Widocznie bezpieczniej – dzięki odzieży roboczej hi-vis
Kierujący pojazdem poruszającym się z prędkością 50 km/h w każdej sekundzie pokonuje dystans około 14 m. Biorąc pod uwagę, że to właśnie tyle zajmuje przeciętnemu kierowcy reakcja na niespodziewane zdarzenie drogowe, łatwo domyślić się, jak kluczowe jest wczesne dostrzeżenie pojawiającej się przeszkody. A jeśli jest nią pracujący na drodze człowiek, zapewnienie mu jak najlepszej widoczności staje się kluczowe dla ochrony jego życia. W tym kontekście odzież określana także terminem „hi-vis” (ang. „high visibility” – „wysoka widoczność”) staje się narzędziem pracy, które w szczególny sposób musi łączyć wygodę użytkowania z funkcjami ochronnymi.
W blasku bezpieczeństwa
O charakterystycznych właściwościach omawianej odzieży decyduje stosowanie dwóch specyficznych materiałów – fluorescencyjnego i odblaskowego. Pierwszy zapewnia widoczność przy osłabionym dziennym świetle, zwłaszcza o brzasku i zmierzchu, a także w warunkach zadymienia bądź opadów atmosferycznych jak mgła czy deszcz. Drugi z kolei gwarantuje widoczność po jego oświetleniu w ciemności.
– Obszary fluorescencyjne występują z reguły w kolorach najbardziej „łapiących” ludzki wzrok, a więc takich jak jaskrawa żółć, pomarańcz, czasem czerwień. Dodatkowo, aby jak najlepiej wykorzystać ich wizualne właściwości, należy zestawiać je z materiałami kontrastowymi, z których wykonywane są pozostałe powierzchnie odzieży, w tym zwłaszcza z czernią – wyjaśnia Grzegorz Marcinkowski z firmy Blaklader Workwear.
Zgodnie z normami
Szczegółowe przepisy dotyczące odzieży o wysokiej widoczności zawiera europejska norma EN ISO 20471. Jej regulacje dotyczą m.in. poziomu ochronności według klas. I tak ubrania, w których materiały fluorescencyjny i odblaskowy zajmują odpowiednio przynajmniej 0,14 m2 i 0,10 m2, otrzymują klasę 1. Gdy wspomniane materiały zajmują powierzchnię przynajmniej 0,50 m2 i 0,13 m2, norma przyznaje klasę 2, a w przypadku powierzchni 0,80 m2 i 0,20 m2 – najwyższą klasę 3. – Warto pamiętać przy tym, że wartości te są normowane dla pojedynczych części garderoby, a więc najczęściej kurtek i spodni. Istnieją jednak programy certyfikacji łączonej, dzięki której można tak skompletować elementy z różnych klas, aby uzyskać wymaganą klasę dla całego kompletu. W praktyce wygląda to tak, że odpowiednio dobrana np. kurtka i spodnie klas 1 i 2 mogą jako komplet uzyskać certyfikację nawet dla klasy 3 – zwraca uwagę Grzegorz Marcinkowski.
Przyjęty przez wspomnianą normę podział na klasy został uzależniony od dopuszczalnej prędkości ruchu ulicznego w miejscu wykonywania pracy. Ma to związek z tym, że odzież o wysokiej widoczności jest stosowana głównie w miejscach, w których poruszają się pojazdy mechaniczne – jak samochody na drogach, ciężki sprzęt na budowach, wózki widłowe w dużych magazynach czy samoloty na pasach startowych. Gdy pojazdy nie przekraczają 30 km/h, używać należy odzieży klasy 1. W przedziale między 30-60 km/h wymagana jest klasa 2, a powyżej 60 km/h – klasa 3.
Zawsze w formie
Skompletowanie stroju o odpowiednich parametrach to nie wszystko. Równie ważne okazuje się to, aby właściwie z niego korzystać. I choć może to brzmieć banalnie, praktyka pokazuje, że tak jak każde profesjonalne narzędzie pracy, również odzież robocza wymaga odpowiedzialnego podejścia. – Do najczęściej popełniany przez użytkowników błędów należą zdejmowanie kurtki podczas pracy, nakładanie koszuli na spodnie i wkładanie spodni w buty. Każda taka sytuacja to stawianie wygody ponad bezpieczeństwem, bo zaburza się ściśle regulowane przepisami parametry odzieży. A przecież jest ona stosowana w miejscach często niebezpiecznych, gdzie nawet drobne uchybienie może spowodować zagrożenie życia bądź zdrowia osoby pracującej – podkreśla Grzegorz Marcinkowski.
Istotna jest też kwestia odpowiedniego utrzymania specjalistycznej odzieży w odpowiednim stanie technicznym. Nadmierne zabrudzenia części fluorescencyjnych bądź odblaskowych, ich przetarcia, ubytki i inne uszkodzenia skutkują utratą kluczowych właściwości – a co za tym idzie także posiadanych atestów. Pamiętać także należy o odpowiednim czyszczeniu. Niewłaściwa temperatura prania, nieodpowiedni detergent bądź inne równocześnie prane tkaniny mogą nieodwracalnie uszkodzić materiały, dlatego zaleca się, by pranie powierzać profesjonalnym firmom.
Na koniec warto również zwrócić uwagę, że dobra widoczność ubrań roboczych nie musi być zarezerwowana jedynie dla odzieży wykorzystywanej w sytuacjach określonych przepisami. Elementy z materiałów fluorescencyjnych i odblaskowych mają uniwersalne zastosowanie w poprawianiu bezpieczeństwa pracy. W bardzo widoczny sposób.

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.