Skonto dla spedycji: oferta rynkowa pod lupą

Hanna Gehrke - Gut
GutPR Hanna Gehrke - Gut
ul. Ludwika Rydygiera 14/14
50-249 Wrocław
gutpr|gutpr.pl| |gutpr|gutpr.pl
512078181
gutpr.pl
Spadek stawek za fracht połączony z malejącym popytem na usługi transportowe sprawia, że spedycje mają coraz większe trudności z pozyskiwaniem przewoźników. Gdy konkurowanie stawką nie jest możliwe, z pomocą przychodzi równie cenny argument: szybka płatność. Umożliwia ją skonto, dzięki któremu przewoźnik otrzymuje pieniądze szybciej, a spedycja oszczędza na kosztach realizacji umowy. Jak obecnie wygląda rynek skont w Polsce i czy warto korzystać z tego rozwiązania?
Czym jest skonto?
Idea skonta ma ścisły związek z praktyką długich terminów płatności. Jest ono formą rabatu, który wykonawca usługi udziela płatnikowi w zamian za przyspieszenie zapłaty. Skonto pozwala spedycjom oferować swoim przewoźnikom alternatywną metodę rozliczeń, która, choć wiąże się z kosztami, pozostaje atrakcyjna. W branży TSL, w której długie terminy są codziennością, możliwość uzyskana zapłaty wcześniej bywa kluczowa dla utrzymania płynności finansowej. Z perspektywy księgowej, skorzystanie ze skonta wymaga wystawienia faktury korygującej, która odzwierciedli realną wysokość zapłaty po udzieleniu rabatu płatnikowi.
Skonto w branży spedycyjnej: porównanie ofert
Własne skonto oferuje wiele spedycji, przy czym jego konstrukcja wynika ze specyfiki branży. Przewoźnicy, których ze spedycją łączy stała umowa, mogą skorzystać z usługi taniej niż współpracownicy spotowi, działający bez kontraktu. Koszt skonta wyrażany jest w procentach obliczanych na podstawie wysokości faktury i waha się w przedziale od 2 do 10 proc.
Rozstrzał wynika z dwóch kwestii: formy współpracy ze spedycją oraz terminu szybszej wypłaty. Przewoźnicy kontraktowi co do zasady mogą liczyć na stawki niższe o średnio 1% w stosunku do spotowych.
– Termin wypłaty pieniędzy również zależy od założeń skonta, przy czym zwykle następuje ona w okresie od 2 do 14 dni. Część przewoźników określa go z góry, inni dają w tym względzie wybór, odpowiednio dostosowując cenę. Im szybsza wypłata, tym wyższy rabat na fakturze, a co za tym idzie, koszt po stronie przewoźnika – tłumaczy Jakub Gwiazdowski, Head of Partnership & Relations w Transcash.
Decyzja o skorzystaniu ze skonta każdorazowo należy do przewoźnika, który może, ale nie musi wybrać opcji szybszej zapłaty. Współpracując ze spedycją, która dysponuje tym rozwiązaniem, ma szybki dostęp do usługi w razie potrzeby, bez konieczności poszukiwania innych dostawców faktoringu.
Własne czy zewnętrzne – jakie skonto będzie najlepsze?
Skonto to w założeniu produkt, który zapewnia korzyści obu stronom, choć ich postrzeganie jest kwestią subiektywną. Spedytor oferujący szybszą płatność przewoźnikowi musi być gotów na zejście środków z konta, co wymaga stabilnej sytuacji finansowej. Jej rola rośnie w czasach niepewnej koniunktury, z którą branża TSL zmaga się od kilkunastu miesięcy. Dowodem na to był drastyczny spadek popularności skont podczas pandemii koronawirusa, gdy oferowanie szybszej zapłaty stało się realnym obciążeniem finansowym w niepewnych czasach.
Skonto nie musi jednak być produktem własnym, co pozwala zdjąć finansowe obawy z barków spedytora. W imieniu firmy może je obsługiwać inny podmiot, który zapewni wypłatę pieniędzy w terminie dogodnym dla przewoźnika, a ich zwrot na warunkach ustalonych ze spedycją.
– W praktyce mowa o personalizowanej ofercie faktoringu, z której mogą skorzystać przewoźnicy współpracujący ze spedycją. W Transcash oferujemy spedycjom eSkonto, czyli produkt na bazie skonta, który ułatwi im szybkie rozliczenia z przewoźnikami. Transcash zapewnia finansowanie, a rozliczenie ze spedycją następuje w ustalonym wspólnie terminie. Traktujemy ten produkt jako narzędzie do budowy długotrwałych relacji z partnerami z branży TSL, którą dobrze znamy, ponieważ nasze usługi finansowe są oferowane wyłącznie jej przedstawicielom – mówi Jakub Gwiazdowski.
Przewoźnicy, którzy zdecydują się na ofertę skonta, nierzadko mogą liczyć na warunki lepsze niż te oferowane w ramach faktoringu świadczonego przez podmiot niepowiązany. Skonto w tej formie pozwala spedycjom budować zaufanie i wiarygodność wśród przewoźników bez narażania na szwank własnej płynności finansowej.
Skonto dla spedycji – czy warto?
Z perspektywy spedycji posiadanie skonta to racjonalne rozwiązanie, które poszerza jej możliwości w zakresie rozliczeń. Dla dostawcy produkt jest bezkosztowy – opłaty dotyczą wyłącznie przewoźników – a spedycja zyskuje większą swobodę dysponowania własnymi środkami. Skonto dodatkowo wiąże przewoźnika ze spedycją, dając mu sygnał, że ma do czynienia z rzetelnym partnerem, który nie będzie zwlekał z płatnością dłużej, niż pierwotnie ustalono. Jeśli spedycja zdecyduje się na skonto dostarczane przez podmiot zewnętrzny, nie musi angażować własnych środków w proces szybkiej wypłaty, co ma niebagatelne znaczenie w kontekście płynności finansowej.

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
Premier Donald Tusk podczas otwarcia wiosennej odsłony Europejskiego Forum Nowych Idei zapowiedział nową politykę gospodarczą, opartą na odbudowie i repolonizacji krajowej gospodarki. Przy wyborze wykonawców w państwowych inwestycjach mają być promowane polskie firmy, a zadaniem administracji ma być dbanie o interes narodowy. – Wydaje mi się, że powinniśmy jednak przede wszystkim patrzeć na to, kto i jak skutecznie będzie wspierał polskie firmy, inwestycje, bo to jest to, czego potrzebujemy – ocenia dr Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan.
Finanse
Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu

Nie najlepsze dane z gospodarki w I kwartale roku oraz inflacja o połowę niższa niż w chwili ostatniej obniżki stóp – to zdaniem Ludwika Koteckiego, członka RPP, wystarczająco mocne powody przemawiające za cięciem kosztu pieniądza już na majowym posiedzeniu. W grze może być nawet 50 punktów bazowych na początek, a do końca roku dwa razy tyle. Podwyższona niepewność w globalnej gospodarce spowodowana polityką administracji w Waszyngtonie to dodatkowy czynnik, który powinien wesprzeć decyzję o poluzowaniu polityki pieniężnej.
Prawo
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje

Zgodnie z procedowaną ustawą Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców stanie się Rzecznikiem Praw Przedsiębiorców i zyska nowe uprawnienia. Wśród nich najważniejsze to możliwość reprezentowania wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości, i rolników, a także inicjatywa ustawodawcza. Ustawą w kolejnych tygodniach ma się zająć rząd.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.