Od małej firmy do organizacji z 3 oddziałami w Polsce – przepis na sukces w LOXX
Czy historia firmy może być ciekawa, a nawet pasjonująca? Jeszcze kilka lat temu stwierdzilibyśmy zapewne, że nie. Jednak dziś zaczytujemy się w opowieściach o powstaniu Apple, Netflixa czy SpaceX. Są to historie gigantów amerykańskiego rynku, historie ludzi zdeterminowanych, którzy przechodząc kryzysy i popełniając błędy wytrwale dążyli do celu – wbrew sceptykom i przeciwnościom. A jak to jest w Polsce? Opowieści o przedsiębiorcach, odnoszących sukcesy na rodzimym rynku jest coraz więcej. Częściej też słyszymy o przedsiębiorczych kobietach, które z pasją rozwijają swoje biznesy. Jedną z takich kobiet jest Iwona Betlejewska, prowadząca firmę LOXX, która obchodzi właśnie 30-lecie istnienia na polskim rynku.
Trudne początki
30-lecie istnienia firmy jest doskonałą okazją do podsumowań. Kiedy w 1990 r. Gunter Weber, założyciel niemieckiej spółki LOXX Holding, planował rozszerzenie działalności na Europę Wschodnią, wielu managerów w centrali firmy zadawało sobie pytanie, czy warto podejmować ryzyko i otwierać biznes w kraju postkomunistycznym, o niestabilnej sytuacji politycznej i gospodarczej. Wielu z nich było sceptycznych, a nawet nastawionych do tego pomysłu nieprzychylnie. Gunter Weber postawił jednak na swoim, bo czuł intuicyjnie, że to dobre posunięcie.
– Dziś, po 30 latach, nikt nie wraca do wątpliwości, które towarzyszyły przy powstawaniu firmy, bo patrząc na to, co udało się nam osiągnąć w Polsce, widać, że było warto! – mówi Iwona Betlejewska, współwłaścicielka LOXX i dyrektor zarządzająca. Dodaje: – Od małej kilkuosobowej firmy, zajmującej się organizacją międzynarodowych transportów, urośliśmy do organizacji z trzema oddziałami w Polsce, odpowiadającej za regularne przewozy drobnicy krajowej i międzynarodowej. Świadczymy profesjonalną usługę magazynowania towaru na powierzchni 8500 mkw., powiązaną z obsługą logistyczną.
Branża nie dla kobiet?
Często mówi się, że logistyka i branża transportowa nie jest uważana za typowo kobiecą.
– Rzeczywiście kiedyś był taki stereotyp – mówi Iwona Betlejewska. Dodaje: – Na szczęście od wielu lat w logistyce pracuje coraz więcej kobiet i to mnie bardzo cieszy. LOXX rozwinął się dzięki zaangażowaniu wielu osób: pracowników, klientów i podwykonawców. Wiem jednak, że nadałam temu rozwojowi własny kształt, a także – co jest dla mnie bardzo ważne – sama rozwijam się stale jako leader. Stajemy się w tej chwili firmą doradczą, która najpierw poznaje klienta i jego specyficzne potrzeby, a dopiero potem opracowuje ofertę. Etap, od którego rozpoczynamy współpracę jest dla nas kluczowy. Wiemy, że kiedy zdobędziemy zaufanie naszych klientów, zostaną oni z nami na długie lata.
Długofalowe relacje – kluczem do sukcesu firmy
Firma, by mogła działać jak jeden sprawny organizm, w którym wszystkie elementy ze sobą współpracują, potrzebuje mieć solidnych partnerów biznesowych. Często ich znalezienie wymaga czasu oraz wielu prób i błędów. Tym bardziej doceniamy tych, na których możemy polegać. Właśnie dlatego budujemy z nimi długofalowe relacje i wieloletnie biznesy.
– Wiele firm jako wskaźnik sukcesu pokazuje twarde dane i wyniki finansowe. Dla mnie sukcesem jest zespół klientów i pracowników, którzy od lat z nami współpracują. Znam historie wielu naszych klientów, pamiętam jak razem z nami zaczynali prowadzenie swojego biznesu i, tak jak my, zmagali się z różnymi wyzwaniami. Dziś z dumą obserwuję, jak wspaniale rozwinęły się ich firmy. Cieszę się, że mogliśmy ich wspierać w tym rozwoju. A oni pomimo upływu czasu, nadal korzystają z naszych usług. – podkreśla Iwona Betlejewska.
Pracownicy podstawą rozwoju firmy
W ciągu ostatnich kilku lat Iwona Betlejewska zmieniła sposób myślenia o firmie po to, aby zapewnić jej dalszy rozwój, ugruntować stabilną pozycję i dać szansę na ekspansję: – Jako menadżer pracuję przede wszystkim w oparciu o rozpoznanie naturalnych talentów i predyspozycji moich pracowników. To klucz do tego, by jak najlepiej dopasować właściwe zadania do odpowiednich osób. Chcę, aby pracownicy czuli, że mogą się rozwijać, a ich praca była dla nich prawdziwą pasją.
To, że nie jest to jedynie pusta deklaracja, udowodnił kryzys związany z pandemią. Jak mówi Iwona Betlejewska: – Żadna firma nie przetrwa bez ludzi. Niezależnie od tego, czy jest rynek pracownika czy pracodawcy – dbaj o swój zespół i jego potrzeby, dotrzymuj danego słowa, bądź autentyczny, słuchaj, wspieraj, pomagaj, inwestuj w jego rozwój. Jeśli twój zespół zawsze mógł liczyć na ciebie, to i ty będziesz mógł liczyć na niego podczas kryzysu. Po wybuchu pandemii wszyscy nasi pracownicy stanęli na wysokości zadania i z dużym zaangażowaniem i poświęceniem wspierali mnie i firmę w tym trudnym czasie.
Takie podejście okazało się drogą do sukcesu. Jej zespół solidarnie przetrwał najgorszy czas. Iwona otrzymała duże wsparcie od pracowników, dzięki czemu w LOXX nie doszło do zwolnień. Teraz firma działa na najwyższych obrotach i celebruje 30-lecie istnienia.
Zapytana o źródło sukcesu podkreśla, że stawia na autentyczność, wiarygodność i nastawienie na działanie.

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.