Jak obronić się przed mandatem za tachograf za granicą?
Bartłomiej Drążkiewicz
Polski Instytut Transportu Drogowego
Racławicka 2-4
53-146 Wrocław
instytut|pitd.org.pl| |instytut|pitd.org.pl
881 309 746
pitd.org.pl
Podczas rutynowej kontroli drogowej na terenie Słowenii jeden z kierowców firmy Adecon został ukarany mandatem za rzekome nieprawidłowości w działaniu nowoczesnego tachografu. Pomimo braku rzeczywistego problemu, kontrolerzy skierowali zarzuty, których konsekwencje finansowe dla przewoźnika mogły być druzgocące. Jak jednak firma obroniła się przed nieuzasadnionym mandatem?
Kontrolerzy, wyposażeni w nieaktualne urządzenia, nie byli w stanie odczytać danych z najnowszej generacji tachografu. Dodatkowo, błąd związany z kodem 39 na wydruku z tachografu został nieprawidłowo zinterpretowany, co doprowadziło do wystawienia mandatu za brak danych. Choć producent urządzenia potwierdził, że błąd ten nie wpływa na poprawność zapisu danych, kontrolerzy uparli się przy swoim, ukarując firmę za brakujące dni pracy kierowców.
Nieścisłości w postępowaniu kontrolujących oraz ich brak otwartości na proponowane rozwiązania skłoniły kierowcę do natychmiastowego kontaktu z menadżerem floty. Dzięki szybkiej reakcji i skutecznej komunikacji, firma mogła szybko podjąć działania obronne.
Fleet manager, mając kontakt z kontrolerami, skorzystał z możliwości korespondencji mailowej, próbując wyjaśnić sytuację. Pomimo prób uniknięcia mandatu na miejscu, kontrolerzy pozostali nieugięci, co wymusiło dalsze kroki obronne.
Kluczowym elementem obrony było zebranie solidnych dowodów i przygotowanie merytorycznego odwołania. Po skrupulatnej analizie i przetłumaczeniu dokumentów oraz uzyskaniu wsparcia prawnego, firma wysłała odwołanie do odpowiedniej instytucji. Skuteczne argumenty oraz solidne przygotowanie dokumentacji pozwoliły na odzyskanie wpłaconych środków.
Historia Adeconu jest przykładem na to, jak mądra strategia i szybka reakcja mogą pomóc firmie w obronie przed nieuczciwymi praktykami kontrolerów. Dzięki spokojowi, współpracy z kontrolującymi oraz skutecznej komunikacji, udało się uniknąć druzgocących konsekwencji finansowych. Dla przewoźników, szczególnie operujących za granicą, jest to istotna lekcja na przyszłość.
– Nie warto nabierać się na nieuczciwe praktyki kontrolerów. W przypadku Słowenii, gdybyśmy nie zareagowali zapłacilibyśmy 27 tys. zł. tak naprawdę za nic. Oczywiście ponieśliśmy koszty związane z prawnikiem oraz tłumaczeniami. Kosztowało nas to też sporo nerwów. Mimo to, nadal uważam, że warto się odwoływać od mandatów, zwłaszcza jeśli ewidentnie się nam one nie należą – mówi Kamil Linke, fleet manager z firmy Adecon.
EcoVadis nagradza Targor-Truck za zaangażowanie w zrównoważone łańcuchy dostaw
CEVA Logistics organizuje globalny program szkoleń dla 25 tys. pracowników
DSV – Global Transport and Logistics w gronie liderów transformacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.
Infrastruktura
Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.
Problemy społeczne
40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem
Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.