Loconi Intermodal inwestuje w rozwój autorskiego systemu informatycznego
Loconi Intermodal SA, lider na polskim rynku operatorów intermodalnych, wykorzystuje innowacyjne technologie i rozwija własny zintegrowany system informatyczny. W przygotowanie narzędzi oraz modułów wspierających procesy zarządzania i operacji firma zainwestowała już ponad 4,5 mln zł. Teraz operator planuje wdrożenie nowych rozwiązań dla klientów i kontrahentów. Wśród nich będą unikalne na rynku transportów intermodalnych platformy rezerwacyjne czy listy przewozowe smart.
Prace nad autorskim, zintegrowanym systemem informatycznym Loconi Intermodal rozpoczęło w 2017 roku, powołaniem zespołu projektowego składającego się z programistów firmy piszącej oprogramowanie oraz członków zespołu Loconi. Przed rozpoczęciem prac opracowano kompleksowy Program Optymalizacyjny oparty o rozwiązania IT. W sumie program obejmował redukcję czasu pracy o ponad 2 tys. godzin roboczych, czyli 60 tys. zł miesięcznie (720 tys. zł rocznie) w przeliczeniu na koszty etatów. Pierwszy moduł został wdrożony w styczniu 2019, kolejne w trakcie 2019 roku, a teraz przygotowywane są kolejne rozwiązania. Jego celem jest efektywne wsparcie rozwoju firmy w kluczowych obszarach jej działalności – strategiczna analiza biznesu Business Intelligence (BI), zarządzanie procesem intermodalnym (operacyjny system IT) oraz księgowym.
- Nasza docelowa wizja na nowoczesny intermodalny system informatyczny jest wciąż w toku realizacji, ale pierwsze innowacyjne rozwiązania już teraz przynoszą nam wymierne korzyści. W ciągu dwóch lat BI stał się kluczowym narzędziem wspierającym funkcjonowanie firmy i kontrolę biznesową, dzięki której nasza marża operacyjna wzrosła o 5 p.p. Jeśli chodzi o operacyjny system IT to, jak wynika z przeprowadzonych pomiarów efektywności, do końca grudnia 2019, dzięki wprowadzonym optymalizacjom, zrealizowaliśmy ponad 60 proc. celu, co przełożyło się na oszczędności 40 tys. zł miesięcznie tj. ok 500 tys. zł rocznie w przeliczeniu na etaty. Duże korzyści wiążą się przede wszystkim ze wzrostem wydajności pracy, w poszczególnych działach zanotowaliśmy wzrost nawet o 60 proc. – mówi Barbara Dziewierska, dyrektor ds. operacyjnych, Loconi Intermodal.
Innowacje w operacjach intermodalnych
W ramach operacyjnego systemu do zarządzania operacjami intermodalnymi Loconi Intermodal wdrożyło do tej pory 5 modułów dla poszczególnych działów operacyjnych – moduł ofert, zleceń, kolejowy, drogowy, depotowy (w trakcie). W każdym z modułów postawiono na rozwiązania ułatwiające i przyśpieszające pracownikom przeprowadzenie procesów logistycznych tj. automatyczne fakturowanie zleceń, masowa edycja danych, algorytmy wyliczające koszty i marże, integracje międzysystemowe, automatyczne raportowanie, rozpoznawanie dokumentów OCR i wiele innych rozwiązań.
W tym roku Loconi Intermodal planuje rozpoczęcie pracy nad kolejnymi rozwiązaniami, które mają tworzyć wartość dodaną dla partnerów biznesowych firmy – klientów, portów, przewoźników drogowych i kolejowych. Operator ma w planie rozpocząć działania od usprawnienia komunikacji elektronicznej z portami morskimi, wdrażając rozwiązanie „Integracja z portami morskimi”. Integracja umożliwi m.in. automatyczne pobieranie danych z systemu portowego i dzięki temu ograniczy nakład pracy klientów współpracujących z Loconi. Jako jedna z pierwszych firm Loconi planuje wprowadzenie listu przewozowego smart, działającego w oparciu o kody QR. Potwierdzenie dostawy przez smartfon ma ograniczyć konieczność wydruków i tym samym oszczędzić papier. W planach są również różnego typu platformy rezerwacyjne online, np. „Bookowanie slotów na pociągu online’’ czyli nowy, elastyczny sposób składania zamówień, w którym klienci będą mogli wybrać z kalendarza najbardziej odpowiadające im wyjazdy pociągów i dostępnych aut lub ‘’Portal Klienta i Dostawcy’’, który pozwoli na samodzielne sprawdzenie takich danych jak historia zleceń, statusy dostaw, faktury i rozliczenia, itp. Platforma umożliwi także generowanie raportów terminowości dostaw czy czas przestojów.
- W tym roku skończymy wdrażać moduły usprawniające proces intermodalny oraz skupimy się na przygotowaniu, nowych, innowacyjnych rozwiązań dla klientów i kontrahentów. W styczniu 2020, czyli po roku pracy na nowym systemie, widzimy jak dobrą decyzję podjęliśmy. Budowa systemu to dobra inwestycja, która przyśpiesza rozwój naszej firmy. Dzięki temu, że mamy tak nowoczesne i elastyczne rozwiązania informatyczne, możemy przenieść pozytywne efekty pracy na naszych partnerów biznesowych. W strategii Loconi kierunek informatyzacji ma kluczowe znaczenie i nadal będzie kontynuowany – podsumowuje Barbara Dziewierska.
EcoVadis nagradza Targor-Truck za zaangażowanie w zrównoważone łańcuchy dostaw
CEVA Logistics organizuje globalny program szkoleń dla 25 tys. pracowników
DSV – Global Transport and Logistics w gronie liderów transformacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Spółka PGE Dystrybucja podpisała z firmą Ericsson umowę na dostawę blisko 600 systemów zasilania dla radiowych stacji bazowych i transmisyjnych węzłów agregacyjnych w ramach Programu LTE450. Jest to już ostatni kontrakt na dostawę kluczowych składników sprzętu telekomunikacyjnego sieci LTE450. Jego realizacja ma umożliwić budowę sieci o kluczowym znaczeniu dla sektora energetycznego, co przyspieszy jego cyfryzację.
Ochrona środowiska
Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
Lasy Państwowe przedstawiły plan zwiększenia ochrony dla 17 proc. terenów leśnych, którymi zarządzają. To w sumie ponad 1,2 mln hektarów, z których 0,5 mln ha ma być całkowicie wyłączone z pozyskania drewna. Dodatkowa ochrona obejmie najcenniejsze przyrodniczo lasy w Polsce, w tym m.in. nadleśnictwa Puszczy Białowieskiej i najstarsze lasy w Polsce. Przedstawiciele LP podkreślają, że propozycja jest bezpieczna gospodarczo, ponieważ uwzględnia potrzeby przemysłu drzewnego i lokalnych mieszkańców.
Telekomunikacja
M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
– Nie pohukiwanie w Parlamencie Europejskim, ale twarde sankcje, które Komisja powinna jak najszybciej zaproponować – mówi Maciej Wąsik, europoseł z PiS, zapytany o potrzebną reakcję państw Unii Europejskiej na uszkodzenie kabli biegnących na dnie Morza Bałtyckiego. Jak podkreśla, nikt nie ma wątpliwości, że to element wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję. Dlatego potrzebna jest jednolita i silna odpowiedź UE oraz większe wsparcie dla Ukrainy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.