Komunikaty PR

Jak zachować płynność finansową w firmie spedycyjnej?

2024-05-29  |  15:00
Biuro prasowe
Kontakt

Hanna Gehrke - Gut
GutPR Hanna Gehrke - Gut

ul. Ludwika Rydygiera 14/14
50-249 Wrocław
gutpr|gutpr.pl| |gutpr|gutpr.pl
512078181
gutpr.pl

Rosnące długi branży transportowej, przy jednoczesnym spadku popytu na frachty, stanowią realne zagrożenie dla działalności przedsiębiorstw z sektora TSL. Ten problem w sposób szczególny dotyka spedycje, powiązane siecią zależności z nadawcami ładunków z wielu branż również dotkniętych finansowych kryzysem. W tych realiach kluczowe staje się zachowanie finansowej płynności, która umożliwia przetrwanie w czasach negatywnej koniunktury.

2023 rok okazał się pechowy dla całej gospodarki, co widać w danych Krajowego Rejestru Długów. Rekordowo wysoka inflacja napędzała wzrost cen i stóp procentowych, co przełożyło się między innymi na coraz wyższe ceny paliw i energii elektrycznej, kluczowych dla funkcjonowania sektora TSL.

- W znaczący sposób wzrosło również zadłużenie przedsiębiorstw, a wiele z nich nie wytrzymało presji i ogłosiło upadłość. Pod tym względem rok 2023 był rekordowy, notując aż 70 proc. więcej upadłości firm niż w roku poprzednim oraz najwyższą w historii Polski liczbę upadłości konsumenckich – tłumaczy Jakub Gwiazdowski, Head of Partnership & Relations w Transcash.eu.

Indeks frachtów w dół

Aktualnych danych o sytuacji na rynku transportowym dostarcza najnowsza edycja badania Ti x Upply x IRU European Road Freight Rate Development Benchmark za I kwarta 2024 roku. Raport pokazuje trend spadkowy - indeks kontraktów obniżył się do 127,6 punktów w I kwartale 2024 roku, spadając o 2,6 punktu w stosunku do Q4 2023. Indeks spotowy spadł do 123,9 punktu o 1,1 punktu kwartał do kwartału. W ujęciu rocznym widać, że spadki dotknęły przede wszystkim sektor spotów – rok do roku zmalał on o ponad 8 punktów, podczas gdy w przypadku kontraktów stałych mowa o zaledwie jednopunktowym spadku.

Branża TSL tonie w długach

Malejący popyt na frachty wpłynął na zadłużenie sektora transportu, które w 2023 r. zwiększyło się o 155 mln zł, sięgając 1,3 mld. Zgodnie z danymi, na które powołuje się KRD, zapotrzebowanie na ładunki w Europie w roku ubiegłym spadło o 25%, co przełożyło się na niższy popyt na usługi transportowe wśród krajowych przedsiębiorstw.

Przedsiębiorcy z branży TSL muszą zmagać się nie tylko z własnymi zaległościami, ale też z dłużnikami, którzy zalegają im pieniądze. Z szacunków Krajowego Rejestru Długów wynika, że w 2023 r. wierzyciele byli winni firmom z branży TSL ponad 380 mln zł. Zarządzanie płynnością finansową w takich warunkach można więc przyrównać do balansowania na linie – utrzymywaną z trudem stabilność bardzo łatwo naruszyć.

Wsparcie finansowe pod znakiem zapytania

- W 2024 rok spedytorzy weszli więc z bagażem problemów, które rzutują na ich aktualną działalność. W tej sytuacji ważniejsze od skalowania zysków staje się unikanie strat, co wiąże się z utrzymywaniem płynności finansowej niezależnie od warunków. Zapewnia ją stały i regularny dopływ środków, który w realiach branży spedycyjnej dodatkowo utrudniają długie terminy płatności – mówi Jakub Gwiazdowski, Head of Partnership & Relations w Transcash.eu.

Sposobem na stabilizację wpływów i dyscyplinowanie płatników są usługi finansowe stworzone z myślą o wspieraniu płynności finansowej. Mowa przede wszystkim o kredytach inwestycyjnych i na bieżącą działalność, w tym obrotowych, które dają firmom bieżący dostęp do dodatkowych środków.  Uzyskanie wsparcia bankowego staje się jednak coraz trudniejsze. Zgodne z danymi NBP, banki od kilkunastu miesięcy systematycznie zaostrzają kryteria udzielania kredytów firmowych, zwłaszcza w odniesieniu do sektora MŚP, których kondycja jest najbardziej podatna na gospodarcze niepokoje. Równocześnie Narodowy Bank Polski  nadal utrzymuje stopy procentowe na wysokim poziomie i wszystko wskazuje na to, że ten stan rzeczy nie zmieni się do końca 2024 roku. Na ten stan rzeczy wpływają prognozy inflacyjne, przewidujące wzrost jej wskaźnika w drugiej połowie roku.

Jak utrzymać równowagę?

Standardowe formy wsparcia finansowego stają się więc coraz mniej dostępne i droższe dla firm, które najbardziej ich potrzebują. W tej sytuacji na znaczeniu zyskują formy wsparcia płynności niezależne od zdolności kredytowej i aktualnej koniunktury. Taką rolę odgrywa eSkonto, które pozwala firmom spedycyjnym regulować swoje zobowiązania bez bieżącego angażowania własnych środków. Produkt stworzony z myślą o usprawnianiu współpracy na linii spedycja-przewoźnicy usprawnia system rozliczeń i wspiera budowanie dobrych relacji biznesowych.

- Mechanizm funkcjonowania eSkonta opiera się na faktoringu, czyli usłudze finansowania faktur. W tym wypadku do finansowania przekazywane są faktury wystawiane spedycji przez przewoźników. Dostawca usługi może je opłacić nawet w dniu wystawienia faktury, dzięki czemu przewoźnik otrzymuje płatność szybko i sprawnie, co wpływa pozytywnie na jego relacje ze spedytorem – tłumaczy Jakub Gwiazdowski, Head of Partnership & Relations w Transcash.eu.

 Spedycja rozlicza się z dostawcą usługi w późniejszym, wspólnie ustalonym terminie, co pozwala sprawniej planować przepływ środków na firmowym koncie.

Co przyniesie przyszłość?

Zgodnie z raportem IRU, choć indeks pokazał spadki, tempo obniżania się stawek wyraźnie wyhamowało, na co wpłynęła malejąca w całej Europie inflacja. Polacy mogą jednak mówić o optymizmie, biorąc pod uwagę dynamikę stawek na trasie Polska-Niemcy i z powrotem. Na wszystkich trasach, niezależnie od rodzaju frachtu, odnotowano niewielki wzrost kwartał do kwartału, co może sugerować, że polski sektor powoli podnosi się z kryzysu. Czy zapowiadane wzrosty inflacji zniosą polski sektor TSL z dobrego kursu? To pokażą kolejne miesiące, choć na tym etapie można zakładać przynajmniej umiarkowany optymizm. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: GutPR Hanna Gehrke - Gut
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw Biuro prasowe
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz
Transport Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
2025-01-29 | 09:10

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Jeszcze 2-3 lata temu trudno było znaleźć właściciela ciężarówki dopuszczającego myśl o zamianie jej na elektryczną. Przez ten czas najwidoczniej wiele się zmieniło. Z
Transport Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
2024-12-27 | 14:30

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany

Rosnące zainteresowanie rowerami wodorowymi, konieczność wykorzystywania innowacyjnych technologii w codziennym życiu oraz zwiększone zapotrzebowanie na nowe rozwiązania w transporcie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych

Premier Donald Tusk podczas otwarcia wiosennej odsłony Europejskiego Forum Nowych Idei zapowiedział nową politykę gospodarczą, opartą na odbudowie i repolonizacji krajowej gospodarki. Przy wyborze wykonawców w państwowych inwestycjach mają być promowane polskie firmy, a zadaniem administracji ma być dbanie o interes narodowy. – Wydaje mi się, że powinniśmy jednak przede wszystkim patrzeć na to, kto i jak skutecznie będzie wspierał polskie firmy, inwestycje, bo to jest to, czego potrzebujemy – ocenia dr Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan.

Finanse

Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu

Nie najlepsze dane z gospodarki w I kwartale roku oraz inflacja o połowę niższa niż w chwili ostatniej obniżki stóp – to zdaniem Ludwika Koteckiego, członka RPP, wystarczająco mocne powody przemawiające za cięciem kosztu pieniądza już na majowym posiedzeniu. W grze może być nawet 50 punktów bazowych na początek, a do końca roku dwa razy tyle. Podwyższona niepewność w globalnej gospodarce spowodowana polityką administracji w Waszyngtonie to dodatkowy czynnik, który powinien wesprzeć decyzję o poluzowaniu polityki pieniężnej.

Prawo

Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje

Zgodnie z procedowaną ustawą Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców stanie się Rzecznikiem Praw Przedsiębiorców i zyska nowe uprawnienia. Wśród nich najważniejsze to możliwość reprezentowania wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości, i rolników, a także inicjatywa ustawodawcza. Ustawą w kolejnych tygodniach ma się zająć rząd.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.