Wyzwania i warunki przewozów towarów niebezpiecznych w transporcie ADR
W dynamicznie rozwijającej się branży TSL (Transport, Spedycja, Logistyka), kluczowym wyzwaniem jest nieustająca gotowość do przewozu nawet najbardziej wymagających ładunków. Wśród nich znajdują się te realizowane zgodnie z regulacjami ADR (Accord européen relatif au transport international des marchandises dangereuses par route), obejmujące materiały niebezpieczne takie jak substancje chemiczne, paliwa, materiały radioaktywne i inne.
Transport ładunków niebezpiecznych stanowi jedno z najbardziej rygorystycznie regulowanych zagadnień w branży. Konwencja ADR, powstała w 1957 roku w Genewie, zapewnia ramy dla przewozu tego typu materiałów. Choć początkowo korzystało z niej niewiele krajów, obecnie jest ona standardem w 46 państwach europejskich, w tym również w Polsce od 1975 roku.
Każdy produkt uznany za potencjalnie niebezpieczny podlega klasyfikacji w jednej z 13 kategorii (materiały wybuchowe i przedmioty z materiałami wybuchowymi; gazy; materiały zapalne ciekłe; materiały zapalne stałe; materiały samoreaktywne; materiały polimeryzujące oraz materiały wybuchowe odczulone stałe; materiały podatne na samozapalenie; materiały wydzielające w zetknięciu z wodą; gazy palne; materiały utleniające; nadtlenki organiczne; materiały trujące; materiały zakaźne; materiały promieniotwórcze; materiały żrące oraz różne materiały i przedmioty niebezpieczne). Każdy z nich otrzymuje indywidualny numer identyfikacyjny oraz odpowiednią etykietę na pojeździe transportowym.
Przewóz towarów ADR odbywa się zgodnie ze ściśle określonymi procedurami. Może to być przewóz na sztuki, luzem bez opakowania lub w specjalnych cysternach, w zależności od rodzaju i stanu materiału. Niezależnie od metody, kluczowe jest zachowanie odpowiednich standardów bezpieczeństwa oraz przestrzeganie wyznaczonych tras, minimalizując ryzyko dla środowiska i ludzi.
"Przewóz towarów niebezpiecznych zgodnie z regulacjami ADR stanowi jedno z najbardziej wymagających zadań w transporcie. Firma transportowa, która wykonuje tego typu przewozy, musi dysponować wysoką specjalistyczną wiedzą, posiadać przeszkolonych kierowców oraz pojazdy ciężarowe wyposażone zgodnie z normami. Brak tych elementów stawia pod znakiem zapytania skuteczność i bezpieczeństwo przewozu substancji niebezpiecznych, które mogą stwarzać zagrożenie zarówno dla ludzi, jak i dla środowiska naturalnego" – mówi Sylwia Pawlina, dyrektor zarządzająca Intertransauto. „ Każdy kierowca przewożący towary zgodnie z ADR musi przejść odpowiednie szkolenia i uzyskać certyfikat, co gwarantuje świadomość zagrożeń oraz umiejętność właściwej reakcji w przypadku wypadków”.
Od 2003 roku każda firma transportowa w Polsce, specjalizująca się w przewozie substancji niebezpiecznych, musi mieć zatrudnionego tzw. doradcę ADR. Przepisy wymagają, aby osoby, których obowiązki dotyczą przewozu drogowego towarów niebezpiecznych, były przeszkolone w zakresie wymagań związanych z takim przewozem, stosownie do zakresu ich odpowiedzialności i obowiązków. Dotyczy to osób takich jak: pracownicy zatrudnieni przez przewoźnika lub nadawcę, pracownicy dokonujący załadunku lub rozładunku towarów niebezpiecznych, pracownicy firm spedycyjnych lub wysyłkowych oraz kierowcy dokonujący przewozu towarów niebezpiecznych.
Nowoczesne podejścia do przewozu materiałów ADR kładą nacisk na innowacje i zrównoważony rozwój. Branża TSL stale poszukuje nowych rozwiązań, wdrażając m.in: technologie monitorowania i zarządzania flotą, pojazdy zasilane alternatywnymi źródłami energii czy stosując zaawansowane systemy bezpieczeństwa takie jak automatycznego hamowania (AEB), kontroli trakcji (TCS) czy systemy ostrzegania o niebezpieczeństwie (LDW), które pomagają uniknąć wypadków, a tym samym zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom dróg.
Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Zielone korytarze dla zrównoważonego transportu towarów w Europie
Zmiany w systemie SENT: kontrole ładunków obejmą zagranicznych przewoźników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Przemysł spożywczy
Rośnie konkurencja ze strony ukraińskich producentów żywności na unijnym rynku. To wyzwanie dla polskiego rolnictwa
Zawieszenie ceł przez UE na towary z Ukrainy od czerwca 2022 roku oznacza de facto proces integracji tego kraju z jednolitym rynkiem europejskim, z wyjątkami dotyczącymi kilku produktów rolnych. Oznacza to poważne wyzwania dla polskiego rolnictwa, zwłaszcza że 73 proc. eksportu naszej żywności trafia na rynek unijny. Zdaniem ekspertów w odpowiedzi na tę konkurencję polskie rolnictwo musi postawić bardziej na jakość i innowacje, a nie na niską cenę produktów.
Ochrona środowiska
Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania
Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.
Regionalne – Mazowieckie
Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku
Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.