Gotowi na różne scenariusze - ID Logistics o branży fashion
Branża fashion uznawana jest za jedną z tych najbardziej wymagających branż, z dynamiką wyznaczaną przez trendy, sezonowe i kompleksowe wymiany kolekcji, tak jak obecnie z zimowej na wiosenną, i nieprzewidywalność sprzedaży. W organizacji łańcuchów dostaw kluczową rolę odgrywają centra logistyczne, które realizują zamówienia dla różnych kanałów dystrybucji, od e-commerce po sklepy stacjonarne w galeriach i centrach handlowych czy tzw. fashion street. Co jest ważne dla operatorów logistycznych, którzy zarządzają operacjami magazynowymi? Na pytanie odpowiada Rafał Jezierski, Dyrektor Magazynu w ID Logistics, firmie zarządzającej blisko 40 centrami logistycznymi o łącznej powierzchni przekraczającej 1 100 tys. mkw., w tym dla największych graczy branży modowej, w Polsce i na świecie.
ZARZĄDZANIE ZMIENNOŚCIĄ
Z punktu widzenia operatora logistycznego kluczową rolę w efektywnej obsłudze branży fashion odgrywa zdolność do elastycznej adaptacji zasobów i procesów magazynowych do potrzeb Klientów. Decyzje dotyczące sprzedaży, wolumenu czy asortymentu podejmują producenci i dystrybutorzy, przy czym, co warto podkreślić, różnią się one w zależności od kanału dystrybucji, B2C czy B2B. Jak podkreśla Rafał Jezierski, operator musi znać specyfikę i wymagania dotyczące kompletacji i wysyłki zamówień e-commerce oraz B2B do punktów sprzedaży w galeriach i ulicach handlowych. Przygotowując się, na przykład, do sezonowej zmiany kolekcji, operator dostosowuje się do wymagań klienta i obsługi nowego asortymentu. I powinien być przygotowany na różne scenariusze. Dlaczego? Wprowadzenie nowego asortymentu zawsze wiąże się z niepewnością co do reakcji rynku i tym samym wolumenu zamówień, które będzie obsługiwać magazyn. To oznacza, że założone wcześniej prognozy sprzedaży mogą się zmienić. Ważna jest wówczas elastyczność operatora i jego zdolność do szybkiego dostosowywania zasobów. „Kluczem do sukcesu w zarządzaniu zmiennością jest z jednej strony bardzo dobra komunikacja z klientem, z drugiej ciągła gotowość do testowania nowych rozwiązań i szybkiej reakcji na sygnały z rynku. Tylko poprzez zintegrowane i elastyczne podejście jesteśmy w stanie wspierać klientów w kluczowych momentach i zapewnić płynność procesów logistycznych” – mówi Rafał Jezierski.
ZMIANA WYMAGA SZYBKIEGO DOSTOSOWANIA ZESPOŁÓW
Operator logistyczny, który zarządza centrami dystrybucji branży fashion musi wykazać się bardzo dużą gotowością na zmiany oraz zdolnością do adaptacji swoich zasobów do bieżących wolumenów klientów, często niemalże z dnia na dzień. Czas reakcji na zmianę jest tutaj krytycznym wskaźnikiem efektywności. Zależy nie tylko od dobrze zaprojektowanych procesów operacyjnych, ale również gotowości do szybkiego przeskalowania zasobów, zarówno jeśli chodzi o zespół operacyjny jak i techniczny. W praktyce oznacza to zdolność do natychmiastowego zwiększenia liczby pracowników w magazynach, ich szybkiego przeszkolenia i sprawnego wdrożenia w bieżące procesy magazynowe. W tym celu ID Logistics wykorzystuje indywidualnie opracowany program szkoleniowy z zakresu przyjęcia towarów do magazynu, kompletacji i pakowania zamówień, sortowania i wysyłki, który ma kluczowe znaczenie dla wspierania i zapewnienia płynności operacji realizacji zamówień. Zdaniem Rafała Jezierskiego, to właśnie zapewnienie dostępności pracowników i ich przeszkolenie jest podstawą skutecznego zarządzania zmianami w odpowiedzi na nagły wzrost popytu czy zmianę asortymentu.
WAŻNE ZARZĄDZANIE ZWROTAMI
Zarządzanie kolekcjami wycofywanymi ze sprzedaży i logistyka zwrotów to kolejne ważne zadanie dla operatora logistycznego. Najczęściej odpowiadają za nie dedykowane centra obsługi zwrotów i zespoły. W kontekście nowych regulacji, takich jak dyrektywa unijna dotycząca selektywnej zbiórki tekstyliów i ich segregacji czy dążenia do zrównoważonego rozwoju, konieczność precyzyjnego zarządzania tym obszarem staje się jeszcze bardziej istotna.
Zwroty realizowane zarówno w ramach handlu elektronicznego, jak i z punktów sprzedaży stacjonarnej, wymagają efektywnego procesowania i dalszej obsługi zgodnie z wytycznymi klienta. Co to oznacza z punktu widzenia obsługi operacyjnej? Jak wyjaśnia Rafał Jezierski, po przyjęciu do magazynu, zwracany asortyment, np. odzież, jest sprawdzany i odpowiednio klasyfikowany, pod kątem ponownej dystrybucji, lub przekierowania do strefy usług dodanych w celu naprawy, czyszczenia, prasowania czy też wycofania ze sprzedaży. Aby optymalizować i usprawniać procesy operacyjne, współczesne centra dystrybucyjne korzystają z zaawansowanych technologii, takich jak zautomatyzowane tunele prasownicze, automatyczne foliowarki, przenośniki taśmowe, czy zaawansowane rozwiązania umożliwiające szybki transport odzieży wiszącej ze stanowisk procesowania bezpośrednio do tuneli prasowalniczych i maszyn foliujących. Automatyzacja tych procesów znacząco przyczynia się do zwiększenia wydajności operacyjnej, minimalizacji czasu przestoju i optymalizacji przepływów w całym łańcuchu dostaw.
Kluczowe znaczenie dla mierzenia efektywności procesów dla logistyki branży fashion ma też wdrożenie odpowiednich narzędzi systemów raportowania. Przykładem są opracowane przez zespoły IT oraz R&D aplikacje wspierane przez skanery PDA. Stosowane w procesach napraw odzieży oraz obuwia i akcesoriów, wykorzystywane są nie tylko do raportowania, ale także optymalizacji procesów. Co więcej, pozyskane w ten sposób dane dostarczają klientowi ważnych informacji wspierających zarządzanie zwrotami.
„Operator logistyczny musi być przygotowany na zmiany, opierając się na zaawansowanych narzędziach i technologiach, a także na współpracy między różnymi działami wsparcia. Takie podejście, w oparciu o doświadczenie, pozwala nie tylko na skuteczne zarządzanie zwrotami i wymianą kolekcji, ale również na budowanie trwałych relacji z klientami” – podsumowuje Rafał Jezierski.

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
Premier Donald Tusk podczas otwarcia wiosennej odsłony Europejskiego Forum Nowych Idei zapowiedział nową politykę gospodarczą, opartą na odbudowie i repolonizacji krajowej gospodarki. Przy wyborze wykonawców w państwowych inwestycjach mają być promowane polskie firmy, a zadaniem administracji ma być dbanie o interes narodowy. – Wydaje mi się, że powinniśmy jednak przede wszystkim patrzeć na to, kto i jak skutecznie będzie wspierał polskie firmy, inwestycje, bo to jest to, czego potrzebujemy – ocenia dr Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan.
Finanse
Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu

Nie najlepsze dane z gospodarki w I kwartale roku oraz inflacja o połowę niższa niż w chwili ostatniej obniżki stóp – to zdaniem Ludwika Koteckiego, członka RPP, wystarczająco mocne powody przemawiające za cięciem kosztu pieniądza już na majowym posiedzeniu. W grze może być nawet 50 punktów bazowych na początek, a do końca roku dwa razy tyle. Podwyższona niepewność w globalnej gospodarce spowodowana polityką administracji w Waszyngtonie to dodatkowy czynnik, który powinien wesprzeć decyzję o poluzowaniu polityki pieniężnej.
Prawo
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje

Zgodnie z procedowaną ustawą Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców stanie się Rzecznikiem Praw Przedsiębiorców i zyska nowe uprawnienia. Wśród nich najważniejsze to możliwość reprezentowania wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości, i rolników, a także inicjatywa ustawodawcza. Ustawą w kolejnych tygodniach ma się zająć rząd.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.