Widocznie bezpieczniej – dzięki odzieży roboczej hi-vis
Kierujący pojazdem poruszającym się z prędkością 50 km/h w każdej sekundzie pokonuje dystans około 14 m. Biorąc pod uwagę, że to właśnie tyle zajmuje przeciętnemu kierowcy reakcja na niespodziewane zdarzenie drogowe, łatwo domyślić się, jak kluczowe jest wczesne dostrzeżenie pojawiającej się przeszkody. A jeśli jest nią pracujący na drodze człowiek, zapewnienie mu jak najlepszej widoczności staje się kluczowe dla ochrony jego życia. W tym kontekście odzież określana także terminem „hi-vis” (ang. „high visibility” – „wysoka widoczność”) staje się narzędziem pracy, które w szczególny sposób musi łączyć wygodę użytkowania z funkcjami ochronnymi.
W blasku bezpieczeństwa
O charakterystycznych właściwościach omawianej odzieży decyduje stosowanie dwóch specyficznych materiałów – fluorescencyjnego i odblaskowego. Pierwszy zapewnia widoczność przy osłabionym dziennym świetle, zwłaszcza o brzasku i zmierzchu, a także w warunkach zadymienia bądź opadów atmosferycznych jak mgła czy deszcz. Drugi z kolei gwarantuje widoczność po jego oświetleniu w ciemności.
– Obszary fluorescencyjne występują z reguły w kolorach najbardziej „łapiących” ludzki wzrok, a więc takich jak jaskrawa żółć, pomarańcz, czasem czerwień. Dodatkowo, aby jak najlepiej wykorzystać ich wizualne właściwości, należy zestawiać je z materiałami kontrastowymi, z których wykonywane są pozostałe powierzchnie odzieży, w tym zwłaszcza z czernią – wyjaśnia Grzegorz Marcinkowski z firmy Blaklader Workwear.
Zgodnie z normami
Szczegółowe przepisy dotyczące odzieży o wysokiej widoczności zawiera europejska norma EN ISO 20471. Jej regulacje dotyczą m.in. poziomu ochronności według klas. I tak ubrania, w których materiały fluorescencyjny i odblaskowy zajmują odpowiednio przynajmniej 0,14 m2 i 0,10 m2, otrzymują klasę 1. Gdy wspomniane materiały zajmują powierzchnię przynajmniej 0,50 m2 i 0,13 m2, norma przyznaje klasę 2, a w przypadku powierzchni 0,80 m2 i 0,20 m2 – najwyższą klasę 3. – Warto pamiętać przy tym, że wartości te są normowane dla pojedynczych części garderoby, a więc najczęściej kurtek i spodni. Istnieją jednak programy certyfikacji łączonej, dzięki której można tak skompletować elementy z różnych klas, aby uzyskać wymaganą klasę dla całego kompletu. W praktyce wygląda to tak, że odpowiednio dobrana np. kurtka i spodnie klas 1 i 2 mogą jako komplet uzyskać certyfikację nawet dla klasy 3 – zwraca uwagę Grzegorz Marcinkowski.
Przyjęty przez wspomnianą normę podział na klasy został uzależniony od dopuszczalnej prędkości ruchu ulicznego w miejscu wykonywania pracy. Ma to związek z tym, że odzież o wysokiej widoczności jest stosowana głównie w miejscach, w których poruszają się pojazdy mechaniczne – jak samochody na drogach, ciężki sprzęt na budowach, wózki widłowe w dużych magazynach czy samoloty na pasach startowych. Gdy pojazdy nie przekraczają 30 km/h, używać należy odzieży klasy 1. W przedziale między 30-60 km/h wymagana jest klasa 2, a powyżej 60 km/h – klasa 3.
Zawsze w formie
Skompletowanie stroju o odpowiednich parametrach to nie wszystko. Równie ważne okazuje się to, aby właściwie z niego korzystać. I choć może to brzmieć banalnie, praktyka pokazuje, że tak jak każde profesjonalne narzędzie pracy, również odzież robocza wymaga odpowiedzialnego podejścia. – Do najczęściej popełniany przez użytkowników błędów należą zdejmowanie kurtki podczas pracy, nakładanie koszuli na spodnie i wkładanie spodni w buty. Każda taka sytuacja to stawianie wygody ponad bezpieczeństwem, bo zaburza się ściśle regulowane przepisami parametry odzieży. A przecież jest ona stosowana w miejscach często niebezpiecznych, gdzie nawet drobne uchybienie może spowodować zagrożenie życia bądź zdrowia osoby pracującej – podkreśla Grzegorz Marcinkowski.
Istotna jest też kwestia odpowiedniego utrzymania specjalistycznej odzieży w odpowiednim stanie technicznym. Nadmierne zabrudzenia części fluorescencyjnych bądź odblaskowych, ich przetarcia, ubytki i inne uszkodzenia skutkują utratą kluczowych właściwości – a co za tym idzie także posiadanych atestów. Pamiętać także należy o odpowiednim czyszczeniu. Niewłaściwa temperatura prania, nieodpowiedni detergent bądź inne równocześnie prane tkaniny mogą nieodwracalnie uszkodzić materiały, dlatego zaleca się, by pranie powierzać profesjonalnym firmom.
Na koniec warto również zwrócić uwagę, że dobra widoczność ubrań roboczych nie musi być zarezerwowana jedynie dla odzieży wykorzystywanej w sytuacjach określonych przepisami. Elementy z materiałów fluorescencyjnych i odblaskowych mają uniwersalne zastosowanie w poprawianiu bezpieczeństwa pracy. W bardzo widoczny sposób.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.