Komunikaty PR

Sprawdź, zanim wjedziesz do Londynu: Direct Vision Standard i zezwolenia HGV

2024-06-24  |  09:00
Biuro prasowe
Kontakt

Hanna Gehrke - Gut
GutPR Hanna Gehrke - Gut

ul. Ludwika Rydygiera 14/14
50-249 Wrocław
gutpr|gutpr.pl| |gutpr|gutpr.pl
512078181
gutpr.pl

Londyńska strategia „Vision Zero” zakłada zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w mieście przez eliminację wypadków skutkujących śmiercią lub poważnymi urazami. W związku z tym na przewoźników nałożone zostały kolejne ograniczenia i wymogi, w tym Direct Vision Standard (DVS) oraz system zezwoleń dla samochodów ciężarowych HGV (Heavy Goods Vehicle). Niespełnienie związanych z nimi wymagań naraża przewoźników na kary. 

Na czym polega Direct Vision Standard?

Direct Vision Standard jest sposobem pomiaru widoczności kierowcy pojazdu ciężarowego z poziomu kabiny. Pozwala on określić zakres tzw. martwego pola widzenia, w którym nie widać otaczających samochód obiektów lub osób. DVS wyrażony jest w gwiazdkach od zera (ograniczona widoczność) do pięciu gwiazdek (widoczność dobra). Ocena odzwierciedla poziom ryzyka, jakie pojazd stwarza dla innych uczestników dróg w Londynie, w tym pieszych i rowerzystów. 

- Każdy przewoźnik może łatwo sprawdzić jak sklasyfikowany został jego pojazd ciężarowy. Wystarczy wejść na stronę internetową Transport for London i wyszukać ocenę poprzez numery rejestracyjne pojazdu. Uzyskamy w ten sposób informację na temat liczby gwiazdek przyznanych konkretnemu modelowi pojazdu ciężarowego. Jeśli natomiast takie dane nie będą dostępne w bazie TFL, w celu uzyskania odpowiedniego zezwolenia konieczne będzie dostarczenie takiej oceny od producenta pojazdu – tłumaczy Mateusz Pernak, prawnik w TC Kancelarii Prawnej.

Jak uzyskać zezwolenie HGV?

Na podstawie liczby gwiazdek przyznawane jest zezwolenie bezpieczeństwa HGV, mające formę elektroniczną. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku właściciel pojazdu otrzyma numer zezwolenia z potwierdzeniem mailowym. Podczas kontroli zezwoleń służby brytyjskie korzystają z bazy pojazdów z ważnymi pozwoleniami. Pomocny w tym względzie jest również działający na obszarze Londynu system monitoringu, który za pomocą wielu kamer weryfikuje pojazdy poruszające się po mieście. Co istotne, pozwolenie takie nie przechodzi na nowego właściciela pojazdu w przypadku jego sprzedaży. Nowy właściciel musi więc wnioskować o nie ponownie. 

Zezwolenia HGV mają też swój okres ważności, uzależniony od oceny pojazdu na zasadach DVS.

- Pojazdy, które nie otrzymały żadnej gwiazdki (bo takie również mogą ubiegać się o zezwolenie HGV) lub zostały ocenione na jedną lub dwie gwiazdki mogą korzystać z zezwolenia HGV jedynie do północy 27 października 2024 roku. Po tej dacie, w życie wejdą kolejne wymogi tzw. Progressive Safe System, który wprowadza dalsze restrykcje mające służyć poprawie bezpieczeństwa na londyńskich drogach. Pojazdy ocenione na trzy, cztery lub pięć gwiazdek otrzymują zezwolenia z 10 letnim terminem ważności – mówi ekspert TC Kancelarii Prawnej.

Nie spełniłeś wymogów? Szykuj się na mandat

Wszystkie pojazdy ciężarowe o masie powyżej 12 ton wjeżdżające lub poruszające się w obrębie Londynu, muszą przed wjazdem do tego obszaru uzyskać ważny certyfikat bezpieczeństwa HGV aby uniknąć otrzymania mandatu. Zasada ta obowiązuje codziennie i przez całą dobę, bez wyjątków. Sposób uzyskiwania odpowiednich zezwoleń jest taki sam dla pojazdów zarejestrowanych na terenie UK, jak i poza nim.

Dobrą wiadomością jest fakt, że zezwolenie HGV wydawane jest za darmo, ale naruszenie jego wymogów  może skutkować karą w wysokości 550 £ oraz jego zawieszeniem lub odebraniem.

Ubieganie się o certyfikat HGV krok po kroku

Cały proces aplikacji można przeprowadzić online przez stronę internetową Transport for London. Jeżeli nasz pojazd uzyska co najmniej jedną gwiazdkę, spełnienie wymogów nie powinno sprawić problemu. Proces dostosowania i uzyskania zezwolenia HGV można zawrzeć w czterech krokach. 

Krok 1: sprawdzenie, czy nasz pojazd musi posiadać zezwolenie HGV (wyłączone z programu są samochody osobowe, busy oraz autokary). Na stronie TFL dostępna jest również mapa dróg objętych systemem zezwoleń dla samochodów ciężarowych HGV.

Krok 2: ustalenie oceny DVS pojazdu ciężarowego, którym się poruszamy

Krok 3: jeżeli nasz pojazd nie otrzymał ani jednej gwiazdki, to konieczne będzie dostosowanie go do zasad „Safe System”, co obejmuje m.in. montaż lusterek klasy V lub VI, zamontowanie systemu kamer i czujników czy też alarmu dźwiękowego skrętu w lewo. 

Krok 4: po skutecznym dostosowaniu i uzyskaniu pozytywnej oceny gwiazdkowej można przystąpić do złożenia wniosku na stronie TFL. 

Mateusz Pernak przypomina, że na dostosowanie się do wymogów DVS pozostało kilka miesięcy:

- Od 28 października 2024 roku każdy pojazd ciężarowy o wadze powyżej 12 ton, który ma wjechać na teren Londynu, będzie musiał uzyskać co najmniej 3-gwiazdkową ocenę DVS. Pojazdy mające od zera do dwóch gwiazdek otrzymają zezwolenie na wjazd wyłącznie pod warunkiem wyposażenia ich zgodnie z wymaganiami Progressive Safe System.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: GutPR Hanna Gehrke - Gut
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany Biuro prasowe
2024-12-27 | 14:30

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany

Rosnące zainteresowanie rowerami wodorowymi, konieczność wykorzystywania innowacyjnych technologii w codziennym życiu oraz zwiększone zapotrzebowanie na nowe rozwiązania w transporcie
Transport Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie
2024-12-19 | 15:00

Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie

Transport drogowy, który odpowiadał za 61,3% całkowitego przewozu towarów w Unii Europejskiej w 2023 roku[1], uważany jest za jednego z największych emitentów gazów
Transport Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
2024-12-16 | 09:00

Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników

System SENT, pierwotnie służący do monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów wrażliwych, obejmie również podmioty spoza Polski. 1 listopada 2024 obowiązek

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IT i technologie

W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]

Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.

Edukacja

Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami

Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.

Fundusze unijne

Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty

Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.