HVO w transporcie – Girteka uruchamia Alternative Fuel Program
Girteka, wiodąca europejska firma transportowa, uruchomiła nowy program - Alternative Fuel Program (AFP) jako jedną z inicjatyw w działaniach na rzecz dekarbonizacji procesów logistycznych poprzez zastosowanie paliwa HVO w codziennych operacjach. To rozwiązanie ma pomóc klientom w redukcji emisji gazów cieplarnianych w zakresie 3 (tzw. Scope 3), pochodzących z transportu drogowego, nawet o 90% w porównaniu z tradycyjnym olejem napędowym.
Zasada działania jest prosta
Alternative Fuel Program dostosowany jest do potrzeb firm współpracujących z Girteką w ramach długoterminowych kontraktów, które angażują się w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i dążą do obniżenia emisji pochodzących z transportu.
Sama zasada jego działania jest prosta – klienci wybierają usługi transportowe w oparciu o HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), natomiast Girteka wykorzystuje do realizacji dostaw samochody ciężarowe napędzane alternatywnym paliwem wszędzie tam, gdzie dostępna jest odpowiednia infrastruktura tankowania. Następnie klienci otrzymują szczegółowy raport, ze wskazaniem poziomu redukcji emisji. Z tej opcji mogą korzystać klienci, dla których realizowane są dostawy na dedykowanych trasach, z wyłączeniem usług na rynku spotowym.
„Obecnie zrównoważony rozwój staje się kluczowym elementem strategii korporacyjnych” – mówi Viktorija Terekė, Dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju w Girtece. „Dzięki Alternative Fuel Program oferujemy naszym klientom niezawodny i przejrzysty sposób redukcji emisji, bez konieczności zmiany już działających łańcuchów dostaw”.
Wymierne korzyści
Przystąpienie do Alternative Fuel Program zapewnia klientom wiele korzyści, takich jak:
• redukcja emisji: nawet o 90% w porównaniu do standardowych dziś rozwiązań jak diesel, co pomaga klientom realizować cele klimatyczne UE.
• przejrzystość: transport jest monitorowany, a dane o ilości paliwa i redukcji emisji są przedstawiane w formie raportu.
• certyfikacja: paliwo jest certyfikowane przez dostawców, co zapewnia pełną identyfikowalność i przejrzystość.
• reputacja: firmy korzystają z uznania ich zaangażowania przez konsumentów coraz częściej wybierających produkty transportowane w oparciu o niskoemisyjne rozwiązania.
Program AFP Girteki opiera się na powszechnej metodologii obliczania emisji zgodnie z GLEC Framework (Global Logistics Emissions Council Framework). To gwarantuje dokładne pomiary, co zwiększa wiarygodność danych i możliwość wykorzystania w audycie.
„Nasze obliczenia bezpośrednio są powiązane z każdym transportowanym ładunkiem,” – wyjaśnia Viktorija Terekė. „Możemy dokładnie pokazać naszym klientom, który pojazd został wykorzystany, kiedy był zatankowany i jakim paliwem. Każda transakcja tankowania jest w pełni certyfikowana przez naszych dostawców paliwa, tak aby nie było żadnych wątpliwości”.
Girteka włącza w AFP strategicznych partnerów
AFP do swoich operacji włączają już strategiczni partnerzy Girteki. „Szukaliśmy sposobów na zmniejszenie emisji z transportu, bez zakłócania naszego łańcucha dostaw, a program AFP zapewnił nam dokładnie to, czego oczekiwaliśmy. Przejrzystość, śledzenie i raportowanie w ramach programu dały nam pewność i byliśmy w stanie znacznie poprawić naszą sprawozdawczość w zakresie zrównoważonego rozwoju” – powiedział przedstawiciel jednej z firm korzystających z tej usługi.
Alternative Fuel Program Girteki został zaprojektowany tak, aby wspierać firmy w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju przy redukcji emisji na transparentnych zasadach. Wobec wzrostu zapotrzebowania na niskoemisyjne opcje transportowe nie tylko stanowi realną alternatywę dla tradycyjnych paliw, ale przede wszystkim pomaga firmom wywierać realny wpływ na dekarbonizację branży logistycznej.
HVO – redukcja emisji gazów cieplarnianych
HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) to biopaliwo drugiej generacji, wytwarzane z odnawialnych surowców, takich jak oleje roślinne (najczęściej rzepakowy, palmowy i słonecznikowy), produkty odpadowe (np. zużyte oleje spożywcze UCO) i tłuszcze zwierzęce (produkty uboczne przemysłu mięsnego, np. łój). Głównym powodem rosnącego zainteresowania HVO jest jego zdolność do znacznej redukcji emisji CO₂ i innych szkodliwych substancji. Jak wskazują badania HVO może obniżyć emisje CO₂ w całym cyklu życia nawet o 90% w porównaniu z olejem napędowym pochodzenia kopalnego, w zależności od zastosowanego surowca i metod produkcji, emisje cząstek stałych o 80% i tlenków azotu o ok. 8%. To czyni je paliwem o czystszym spalaniu, które przyczynia się do poprawy jakości powietrza, szczególnie na obszarach miejskich[1]. HVO jest paliwem typu „drop-in”, co oznacza, że może być stosowany jako bezpośredni zamiennik konwencjonalnego oleju napędowego, bez konieczności modyfikacji nowoczesnych silników.
[1] https://www.mtu-solutions.com/eu/en/pressreleases/2022/milestone-towards-net-zero--mtu-gensets-from-rolls-royce-approve.html

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury
Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.
Media i PR
M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.
Firma
Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.