowanym w Europie, 45% z nich przemieszczanych jest na dystansie mniejszym niż 300 km dziennie. Jest to również zasięg, który dziś z łatwością możemy obsłużyć bez ładowania. Jeśli ponownie naładujemy, zasięg znacznie się wydłuży. W efekcie mamy już przykłady naszych samochodów ciężarowych, które przejeżdżają do 640 km dziennie, z dodatkowym ładowaniem w ciągu dnia. Ładowanie od 0 do 80% trwa 90 minut, ale w wielu przypadkach w ciągu dnia ładuje się tylko od 30 do 80%. Co oznacza, że można to zrobić podczas zaplanowanej 45-minutowej przerwy" mówi Stefan Widlund, Electromobility Director Volvo Trucks.

„Drogę do rozbudowanej i wydajnej sieci ładowania EV wytycza współpraca  – obejmująca branże, innowatorów i decydentów. Dzięki strategicznym partnerstwom, takim jak to, odpowiadamy na natychmiastową potrzebę uruchomienia większej liczby stacji ładowania. Budujemy rozległą sieć stacji o wysokiej mocy ładowania. Pojazdy ciężarowe z ważącymi 40 ton naczepami mogą przejeżdżać przez te stanowiska, bez potrzeby ich odłączania. Nie wydłuża to czas przestoju związanego z odłączaniem naczepy i pozostawieniem jej w niezabezpieczonym miejscu. Dzięki temu operacje są znacznie płynniejsze i bezpieczniejsze. Sieć zapewnia również operatorom pojazdów ciężarowych elastyczność  i pewność, że mają dostęp do ładowania. Drugim aspektem jest wygoda. Nie tylko ładowanie w dogodnych lokalizacjach, ale także zapewnienie wygodnych opcji kierowcom” wyjaśnia Harry Baxter, BP Pulse.

Wizja przyszłości zrównoważonego transportu

Wspólne działania na rzecz wykorzystania pojazdów BEV i e-naczep nie ograniczają się tylko do rozwiązywania obecnych wyzwań. Ważna jest nie tylko infrastruktura, ale także możliwości, jakie dają dzisiejsze rozwiązania i ich opłacalność.

„Obecnie koszty elektromobilności w dużej mierze uzależnione są od kosztów baterii. Największym znakiem zapytania w każdym biznesie jest to, ile muszę zainwestować w stosunku do tego, jaki będzie rezultat. Jeśli spedytorzy nie są gotowi zapłacić więcej, ponieważ towary są transportowane w elektrycznej chłodni, wtedy sytuacja staje się krytyczna. Opłacalność musi wynikać z samej operacji. Dlatego zdecydowaliśmy się zmniejszyć pojemność baterii. Może to zagwarantować bezpieczne działanie przez minimum 5 godzin, ale nie kosztuje tyle, co większy zestaw baterii, który również zmniejsza ładowność, tam, gdzie ekonomia ma kluczowe znaczenie” wyjaśnia Boris Billich, CSO Schmitz Cargobull.

Mimo wyzwań, jakie wiążą się z partnerstwem, tak jak w tym przypadku, wykorzystanie zelektryfikowanych zestawów ciężarowych może być jednym z rozwiązań, które pozwoli na osiągnięcie ambitnych celów. „Elektryczne samochody ciężarowe mają wiele zalet, wiele pozytywnych aspektów. Nie mamy diesla, nie mamy CO2, a poziom hałas jest znacznie niższy niż wcześniej. Jest to oczywiste, gdy tylko wdrożymy tę technologię. To najlepszy sposób, w jaki możemy iść naprzód. To ważne” podsumowuje Mathias Fleischer, Nestle.

Współpraca partnerów takich jak Nestle, Volvo, Schmitz Cargobull, BP Pulse i Girteka ma kluczowe znaczenie dla projektu. Zaangażowanie różnych i jednocześnie uzupełniających się firm, podkreśla konieczność wspólnego działania.

„Otwarty dialog ma fundamentalne znaczenie dla tej współpracy. Gwarantuje on, że wszystkie strony, od globalnego lidera branży spożywczej i napojów, tak jak Nestle, po pioniera motoryzacji i transportu ciężarowego, tak jak Volvo, eksperta w produkcji naczep, tak jak Schmitz Cargobull po specjalistów ds. energii, jak BP Pulse i dostawców usług logistycznych, są po tej samej stronie" - kończy Viktorija Terekė. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Paryż 2024 - CEVA Logistics o logistyce wiosek olimpijskich i paraolimpijskich Biuro prasowe
2024-07-25 | 15:00

Paryż 2024 - CEVA Logistics o logistyce wiosek olimpijskich i paraolimpijskich

Olimpiady są jedną z największych imprez sportowych na świecie, a za kulisami jedną z najbardziej złożonych operacji logistycznych, wymagającą precyzyjnego planowania, realizacji i
Transport Nikolay Pargov dołącza do Girteki jako nowy dyrektor operacyjny
2024-07-23 | 15:00

Nikolay Pargov dołącza do Girteki jako nowy dyrektor operacyjny

Girteka, największy przewoźnik drogowy w Europie oparty na aktywach własnych, powołała Nikolaya Pargova na stanowisko dyrektora operacyjnego (COO) z dniem 2 września 2024 r. Zmiana
Transport Koszty transportu morskiego rosną!
2024-07-23 | 08:00

Koszty transportu morskiego rosną!

Napięcia geopolityczne sprawiają, że stawki frachtowe kontenerowców powracają do szczytów obserwowanych ostatnio w połowie 2022 roku. Oprócz zakłóceń na Morzu

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace

W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027

Polityka

Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio

W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.

IT i technologie

Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań

Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.