Komunikaty PR

Zatrudnianie i rozliczanie kierowców w branży produkcyjnej

2024-05-17  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Maria Poławska
Agencja Face It

ul. Bagatela 10 lok. 31
00-585 Warszawa
m.polawska|agencjafaceit.pl| |m.polawska|agencjafaceit.pl
+22 241 12 36
https://agencjafaceit.pl/

W firmach, w których transport jest jedynie narzędziem do wykonywania ich głównego biznesu, istnieje wiele różnic pomiędzy rozliczaniem kierowców a pracowników na innych stanowiskach. Ewidencja czasu pracy i naliczenie wynagrodzenia w branży produkcyjnej to ciekawy przypadek, często także problematyczny dla kadr. Na czym polegają te różnice?

Widoczny jest pewien problem na rynku w firmach, których głównym celem biznesowym jest np. produkcja. Transport, który posiadają, używany jest jako narzędzie do wykonania ich głównego biznesu (np. przewożenia części, dostarczania do punktów sprzedaży). Patrząc z tego punktu widzenia administracja i dział kadr w takim podmiocie są  przyzwyczajone do rozliczania pensji oraz zatrudniania innego rodzaju pracowników, nie zaś kierowców, którzy są tylko częścią personelu.

- Istnieją ogromne różnice pomiędzy rozliczaniem pracowników transportu, a pracowników będących na innych stanowiskach. Nakłaniam do zwrócenia na ten problem szczególnej uwagi, ponieważ błędne zatrudnianie kierowców oraz rozliczanie ich wynagrodzenia, może doprowadzić do tego, że pojawiają się konflikty z pracownikami, nierzadko sądowe, a to dla firmy, której transport nie jest podstawowym elementem zarobku, rzecz problematyczna. Transport w takim wypadku jest narzędziem i nie powinien stanowić problemu dla firmy. W takich przypadkach właśnie pomagamy firmom, gdyż przepisy dotyczące transportu i kierowców to nasza specjalność i doskonale rozumiemy, że kadry na co dzień zajmujące się inną działką, mogą mieć z tym zwyczajnie problem  – tłumaczy Wojciech Romaniuk, prezes MaWo Group, wspierającej polskie firmy transportowe.

Zmiany dla kierowców w innych branżach niż TLS

Warto już teraz zwrócić uwagę na zmieniające się przepisy. Przykładowo dziś kierowcy busów w teorii powinni robić ewidencję czasu pracy (tak jak każdy pracownik - listę obecności), jednak w praktyce nie jest ona wykonywana. Dlaczego?

- Powód jest prosty. Trudno jest przeprowadzić prawidłową kontrolę takiego kierowcy i udowodnić, że pracował więcej niż jest to wykazane, więc temat jest bagatelizowany. Ten stan rzeczy ulegnie zmianie w lipcu 2026 roku, kiedy to pojazdy będą musiały zostać „uzbrojone” w tachografy i zaczną podlegać pod czas pracy i jazdy kierowców. Oznacza to obowiązkowe przerwy i ograniczony czas pracy zgodnie z rozporządzeniem WE 561 oraz Ustawie o czasie pracy kierowców – tłumaczy Wojciech Romaniuk.

Przedsiębiorcy mają dwa lata na przygotowanie swych podmiotów gospodarczych pod nowe warunki. Na pewno będzie to problematyczne dla firm produkcyjnych, czy w ogóle innych niż transportowe, gdyż powoduje to zmianę np. sposobu liczenia kosztów.

- Dzisiaj kierowca tzw. busa jest rozliczany jak pracownik biurowy. Otrzymuje taka pensję na jaką umówił się z pracodawcą. Jeżeli pojawią się tachografy, pensję mogą wzrosnąć, ponieważ będzie naliczona każda godzina jazdy, ale również np. załadunek i rozładunek (praca inna), który wiemy, że często kierowcy wykonują samodzielnie. Kolejnym aspektem będzie liczba godzin jaką mogą przejechać w ciągu dnia. Normy na dzień dzisiejszy są, ale nikt ich nie sprawdza, a w rzeczywistości są one bardzo naruszane. Pojawienie się tachografów uniemożliwi ten proceder, ponieważ każda godzina będzie zaliczana i ewidencjonowana elektronicznie – mówi Wojciech Romaniuk.

- Zachęcam już w tym momencie do rozpoczęcia przygotowań do tych zmian, ponieważ mogą mieć one znaczący wpływ na działanie firmy produkcyjnej, jak chociażby utrzymanie ruchu produkcyjnego. Dostawy będzie trzeba zaplanować w taki sposób, aby nie było z tym większego problemu po zastosowaniu się do nowych przepisów. Trzeba zrobić wszystko, aby nie powodować większych niepotrzebnych kosztów, gdy da się tego uniknąć przez odpowiednie przygotowanie kadr czy skorzystanie z kadr znających już te przepisy – podsumowuje Wojciech Romaniuk z MaWo Group.

 

MaWo Group oferuje usługi dotyczące rozliczania pracy kierowców oraz obsługi księgowej i kadrowej. Prowadzi obsługę prawną i szkoleniową dla firm transportowych. Zajmuje się także obsługą pracowników delegowanych do pracy za granicą. Oferuje pomoc dla kierowców i właścicieli firm transportowych poruszających się po całej Europie. MaWo Group używa nowych technologii i tworzy narzędzia IT dla transportu. Firma MaWo Group powstała z pasji do ciężarówek, transportu i chęci radzenia sobie z przepisami trasnportowymi.

https://mawogroup.pl/

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Agencja Face It
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Transport Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre Biuro prasowe
2025-05-26 | 15:30

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

Corendon Airlines, jeden z wiodących europejskich przewoźników lotniczych, uczcił 20. lecie swojego istnienia podczas wyjątkowej gali zorganizowanej w Antalya Cosmos Theatre.
Transport DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych
2025-05-15 | 15:30

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Polska osiągnęła kolejny kamień milowy w rozwoju sieci DPD Pickup. Firma zainstalowała już ponad 10 tys. automatów paczkowych, które razem z punktami tworzą
Transport DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.