Komunikaty PR

Taksówki a Strefa Czystego transportu – komentarze

2024-08-13  |  01:00
Biuro prasowe

Zmiany, jakie przyniosła funkcjonująca od lipca br. pierwsza w Polsce Strefa Czystego Transportu, przysparza problemów zarówno mieszkańcom Warszawy, jak i osobom przyjezdnym. Dodatkowo, wraz z początkiem września, warszawiaków czeka kolejna transportowa rewolucja. Rada Miasta podjęła bowiem decyzję o podwyższeniu maksymalnych opłat za przejazdy taksówkami oraz zmianę dotychczasowego podziału miasta na strefy taxi. Jedno jest pewne – zarówno poruszanie się po stolicy, jak i codzienne funkcjonowanie taksówkarzy oraz kierowców aplikacyjnych, przyjemne już było. Portfele ich klientów też to odczują.

Jak poruszać się po warszawskiej Strefie Czystego Transportu?

Warszawska Strefa Czystego Transportu (SCT) w teorii wyznacza teren, po którym mogą poruszać się wyłącznie samochody spełniająca określone normy emisji spalin (EURO 2 i EURO 4), co ściśle powiązano z datą produkcji samochodów, zabraniając wjazdu pojazdom 27-letnim i starszym z silnikiem benzynowym oraz pojazdom 19-letnim i starszym z silnikiem Diesla. W praktyce, po „Zielonej Strefie” mogą poruszać się samochody starsze, pod warunkiem posiadania specjalnego pozwolenia. O całkowite zwolnienie z przepisów mogą ubiegać się seniorzy po 70 roku życia oraz osoby niepełnosprawne, a o zwolnienie z przepisów do 2027 roku także pozostałe osoby zameldowane i płacące podatki w Warszawie, o ile pojazd którym się poruszają został zarejestrowany przed 1 stycznia 2024 r. Ograniczenia nie dotyczą także pojazdów historycznych i zabytkowych, a także pojazdów służb publicznych.

Największym problemem dla kierowców podróżujących po Warszawie jest obecnie walka z biurokracją. Chcąc otrzymać naklejkę, będącej dowodem zgody na swobodne poruszanie się po Strefie Czystego Transportu, należy złożyć odpowiedni wniosek w Zarządzie Dróg Miejskich. Mieszkańcy narzekają, że o nowym pomyśle władz miasta dowiedzieli się przypadkowo, a ogrom spływających wniosków wyraźnie zaskoczył także urzędników – zauważa Wiktor Grejber, Co-founder Natviol, aplikacji rozliczeniowej dla kierowców i kurierów. – Zmiany przepisów boleśnie dotknęły także taksówkarzy i kierowców aplikacyjnych. Wielu z nich musi poważnie rozważyć zakup nowych pojazdów, podczas gdy nadal walczą z aktualizacją swoich dokumentów, uprawniających do świadczenia usług zgodnie z przepisami, które zaczęły obowiązywać przed wakacjami. – dodaje.

 

Strefa Czystego Transportu obowiązuje na terenie Warszawy od lipca br. Swoim zasięgiem obejmuje obszar całego Śródmieścia, Saską Kępę oraz fragment Woli, Ochoty, Pragi Północ i Pragi Południe. Łącznie to obszar 37 km², czyli ok. 7% powierzchni miasta. Zdaniem pomysłodawców, wprowadzone zmiany ograniczą ilość zanieczyszczeń w powietrzu, a tym samym poprawią stan zdrowia mieszkańców stolicy. Władze miasta przyznają, że na obecnym etapie funkcjonowania strefy, aż do 2027 roku, wymogi będą dotyczyły zaledwie 3 procent pojazdów poruszających się po Warszawie. Podkreślają jednocześnie, że wymagania będą systematycznie zaostrzane co dwa lata.

Warszawska Strefa Czystego Transportu nie będzie jedyną tego typu „zieloną strefą”. Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiedziało, że podobne obszary powinny zostać wyznaczone także w Katowicach, Wrocławiu i Krakowie.

Czy wprowadzenie warszawskiej Zielonej Strefy wpłynie na rynek przejazdów aplikacyjnych?

Dyskusje nad ostateczną wielkością warszawskiej Strefy Czystego Transportu od lat toczyły się w bardzo burzliwej atmosferze. Konsultacje społeczne trwały trzy miesiące, jednak zdaniem mieszkańców miasta przekaz informacji w tym zakresie pozostawiał wiele do życzenia. Najwięcej apeli wzburzonych warszawiaków dotyczyło zbyt krótkiego czasu na przystosowanie się do wprowadzanych zmian oraz poszerzenia zakresu obowiązujących wyłączeń. Obowiązujące dziś przepisy są efektem wielu kompromisów i w obecnym stanie boleśnie dotykają zwłaszcza przyjezdnych.

Kierowcy samochodów benzynowych starszych niż te wyprodukowane w 1997 roku oraz diesli wyprodukowanych przed 2005 rokiem mają już teraz poważny problem. Kierowcy tych pojazdów nie będący mieszkańcami stolicy i nie płacący tu podatków już teraz są wyłączeni z możliwości swobodnego poruszania się po mieście. Osoby rozliczające podatki w Warszawie mają czas na ewentualną wymianę swoich pojazdów do 2027 roku. To stosunkowo niewiele czasu, zważywszy na aktualną sytuację ekonomiczną w kraju - podkreśla Wiktor Grejber z Natviol.

Nowe stawki i nowe strefy – jakie zmiany czekają na warszawskich taksówkarzy?

Rada m.st. Warszawy podjęła decyzję, by od września 2024 r. podwyższyć maksymalne opłaty za przejazdy oraz zlikwidować dotychczasowy podział miasta na strefy taxi. Już wkrótce maksymalna opłata za 1 km przejazdu będzie wynosiła 5 zł, czyli o 2 zł więcej niż do tej pory. Ponadto, do 10 zł wzrośnie wysokość maksymalnej opłaty początkowej. Wyższa będzie także opłata za godzinę postoju taksówki. Szacuje się, że wprowadzone zmiany odbiją się także na cenach usług przejazdów aplikacyjnych.

 

Władze miasta postanowiły także ujednolicić przepisy funkcjonowania stref taxi. Okazuje się bowiem, że osoby poruszające się w ramach tzw. „drugiej strefy” płacą za przejazdy dwukrotnie więcej od osób poruszających się w ramach tzw. „pierwszej strefy”. Niejasne są również rozliczania w ramach przejazdów międzystrefowych. Jak deklarują władze miasta, stosowanie nowych przepisów będzie odpowiednio monitorowane. W tym celu planowane jest uruchomienie dodatkowych 60 patroli policji.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport BlaBlaCar: samochody elektryczne to nie jedyne rozwiązanie Biuro prasowe
2024-08-08 | 14:00

BlaBlaCar: samochody elektryczne to nie jedyne rozwiązanie

Średnie emisje z nowych samochodów osobowych w 2023 roku wynosiły 122,4 g/km, co oznacza minimalny spadek o 1,4% w porównaniu z rokiem poprzednim. Według Komisji Europejskiej to
Transport CEVA Logistics rozwija przewozy intermodalne na trasie Polska-Czechy-Francja
2024-08-08 | 09:00

CEVA Logistics rozwija przewozy intermodalne na trasie Polska-Czechy-Francja

CEVA Logistics, angażując się w działania na rzecz CSR, inwestuje w innowacyjne rozwiązania dla optymalizacji efektywności operacyjnej i redukcji śladu węglowego. Jako część Grupy CMA
Transport Gruba Logistics – Twój strategiczny partner w logistyce międzynarodowej
2024-08-07 | 10:30

Gruba Logistics – Twój strategiczny partner w logistyce międzynarodowej

Gruba Logistics to dynamicznie rozwijająca się firma, która specjalizuje się w kompleksowych usługach logistycznych, w tym w zarządzaniu magazynami przeładunkowymi. Dzięki

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.