Trenerzy Akademii Kierowców Girteki o szkoleniach z jazdy BEV
Girteka, największy przewoźnik drogowy w Europie, promuje inicjatywy na rzecz dekarbonizacji i zrównoważonego transportu drogowego, w oparciu o elektryczne samochody ciężarowe czy rozwiązania intermodalne. Tu kluczową rolę odgrywają zarówno umiejętności i wiedza kierowców jak i instruktorów, którzy odpowiadają za ich przygotowanie. Trenerzy Akademii Kierowców Girteki wzięli udział w szkoleniu i testach funkcjonalności nowego elektrycznego samochodu ciężarowego Volvo. Mogli ocenić nie tylko specyfikę jazdy BEV, ale też wskazać najważniejsze aspekty, które trzeba uwzględnić w szkoleniach dla kierowców, którzy do tej pory jeździli samochodami z silnikiem diesla. Teraz dzielą się wnioskami i spostrzeżeniami.
Cisza i komfort to nie wszystko
„Elektryczny samochód ciężarowy zrobił na nas duże wrażenie. Nie czujesz, że prowadzisz, prawie nic nie słychać" - mówi Singaras Čepaitis, Drivers Training Team Lead, Girteka.
To właśnie cisza wewnątrz i na zewnątrz samochodu jest jednym z najczęściej podkreślanych aspektów odróżniających ciężarówki z napędem elektrycznym od tych z silnikiem spalinowym. Jak zauważają trenerzy, pojazdy elektryczne zapewniają znacznie lepsze warunki pracy kierowców, z mniejszym hałasem, który mógłby im przeszkadzać lub irytować podczas realizacji dostaw ładunków.
„Prowadzenie jest bardzo łatwe, gdyż nie ma większych różnic. Obsługa BEV jest bardzo podobna do samochodu ciężarowego z silnikiem Diesla, co pozwoli kierowcy szybciej przyzwyczaić się do sposobu prowadzenia takiego pojazdu" – uzupełnia Singaras Čepaitis.
Zaletą BEV jest płynniejsze przyspieszanie, niezależnie od pozycji pedału gazu i możliwość generowania energii elektrycznej za pomocą hamulca głównego. Dzięki osiągnięciu maksymalnego momentu obrotowego od początku biegu, kierowcy mogą szybciej zmieniać biegi na wyższe. Łatwiejsze jest też korzystanie z hamulca silnikowego. Z kolei, jak zauważają trenerzy, wciąż największym wyzwaniem dla kierowców elektrycznych samochodów ciężarowych pozostaje infrastruktura punktów ładowania. Nawet znając natężenie ruchu i prawdopodobieństwo wystąpienia korków, kierowcom może być trudno precyzyjnie obliczyć zasięg i przewidzieć, jak daleko mogą jechać.
Zasady ekonomicznej jazdy
Niezależnie od rodzaju stosowanego paliwa, zasady ekonomicznej jazdy pozostają takie same. W szkoleniach z jazdy BEV należy jednak uwzględnić metody gromadzenia energii a tu, co podkreślają trenerzy Girteki, bardziej efektywnym sposobem będzie stosowane techniki toczenia (swobodne poruszanie się pojazdu bez przyspieszania i hamowania). Dlaczego? Kierowcy często nadmiernie korzystają z głównego hamulca w celu zgromadzenia większej ilości energii, a to skraca czas, w którym samochód mógłby się swobodnie toczyć bez zużycia energii. Istotne jest również zwrócenie uwagi na monitorowanie poziomu naładowania baterii w zależności od różnych temperatur otoczenia.
Ważna współpraca z producentami samochodów
Utrzymanie wysokiego poziomu umiejętności kierowców i tym samym efektywności usług logistycznych wymaga nie tylko dobrego przygotowania trenerów, ale też ich współpracy z producentami samochodów.
„Rozumiemy, że aby osiągnąć doskonałość, najpierw musimy wyposażyć naszych trenerów w niezbędną wiedzę i umiejętności. Dzięki ścisłej współpracy z producentami takimi jak Volvo, zapewniamy trenerom dostęp do najnowszych informacji i praktyczne doświadczenie z pojazdami BEV" wyjaśnia Andrius Žukauskas, Head of E-Mobility, Girteka.
Takie podejście pozwala trenerom Girteki przekazywać wiedzę 12 000 kierowców i zapewnić przygotowanie ich do obsługi zaawansowanych technologicznie samochodów. W przypadku pojazdów BEV, szkolenia ukierunkowane są na sposoby zarządzania energią, optymalizację zasięgu i techniki ekonomicznej jazdy, co jest kluczowe dla ich efektywnego wykorzystania.
W kierunku zrównoważonych rozwiązań
Wdrożenie pojazdów BEV jest znaczącym krokiem w kierunku zrównoważonej logistyki, ale jednocześnie wymaga odpowiedniego przygotowania do ich wdrożenia. Dla zintegrowania elektrycznych samochodów ciężarowych z operacjami konieczne jest zrozumienie ich możliwości i sposobów użytkowania. A to zapewniają nie tylko zaawansowane programy szkoleniowe, ale też praktyczne doświadczenie.
„Tego typu sesje szkoleniowe są niezbędne, ponieważ rozszerzamy naszą flotę BEV, przy zapewnieniu utrzymania wysokich standardów usług. Ta inicjatywa podkreśla nasze zaangażowanie zarówno w odpowiedzialność wobec środowiska, jak i doskonałość zawodową" - komentuje Andrius Žukauskas, dodając, że „przekazywanie naszym trenerom aktualnej wiedzy gwarantuje, że jesteśmy dobrze przygotowani do sprostania zmieniającym się potrzebom klientów i zapewnieniu najwyższej jakości obsługi".
EcoVadis nagradza Targor-Truck za zaangażowanie w zrównoważone łańcuchy dostaw
CEVA Logistics organizuje globalny program szkoleń dla 25 tys. pracowników
DSV – Global Transport and Logistics w gronie liderów transformacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Spółka PGE Dystrybucja podpisała z firmą Ericsson umowę na dostawę blisko 600 systemów zasilania dla radiowych stacji bazowych i transmisyjnych węzłów agregacyjnych w ramach Programu LTE450. Jest to już ostatni kontrakt na dostawę kluczowych składników sprzętu telekomunikacyjnego sieci LTE450. Jego realizacja ma umożliwić budowę sieci o kluczowym znaczeniu dla sektora energetycznego, co przyspieszy jego cyfryzację.
Ochrona środowiska
Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
Lasy Państwowe przedstawiły plan zwiększenia ochrony dla 17 proc. terenów leśnych, którymi zarządzają. To w sumie ponad 1,2 mln hektarów, z których 0,5 mln ha ma być całkowicie wyłączone z pozyskania drewna. Dodatkowa ochrona obejmie najcenniejsze przyrodniczo lasy w Polsce, w tym m.in. nadleśnictwa Puszczy Białowieskiej i najstarsze lasy w Polsce. Przedstawiciele LP podkreślają, że propozycja jest bezpieczna gospodarczo, ponieważ uwzględnia potrzeby przemysłu drzewnego i lokalnych mieszkańców.
Telekomunikacja
M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
– Nie pohukiwanie w Parlamencie Europejskim, ale twarde sankcje, które Komisja powinna jak najszybciej zaproponować – mówi Maciej Wąsik, europoseł z PiS, zapytany o potrzebną reakcję państw Unii Europejskiej na uszkodzenie kabli biegnących na dnie Morza Bałtyckiego. Jak podkreśla, nikt nie ma wątpliwości, że to element wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję. Dlatego potrzebna jest jednolita i silna odpowiedź UE oraz większe wsparcie dla Ukrainy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.