Komunikaty PR

Kryzys w polskim transporcie? Jakie są prognozy na 2024 rok?

2024-03-18  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Maria Poławska
Agencja Face It

ul. Bagatela 10 lok. 31
00-585 Warszawa
m.polawska|agencjafaceit.pl| |m.polawska|agencjafaceit.pl
+22 241 12 36
https://agencjafaceit.pl/

Transport w Polsce odpowiada aż za 7% PKB. Po trudnym ze względu na wysoką inflację, spowolnienie gospodarcze i notującym spadki w branży 2023 roku, spodziewano się poprawy. Sytuacja na granicach oraz protesty w kraju nie ułatwiają walki o lepsze wyniki krajowych firm. Jak obecnie wyglądają prognozy dotyczące transportu i dlaczego dotyka to nas wszystkich?

- Transport w Polsce to niezwykle znacząca część gospodarki. Jesteśmy w pierwszej Trójce w Europie. Położenie geograficzne uzależnia transport od sytuacji jaka ma miejsce na naszym kontynencie. Polski transport to aż 7% PKB, branża zatrudnia 6.5% spośród wszystkich pracujących, a dalej jest potrzebnych około 100 tys. pracowników, najczęściej kierowców. W latach 2010-2022 nasz sektor rozwijał się w średnim realnym tempie, tj.  4,9 % rocznie (po korekcie o inflację) wobec średniej dla całej gospodarki na poziomie 3,5%. I mówimy tu tylko o transportcie ciężkm, czyli powyżej 3,5 tony. 2023 rok był dużym spowolnieniem dla branży, zamknęło się wiele firm. W 2024 rok mamy nadzieje na poprawę wyników, ale potrzebne są tu rozwiązania legislacyjne dla naszej branży. Oczywiście w perspektywie mamy także kolejne lata, których nie możemy zmarnować - tłumaczy Wojciech Romaniuk, prezes MaWo Group, na co dzień zajmującej się wsparciem polskich firm transportowych.

Sytuacja na rynku

- Na początku należy zaznaczyć, że transport dotyczy nas wszystkich, a nie tylko właścicieli firm. Wszystko co nas otacza i rzeczy codziennego użytku musiały być w jakiś sposób przewiezione, dostarczone. Po ogromnym wzroście o około 20% w 2020 roku, spowodowanym pandemią (poprzez lockdown transport bardzo zyskał, gdyż nie mogliśmy wychodzić, więc po prostu zamawialiśmy rzeczy do domu czy punktu odbioru) nastąpiło spowolnienie, zwłaszcza od 2022 roku, czyli wybuchu wojny na Ukrainie. Kiedy rosną ceny usług w tym sektorze, także klient końcowy musi zapłacić więcej np. za przewiezienie paneli do nowego mieszkania. Automatycznie drożeją produkty w sklepach. Jest to system naczyń połączonych, dlatego zmiany w transporcie de facto dotyczą nas wszystkich – mówi Wojciech Romaniuk.

- Zmagamy się w tej chwili z brakiem porozumienia związanym z przewozem towarów zza wschodniej granicy. Na pewno odbija się to na tych firmach, które z towarem utknęły w trasie. Obecne protesty rolników na pewno dodatkowo utrudniają sytuację przedsiębiorcom transportowym. Poruszanie się po drogach, na których są blokady doprowadza do dużych strat. Kierowcy pracują w ściśle określonych godzinach pracy oraz godzinach przerw, tj. postój czy odpoczynek. Ustawa jest tutaj bezwzględna i kiedy kierowca stoi w korku, jego czas pracy trwa i nie może przejechać określonych, zaplanowanych kilometrów. Generuje to oczywiście kolejne straty właścicielowi firmy transportowej. Proponowane objazdy często nie nadają się do przejazdu ciężarówek, więc nie ma tutaj dobrego wyjścia. Z naszego punktu widzenia niezwykle istotna jest także legislacja, a mówiąc wprost zmiana przepisów wpływających na działalność sektora transportowgo. Obecnie  przygotowaliśmy dokument wykazujący niekonstytucyjność zniesienia 2 lutego 2022 roku diet i ryczałtów za noclegi w transporcie międzynarodowym dla polskich kierowców.  Pracujemy nad tym, aby Sejm zajął się tymi przepisami i je zmienił – tłumaczy Wojciech Romaniuk z MaWo Group.

Pakiet Mobilności do poprawy?

- Spójrzmy na to, co proponuje teraz Belgia. Sugestia tego kraju, aby powołać unijną agencję ds. transportu, w celu egzekwowania przepisów Pakietu Mobilności jest słuszna. My jako Polska, powinniśmy zwiększyć nasze propozycje na temat tego Pakietu. Przykładowo, potrzebna jest zmiana przepisów na temat powrotu do kraju kierowców co 4 tygodnie i powrót do kraju pojazdu co 8 tygodni. To są przepisy, które są bardzo problematyczne dla polskich firm, ponieważ zwiększają koszty i komplikują organizację transportu. Jeżeli rząd Belgi uważa, że należy zwiększyć kontrole, oznacza to, że jest to dla nich ważna kwestia. Polska także powinna walczyć o istotne dla naszej branży zmiany, jak chociażby wykazanie sensu tych dwóch, wyżej wspomnianych przepisów, które na pewno będą miały bardzo niekorzystny wpływ na Zielony Ład. To oznacza większą liczbę transportów pracowników czy pojazdów zmuszonych wracać na bazę, a nie jest to korzystne dla polskiego przewoźnika – podsumowuje Wojciech Romaniuk.

 

MaWo Group oferuje usługi dotyczące rozliczania pracy kierowców oraz obsługi księgowej i kadrowej. Prowadzi obsługę prawną i szkoleniową dla firm transportowych. Zajmuje się także obsługą pracowników delegowanych do pracy za granicą. Oferuje pomoc dla kierowców i właścicieli firm transportowych poruszających się po całej Europie. MaWo Group używa nowych technologii i tworzy narzędzia IT dla transportu. Firma MaWo Group powstała z pasji do ciężarówek, transportu i chęci radzenia sobie z przepisami trasnportowymi.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Ciężarówki bezemisyjne rozwożą produkty PepsiCo w Warszawie Biuro prasowe
2024-04-29 | 15:00

Ciężarówki bezemisyjne rozwożą produkty PepsiCo w Warszawie

Warszawa, 29 kwietnia 2024 roku PepsiCo zaopatruje punkty sprzedaży w ścisłym centrum Warszawy rozwożąc napoje i przekąski w bezemisyjnych ciężarówkach. Działanie to wpisuje
Transport Jak obronić się przed mandatem za tachograf za granicą?
2024-04-29 | 09:00

Jak obronić się przed mandatem za tachograf za granicą?

Podczas rutynowej kontroli drogowej na terenie Słowenii jeden z kierowców firmy Adecon został ukarany mandatem za rzekome nieprawidłowości w działaniu nowoczesnego tachografu. Pomimo
Transport Ile zarabiają kierowcy zawodowi C+E? Co wpływa na ich wynagrodzenia
2024-04-27 | 22:46

Ile zarabiają kierowcy zawodowi C+E? Co wpływa na ich wynagrodzenia

W 2023 r. w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.