Komunikaty PR

Girteka podsumowuje pierwsze testy w pełni elektrycznego ciągnika z naczepą

2024-05-14  |  12:00
Biuro prasowe

W odpowiedzi na  wyzwania związane z ochroną środowiska branża logistyczna wciąż poszukuje zrównoważonych rozwiązań. Istotne jest tutaj wykorzystanie elektrycznych pojazdów ciężarowych wraz z naczepami. W ramach wspólnej inicjatywy, Girteka oraz Nestle, Volvo, Schmitz Cargobull i BP Pulse przeprowadziły pierwsze testy w pełni zelektryfikowanego zestawu ciężarowego – ciągnika z naczepą do realizacji dostaw na krótkich dystansach. Teraz firmy dzielą się swoimi wnioskami.

Rola elektrycznych pojazdów ciężarowych i naczep w zrównoważonym transporcie

W dążeniu do zrównoważonej logistyki jednym z najczęściej wymienianych rozwiązań jest wykorzystanie pojazdów i naczep elektrycznych. „Wobec najważniejszych wyzwań dzisiejszego świata, jedno z nich szczególnie dotyczy logistyki – jest to dekarbonizacja. Tu jednym z rozwiązań mogą okazać się pojazdy elektryczne (BEV - Battery Electric Vehicles) wspomagane przez naczepy elektryczne" mówi Viktorija Terekė, Head of Sustainability, Girteka. Celem najnowszej wspólnej inicjatywy firm Nestle, Girteka, Volvo, Schmitz Cargobull i BP Pulse jest przetestowanie w pełni elektrycznych rozwiązań dla realizacji dostaw na krótkich dystansach.

Inicjatywa stanowi kluczowy krok w kierunku logistyki o zerowej emisji, tym samym podkreślając wpływ jaki ma działalności liderów na środowisko. Jak mówi Harry Baxter, EV Fleet Sales Director BP Pulse w Europie: „Jeśli chodzi o e-mobilność jako rozwiązanie, to widzimy, że około 25% emisji na świecie pochodzi z transportu. Fakt, że pojazdy elektryczne nie emitują zanieczyszczeń z rury wydechowej, czyni je oczywistym wyborem".

Dyskusja na temat tego, gdzie i w jaki sposób można wykorzystać pojazdy BEV, wciąż trwa. W tym czasie wiele firm już przeprowadza testy i stara się znaleźć rozwiązanie, które połączy potrzeby klientów, możliwości producentów, dostępność infrastruktury oraz umożliwi firmom logistycznym koordynację i integrację kluczowych interesariuszy. „Drogi do dekarbonizacji nie można pokonać w pojedynkę. Wymaga bezprecedensowego poziomu współpracy" – podkreśla Viktorija Terekė. 

Wyzwania i zaawansowane rozwiązania

Wykorzystanie pojazdów i naczep elektrycznych w transporcie drogowym wiąże się z wieloma wyzwaniami, szczególnie w zakresie infrastruktury i technologii. Są one tematem dyskusji, prowadzonych zarówno podczas testów, jak i po ich zakończeniu. Kluczowym aspektem tej transformacji jest infrastruktura. Szczególnie pilną potrzebą jest konieczność budowy stacji ładowania i centrów serwisowych dla pojazdów elektrycznych i napędzanych paliwami alternatywnymi.

Z kolei Mathias Fleischer, Supply Chain Director Nestle, wskazuje na postęp i przeszkody w rozwoju transportu elektrycznego: „Transport elektryczny przebył długą drogę, jeśli spojrzymy na lata wstecz do dzisiaj. Obecnie możemy osiągać zasięgi do 250 i 300 kilometrów, znacznie większe niż przed laty. Nadal jednak musimy poprawić infrastrukturę ładowania. Trzeba znaleźć sposób na to, jak zoptymalizować ładowanie i jak najlepiej wykorzystać ładowność pojazdów".

Potencjał do rozwoju elektromobilności zapewnia też dzisiejsza organizacja transportu towarów. „Jeśli przyjrzymy się wszystkim towarom transportowanym w Europie, 45% z nich przemieszczanych jest na dystansie mniejszym niż 300 km dziennie. Jest to również zasięg, który dziś z łatwością możemy obsłużyć bez ładowania. Jeśli ponownie naładujemy, zasięg znacznie się wydłuży. W efekcie mamy już przykłady naszych samochodów ciężarowych, które przejeżdżają do 640 km dziennie, z dodatkowym ładowaniem w ciągu dnia. Ładowanie od 0 do 80% trwa 90 minut, ale w wielu przypadkach w ciągu dnia ładuje się tylko od 30 do 80%. Co oznacza, że można to zrobić podczas zaplanowanej 45-minutowej przerwy" mówi Stefan Widlund, Electromobility Director Volvo Trucks.

„Drogę do rozbudowanej i wydajnej sieci ładowania EV wytycza współpraca  – obejmująca branże, innowatorów i decydentów. Dzięki strategicznym partnerstwom, takim jak to, odpowiadamy na natychmiastową potrzebę uruchomienia większej liczby stacji ładowania. Budujemy rozległą sieć stacji o wysokiej mocy ładowania. Pojazdy ciężarowe z ważącymi 40 ton naczepami mogą przejeżdżać przez te stanowiska, bez potrzeby ich odłączania. Nie wydłuża to czas przestoju związanego z odłączaniem naczepy i pozostawieniem jej w niezabezpieczonym miejscu. Dzięki temu operacje są znacznie płynniejsze i bezpieczniejsze. Sieć zapewnia również operatorom pojazdów ciężarowych elastyczność  i pewność, że mają dostęp do ładowania. Drugim aspektem jest wygoda. Nie tylko ładowanie w dogodnych lokalizacjach, ale także zapewnienie wygodnych opcji kierowcom” wyjaśnia Harry Baxter, BP Pulse.

Wizja przyszłości zrównoważonego transportu

Wspólne działania na rzecz wykorzystania pojazdów BEV i e-naczep nie ograniczają się tylko do rozwiązywania obecnych wyzwań. Ważna jest nie tylko infrastruktura, ale także możliwości, jakie dają dzisiejsze rozwiązania i ich opłacalność.

„Obecnie koszty elektromobilności w dużej mierze uzależnione są od kosztów baterii. Największym znakiem zapytania w każdym biznesie jest to, ile muszę zainwestować w stosunku do tego, jaki będzie rezultat. Jeśli spedytorzy nie są gotowi zapłacić więcej, ponieważ towary są transportowane w elektrycznej chłodni, wtedy sytuacja staje się krytyczna. Opłacalność musi wynikać z samej operacji. Dlatego zdecydowaliśmy się zmniejszyć pojemność baterii. Może to zagwarantować bezpieczne działanie przez minimum 5 godzin, ale nie kosztuje tyle, co większy zestaw baterii, który również zmniejsza ładowność, tam, gdzie ekonomia ma kluczowe znaczenie” wyjaśnia Boris Billich, CSO Schmitz Cargobull.

Mimo wyzwań, jakie wiążą się z partnerstwem, tak jak w tym przypadku, wykorzystanie zelektryfikowanych zestawów ciężarowych może być jednym z rozwiązań, które pozwoli na osiągnięcie ambitnych celów. „Elektryczne samochody ciężarowe mają wiele zalet, wiele pozytywnych aspektów. Nie mamy diesla, nie mamy CO2, a poziom hałas jest znacznie niższy niż wcześniej. Jest to oczywiste, gdy tylko wdrożymy tę technologię. To najlepszy sposób, w jaki możemy iść naprzód. To ważne” podsumowuje Mathias Fleischer, Nestle.

Współpraca partnerów takich jak Nestle, Volvo, Schmitz Cargobull, BP Pulse i Girteka ma kluczowe znaczenie dla projektu. Zaangażowanie różnych i jednocześnie uzupełniających się firm, podkreśla konieczność wspólnego działania.

„Otwarty dialog ma fundamentalne znaczenie dla tej współpracy. Gwarantuje on, że wszystkie strony, od globalnego lidera branży spożywczej i napojów, tak jak Nestle, po pioniera motoryzacji i transportu ciężarowego, tak jak Volvo, eksperta w produkcji naczep, tak jak Schmitz Cargobull po specjalistów ds. energii, jak BP Pulse i dostawców usług logistycznych, są po tej samej stronie" - kończy Viktorija Terekė. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych Biuro prasowe
2025-05-15 | 15:30

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Polska osiągnęła kolejny kamień milowy w rozwoju sieci DPD Pickup. Firma zainstalowała już ponad 10 tys. automatów paczkowych, które razem z punktami tworzą
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz
Transport Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
2025-01-29 | 09:10

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Jeszcze 2-3 lata temu trudno było znaleźć właściciela ciężarówki dopuszczającego myśl o zamianie jej na elektryczną. Przez ten czas najwidoczniej wiele się zmieniło. Z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.